Barbackapad, i fårskinn strl ponny till stor häst

HannaZ

Trådstartare
Har köpt en Horse Dream barbackapad på blocket. När den kom idag upptäckte jag att den var i strl. ponny....

Kommer det att funka till stor häst, har läst här att nån hade ponnystorl. till stor häst.
Mitt sto är knappt 160 cm i mankhöjd och ganska normal i "tjocklek".

Sv: Barbackapad, i fårskinn strl ponny till stor häst

Prova den på hästen =) Storlekar är ibland lustiga, en grimma/kapson jag har till hästen är strl cob, fast hon har x-full i träns :crazy: Och dessutom är det gott om utrymme kring nosen!

För hästen spelar storleken på barbackapaden ingen roll, den är ju helt mjuk och ställer inte till det som en sadel som är för lång/kort. Det viktiga är att du ryms i den på ett bra sätt och att den kan spännas under magen på ett normalt sätt (vilket inte bör vara nåt problem eftersom du själv väljer längd på sadelgjorden).
Lycka till, jag och mina hästar älskar min barbackapad (dock inte av samma modell som din).

Till alla: nturligtvis kommer jag att prova den på hästen, men eftersom jag inte ska till stallet ikväll och är en otålig själ vill jag gärna veta om det finns chans att den passar eller om jag inte ska ha för höga förhoppningar.

Någon här hade skrivit att ponny kunde funka om man inte har för stor ända. Strl i sitsen ser jag att den inte ska bli ngt problem men jag undrar mer om huruvida stropparna är tillräckligt långa. Hoppas det funkar och att jag kanske får köpa en längre dressyrgjord bara.

Sadeln ska jag egentligen bara ha eftersom min dam blir ruggad i pälsen nu på vintern när jag rider barbacka och jag tänker att lite mjukt fårskinn som dämpar lite kan ju aldrig skada.

HELT OT; kvinna, berätta om kursen och hur det gick att komma hem i stormen!! :D

Islänningen jag är medryttare på har en i storlek ponny. Jag sitter helt perfekt i den! Man sitter som klistrad mellan klossarna och det är inget problem att vara ute och galoppera på halvbloder 170+ med stort steg. Jag tycker att den ser mera lagom ut på storhästen än på islänningen längdmässigt....

Tack! Nu kan jag sova lugnt inatt :-)

Blev lite konfunderad eftersom sadelgjorden som följde med var typ 30 cm lång.... Så jag tänkte att kan den passa en shettis blir det kanske svårt till en normal/mindre häst.

Jag ska! kan säga så mycket nu som att det var helt fantastiskt!
Vad en bra tränare kan göra på bara några pass!
Han kommer åter i september, gissa om vi ska dit :D

Den funkar på mitt sto, jag kan spänna gjorden i tredje hålet på båda sidorna (hade gärna sett att stropparna var ngt längre dock) och själva sitsen är lagom stor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 300
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 626
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka