Barfota häst?

SoffiProppi

Trådstartare
Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil:

Jag har i vanliga fall inget imot barfotahästar men i just detta fall är det rent djurplågeri, eller?

En fd. kompis har en något tyngre c-ponny som är importerad från danmark. Hon är 11 år. När hon gick i danmark (0-5 år gammal) gick hon med skor men när hästar importeras in tas skorna av. Och i detta fall satte man aldrig på skor igen... Dom köpte henne inte direkt från danmark utan av en privatperson som haft hästen i 2 år och då endast ridit lätt. Men min fd. kompis (som vi döper till Maja) och hennes mamma är riktiga "hästvänner"... Och det är ju inte naturligt för hästen att ha skor på fötterna.. Ack, ack... :angel: Så den stackars hästen har i 4 år gått stenhårt, varje dag, galopp mest hela tiden, på grusvägar med vassa, stora stenar. "Maja" är dessutom på tok för lång... Men nu har hästen börjat säga ifrån.. Hon bits, går inte att hämta från hagen och vägrar hoppa. Men fortfarande förstår dom inte vad som är problemet!?!?!?!?!? Dom har tagit dit "Hästviskare" och hästpsykologer (?) etc... Men självklart så hjälper inget... För att ens kunna rida måste hon ha dressyrsporrar och dressyrspö, asså fatta, hästen GÅR INTE ATT RIDA UTAN SPORRAR! Hon är totalt skänkeldöd och har så ont i sina fötter... För ca 1 år sedan blev hästen halt. En hovslagare hittade då hålväggar i alla fötter, hela vägen runt... Så hästen fick stå i ca 3 dg sedan stenhård ridning igen (hon skulle egentligen behövt stå i ca 1 månad för att läka ut hålväggen ordentligt..) Hästen är 135 cm i mankhöjd, tjejen är 172 cm lång.. Och på grusvägen jag talade om travar jag inte ens med min helt skodda häst...

Detta måste ju bara vara fel!! Hennes egna tränare har sagt åt henne att sko hästen innnan något allvarligt händer!! (Hästen har gått omkull en gång p.g.a smärta i hovarna...) Men då slutade hon helt enkelt träna för den tränaren, hon tål inte kritik.....

vad säger ni? Jag bröt min vänskap med henne helt och hållet när detta blev alldedes för extremt... :cry: Sörjer för hästen...

(Detta är helt och hållet ur verkligheten, så extremt alltså.. Inget överdriv alls... Blir såå j*vla arg på dom :devil::devil:)
 
Sv: Barfota häst?

Jag tycker att Maja och hennes mamma behandlar ponnyn på ett mycket orättvist sätt. Det bästa är kanske att inte bryta kontakten med dem, utan att försöka förklara och be dem att testa att sko ponnyn bara för att se vad som händer.

Sen vill jag dock påpeka att hästar importeras inte bara utan skor. Jag har importerat flertalet hästar som har kommit skodda runt om.
 
Sv: Barfota häst?

Okey, och du då som tydligen vet så bra om hur de sköter sina hästar, vilken kontakt de har med hovslagare, tränare och veterinärer. Då har förstås även du, förutom att sprida rykten om hästägarna, fotat hästen från alla vinklar och vrår, talat med hovslagare, veterinär och tränare och frågat om de kan stå som referenser när du nu har anmält ägarna för djurplågeri. För det antar jag att du har. Annars är du minst lika skyldig till detta djurplågeri, som bara tittar på.

Det är väldigt lätt att döma, men sen ändå bara blunda och låta det fortsätta.

Jag har själv varit i din sits, men också tagit tag i problemet på allvar och agerat, i stälelt för att stå bredvid, gnälla och låta det fortgå.

/Tidigare aktiv i Svenska Hästars Värn
 
Sv: Barfota häst?

Fyfaan,stackars häst!
Har du berättat för henen så hon vet att hon gör fel? Vissa måste bli ordentligt tillsagda innan dom fattar...Kan du anmäla det som djurplågeri??
 
Sv: Barfota häst?

Saken är den, att dessa två personer inte alls går att prata med. Så fort en veterinär eller annat kommer och klagar på hästens dåliga fötter byter dom illa kvickt veterinär. Men nu mera står jag inte längre i samma stall som dessa två, men jag vet att min gamla stallkompisar försöker att prata med dom...
 
Sv: Barfota häst?

okej bra att ni försöker iaf...men du måste anmäla! Det får inte fortsätta som nu:SAlltså hästen kan dö om det fortsätter..Ta kort sm den tidigare personen sa och försök att anmäl..Det är grovt djurplågeri...
 
Sv: Barfota häst?

Jag tycker att Maja och hennes mamma behandlar ponnyn på ett mycket orättvist sätt. Det bästa är kanske att inte bryta kontakten med dem, utan att försöka förklara och be dem att testa att sko ponnyn bara för att se vad som händer.

Varför kontakten mellan oss två (vi brukade vara bästisar) bröts har flera anledningar. Jag red travare vid den tidpunkten och "Maja" var så fördomsfull man möjligtvis kan vara. Sedan pratade hon skit om alla i stallet, berättade för mig att jag skadade Medici etc... Hon ville vara den som vet bäst... Och när hon klagade på att hennes häst var lat frågade jag bara om dom inte skulle prova och sko. Men då blev hon jätteförbannad och började berätta om hur dumma alla är som skor sina hästar...:mad:
 
Sv: Barfota häst?

lycka till iaf =) Hoppas du lyckas anmäla dom
kramar
 
Sv: Barfota häst?

Konstig f.d. kompis som inte märker att hästen har ont. Jag kan bara beklaga... Hoppas situationen förändras, för det måste den!

Stå på dig! ;)
 
Sv: Barfota häst?

jag har min ponny barfota och rider honom normalt (5-6 ggr vecka ca 0.5-1.5 h/gång, ibland längre) både på grus, asfalt, sand, skogsväg osv. men andledningen till att ja har honom barfota är för att han klarar av det.
om hästen inte klarar av det så måste man ju sko!:mad:alt. köpa bra hovboots!
stackars ponny som måste lida! anmäl direkt!
lycka till!!:)
 
Sv: Barfota häst?

Så snällt av dem att låta hästen gå barfota och rida med sporrar och spö :angel:

Nä, allvarligt talat så låter det helt sjukt. Tycker grymt synd om hästen och om de som äger den eftersom de bevisligen inte har mkt innanför pannbenet.
 
Sv: Barfota häst?

Men det är väl inte att döma någon? Hon ser ju att hästen inte mår bra och att ägarna inte åtgärdar det.
Jag skulle ringt djurskyddsinspektör får att få en riktig koll. Hästen ska inte behöva må dåligt.
 
Sv: Barfota häst?

Jag har min häst barfota nästan hela året om. Men han klarar av det, för han har så pass bra fötter. Sen har vi en riktigt bra hovslagare också. :banana:... :d
 
Sv: Barfota häst?

Ja jag har inget emot barfota hästar, om det lät så, men under förutsättning att hästen mår bra. endel har fötter som tål det och andra inte. Individanpassat!
 
Sv: Barfota häst?

Har alltid haft alla min hästar oskodda, och det har funkat bra. Men om man nu märker att hästen är ovilig att rida, går omkull för att den har ont då är det ju extremt:mad: Sånna som dom borde inte få ha häst.
 
Sv: Barfota häst?

Märkligt att tjejen inte vill sko hästen för att det är onaturligt och "elakt", men verkar tycka att sporrar och spö är helt okej?? Vilken verklighet lever hon i?! Gjorde du en anmälan, TS? Hur länge har detta pågått utan att någon gjort något? Om det verkligen är så illa som du beskrivit borde någon (TS, tränare, stallägare osv.) gjort en anmälan för länge sen!! Återkom gärna när du vet hur det gått för barfotapållen :cry:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 205
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 312
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp