Barfota boots till skavkänslig häst

Bukefalos 30 år!

EmmaW

Trådstartare
Har sedan tidigare equin fusion active jogging till min islänning men tycker inte det fungerar. Dom sitter tajt och som dom ska men vid minsta lilla grus i dom så får hon skav i karlederna och hur jag än gör så lyckas jag inte förhindra att det kommer in i bootsen. Vi har mycket finkorniga grus och sandvägar häromkring.
Så jag står i valet och kvalet om jag ska sko henne eller hitta en annan boots. Om jag byter boots måste det vara så att eventuellt smått grus och sand inte stannar kvar i karleden. Ni med boots och skavkänsliga hästar, vad har ni för boots?

Har sedan tidigare equin fusion active jogging till min islänning men tycker inte det fungerar. Dom sitter tajt och som dom ska men vid minsta lilla grus i dom så får hon skav i karlederna och hur jag än gör så lyckas jag inte förhindra att det kommer in i bootsen. Vi har mycket finkorniga grus och sandvägar häromkring.
Så jag står i valet och kvalet om jag ska sko henne eller hitta en annan boots. Om jag byter boots måste det vara så att eventuellt smått grus och sand inte stannar kvar i karleden. Ni med boots och skavkänsliga hästar, vad har ni för boots?
Testat detta knep?

Jag hade ullstrumpor i mina. Det funkade när inte strumpor gjorde det.

Annars så kolla på tex flex hoof boots eller liknande som inte får samma kant i karleden kanske?

Trist. Jag har tack och lov aldrig haft några skavproblem med de här bootsen trots att min går ute minst 12 timmar/dag med sina - i alla väder.
Mina andra två har samma boots och där finns inte dom här problemen även om det ibland kommer in lite sand eller grus. Men hon verkar vara väldigt känslig. Jag kan så klart sko henne, hon har fina hovar men har inga problem att gå barfota annars så då känns det ju onödigt att sko om hon nu bara behöver skydd en timme om dagen vid ridning.

Jag har aldrig fått grus vid karled på mina Explora Magic, de har aldrig snurrat en millimeter eller åkt av.

Annars har ju Scoot minimalt vid karled, men jag personligen är inget fan av dem.

Jag har aldrig fått grus vid karled på mina Explora Magic, de har aldrig snurrat en millimeter eller åkt av.

Annars har ju Scoot minimalt vid karled, men jag personligen är inget fan av dem.
Jag har kikat på dom men dom såg ganska "stängda" ut vid karleden? Tänkte att det lätt kan kila in sand där? :confused:

Jag har kikat på dom men dom såg ganska "stängda" ut vid karleden? Tänkte att det lätt kan kila in sand där? :confused:
Hmm, kanske. Har aldrig haft problemet själv men har hovskägg som hindrar allt från att komma in också 😅 Tycker att de ligger bra mot dock. Annars har du ju några som ligger mycket mer tätt och ner mot ballarna, som Renegade, nya Pioneer Hoof Protection etc.

Annars är nog Scoot och deras modeller dem med minimalt karledsyta.

Har du sett Equine fusions nya boots Trailblazer? Får väldigt bra recensioner av dom som testat. Jag har beställt nu när det äntligen är 14 regular på gång. Jag har nu Scootboots, både standard och adjust samt Hoofstar. Scootboots adjust är jag lite besviken på faktiskt då min häst fick skav av den grova "pinnen" baktill så har vadderat rejält och då fungerar det ok men upplever att han blir lite irriterad i huden ändå men han har väldigt lite päls i karlederna på sommaren inget grus dock. Scootboots standard får jag gå upp i storlek för att min häst har kraftigare ballar än vad dom normalt fungerar till och då blir dom lite väl långa i tårna. Har dock inga problem med grus i dom. Köpte Hoofstar istället men dom är jag besviken på att dom är öppna undertill och det har en tendens att fastna kottar etc i utrymmet samt så tycker jag dom är väldigt hårda och stumma i sulan. Har tidigare haft Easyboots glove men dom var jobbiga att få på samt så gick dom sönder i gaitrarna hela tiden. Så jag ser mycket fram emot att testa nya Trailblazer.

Har du sett Equine fusions nya boots Trailblazer? Får väldigt bra recensioner av dom som testat. Jag har beställt nu när det äntligen är 14 regular på gång. Jag har nu Scootboots, både standard och adjust samt Hoofstar. Scootboots adjust är jag lite besviken på faktiskt då min häst fick skav av den grova "pinnen" baktill så har vadderat rejält och då fungerar det ok men upplever att han blir lite irriterad i huden ändå men han har väldigt lite päls i karlederna på sommaren inget grus dock. Scootboots standard får jag gå upp i storlek för att min häst har kraftigare ballar än vad dom normalt fungerar till och då blir dom lite väl långa i tårna. Har dock inga problem med grus i dom. Köpte Hoofstar istället men dom är jag besviken på att dom är öppna undertill och det har en tendens att fastna kottar etc i utrymmet samt så tycker jag dom är väldigt hårda och stumma i sulan. Har tidigare haft Easyboots glove men dom var jobbiga att få på samt så gick dom sönder i gaitrarna hela tiden. Så jag ser mycket fram emot att testa nya Trailblazer.
Jag har kollat på trailblazern men dom finns inte i hennes storlek! :arghh: Annars hade jag gärna testat dom men hon har bara 10 i sin equin fusion. Hon har pyttehovar ;)
Tack för din info! Easyboot hade jag för många år sedan till en shettis men dom flög av hur vi än gjorde så snart hon galopperade så min erfarenhet av dom är inte jättebra.
Scootboots har jag kikat en hel del på, främst standard då jag får känslan av den minskar risken för skav mest. Hon har dock ganska höga trakter och vad jag förstår så funkar dom bara på låga trakter enligt Viahov?

Jag har kollat på trailblazern men dom finns inte i hennes storlek! :arghh: Annars hade jag gärna testat dom men hon har bara 10 i sin equin fusion. Hon har pyttehovar ;)
Tack för din info! Easyboot hade jag för många år sedan till en shettis men dom flög av hur vi än gjorde så snart hon galopperade så min erfarenhet av dom är inte jättebra.
Scootboots har jag kikat en hel del på, främst standard då jag får känslan av den minskar risken för skav mest. Hon har dock ganska höga trakter och vad jag förstår så funkar dom bara på låga trakter enligt Viahov?
Attans men dom ska väl komma i 10 oxå som jag förstår, beror på hur mycket panik du har.

Min har oxå höga trakter och jag får dom att fungera genom att gå upp en storlek men man får då räkna med att dom blir lite långa i tårna. Det är oxå en bra idé att investera i mudstraps till scootboots för att säkerställa att dom sitter ordentligt vid lera etc. Sedan rek att köpa en bättre gaiter än dom som ingår för att undvika skav på Scootboots. Som tex dessa:
https://hallehasten.se/products/sco...mtNbJHh5yUFFjTnTDof-uOxGoY_1E3Z4aAlTHEALw_wcB

Försökte hitta en bra bild där man ser bootsen men denna var den enda jag kunde hitta där man ser liite iaf. Du får ignorera mina hemska händer..🫣 Kan försöka ta bild på själva bootsen och hovarna senare idag.😊

Screenshot_20250826_135542_Gallery.webp

@EmmaW
Kom på att jag hade denna filmen där vi löshoppar så du kan se lite grann att dom sitter ganska bra iaf. Det hade precis kommit en läskig motorcykel på vägen utanför ridbanan så han var lite spänd..

Det åker ut lika fort, eller det gjorde det på min. Ska se om jag har en bild. Men det blev inte alls kvar på samma vis som EF. Enda ställe det blev sand kvar var allra längst framme i tån

Det åker ut lika fort, eller det gjorde det på min. Ska se om jag har en bild. Men det blev inte alls kvar på samma vis som EF. Enda ställe det blev sand kvar var allra längst framme i tån
Lite sand i tårna tål hon utan problem. Det är just karleden som är känslig. Ser gärna på bild om du hittar den :)

@EmmaW
Här kommer lite bilder på Scootbootsen där du ser att dom är lite stora men jag hade inte så mycket att välja på när jag köpte dom. Dom är ca 3 år gamla och då fanns det inte så många olika sorter som var i övervägande gummi sas. Provade både flex boots och floating boots men dom satt ännu sämre iom att han har ganska branta hovväggar så tån blev jätte långt bak sas. En vän provade evo boots men dom vred sig och sprack så kändes inte så motiverat att köpa dom.
Bild på original scootboots, jag valde slim iom att jag gick upp en storlek så jag slapp att dom blev för breda oxå. Egentligen har hästen helt runda hovar, 13,7×13,7 cm. Men den storlek han skulle ha enligt tabellen blev alldeles för trånga över ballarna.
20260715_194553.webp

@EmmaW
Bild på scootboots adjust som han har bak. Jag har lagt rörisolering samt eltejp runt remmen för att slippa skav av mittdelen som är ganska tjock och hård. Som du ser så har min nästan ingen päls alls i karlederna och är väldigt känslig för skav så man får vara lite uppfinningsrik..
20260715_194605.webp

Equine fusion trekking har min ena ponny som behöver boots. Han hade de dygnet runt i hagen en period när han var nyligen avskodd från järn. Funkade jättebra.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Prova ut hovboots
  • Equine fusion som blir till isklumpar - vad göra?
  • Barfota boots

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka