Barbackagjord/padd?

Sv: Barbackagjord/padd?

Fast anledningen till att vi tipsat dig om bomlöst är ju för att det var väldigt viktigt för dig att kunna använda stigbyglar pågrund av att hästen var svår att sitta på.. Inte för att du skulle hoppa.. Nu helt plötsligt så går det bra med bara padd?O_o
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Har du läst hela tråden?
Det verkar då inte som det. Jag orkar inte skriva det igen. Du får gå tillbaka och leta efter ditt svar.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Nu har jag läst om alla dina inlägg i tråden. Det jag reagerar på är att du skriver att du inte tänker köpa något som inte fungerar till ändamålet(hoppa). Men det som jag hela tiden trott och tipsat om är att du vill ha stigbyglar då hästen är skumpig/svår att trava på barbacka. Har inte sett nånstans att du ville ha stigbyglar för att hoppa :) Läste i en annan tråd att hästen bara är 2,5år. Då borde det ju ändå inte vara aktuellet än på ett tag att hoppa och då är det väl jättebra med en bomlös fram tills hästen gått ner i vikt/växt till sig :)
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Nu har jag läst om alla dina inlägg i tråden. Det jag reagerar på är att du skriver att du inte tänker köpa något som inte fungerar till ändamålet(hoppa). Men det som jag hela tiden trott och tipsat om är att du vill ha stigbyglar då hästen är skumpig/svår att trava på barbacka. Har inte sett nånstans att du ville ha stigbyglar för att hoppa :) Läste i en annan tråd att hästen bara är 2,5år. Då borde det ju ändå inte vara aktuellet än på ett tag att hoppa och då är det väl jättebra med en bomlös fram tills hästen gått ner i vikt/växt till sig :)

Min tanke med en Barackapadd var att använda det tills han ska utbildas mer. Inte ska han hoppa nu!
Men ja, helst vill jag ha tillgång till stigbyglar men det är inte inristat i sten. Jag kan rida utan men det underlättar att rida med, för både min och hästens skull. Känns inte snällt av mig som inte ridit på ett tag att börja träna upp balansen på en unghäst som har nog med att hålla koll på sig själv.
Han har inte mycket kvar att gå ner. Sommarmagen är snart väck som tur är!
Kan jag hitta en till ett bra pris begagnat så kan jag tänka mig att köra på det.
Men behöver tips på modeller jag kan hitta efter.
Finns sadlarna i olika storlekar? Vad passar då en bred C-ponny? Själv funkar 16,5" bra för mig. En 17" med.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Barefoot london tycker många om :) och jag har ju westernmodellen som jag gillar mycket :) antar att du är i ungefär samma storlek som mig och med tanke på att hästen är kort så tycler jag att du ska leta efter en i storlek "0". Även cayenne finns i den storleken. Framvalven(alltså vidden) går att byta ut. Jag har haft flexibla framvalv i vissa av mina barefoots då min är så himla bred. Stall rustorp är återförsäljare av barefoot och har superbra service gå in där och läs mer :)
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag har själv sytt en barbackasadel. Det finns här på Buke under Gnägg o så letar du fram: Barbackadax skratt-dags.
Den är urskön att rida i o man sitter säkert utan stigbyglar!
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Hur funkar dom att hoppa i? För det är ingen dressyrhäst jag har utan han ska användas som en allround och med mer hoppning än dressyr. Allra mest blir det ut i skogen och speciellt nu i början när han kommer börja ridas.

Jag har småskuttat lite i min bomlösa och det går bra.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Hur högt har funkat?

Jag hoppar ju inga höjder. Han är c-ponny så ribban ligger väl typ på 50 cm med tanke på min höjdskräck :p
Men vill ändå kunna hoppa.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

sålänge man inte hoppar höjder som kräver att sadeln verkar tryckutjämnande i landningen(dvs så tyngden i stiglädrena inte ger punkt tryck typ). så går det bra, annars kan man alltid släppa stigbyglarna och hoppa som om man hoppade barbacka.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

429218_10150525821259032_1023716309_n.jpg


Jag har en sån här barbackapad. Inga stigbyglar, men man sitter verkligen som fastklistrad i mockasitsen!
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Och var sa jag att jag är ute efter att skada min häst?

Jag frågar för att jag inte vet.

Du skriver såhär: "Eftersom det troligtvis kommer att bli det jag får rida med framöver så kommer det att bli tryck. Länge sen jag red och har inte den bästa balansen längre, annars hade jag ridit Baracka men det är testat och svårt att hålla någon som helst balans på en öltunna.."


Hur ska man tolka det annat sätt än att du tycker att det är ok att rida med stigbyglar vilket ger punkttryck på ryggen/tornutskotten?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

429218_10150525821259032_1023716309_n.jpg


Jag har en sån här barbackapad. Inga stigbyglar, men man sitter verkligen som fastklistrad i mockasitsen!

Nåt sånt skulle jag vilja ha. Har en horsedream och den är ju jätteskön men ibland kommer hela paden på glid, så blir det ju inte med en i mocka.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Och efter att folk här förklarat varför man inte ska rida med dom så bestämde jag ju mig för att rida helt barbacka. Läs hela tråden innan du försöker sätta någon på plats.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
959
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
806
Senast: Linda_A
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp