Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Jätte kul att läsa om dina erfarenheter, och kul med en tråd om detta ämne! Jag skulle gärna testa att ha min häst barfota. Än har vi bara ridit upp till 43 km (unghäst), men tanken är att komma ut på banorna till våren igen. Av olika anledningar så kunde jag (hovslagaren) inte sko honom bak, när han blev skodd senast. Detta var i november. Det gick ju fint att rida ändå, tills isen och halkan kom. När det bara var packad snö var det inget problem, men så regnade det på snön och frös igen. Detta fick mig att ta tag i bootsutprovandet igen. Jag testade olika modeller av Cavallo tidigare, men de var alldeles för vida runt själva benet. Nu har jag ett par Easyboots Epic, med fyra brodd i varje, som har blivit vår räddning i detta underlag! Dessa boots passade bra och han är nöjd med dem också.

Nu kommer hovslagaren ut på måndag igen, och min tanke var fyra skor, snowgrips och fyra brodd i varje. Men så kom denna diskussion upp. Vad anser du vara förutsättningarna för att kunna köra barfota? Kanske till och med barfota runtom. Har du snö och is i perioder där du bor också? Det jag funderar lite över är just när det blir ren isgata, då är ju inte alltid hagarna så roliga heller, och jag är rädd för fläkskador.

När du använt boot i träning eller under ritter, hur länge har ett par hållit? Har du ridit med andra typer än Renegadebootsen? Hur har de hållit? Har du testat med brodd i dem också?

Mycket tacksam för dina, och andras, åsikter och erfarenheter kring detta! Jag har en ponny också, och hon går barfota. Hon rids inte, men körs, går som handhäst mm. Hon har aldrig varit skodd, och hon ömmar inte det minsta på stenkross, grusväg eller annat. Så visst måste det vara individuellt! Men jag funderar lite över hur man ger bästa förutsättningar för hästen att kunna gå barfota så mycket som möjligt. Hygglig hovkvalitet har han. Inte som ponnyn, men han har sett fin ut bak nu när han gått barfota där i alla fall.
Jag har en barfota-häst och ett tag hade jag lärare i Hovslagarskolan i Skara som verkade min häst. Han sade att det är bäst för hästar om de kan gå barfota.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 215
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 224
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp