Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Någon som har tips på bootsmodeller som passar häst med stora, platta hovar? De är även utsvängda i hornväggen, men det håller hovlsagaren vi bytt till så sakta på att rätta till. Hästen har dessutom mycket dålig hornkvalitet med fransighet o ytliga sprickor. Funderar därför på att låta honom gå bafota. Då han är så plattfotad blir han också mkt ömfotad och kommer inte att gå att rida ett steg utan boots till en början i vart fall. Tips?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag vet inte om jag missförstår frågan, men att hoven är platt behöver kanske inte påverka vilken boot du väljer? Det viktigare när det gäller frågan vilken boot är nog hovformen i övrigt. Jag har själv endast erfarenhet av easyboot glove så vill inte tipsa särskilt om boots i detta fall men vill gärna tipsa om iläggssulor (pads) för att ev. hjälpa den platta sulan till en början. Kolla in utbudet som easyboot har på sin hemsida. Det finns olika tjocklekar och man kan experimentera lite för att hitta den rätta (kostar ju mindre än själva bootsen så det är lättare att köpa nya om det behövs andra).
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Väcker denna tråd lite då det verkar finnas ganska många här som är kunniga inom boots djungeln..!

Jag måste köpa boots till min dam, men har haft väldigt svårt att hitta en bra.. Har fått förslag på EB Epic men jag är lite osäker då hon har väldigt runda hovar, nästan bredare än långa, och de är ganska utflutna i modellen. Men hon på EB påstår att det går ändå med Epic då man kan spänna åt den ordentligt..

Jag har också kollat på renegades, och de kan ju korta in bootsen så att den blir lite kortare och då tänkte jag att den kanske skulle passa bra då?

Vad tror ni skulle passa bäst på min dam?

Jag vill kunna använda dem både på sommaren och vintern, och på vintern måste det vara brodd i. Kan man i dessa boots ha ordentliga vinterbrodd som man kan ta ur när det blir sommar?

Vilken av dem håller bäst tror ni? De kostar ju på ett ungefär lika mycket, men kvaliten kan ju skifta ändå..

Tacksam för er hjälp!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har EB Gl*ve, har precis broddat dem och det funkar riktigt bra. Tänkte nog köpa ett par till, så att jag har ett par broddade och ett par utan. Men det står att man ska kunna brodda av dem och använda en tunn sula inuti för att förhindra att smuts kommer in.
Jag tror att det bästa är att prova sig fram, om du är intresserad av EB så har de provkit på endel dojjor.
Min häst har rätt runda framhovar och mer "normala" bakhovar och har inte Gl*ve W, vilka jag kanske hade tittat på om de funnits då.
Enda problemet vi haft är att de snott sig i slänggalopp (han är travare som skolas om), men det ska gå att åtgärda med sk straps. Tänkte prova dem i sommar.
Är inte R*enegade mycket dyrare? (snygga är de dock!)

Lycka till
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har EB Gl*ve, har precis broddat dem och det funkar riktigt bra. Tänkte nog köpa ett par till, så att jag har ett par broddade och ett par utan. Men det står att man ska kunna brodda av dem och använda en tunn sula inuti för att förhindra att smuts kommer in.
Jag tror att det bästa är att prova sig fram, om du är intresserad av EB så har de provkit på endel dojjor.
Min häst har rätt runda framhovar och mer "normala" bakhovar och har inte Gl*ve W, vilka jag kanske hade tittat på om de funnits då.
Enda problemet vi haft är att de snott sig i slänggalopp (han är travare som skolas om), men det ska gå att åtgärda med sk straps. Tänkte prova dem i sommar.
Är inte R*enegade mycket dyrare? (snygga är de dock!)

Lycka till


Glove kan hon tyvärr inte ha då hon är i olika storlekar på längd och bredd, och tydligen så måste Glove sitta helt perfekt.. Hon passar inte i Epic heller men då påstår hon som säljer dem att det inte gör något om det skiljer en storlek mellan dem.

Nej Renegades är inte dyrare ;) Skulle jag beställa Renegades utomlands och EB ifrån Sverige så blir EB 1400 kr dyrare :O
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Min passade inte heller in när det kom till storlekar, men jag testade glove och det funkar jättebra, nu har ju wide kommit som ska vara för lite rundare hovar. Det bästa är ju att man kan beställa provkit, man får tre olika storlekar.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Räknar du verkligen med tull och moms då?

Slutsumman för mig när jag beställde för USA blev ca 1700-1800 sek för ett par.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har renegades, och min hästs hovar är lika breda som långa. Jag köpte en uppsättning för sommar och en för vinter, med fastmonterade brodd som ger riktugt bra grepp.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Min passade inte heller in när det kom till storlekar, men jag testade glove och det funkar jättebra, nu har ju wide kommit som ska vara för lite rundare hovar. Det bästa är ju att man kan beställa provkit, man får tre olika storlekar.

Jag var också inne på wide men nej tydligen ska de inte passa på utflutna hovar, själv har jag ingen aning..jag tyckte också det va så bra att man kunde beställa prov kit..
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Har du pratat med din hovslagare om hur han/hon jobbar för att åtgärda de utflutna hovarna? Min hästs hovar vill gärna flyta ut och då passar inte dojorna, men min hovslagare håller det i schack och han har lärt mig hur jag putsar själv mellan besöken!
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

En ut av grundförutsättningarna för väl passande boots är ju att hästen har en bra verkning från början och att det inte går för länge emellan. KKristoferson du verkar ju vara inne på helt rätt spår genom att fråga hur du själv kan hjälpa din häst och har man bara lite egen kunskap och kompetent guiding så är det ju inte så svårt att hålla hästens hovar i rätt form. Jag tror generellt att många är livrädda för att närma sig sin häst med en rasp, och än värre en verkningskniv. Jag fattar att det är dyrt att ta ut hovslagare och verkningsfolk men sorry - räkna med problem om det är 6-8 veckor mellan verkningarna. Min häst går aldrig mer än 14 dagar mellan verkningarna (som jag gör själv) och det är på gränsen (givetvis beroende på underlaget hästen rör sig på. Jag har vänner som aldrig någonsin verkar eftersom hoven håller sig perfekt eftersom de hela tiden rider på grus och sten).

Personligen skulle jag vilja uppmuntra folk till att även söka mer praktisk kunskap.Det finns i Sverige. Jag vet också att det finns folk i Sverige som just nu söker patent på hovboots. Om detta tar fart och verkar som en vettig produkt lovar jag meddela er i denna tråd så fort jag vet.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL

Jag har hållt mina hästar barfota i snart tio år tror jag, de verkas med lite olika intervall (individuell anpassning ;)) men ingen går mer än 3 veckor mellan verkningarna. Jag tränar/tävlar hoppning, dressyr och distans. Jag använder boots (väldigt sällan dock), EB och renegades, har inte testat några andra sorter.

För mig har det varit tre olika problem:

1, efter 2-3 mil börjar man tappa dem :devil:

2, man får inte trava upp med dem i grinden, vilket gett liten chans att få fortsätta :cool: Alternativt har jag tjatat mig till att få behålla "skorna" på men då fått visa upp hästen utan i slutbesiktningen...

3, det kommer in "skit" och skaver i karleden, hemma skulle jag inte behöva använda boots på t ex sand/löst grus men på tävling kan det ju gå mellan riktigt tuff grusväg till sand och sen tillbaka igen på någon minut :grin:

Nu vet jag inte riktigt vad jag ville säga med det här.

Jo just det, jag behöver tips pronto! Senaste dagarna när jag ridit med mina broddade renegades så har de blivit blöta av att det är mycket lös snö och hästen har då klivit ur dem, slurp säger det bara. Har aldrig tappat en renegade förut :eek: Isgata under snön så kan inte rida barfota, alls...

Har börjat fingra på järnskor :o men det svider redan i tanken.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vet inte hur länge sen det är du tävlade distans, vi har tävlat med boots i 2 år nu och utan problem, står i TR att man får det. Vi limmar på längre tävlingar och på korta vanliga.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Är det någon speciell anledning till att du inte vill ha järnskor på hästen? Varför inte bara slå på såna nu när vädret är som det är och sen dra av dem när du inte behöver brodd längre?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Det var 2010, inte jättelängesedan alltså men jag räknar med att det blivit framsteg på den fronten på senaste tiden och det verkar ju stämma då :D

Vill inte råka hamna i "barfota är bäst ingen protest" men jag är fullständigt övertygad om att det är det bästa alternativet för mig och mina hästar av många anledningar.

Däremot är det en mycket berättigad fråga som jag självklart ska svara på!

Problemet är att de leker mycket med varandra i hagen, har just nu en valack och en hingst (båda vuxna). Hingsten är mycket mindre än valacken och han vill gärna "dra" sig upp på halsen och ryggen på honom. Min stora är istället lätt i baken, sparkar inte "direkt" men gör luftsprång/skutt. De leker snällt och det blir aldrig några märken/blessyrer men de är ju som sagt barfota...

Har övervägt att använda blindbrodd när de går i hagen (om det blir skoning) men då är jag rädd att de börjar halka i hagen istället. De har väldigt fint underlag (läs: snö i mängder) och är i inget behov av halkskydd där MEN med järnskor UTAN brodd blir det ju ändå väsentlig skillnad mot att gå barfota. Halkmässigt. Ja ni förstår :grin:

Enda raka blir att gå i ide tror jag, i väntan på bättre tider.

Bonusbild
Still+29.jpeg


En till
Still+7.jpeg
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Här kommer jag med kul statistik från Tevis 2012. Tevis är ju som kanske bekant ursprunget till sporten distansritt och allmänt känt som ett av de tuffaste distansloppet i världen (inte bara som hästsport - Times Magazine listade det på sin topp 10-lista i sällskap med Tour de France, 24 h of Le Mans och Iditarod). Easyboot för statistik över loppet för 2012 säger de:
1. De första 4 hästarna i mål hade Easyboots
2. 6 st av top 10 var i Easyboot
3. 34% av 98 i mål (204 startade) var i Easyboots
4. 69% av hästar med Easyboot kom i mål i jämförelse med 41% av hästar utan Easyboot
5. Vinnaren och BC (olika hästar) hade Easyboots

Notera att detta bara är ett märke av boots. Jag vet inte om Renegade för liknande statistik. Alla siffror är hämtade från en artikel i tidningen the Horses Hoof nr 48.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag ser inga problem i att man inte vill ha skor på hästen så länge hästen klarar att gå utan skor. Så det var inte min mening att få dig att känna dig ifrågasatt på den punkten. Jag tänkte bara mest för att slippa allt bök med boots som inte passar, skaver, åker av osv så hade det kanske varit enklare att bara slå på skor och ha brodd på hela tiden om man vill kunna nyttja hästen även på vinterväglag. Jag menar, man vill ju inte köra med sommardäck när det är isgata på vägen :D
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Euhm, lulski, har du helt missat poängen med den här tråden? Det här med att "bara slå på skor" är ju centralt i allt som diskuteras pga effekten på resten av hästen. Visst, för många är det kanske skor eller inte skor och kostnad som driver men i det större sammanhanget handlar det också om hästhållning och hästhälsa. Forskningen inom området ökar och även om olika teorier (och oenighet) finns om hur "perfekta hoven" ser ut etc. så är ju trenden av resultaten eniga - hästar utan påslagna skor har generellt bättre hälsa och det är hästen som helhet som påverkas.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ehum, nej jag har inte missuppfattat tråden. Anledningen till att jag frågade Fjellheim det jag frågade var att jag fick uppfattningen om att hon gärna ville kunna använda sin häst men att hon för tillfället hade uppenbara problem med det eftersom hästen fick skav, tappade boots osv. Fjellheim verkar inte ha några större problem med min fråga så jag tycker det är konstigt att du har det. Har man bra på fötterna :D med varför man gör som man gör så brukar man kunna ta det med ro när någon ställer frågor om varför.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp