ja brukar ha schabrak, padd å en vojlock nrä jag rider barbacka med täkcesgjord då förstårss.... mest för att skona höästens rygg, jag vill inte verka som en tjatgnat kärring men man ska inte rida barbacka för ofta det är inte direkt nyttigt för hästen, det kanke finns många som inte håller med mej men prova att sätta er på en stol å lägg händerna under baken eran så känner ni kanske att det är är särskilt skönt även om man inte sitter "stolsitts" så gör det ont!! prova det å försök tänka på det... det är väl klart att hästen säkert tycker att det är skönt att slippa sadeln ibland men inte för ofta!! sadeln är ju till för att fördela ut tyngden på en större yta när man rider barbacka blir det ju ofta till mindre punkter tyngden sitter....//JOhanna
 
jag skulle föreslå att du rider med ett shabrak och en gjord. :p
 
hästens rygg och barbacka...

Jag hörde samma sak på westernintensiv kursen som jag var på i helgen...att man inte ska rida barbacka för att det inte är bra för hästens rygg!! En veterinär de hade pratat med avrådde starkt det. Nu är jag en barbacka älskare och blev ganska ledsen och undrande... Är det någon som vet mer om detta och hur farligt det är? Hur ofta rider ni andra barbacka? Eller avstår ni helt?
 
Re: hästens rygg och barbacka...

Eftersom jag för tillfället inte har någon passande sadel till min häst så rider jag henne barbacka. Nu handlar det inte om att jag ridit barbacka i 1 vecka utan jag har gjort det i 4,5 månader (nej jag har inte hittat någon sadel). Nu ska sägas att min häst har stått en del av den här tiden pga att vi har haft otur med små skador i år (nej dom beror inte på barbacka ridning), men mellan slutet av januari och mitten av mars så red jag två dagar och vilade henne en red två dagar vilade en osv och alltid barbacka. Jag har också hört att det inte ska vara bra att rida barbacka för mycket men min häst har inte fått ont i ryggen under den här tiden så det beror nog lite på vad det är för häst och hur man sitter. Hästen är genomgången av en equiterapeut för några veckor sedan och hon hittade en sak som Novan fick när hon gick omkull tidigare i våras för övrigt var hon fin i kroppen ingen muskelvärk eller dylikt. Novan har aldrig varit så fin i ryggen som nu så jag känner faktiskt att en sadel inte är något jätte prioriterat att skaffa.
För övrigt ska sägas att jag inte är överdrivet liten på min häst heller. Novan är drygt 150 och jag väger väl drygt 70 kg så det handlar inte om att jag är lätt heller.
 
Re: hästens rygg och barbacka...

Jag tänker då inte tro på det förrän någon slänger ett vetenskapligt test i nyllet på mig.

Mitt arsle är då lika brett som en sadels bossor. Kanske inte riktigt rika lång, men det är nog inte långt därifrån. :angel:

Har ridit mycket barbacka under längre perioder och har inge märkt någon skillnad på min häst från de perioder där jag rider med enbart sadel.

Tycker mest bara att sadeln är i vägen om man rider på ridplan.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 217
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande...
Svar
10
· Visningar
660
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp