Bukefalos 28 år!

Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Mina första renegade kom på posten idag ! Ska bli såååå spännande å testa dem i helgen , hinner inte innan :(

Blev obroddade tillslut och så lösa brodd till( quickstuds) så jag kan sätta i om det blir halkigt, än har det bara varit halt en dag på hela denna (vintern;) ) så hoppas det blir bra!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Här är en tysk sida som har med vikterna i storlekstabellerna, här renegade och klicka på de andra bootsen till höger och sedan de storlekstabellerna så ser man vikterna. Glove är lättast på marknaden och lättare än järnskor.
http://www.renegade-hufschuhe.net/grosen/
ex.
En storlek i renegade 365g motsvarande mått i glove 310g.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Mycket intressant tråd från förra året. Ni som verkar väldigt insatta av olika modeller av boots, har det inte under det gågna året dykt upp nya modeller boots som sägs ha ÄNNU bättre passform än tidigare modeller. Skulle vara så skönt om någon sa; denna modellen, den passar alla hästar, det är bara att tuta och köra, plocka av skorna, verka och komplettera med boots när det behövs.

Jag rider mycket ut med min häst i skog och mark, men även en hel del transport på hårda grusvägar och asfalt. Har funderat på att plocka av skorna på min korsningshäst (import irland med en hel del kallblod i), känns som han har potential för detta, rejäla hovar, god kvalite´. Antar att det alltid är en tillvänjningsperiod då sular och ballar ska anpassa sig, ungefär som när man inför sommarsäsongen börjar gå barfota och får lite tjockare hud på fötterna. Vad egentligen består ömfotheten hos en häst? Jag hade en gång ett fullblod med väldigt tunn och mjuk sula på ena fram, han kunde knappt gå skodd på grusväg.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Lika lite som en sadel passar alla hästar så passar en bootsmodell inte heller alla hästar, bra med olika ;-)
Sedan är inte trådens så gammal utan att de senaste modellerna nämns.
Man får prova sig fram men hovboots kräver tätare verkningar för att sitta bra.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej annikacita, du har alldeles rätt in din jämförelse av våra sommarfötter. Ju mer hästen går på underlaget, ju mer härdad blir den. Hur hoven ser ut beror på yttre (environmental) omständigheter. I ett experiment som gjordes i Australien (där det finns ca 3 miljoner vildhästar), flyttade man en handfull hästar från grässlättsland (mjukt underlag och inga stenar där hästarnas hovar var långa i tån) till stenökenlandskap (där hästarnas hovar var mycket korta i tån, tjocka väggar och sula och mycket hårda). Efter tre månader kollade man hovarna på hästarna och de var mycket riktigt anpassade till omgivningen.

Det här låter väl egentligen självklart men jag hör hela tiden saker som att "min häst kan aldrig vara barfota för att ...". Rent teoretiskt skulle jag argumentera att det inte stämmer MEN praktiskt (och mentalt) sett är det en annan sak. Man kanske inte har möjlighet och tid att träna på grusvägar och hårda underlag den mängd det tar att göra övergången, eller man kanske upplever att hästen är obekväm och tycker att det är jobbigt och en rad andra orsaker. I mitt eget fall har jag nästan bara tillgång till mjuka skogsstigar och sand och min häst är obekväm på grusväg och stenar vilket gör att jag söker alternativ om jag behöver rida på sådant underlag. Hade jag däremot bott på ett ställe med mycket grusväg och sten och köpt en ny häst, så skulle jag träna på det underlaget så mycket jag kunde och veta med mig att det blir bättre om ett tag.

Kul förresten att du hittat till tråden! Här finns massor av olika kunskap och erfarenheter och åsikter och folk att fråga.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Gullan, hovarna brukar anpassa sig efter underlaget. Om hästarna går i mjuk gräshage på dagarna, kanske står på mjukt spån på nätterna, och sedan rids på hårdare underlag, behöver man skydda hovarna med boots vid ridning. Om hovarna ändå slits för mycket har jag förstått att det ofta är en foderstatsfråga. Många hästar funkar bra på enbart grovfoder (men tillräckligt mycket förstås, fri tillgång om omständigheterna medger). Min märr har stenhårda, jättefina hovar om hon går på (nästan) enbart grovfoder. Minsta melass i foderstaten och hovarna blir genast sämre.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ibland kanske man också upplever att hovarna är för slitna för att hovväggen går ihop med sulan, men om hästen inte ömmar är detta inget problem i sig. Hovväggen skall inte ensam bära hästens vikt.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Gullan, hovarna brukar anpassa sig efter underlaget. Om hästarna går i mjuk gräshage på dagarna, kanske står på mjukt spån på nätterna, och sedan rids på hårdare underlag, behöver man skydda hovarna med boots vid ridning. Om hovarna ändå slits för mycket har jag förstått att det ofta är en foderstatsfråga. Många hästar funkar bra på enbart grovfoder (men tillräckligt mycket förstås, fri tillgång om omständigheterna medger). Min märr har stenhårda, jättefina hovar om hon går på (nästan) enbart grovfoder. Minsta melass i foderstaten och hovarna blir genast sämre.

Mina hästar går på lösdrift dygnet runt året runt med en lösdrift de kan gå in i som har spån men det står de inte ofta.
Hagen är rätt mjuk och där går de ju mestadels så.
Men sen är grusvägen(vi rider på) rätt grovgrusig så det är väl det som sliter, och asfalt.
Hästarna äter inget kraftfoder, det behövs inte(om höet har bra värden).

Hade en minishettis hingst förut med stenhårda hovar men de växte knappt istället så även om de slets sakta så slets de snabbare än de växte:crazy:.
Han var dessutom väldigt öm utan skor.(hade boa boots på han men de trampade han bara av sig såfort han gjorde mer än skritt).
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hejsan, här kommer lite fler oskodda framgångshistorier från USAs CEI3 laguttagning som gick igår. Vinnaren och Best Condition gick till A Kutt Above och Jeremy Reynolds (som också vann och BC i Tevis på hästen Riverwatch som nu blev 4:a). Jeremy rider med glu-ons. Tvåan Wendy MacCoubrey - Reach For The Gold rider i glu-ons och 4:an Heather Reynolds på Riverwatch rider i glu-ons. Alltså - 3 av top 4 i glu-ons! Om man kollar in fotona från veterinärinspektionen http://www.endurance.net/international/USA/2012USATeamTrial/ så ser man många hästar i glu-ons. Kul!
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Det låter ju som att de har bra förutsättningar för att få bra hovar. På lösdrift rör de ju sig oftast mer än de som står på box, vilket också är bra för hovkvaliteten. Problemet är nog just skillnaden i underlag mellan hagen och grusvägarna. Det här låter ju inte riktigt klokt men har du möjlighet att grusa en del av hagen där de ofta passerar (t ex vid grinden)? Man kan välja fint runt grus av den typ man har i trädgården. Det gör inte ont i hovarna men skall göra underverk för hovkvaliteten med lite tid. Men att ha boots på under den tid på året då grusvägarna är som hårdast slipper man kanske ändå inte undan.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hästen i fråga är 4½år nu och när han växte upp så gick han i en hage med grus vid ingångarna och även lite inne i hagen så han blev ju på så vis van vid grus men just den tiden hade han väldigt mycket hålväggar och även hovböld jag anar att det hade ett samband.
Alla små gruskorv kilade in sig i bärranden + att det var fuktig i hagen(höst och vinter) och det luckrade upp hovarna sen att han trampade på hårda stenar med.

Risken är väl rätt stor för hovbölder när man rider barfota på grusvägar med lite större stenar väl?

Och min hovslagare sa att de kan få blåmärken i hovarna och rider man ofta kan de bli ömma pga det.

Ja hovarna anpassar sig ju efter underlaget de utsätts oftast för.

Var ute och gick med han igår och det konstiga är att han verkar som att han ömmar lite på grusvägen i skritt men såfort man ber om högre hastighet så börjar han glatt trava och helst galoppera med matte springandes brevid så det kan ju inte göra jätteont precis;).
Vet inte om han tycker skritten är trist ibland därför han går sakta ibland men oftast är han väldigt pigg och går på bra i alla gångarter.

Från ryggen blir det ju mer tyngt på hans fötter.
Han är nyligen inriden så det är lite svårt att veta om det beror på hovarna eller på han emellanåt med.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hästen i fråga är 4½år nu och när han växte upp så gick han i en hage med grus vid ingångarna och även lite inne i hagen så han blev ju på så vis van vid grus men just den tiden hade han väldigt mycket hålväggar och även hovböld jag anar att det hade ett samband.
Alla små gruskorv kilade in sig i bärranden + att det var fuktig i hagen(höst och vinter) och det luckrade upp hovarna sen att han trampade på hårda stenar med.
Jag vill inte utropa mig till någon expert på hålväggar och hovböld, som jag tack och lov har väldigt lite erfarenhet av. Men jag tror att det du tänker stämmer. Sannolikt anpassade sig hans hovar efter det mjuka underlaget i hagen snarare än gruset, och då det var fuktigt i hagen blev hovarna ännu lite mjukare och det finkornig gruset fick chansen att kila sig fast. Det var inte sådant grus jag menade att man kunde ha i hagen utan små rundslitna stenar, närmast av det slag man lägger på trädgårdsgångar. De lär inte vara så vassa att de skadar hovarna och är inte så små att de bör kila sig in i en uppmjukad bärrand.

Risken är väl rätt stor för hovbölder när man rider barfota på grusvägar med lite större stenar väl?

Och min hovslagare sa att de kan få blåmärken i hovarna och rider man ofta kan de bli ömma pga det.
Det låter inte orimligt, åtminstone om vi talar om vassa stenar.

Var ute och gick med han igår och det konstiga är att han verkar som att han ömmar lite på grusvägen i skritt men såfort man ber om högre hastighet så börjar han glatt trava och helst galoppera med matte springandes brevid så det kan ju inte göra jätteont precis;).
Vet inte om han tycker skritten är trist ibland därför han går sakta ibland men oftast är han väldigt pigg och går på bra i alla gångarter.

Från ryggen blir det ju mer tyngt på hans fötter.
Han är nyligen inriden så det är lite svårt att veta om det beror på hovarna eller på han emellanåt med.
Svårt att ha en uppfattning utan att ha sett hur han rör sig, men jag skulle ta det säkra före det osäkra och boota på vid ridning ifall du tror att han indikerar att det ömmar. Man kan ju pröva igen efter ett tag och se ifall problemet kvarstår. Sulan lär ju tjockna med tiden.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hovbölder har inte med underlaget att göra. Här är ett par länkar att läsa mer om detta http://www.thehorseshoof.com/abscesses.html och http://heelfirstlandings.com/hoof-abscesses_treatments.htm till exempel. Är det en hovböld är det bästa att få hästen att röra på sig.

En orsak till bärrandsseparering är för lång tå/för hög häl/ eller icke korrekt verkning. Så kolla det också. Är verkningen korrekt separerar bärranden inte.

Blåmärken har däremot med underlag att göra och är sulan inte tjock nog finns det risk. Ju större och vassare stenar ju högre risk. Men en häst som är van vid underlaget får inte blåmärken.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

En orsak till bärrandsseparering är för lång tå/för hög häl/ eller icke korrekt verkning. Så kolla det också. Är verkningen korrekt separerar bärranden inte.
Nja, verkningen har nog betydelse i och för sig men det är tydligen fullt möjligt att få hålväggar även med en i och för sig bra verkning. Pete Rameys teori (som han i och för sig tror jag medger inte är bevisad) är att hovväggen separerar för att kunna "trimma sig själv", dvs en vild häst som går runt i en oas med mjukt underlag och gott om mat kommer inte hovarna att slitas vilket i förlängningen leder till hästens undergång eftersom den inte kan fly undan rovdjur om den går på styltor. Därför separerar hovväggen. Hos våra tamhästar får vi samma effekt av det mjuka underlaget och gott om mat, särskilt om kosten är söt och god (vilket den ju är, Krafft med flera proppar ju maten full med melass :devil:). Kroppen tror så att säga att den måste möjliggöra för hoven att själv reglera sin längd. För den tama hästen som i Sverige vintertid går i lerig hage kan detta leda till riktigt läskiga hålväggar. Problemet minskar sannolikt med en bra verkning som är väl underhållen men kan vara svårt att undvika helt. Vintertid rör sig många hästar dessutom mindre, vilket sannolikt gör kroppen mindre förlåtande inför den goda mattillgången.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Kom precis genom hela tråden och ska nu börja undersöka länkarna, jätteintressant ämne och roligt att det inte spårat ur.

Intressant det du skriver om hålväggar Seabisquit, kan ligga något i det.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag är som sagt ganska ny i "barfotavärlden". Hade min unghäst skodd fram i drygt ett halvår innan jag bestämde mig för att plocka av skorna igen och testa barfota/boots. Nu har vi använt boots sedan i vintras och red nyss vår första PP20 km. Använder f n Easy-boots Epic fram och Cavallo simple boots bak, båda fungerar riktigt bra, sitter bra på hoven och simple-bootsen är dessutom extremt lätta att ta på/av. Funderar på att prova Epic även bak eller ev glove. Sedan är ju Renegade intressanta men lite dyra.. Hur fungerar det för er som nyligen börjat med Renegade? Några problem? Positiva erfarenheter?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har varit väldigt nöjd med renegade men nu när jag har förstått hur man hittar rätt storlek på easyboot glove (inte stirra på måttabellen utan prova) och hur tajt de ska sitta så finns inget lättare tycker jag :-)Däremot kräver glove att man verkar ofta eftersom den inte klarar ändring av måtten mer än enstaka mm, där är det ju lite mer förlåtande med renegade.
Men det är ju bra för hovarna att raspen åker fram ofta ;-)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp