Sv: Barbackapad någon?
jag har en barbackapad som jag köpt av en kompis som tillverkar såna. en DRÖM i svart teddytyg med två hårt stoppade "kanaler" som fram och bakvalv, basen är en vojlock (tror jag) med lite stoppning. fästen för att ha schabrak under om man som jag tycker om att matcha

inga stigläder.
hade den på förra hästen jag hjälpte till med, då jag inte trivdes med sadlarna han hade. i början var det sjukt otäckt och jag vågade bara skritta rakt fram, svängde knappt

efter bara någon vecka kände jag mig dock väldigt hemma i den och började "ta ut svängarna" mer, travade och galopperade, och sen red jag enbart i den, vare sig jag tränade dressyr eller red ut.
jag tycker en barbackapad är gudomligt att ha! hästen trivdes verkligen med den, blev mjukare och mer avslappnad att rida, man känner dessutom varje rörelse hästen gör med ryggen, kan känna hur den använder bakbenen, och kommunicera tydligare med enbart vikt och sittbenen.
för att inte sitta ner för mycket på hästen (något äldre, lite halvdåligt musklad i ryggen) bruakde jag rida lätt även om jag inte hade stigbyglar, och det var jobbigt i början men tillslut lärde man sig lite "vadslut" och orkade rida lätt flera kilometer i sträck

underbart för ben/rumpmusklerna!
balansen var som sagt sisådär i början, men kuddarna/fram- och bakvalven hjälper till, men tillslut är det som att man hittar någon sorts balans i mellandelen (istället för stigbyglar och hand som jag gärna får det till i sadel

) och jag satt kvar både i sidoskutt och bocksprång i min barbackapad