Barfota häst?

Sv: Barfota häst?

Märkligt att tjejen inte vill sko hästen för att det är onaturligt och "elakt", men verkar tycka att sporrar och spö är helt okej?? Vilken verklighet lever hon i?! Gjorde du en anmälan, TS? Hur länge har detta pågått utan att någon gjort något? Om det verkligen är så illa som du beskrivit borde någon (TS, tränare, stallägare osv.) gjort en anmälan för länge sen!! Återkom gärna när du vet hur det gått för barfotapållen :cry:

Eftersom jag inte längre har kontakt med dom vet jag inte säkert, men påtryckningar av både tränare och veterinär samt vi "gamla stall'kompisar' vi lyckats tvinga dem till att använda "barfota skor" (avtagbara) för att prova. Och vad jag hört går det bra, men hon vägrar slita sig från spöt.. :mad:
 
Sv: Barfota häst?

Sånna människor borde inte ha häst överhuvudtaget :eek:
 
Sv: Barfota häst?

En anmälan är helt i sin rätt.. Se till att djurskyddsinspektören får samtala med hovslagare/veterinär/stallägare i stallet som kan vittna om förhållandena. (Stallägaren kan bli medskyldig till brott om dom bara står och ser på när hästar vanvårdas i deras stall)

/ Fredrik
 
Sv: Barfota häst?

Är hon vårdslös med spö och sporrar? I så fall är ju även detta något att anmärka på i anmälan. Så vitt jag kan läsa står det att hon rider sin häst med spö/sporrar och kan tänka mig att många ser framför sig hur hon bokstavligen bankar fram den lilla kraken... Är det bara jag här som rider min häst med spö? Ibland kan även sporrarna åka på.

Förhoppningsvis använder hon spöt till att förtydliga vissa hjälper? Kanske hästen lätt skjuter ut ena bogen, ginar i hörnen eller liknande? Jag har ibland två spön för att rama in min häst så att hon går korrekt efter hur jag vill att hon ska gå. Eller har hon personligen uttalat sig om att det inte går att rida den utan sporrar?! I det fallet, Stackars lilla ponny!

Men som sagt är hon vårdslös och våldsam - gör tillägg i anmälan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota häst?

Tänkte starta en liten tråd om barfota hästar, debatten är het i vårat stall iaf... :devil:

Jag har i vanliga fall inget imot barfotahästar men i just detta fall är det rent djurplågeri, eller?

En fd. kompis har en något tyngre c-ponny som är importerad från danmark. Hon är 11 år. När hon gick i danmark (0-5 år gammal) gick hon med skor men när hästar importeras in tas skorna av. Och i detta fall satte man aldrig på skor igen... Dom köpte henne inte direkt från danmark utan av en privatperson som haft hästen i 2 år och då endast ridit lätt. Men min fd. kompis (som vi döper till Maja) och hennes mamma är riktiga "hästvänner"... Och det är ju inte naturligt för hästen att ha skor på fötterna.. Ack, ack... :angel: Så den stackars hästen har i 4 år gått stenhårt, varje dag, galopp mest hela tiden, på grusvägar med vassa, stora stenar. "Maja" är dessutom på tok för lång... Men nu har hästen börjat säga ifrån.. Hon bits, går inte att hämta från hagen och vägrar hoppa. Men fortfarande förstår dom inte vad som är problemet!?!?!?!?!? Dom har tagit dit "Hästviskare" och hästpsykologer (?) etc... Men självklart så hjälper inget... För att ens kunna rida måste hon ha dressyrsporrar och dressyrspö, asså fatta, hästen GÅR INTE ATT RIDA UTAN SPORRAR! Hon är totalt skänkeldöd och har så ont i sina fötter... För ca 1 år sedan blev hästen halt. En hovslagare hittade då hålväggar i alla fötter, hela vägen runt... Så hästen fick stå i ca 3 dg sedan stenhård ridning igen (hon skulle egentligen behövt stå i ca 1 månad för att läka ut hålväggen ordentligt..) Hästen är 135 cm i mankhöjd, tjejen är 172 cm lång.. Och på grusvägen jag talade om travar jag inte ens med min helt skodda häst...

Detta måste ju bara vara fel!! Hennes egna tränare har sagt åt henne att sko hästen innnan något allvarligt händer!! (Hästen har gått omkull en gång p.g.a smärta i hovarna...) Men då slutade hon helt enkelt träna för den tränaren, hon tål inte kritik.....

vad säger ni? Jag bröt min vänskap med henne helt och hållet när detta blev alldedes för extremt... :cry: Sörjer för hästen...

(Detta är helt och hållet ur verkligheten, så extremt alltså.. Inget överdriv alls... Blir såå j*vla arg på dom :devil::devil:)



Men herregud, vilka idioter det finns.

Såg att du anmält, det hade jag också gjort.

Men hur går det nu med domhär "avtagbara" skorna?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 309
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp