Barbackapad någon?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Finns det någon här som rider med barbackapad? Hur ser eran pad ut o vad är det för märker? Gillar ni eran pad?

Har funderat på att skaffa en men vill veta lite vad andra tycker om den?

Sv: Barbackapad någon?

Jag både säljer o rider med barbackapad! Man blir lite bortskämd och vill inte bli blöt i rumpan när man väl provat en barbackapad!

Det är mjukt o skönt, varmt o gott! :love:

Jag rider i en sån här:
http://groups.msn.com/Snabeldraken1/shoebox.msnw

I LOVE IT!! :love: :love:

Hästarna också!

Jag har nästan helt slutat rida i min vanliga sadel :o denna fungerar bra till dressyr såväl som uteritt. Ger ett bättre stöd än "vanliga" barbackasadlar.

Har tyvärr inga bilder på sadeln på mina hästar för jag har ingen kamera men titta in på försäljarens bildsida som jag länkat till.

Söker du på barbackasadel här på forumet får du upp mer info om olika sorters barbackapaddar/sadlar.

Lycka till! Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min!!

Nikki o Fabian skrev:
Finns det någon här som rider med barbackapad? Hur ser eran pad ut o vad är det för märker? Gillar ni eran pad?

Har funderat på att skaffa en men vill veta lite vad andra tycker om den?
Hej,

Vi är sugen på den som Granngården säljer, tror det är Kefly som är grossist för den http://www.kefly.se/HTML/hasten/horsedream/barbackasadel.html

Verkar mycket mjuk och skön, har klämt och känt på den flera ggr.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Vi är sugen på den som Granngården säljer, tror det är Kefly som är grossist för den http://www.kefly.se/HTML/hasten/horsedream/barbackasadel.html

Verkar mycket mjuk och skön, har klämt och känt på den flera ggr.

~Ingrid

Red min häst med en sån härmomdagen och han gick som en dröm :)
Han har alltid varit lite spänd att rida men nu slappnade han av, jobbbade med ryggen och sänkte nacken.
Har inte haft hästen så länge men han har ett tråkigt liv bakom sig och har antagligen gått med iallsittande sadlar, nu har han ett sadel som är väl utprovad men det är som att han inte riktigt vågar slappna av iaf.
Ska köpa mig en sånn lr en barefoot sadel att ha när jag rider dressyr och i skogen.

KL och vääldigt gammal tråd jag snubblade över...
Men ang. barbackapaddar med stigläder.. använder man stiglädrena läggs ju hela trycket på ett band rakt över hästryggen? Eller? Kan ju inte vara särskilt bra..

Jag rider gärna i allt vad brbackapad betyder, men utan stigläder :P

Nej det är ju klart att det inte blir så jättebra med tryck på så liten yta. Man bör nog rida utan på alla paddar :D

*kl*

Jag sydde mig en egen. Jag sitter som en smäck och fick jättebra sits. Finns en tråd om det här på utrustning.

Puttar upp en supergammal tråd, och hör om det är fler som rider i såna här nu? Vad tycker ni?

jag har en barbackapad som jag köpt av en kompis som tillverkar såna. en DRÖM i svart teddytyg med två hårt stoppade "kanaler" som fram och bakvalv, basen är en vojlock (tror jag) med lite stoppning. fästen för att ha schabrak under om man som jag tycker om att matcha :D inga stigläder.

hade den på förra hästen jag hjälpte till med, då jag inte trivdes med sadlarna han hade. i början var det sjukt otäckt och jag vågade bara skritta rakt fram, svängde knappt :p efter bara någon vecka kände jag mig dock väldigt hemma i den och började "ta ut svängarna" mer, travade och galopperade, och sen red jag enbart i den, vare sig jag tränade dressyr eller red ut.

jag tycker en barbackapad är gudomligt att ha! hästen trivdes verkligen med den, blev mjukare och mer avslappnad att rida, man känner dessutom varje rörelse hästen gör med ryggen, kan känna hur den använder bakbenen, och kommunicera tydligare med enbart vikt och sittbenen.
för att inte sitta ner för mycket på hästen (något äldre, lite halvdåligt musklad i ryggen) bruakde jag rida lätt även om jag inte hade stigbyglar, och det var jobbigt i början men tillslut lärde man sig lite "vadslut" och orkade rida lätt flera kilometer i sträck :D underbart för ben/rumpmusklerna!

balansen var som sagt sisådär i början, men kuddarna/fram- och bakvalven hjälper till, men tillslut är det som att man hittar någon sorts balans i mellandelen (istället för stigbyglar och hand som jag gärna får det till i sadel :crazy: ) och jag satt kvar både i sidoskutt och bocksprång i min barbackapad :love:

Jag rider i en jag också.
Min ser ut såhär

Har ingen sadel så det är den eller helt barbacka som gäller.
Helt barbacka galopperar jag inte, utan håller mig till skritt och trav (har galopperat någon gång på bana, men i skogen utan någonting kan han få för sig att lägga en bock) men har jag barbacka padden gör jag allt jag vill, det går super bra!

Är helt kär i min barbacka padd, och pålle gillar den han med :)

Jag sydde min egen i förra vintern, då jag var sadellös och ville ut på månskensritt :D
Schabrak och fårskinn. Stora "klossar" fram, raktangulära, stoppade med liggunderlag. "korv" bak, stoppad med handduk. Fårskinnssits. Älskar den vintertid, just nu är den inte brukbar pga sadelgjorden blivit åt helsike för lång :angel: (den var liite lång tidigare också)

Den ser ju riktigt, riktigt skön ut!! Vart har du fått tag i den?! tror min har lite problem av sadlar, så funderar på att köpa nån barbackapadd och rida igång henne med. jag har sjukt dåig balans så jag behöver verkligen träna den. Men jag vill ändå ha lite stöd av padden, så den där såg ju underbar ut!!

Jag har köpt den utav en bukefalist!
jag har tummen mitt i handen och skulle aldrig lyckas med någonting sådant här om jag skulle försöka själv, funderar faktiskt på att köpa en och ha som back upp om någonting skulle hända med denna, jag vill aldrig vara utan igen!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 235
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
691
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
760
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31