Bara en kula!

Mammadutt

Trådstartare
Min lilla galna chihuahua har bara en kula, den andra har aldrig trillat ner. Jag antar det är därför han är lite smågalen, översexuell och argsint mot okända hundar.

Nu till min fråga, är detta något man borde operera eller kan det vara skadligt när kulan ligger kvar i buken?
Ska till vet för vaccination om ca en månad men tänkte kolla om någon bukefalist har koll? :bow:
 
Einstein........... :p

Man brukar rekommendera kastrering numera tror jag då det brukar (kan) bli problem med den testikel som inte trillat ned. Om du har andra problem med honom som du nämnde så kanske det är lika bra att planera en kastrering.?
 
haha han är som inget problem fast det hade väl vart det om han hade vart av stor ras :angel:

han är som han alltid har vart en liten buse, han juckar på sina leksaksgosedjur mest hela tiden... men men...

kastrera låter så drastiskt, vill ju han ska vara sig själv blir dom inte väldigt lugna? Jag gillar hans fart och fläkt :D
 
Det beror nog inte på kulan i buken :D min kompis har 2 vavva-hanar varav den ena låter precis som din. Han har då båda nere, två rejäla dingdongar dessutom! :D
Han juckar på gosedjur men som oftast på den yngre hunden, hon har funderat på kastrering... men han har visst blivit lite lugnare på senare tid.

Jag har en kryptorchid hemma, han är kolugn och bryr sig inte om löptikar. Han är lägst i rang här hemma så det är nog därför han inte vågar ge sig på tikar.
Att man rekommenderar att operera bort testiklar har jag aldrig hört. Jag vet folk som gjort det i förebyggande syfte eftersom det ju finns risker. Men finns det verkligen veterinärer som rekommenderar detta? Det är ju inte som en vanlig kastrering utan det blir ju en operation där man snittar buken och plockar ut testicklarna.

Mvh
Ishtar
 
Risken för tumörer är större i den testikel som sitter kvar i buken och därför rekommenderar man kastration.
Ingreppet skiljer sig visserligen ifrån en vanlig kastration och narkosen blir något längre-men det kan ju vara värt det...
 
Visst kan du låta stenen sitta fast men frågan är om du vill vänta ut ev problem för din lilla vvav eller om du vill förekomma saken? :angel:
 
Är det någon som har någon siffra för hur hög risken för tumörer egentligen är? Jag vet nämligen ingen kryptorchid som drabbats av det, och då är det rätt så hög % kryppar i min ras. Fast jag vet såklart att det finns en risk, även att testikeln kan vridas runt på nåt vis om den är ända uppe i buken. Ligger den någonstans i "kanalen" är risken liten för det.
 
jag ska rådfråga min veterinär vid nästa vacc-besök om ca en månad... vill självklart minimera risker för min lilla gullebuse :love:
 
Håller med "Gulig": Det finns risk för cancer av testikeln som ligger kvar i buken. Testikeln "tål" inte för mycket värme, det är därför de "förvaras" utanför kroppen. När det är varmt ute "hänger de längre ned" och när det är kallt ute så "dras de upp" närmare kroppen, detta för att reglera deras temperatur. Men det går ju inte med en testikel som ligger på fel ställe... Därför rekommenderar en del veterinärer (inte alla) att man opererar bort den som ligger fel.

Jag var närvarande när min veterinär tog bort en testikel i buken på min ena hund - och det var inget stort ingrepp alls! Men det kanske beror lite på vart den ligger?
 
Eftersom han ändå inte får användas i avel så fattar jag inte varför du inte låter kastrera honom? Någon större förändring lär det knappast bli, möjligtvis att han blir mindre aggresiv och förhoppningsvis mindre översexuell. Skulle de två egenskaperna vara något värt att bevara? :confused:
 
Är inte det ett väldigt grovt fel som oftast står med i köpekontraktet att man ska få kompensation/ersättning (?) för?

Min moster krävde en ny hund när hennes hanes ena kula inte hade ramlat ner och hon fick en ny tikvalp men hon vägrade lämna tillbaka hanen.
Så hon har två hundar nu.
Eller egentligen har hon runt 7-8 st nu... Men just den tiken fick hon (läs krävde) för att kulan inte ramlade ner :o :cool:
 
ojdå... jag vet faktiskt inte, det är ju medfött fel, men jag fick han till rabbatterat pris fast uppfödaren sa ju inget om kulan, jag har aldrig stött på en hund med bara en kula så jag fattade ju inget. Kanke man ska kolla upp vad som eg. gäller?

Men ingen chans att jag gör mig av med min buse, med eller utan kulor är han det bästa som hänt mig i djurväg... underbar krabat!!!!
 
Bara en följdfråga: vid vilken ålder ska kulorna ha trillat ned? Vår goldenhane är fyra månader och "gömmer" båda kulorna ibland, ibland är båda framme.

Han var bland annat snabb med att gömma undan dem då veterinären undersökte honom vid första vaccineringen (vet hann bara känna den ena innan han snabbt drog undan den också). Vet inte om han bara är lite blyg av sig och inte vill låta främmande kvinnor känna på sådana delar :D
 
ska du inte ställa ut åså vad gör det om han bara har en kula?? men i utställningsväg kommer han inte långt tyvärr=(
 
nä utställning har jag inte haft en tanke på, jag undrade mer vad jag bör vidta för åtgärder så han inte ska ha problem i framtiden, vill gärna undvika testikelcancer osv. Han skulle kunna ha 20 kulor, han är bäst i hela världen ändå :love:
 
hur gammal är hunden?? det är väl som med hästar dom trillar upp och ner under unghästs tiden*S*
2 små gummibollar :rofl:
 
I mitt köpekontrakt står att jag får en ny valp om testiklarna inte trillar ned, han hade dem inte nere vid 8v men jag vill chansa och köpa honom iaf. Lämna tillbaka den första hunden är det väl aldrig tal om hoppas jag? Nä, jag skulle aldrig lämna tillbaka en hund jag väl köpt och tycker om. Varför skulle uppfödaren vilja ha tillbaka en krypt dessutom?

Men jag har tre nu... får se vilket år jag utnyttjar denna gratisvalp... :p :D inte alltför snart hoppas jag!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 262
Senast: valegro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp