Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Puttar upp tråden lite då jag har ett litet bekymmer (eller fel storlek :confused: )

Har ÄNTLIGEN börjat komma igång med "unghästen" efter tidsbrist, motivationsbrist och skador.
Men hovarna slits och vi har börjat köpa in boots.
Har äntligen hittat en storlek Easy boot Epic som går på bakhovarna (och raggar fortfarande en annan storlek till framhovarna), booten går på fin fint (lite bök med att snurra vajern så man kan spänna ordentligt MEN gaiterna går inte att spänna?! Den vill liksom inte lägga sig mot benet och därmed går inte karborren ihop (skulle den lägga an mot karleden så skulle det inte vara något problem).
SÅ vad är problemet? Är booten för liten trotts allt? Eller är det hovformen för den booten det är fel på? Eller "gör" det inget o man bara ska köpa en sån där förlängare?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Har samma problem och jag har köpt förlängaren till gaitern. Min häst har små hovar men ganska grova ben så det är därför det inte funkar på honom. Tror iofs att man kan sy egna sådana förlängare för de är ganska dyra i förhållande till vad matrialet i dom kostar.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hästen som jag har problemet med är en klenbenad arab så borde inte vara det som är problemet.
Ingen som har ett förslag eller alla på semester kanske ;) ?

Kan försöka ta en bild så ni får se.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag gissar bara, eftersom jag inte sett bilder, men det låter som att du inte har fått på dem ordentligt över tårna. Om booten är tajt vid tån, kan det vara dags att trimma, eller att den trimning du har på pålle inte ger tillräckligt kort i tån (se över detta i så fall, långa tår är inget vidare). Om du har en liten glipa framme vid tån, och Easyboots instruktioner att "vicka booten" tills den går över tån inte funkar, pröva att slå lite lätt fram på booten med en gummiklubba eller annat ofarligt verktyg (du vill ju inte råka slå till hästen på benen med något hårt!) tills den är på.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tror jag löst mitt problem med Epicen (var lit emellan storlekarna) har ett par till fram som sitter som ett smäck! *nöjd*
Men till bak har jag fått vantarna på ett par fina begagnade Renegade, det sitter fint o stadigt i alla gångarter, men det kommer in MKT grus, oxå i kaptivatorn - lösning? Eller bar any boot sort?
Hittade inte så mkt på hemsidan...
 
Sv: Barfota och boots i distansen

* halv kl

Ni som har Renegade, vad har ni för häst och vilken storlek har ni på era boots? Jag har en fyraårig Morgan som jag själv tycker har små hovar, men de mäter 13,5 cm i bredd och ska då enligt storlekstabellerna ha en av de största storlekarna. Hästen är visserligen inte nyverkad, men inte utfluten heller.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Har en femårig arb på knappt 150 cm som har ettor på sina bak o om hon skulle få till fram skulle det bli tvåor
men har problem med att det smiter in mkt grus i dem...
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Okej, då har din pålle något mindre hovar än min. Tur att man inte har en jättehäst, då hade det inte funnits några boots. Är du säker på att du ställt in dem rätt?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Men så pass stora hovar på en morgan låter rätt så stort, men har rätt dålig koll på hur de är i regel

Jag vet inte, har frågat om hjälp här i tråden men ingen verkar veta. Har köpt dem begagnat och känns lite sniket att fråga en återförsäljare om hjälp men får nog göra det ändå

det har inte gett något skav så att säga, har efter förstånd följt hemsidans instruktioner men kan ju ha missförstått nått helt klart
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Nu har jag fått hem mina boots och testat dem. Fram fungerar de svinbra- lätta att sätta på och sitter bra. Bakbootsen var tyvärr lite för små, så de får jag försöka sälja och köpa en storlek större. Jag får inte in mycket smuts i mina, utan de verkar sitta bra.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag är ny med det här med boots. Jag hade tänkt att testa boots när jag sätter igång min häst. (hon är skadad nu) Jag har dragit av skorna på henne för några veckorsen för hon ska vila länge efter denna skada. Men när vi väl sätter igång henne tror jag hon behöver boots och nu funderar jag på vilken sorts boots man först ska testa. (är ett varmblods travare om det har betydelse) Självklart ska jag mäta hennes hovar. Men det är en djungel vilken boots man ska ha/börja med.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vilka du ska börja med beror ju på hur mycket pengar du vill lägga. Jag kan rekommendera esayboots, modell är ju tycke och smak. Har inte provat ny gloves men tror den är bra jag gilla den gamla, utom gaitern.

Vi har nu tävlat i två säsonger med glueons, första året med easyglove glue och mest detta år med renageds. Easy är lättare att limma dit än renegades, men renegades har en bättre stötdäpming. Dom slits ungefär lika mycket. Däremot så har jag inte helt nöjd med slitaget till vardags på renegades tycker de slits ut lite för .

Brodd använder vi den varianten som man kan hitta hos naturliga hovar, fast vi köper skruvdeln på biltema och brodden hos bidermans, då dom är dom enda som har så små. Och så borrar han hål och monterar dit dom. Funka bra förra vintern och så blev det mycket billigare
.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Brodd använder vi den varianten som man kan hitta hos naturliga hovar, fast vi köper skruvdeln på biltema och brodden hos bidermans, då dom är dom enda som har så små. Och så borrar han hål och monterar dit dom. Funka bra förra vintern och så blev det mycket billigare
.

Blev jätte nyfiken på brodden, du har ingen möjlighet att länka till grejerna?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Lite KL...

Tänkte bara höra om det är så att någon har något tips på boots till en lite ovalare, ganska liten bakhov? Bredd 10,5 och längd (bakersta bärande ytan till tå) ca 11,7-8. Möjligen något understucken i nuläget, så kan hända att jag kan få upp hoven något. Väldigt raka hovväggar på sidorna. Tittade lite på Cavallo härrom dagen, men spontana känslan var att han mer eller mindre skulle drunkna i ett par sånna bak...:/ Får väl ta hem ett par och testa, men det känns inte som att det är just de som kommer passa.
Herrn är lite skavkänslig, men utbudet är väl inte så pass stort med boots som inte går upp över karleden att man kan hoppas att få ihop både det önskemålet och att hitta rätt passform misstänker jag. Får man sticka in ännu ett önskemål så vore det ju inte fy skam om de gick att brodda.
Vad använder ni andra för boots bak?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

De har jag sett att en del på banorna har använt. Som jag har förstått det så är det rätt viktigt att glove sitter "som smäck", och att det då kan vara värt att försöka testa provmodeller innan?

Lite allmän fråga om renegade: Någon som har koll på hur snabbt brodden slits ned, och om de isf går att brodda om? Hittade ett par begagnade som verkar vara i rätt storlek, men med tanke på hur löjligt fort vanliga små isbrodd slits ned av kusen så vore det ju en sådär om man införskaffar boots med små brodd som knappt går att byta ut.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Det går ju att skruva i nya om dem slits, dubb från maxigrip el bestgrip tex. De typen av brodd/dubb har jag aldrig lyckats slita ut i alla fall.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp