Barbackagjord/padd?

Sv: Barbackagjord/padd?

Montesadlar är ju jättetrånga i kanalen och stela och eländiga. Kanske inte alla men jag har inte sett nån som jag hade velat lägga på nån av mina hästar. Nånsin.

*kl

TS jag tycker att någon slags bomlös låter bäst om du absolut känner att du behöver stigbyglar. Det finns ju så många olika varianter, kanske det kan finnas nån som passar?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Måste och måste, jag klarar mig utan men eftersom jag inte ridit på ett tag så är det lättare att komma igång igen med stigbyglar och speciellt på en häst som bara är travad på två ggr. Annars är jag uppväxt med att rida barbacka men då var det inga öltunnor jag red på. Jag är inte speciellt lång och kan inte hålla om hästen så bra med benen när dom står rätt ut..
 
Sv: Barbackagjord/padd?

den du sett (om det är på hästnet) är det jag har köpt. Hon har inte tagit bort annonsen...
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Alltså jag menade inget illa med att du känner att du behöver stigbyglar.
Jag har ridit barbacka på min tunna i ca 8 månader nu och hon har supermjuk trav men oj vad jag saknar en sadel och stigbyglar.

Jag tänkte bara att en bomlös sadel är det bästa alternativet i mina ögon av de som föreslagits. Jag skulle inte använda stigbyglar till paddar och liknande.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Nej, jag tog absolut inte åt mig, förklarade bara läget :)

Tror inte jag kommer hitta någon bomlös som kan passa inom en snar framtid eftersom det inte finns en bomsadel som passar. Det finns inga mer än hööks i min närhet och dessutom kan inte jag avgöra om en sån ligger bra eftersom jag aldrig ens sett en i verkligheten. Så det projektet vågar jag mig inte på.

Det får bli en padd tills jag fått ihop en miljon och kan skräddarsy en sadel åt honom. Tills dess hinner jag väl få en jävligt bra balans ;)
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag tycker det är stor skillnad balansmässigt på att rida helt barbacka jämfört med en ridgjord utan stigbyglar. Har själv ridit min häst (travare) i många år med ridgjord. Har haft ett schabrak + en vanlig teddypad som jag suttit på för lite extra komfort. :p Med gjord har man dessutom något fastspänt att grabba tag i när man håller på att skumpa av hästen när den travar. ;)
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Vad för typ av rygg har han som gör det så svårt att hitta sadel? Bred och rund? Isåfall funkar ju barefoot säkert kanon. Och det är betydligt bättre än ridgjord/padd med stigläder.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag tänker också att en bred och rund rygg är rätt enkelt att hitta bomlöst till :) det är oftast höga mankar, svankryggar etc som ställer till det. Dock kan man få problem med att en bomlös gärna glider på en rund häst.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Obefintlig manke, bred platt svängd rygg, kort anläggningsyta och så är han överbyggd.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Då går det ju säkert bra med t.ex barefoot.:) Jag har haft flera stycken till min tunna(automatiskt kort eftersom han bara är c-ponny). Nu har jag min absoluta favorit! Barefoot Arizona :) den är underbar! Har tidigare haft barefoot cherokee, barefoot cayenne, Pfiff, Knights Bareback, Torsion Trekking. Har för det mesta suttit ganska brett eftersom både häst och sadel är breda, men inte i denna!:):d
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Japp! Helt bomlös :) alltså helt flexibel och anpassar sig efter hästen. Det dom har svårt för att passa är hästar med hög manke.. Det är ett betydligt bättre alternativ som funkar bra som "tills vidare":) finns en del begagnat!
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Obefintlig manke, bred platt svängd rygg, kort anläggningsyta och så är han överbyggd.

Jag har haft en BF sadel tidigare. Min häst låter lite som din men har mer manke. Nackdelen med den sadeln var det blev ruggat baktill pga han är överbyggd. Dessa sadlar är ju rätt långa även fast trycket inte ska hamna fel. Sen har han en rätt rolig gångstil lite svängigt.
De nya sadlarna ser mer uppbyggda ut. I de första modellerna sitter man rätt brett.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Med det du beskriver i åtanke skulle jag också utan tvekan kört på en helt bomlös sadel! T ex Barefoot, Torsion, Pfiff, Börjes Free, Hööks bomlösa... Inte t ex FreeForm/FreeMax och kopior, de är mkt fastare i konstruktionen. Modell "soffkudde" alltså, jätteviktigt dock med en bra pad. Jag har själv en Sensation, även det en helt bomlös. Det är mycket lättare att passa in en mjuk bomlös sadel på den hästtypen du beskriver än en vanlig bomsadel och mycket snällare mot hästryggen än en barbackapad med stigläder.
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Jag håller också med om en bomlös i soffkuddemodell. De är supersköna att rida i dessutom:)

Islänningen som står hos mig har en Sensation, han har noll manke, rund och väldigt bred, men sadeln ligger toppen på honom. Skön att rida i är den också!

Jag har en barbackagjord, enklaste modell (köpt från M Holst) som jag har haft ett tag. Älskar den, den är toppen. Jag använder den med schabrak och ett fårskinn och sen gjorden ovanpå, men inga stigläder. Nu rider jag dock med den så ofta (måste köpa ny sadel men väntar tills våren med det) så jag skulle behöva en bättre barbackapadd...
 
Sv: Barbackagjord/padd?

kl

Å ni tror en sån kan passa denna ryggen?

20131009_113743_5255a8159606ee5616acbfe5.jpg


Manken är mer rättvis på denna bilden.

20131009_113540_5255a70fe087c30938a2f5e6.jpg


Hur funkar dom att hoppa i? För det är ingen dressyrhäst jag har utan han ska användas som en allround och med mer hoppning än dressyr. Allra mest blir det ut i skogen och speciellt nu i början när han kommer börja ridas.

Hööks är dom enda i min närhet som säljer bomlösa, men dom var ok?
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Du hade alltså tänkt hoppa med barbackagjorden också??! Nej man ska inte hoppa i dom bomlösa då det inte finns någon bom som kan fånga upp stöten men om du absolut måste hoppa så är det bättre med en bra bomlös + bra padd än en barbackagjord... Hööks är inge vidare(och absolut inte deras padd).. Barefoot är betydligt bättre. Finns en del begagnat. På bilderna ser det ut att kunna passa!
 
Sv: Barbackagjord/padd?

Självklart (!!) hade jag inte tänkt hoppa med gjorden. Inte heller med någon padd. Ska jag hoppa blir det med en sadel eller helt barbacka.
Funkar det nu inte att hoppa med en bomlös sadel så får jag rida baracka. Lägger inte ut pengar på något som inte kan användas för ändamålet. Då är det bättre att rida med en padd i markarbetet och ut i skogen och hoppa barbacka eller med sadeln han har nu. Den är som sagt lite för smal men han är under projekt viktminskning så den sitter säkerligen bra tills det är dags för att hoppa in honom. Det ligger en bra bit framåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
959
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
809
Senast: Linda_A
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp