Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

KL*
Skummat igenom tråden och hittat mycket intressant läsning.

Jag har oxå mina barfota. En isis 7år som aldrig vart skodd och heller aldrig ömmat på något underlag. I nuläget behöver vi inte boots men klurar på några till vintern när det är halt.

Jag har ett par renegade broddade till min ponny sen förra vintern när jag tog av honom skorna. Då gillade vi dom skarpt så köpte ett par viper att ha vid behov i sommar men de funkade inte alls. Även de broddade sitter sämre nu.

Problemet med hans framhovar är trånga trakter och ballar(en anledning att skorna åkte av) så renegade sitter inte kvar. Tips på bootas som kan passa till såna hovar?

Kanske EasyBoot back country?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL

Till er med erfarenhet av Renegade: Hur pass "förlåtande" är de i storlek? Är intresserad av ett par, och har en häst som är strax över 12 cm lång både fram och bak. Fram är dock 11,5 breda, och bak bara 10,7. Detta ca 16 dagar efter verkning, men så växer han inte mycket för tillfället. Tittar jag på storlek 0 så är de nästan en halv cm för långa för framhoven. Kan man teroreriskt få det att funka med "rätt inställningar" ändå? Till bakhovarna känns 00 näsan lite väl litet. Då ligger han även som nyverkad precis i överkant, då bakhovarna växer väldigt räta och man möjligen kan vinna någon fjuttig mm i skillnad från 6 veckors "utväxt" och helt nyverkad.
Vad har era renegade-bärande hästar för mått?
Vilka boots kan tänkas passa en långsmal, liten bakhov? Herr häst önskar något "nätt" då han är rätt tät. Cavello har jag testat hittills, men det blev för stort och funkade inge vidare där bak.

Har en häst som är rätt tät runt både fram och bak. Skodd så sliter söm och sko ned lite på den andra hoven, så att hovväggen på insidan, speciellt på hovarna fram, är något tunnare än utsidan. Finns det någon som har hästar med liknande rörelsemönster som upplevt att bootsen påverkat eller påverkats av sådant?
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Är de för långa går det att kapa dem i bakkant, gjord ejag på mina (eller ptja jag beställde dem kapade).

Min häst verkas var tredje vecka ungefär, går hon längre upplever jag det som att de börjar bli svårt att få hälhållaren att sitta där den bör.

Men skon i sig är ju inte så stor eller bygger utåt, så tycker inte den känns klumpig alls. Cavallor kändes väldigt klumpiga i jämförelse.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för svaret! Låter ju bra att det går att kapa lite på dem om det är det som krävs. Alltid trevligt att kunna justera lite!

Nu till problem två: Vad kan passa en bakhov på 10,5x12,1-12,3 cm? Mätte om, och inte blev det bättre vid den mätningen. Känns som om allt är för runt för en sådan hov. Där är ju renegaden nästan på gränsen till för kort?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

intressant tråd men det jag sakna är bilder och gärns rörelsr och rid bilder på era boots och gärna en beskrivning av bootsen osv.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

halvt kl, vill också se bilder på olika boots :) funderar nu om man ska investera i ett par att ha när hästen drar av sig skorna :(. så man åtminstone kan skritta tills hovslagaren kommer :).

men blir det konstigt att bara ha en barfotasko? ska man då ha en till sko på andra benet trots att järnskon sitter kvar på?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

bilder bilder bilder!!!!
lustigt att inte flera visar rid bilder med boots hittar inget när jag letat.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Mina easyboot epic:


Nu har jag haft skor det senaste året men är kanske vört att visa ändå ;)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag var positivt överraskad av mina. Använde dem flitigt under en period och de satt som berget! Red precis som vanligt.
Sambon sa ungefär "de kommer slitas ner med en gång, det är ju bara plast!"
Icke sa Nicke, det är bara lite repor under. Inte mer än så :D
 
Sv: Barfota och boots i distansen

vad kan vara bäst för plånboken om man bara ska ha ett par för att kunna motionera trots tappsko? easyboot ser ju väldigt smidiga ut men kostar ju också en del (även om en skoning kostar det dubbla och bara håller i max 2 månader)..
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Kan ju bjud på denna ridbild :p då jag använder Cavallo simple boots. Tycker dock att de är lite klumpiga och tunga och det tog ganska lång tid innan lädret formade sig för bättre passform. Nu använder jag bara dem på vintern då de är broddade och jag ändå tar det lite lugnare.
skati2_zps507a2f18.png


Till barmarkssäsong använder jag easyboot glove vilka jag tycker är överlägset mycket bättre jämfört med cavallos. De är superlätta, lätta att sätta på (iaf när jag väl kom på hur jag lättast skulle göra det, får erkänna att jag kämpade en hel del i början och var övertygad om att jag köpt fel storlek :o)
Bilden visar hur bootsen sitter på bakhovarna :)
telfonenokiadiv086_zps19a29227.jpg
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag blev för lat för att ta av/på hela tiden! Haha
Nej men tanken var helt enkelt att ha honom barfota över vintern när jag köpt honom så att hovarna skulle få vila.
Hovarna slets för mycket vid ridning - köpte boots.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Jadu, det var en bra fråga. Jag har bara erfarenhet av just denna booten och är inte särskilt kunnig på området egentligen.
Det finns många duktiga som skrivit i tråden innan så får hoppas att de hittar tillbaks hit igen och kan svara på din fråga :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

finns det fler som tävlar eller i allafall rider målmedvetet som vill lägga upp rid bildrr?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

tack för dina bilder hade din häst svårt att tölta i början?med cavallo?tog det ett tag innan sen fick styrkan att orka tex gakoppera med dem? innan du broddade dem blev de snabbt slitna då?
vilken str hade du?

vad är det för stam på din häst?
 
@Gullan86 Oj missade dina frågor :o svarar ifall någon annan är intresserad. Upplevde att han fick lite träningsvärk i början av cavallo då de är ganska tunga men jag red som vanligt fast kortare pass. Dock töltade han inte alls på den tiden så det kan jag inte svara på :p Nu har ju jag dem broddade hela tiden men man kan knappt inte se att de är använda, har haft dem i minst tre säsonger, easyglove lika så och de är inte heller särskilt slitna. På cavallon har han stl 0 bak och 2 fram, dock är de fram lite stora.

Han heter Skáti fra Selö och kommer från Danmark. Är efter Blaevar fra Hamrahóli och undan Ásdís fra Selsö :)
 
@Kildegrei
tack för ditt svar.
rider du utan boots på sommaren alltså eller rider du med bootsen broddade då med?

har du märkt om bootsen blir hala på blött gräs nu på hösten utan brodd?
 
@Gullan86

På sommaren använder jag easyboot glove vid behov när hovarna börjar vara nedslitna. Kändes enklare att ha två uppsättningar med boots istället för att ta bort brodden (ja jag är lite lat :p ) och sen tyckte jag att cavallo var lite väl klumpiga att rida mycket med.

Jag brukar ta det lugnt om jag rider på blött gräs med boots på, har aldrig halkat men vill inte chansa!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 216
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp