Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Vi köper från bets grip och skruvar i själva, men tycker inte att dom räcker på snö och is + att är bootsen slitna så går dom i genom. Så i år kommer jag köra med riktig brodd. Vi dubbar vissa av våra sommar boots för bättre hållbarhet samt att dom ska slipa glida på våt gräs med kort dubb. Håller på att köpa på mej så jag kan ha vinter boots som jag inte broddar ur utan kan ha varje vinter. Vi är nu inne på 3:dje säsong då vi rider med boots, Sara Henriksson red Biscaya på YRVM med boots, limmade glove och med dubb.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

vad är "riktig" brodd?
insattsgänga o sen brodd? tkr att själva plattan p åbrodden ger skav, oavsett om piggarna går i helt så sticker ju ändå plattan upp en bit.
Men det kanske går att hetta upp booten och få dem att smälta fast lite?

Best Grip finns ju i flera storlekar o höjder på både brodd o inskruvningsdelen. De jag köpte på hovbalans o provade med var yttepytte små o skulel nog inte fungerat alls.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har testat de med brodd, och de funkade kanon även i mycket snö. Dock tyckte jag att broddarna nöttes ned en hel del, så jag vet inte hur länge till de håller greppet. Mna vinterboots är också något mindre än sommarskorna, men de kanske har en viss variation mellan sina "batchar".
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Vanliga som du nämner och jag har inte haft nåt problem med att få ner plattan (eller gubben). Och så kommer jag köra med easy boots egna tycker dom va bra, testa på ett par i vintras. Jag tycker inte dubben får fäste på isen så dom används bara som sommardubb nu.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

knapplån. Finns det någon möjlighet att en häst ömmar med boots p g a större hovmekanism eller mer strålkontakt? En frågade mig idag men jag har svårt att tro det? Mot vanliga skor?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag är inte helt säker på vad det är du frågar. Om en häst kan ömma fastän den har boots? Jag skulle nog vilja veta lite mer om situationen och sammanhanget frågan ställs i.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag vet inte vad Livet råkat ut för men när man använder boots istället för skor så blir man ifrågasatt och får många konstiga frågor.
Det enda jag tänker på "Livet" är att verkningen under måste vara bra.

Jag har varit med om att jag blir tillsagd att sko min häst vid tex hålvägg hos veterinär. När jag kom tillbaka med läkt hålvägg så var ändå första frågan "varför skodde du inte hästen" ?

Jag har ridit med boots i minst 8 år på mina hästar. Jag har islandshästar och igår var jag på en träning med min ena häst som har en rörelsestörning, kanske problem med si-led då den spökat innan. Trots att han alltid rids med 4 glove så fick jag uppmaningen att sko för att se om hästen blir bättre.
Jag sa då att tror du verkligen att glove inte skyddar tillräckligt när man tävlar distans i dessa glove"skor"? Tränaren var nyfiken men skeptisk.

Man kan ju undrar hur lång tid det tar att få alternativa skor accepterade?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Skulle inte tro att en häst ömmar mer i boots än skor då den har ju rätt tryck på strålen och större möjlighet till att vidga sej i boots, men om den får in en sten som ligger och skaver så kan den såklart bli ojämn men det är ju snart åtgärdat.

Och visst är många lite trångsynta och tycker på med skor vid minsta lilla.
När min 4 åring fick en skada i hoven och ena trakten sprack sönder helt så sa veterinären att du får nog sko, nej sa jag direkt. Men åkte till hovslagaren på strömsholm som skar upp verka bort det skadade och han förstådd mej och ansåg med att det va ok utan sko. Tog tid men nu så är det så fint.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

kl
kul!!
Hittade det på nätet men hoppas att det stämmer :-)

"Tevis 2013 100 Mile Endurance Ride - Statistics:

1. The 2013 Tevis Cup (first place) was won by Rusty Toth and Quake in 14h57.

2. This is the third year in a row for the first place Tevis horse to be wearing boots.

3. 21% of the starting horses were in boots.

4. The first six horses horses to finish were in boots.

5. Seven of the top ten finishers were in boots.

6. Eleven of the top twenty finishers were in boots.

7. 25% of all finishing horses were in boots.

8. Booted horses enjoyed a completion rate between 56% and 44% depending on brand.

9. Overall completion rate (all horses): 47%.

10. The last three finishing horses were in boots
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej allihopa jag har läst lite grann i den här tråden och herregud vad mkt kunskap som ni alla delar med er av. Det är enda gången på Buke som jag har läst något positivt och konstruktivt om hästar som hålls barfota (det ämnet kan man ju inte ens diskutera öppet här annars), och oj vad många bra tips alla delar med sig av :)

Till Raggsock vill jag bara säga att jag liksom du har mina Islandshästar barfota och jag har också blivit tillsagd av tränare att sko med järn. Och jo det är ju betydligt svårare att få till gångarterna om man sätter på barfotaboots vid ridning. Men om man inte vill ha knepiga taktproblem så skaffar man inte en islänning, man får vara lite mer påhittig bara och utnyttja viktklockor det kan man även göra med barfotaboots ;)

:) :) :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Rider du för islandstränare ändå och står på dig eller avstår du? Har du också alltid boots på vid ridning? Jag har alltid boots och på alla 4 för att störa takten så lite som möjligt. Fattar inte riktigt vad i järnskor som skulle vara bättre för islandshästen än vad tex easyboot glove är....
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL

Har kanske skrivit om det förut.

Har haft och har vissa problem med Easy boots egna broddar då skallen på skruven går av, gärna på ena sidan och gott upp i sulan på hästen.

Har delvis kommit till rätta med det genom att sätta en fyrkantsbricka på undersidan under muttern.Har då haft brickan som markering till avståndet till kanten och har därigenom kunnat ha brodden närmare kanten.
På det viset så släpper inte bettet lika fort när hoven hamnar lite på kant. Brodden får större stödyta och vickar inte lika lätt vilket har gjort att den håller bättre och inte lika ofta åker igenom sulan på botsen.

Vidare så var det lättare att skruva åt ordentligt då muttern kan kana bättre mot metall än mot plasten/gummit i sulan.

Det största problemet just nu till vintern är att skallarna på brodden lossnar när jag skruvar dit dem. Och så det att de inte går att köpa i tex hundrapack i låda utan fördyrande fånig liten påse samt utan mutter som går att köpa på annat håll.

Men när det väl funkar funkar det bra! Kört timmer med botsen så det går, bara man vill mecka lite med det.

Brickorna köpte jag på Karlsson och Biltema men finns nog lite varstans.

Ptr
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Islagsmutter, bricka och vanliga snöbroddar med mm-gänga är superbra om man behöver rejält fäste som du.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

kl

Mitt sto har varit barfota bak i två år nu då hon är svårskodd bak, har fungerat men sen hände något och så funkade det inte igen.

De senaste vintrarna har hon gått barfota då hon inte ridits så mkt. Dessutom har vi haft ok med snö. Men nu går hon lite mer eftersom jag hinner rida igen. Jag har aldrig provat boots förut och jag vill inte droga ner henne och sko upp bak över vintern nu när hon har så fina hovar.

Mina frågor är vad jag ska köpa och hur man vet vilken storlek det ska vara. Jag vill ha broddade/kunna brodda eftersom det är brodden jag är ute efter och sen har hon storlek 00 i skor.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Hej Raggsock det var den andra kursen och den sista som jag red för den tränaren, tyckte att det blev mest upprepningar så det var inte bara pga att hästen var oskodd. Fast jag kan inte förstå varför tyngden måste komma från järnskor om man vill hjälpa hästen med takten. Det känns som att det inte är en duktig instruktör om han framhäver stålskor när det finns så många viktklockor osv. Jag kommer att forsätta rida för tränare men vet inte vilken?

Tidigare har jag alltid ridit med boots, numera så rider jag barfota bak och epic fram på min ena som har lite mindre ömma hovar, eftersom han är en travtaktig fyrgångare så kompenserar jag då med viktklockor bak. Jag har även viktklockorna bak när jag rider med alla fyra bootsen. Den hästen är aven inkörd och när jag kör har jag boots runtom på vintern eller ibland bara fram på sommaren. Vid körning har jag aldrig viktklockor. Jo jag vet att man förstör islänningar genom att köra dom det har jag fått höra mkt oftare än att jag sabbar dom genom att ha dom barfota ;) Men är man egensinnig så är man...

Femgångaren som tycker att g pass är en bra takt så rider jag på mkt snällt underlag med boots bara fram, och på ridbanan helt oskodd. Han använder jag aldrig vikter på utöver bootsen.

På vintern blir det mkt boots PGA halkan och då alltid på alla 4 eller inte alls, när jag kör på vintern har jag alltid broddade boots på alla 4 det är ju svårt att köra med hästen på kanten av vägen. Även om det är "halkfritt" där man väljer att rida så måste ju hästen få skygga utan att fläka sig eller om det vill sig riktigt illa överleva en skentur.

Nu när jag har investerat en enorm förmögenhet på egen ridbana så ska jag prova att ta hem en egen instruktör för en helgkurs. Skulle vara bra att veta i förväg hur hon/han ställer sig till barfota hästar, kanske det är något man ska fråga om innan bokning?

Hur har det fungerat för dig, har du hittat någon tränare som accepterar din häst oskodd.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL*
Skummat igenom tråden och hittat mycket intressant läsning.

Jag har oxå mina barfota. En isis 7år som aldrig vart skodd och heller aldrig ömmat på något underlag. I nuläget behöver vi inte boots men klurar på några till vintern när det är halt.

Jag har ett par renegade broddade till min ponny sen förra vintern när jag tog av honom skorna. Då gillade vi dom skarpt så köpte ett par viper att ha vid behov i sommar men de funkade inte alls. Även de broddade sitter sämre nu.

Problemet med hans framhovar är trånga trakter och ballar(en anledning att skorna åkte av) så renegade sitter inte kvar. Tips på bootas som kan passa till såna hovar?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag gör ett försök och frågar här även om tråden är lite död och lite of topic men stor erfarenhet värkar finnas här.

Jag beställde ett par renegade stl 00 men de var alldeles skrovliga, små pytte hål och upphöjningar i plasten, någon som varit med om det?! Mina 0or är alldeles släta i plasten..
Tänkte om det är just 00orna då de även saknar "diket" runt vajern där markeringen sitter för storleksjustering.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Macken,

EasyCare (EasyBoots) och Renegades har boots som går att brodda eller i Renegades fall är färdigbroddade (och i mitt tycke funkar väldigt bra). På deras hemsidor finner du instruktioner för att mäta hovens längd och bredd och vilken storlek du då ska ha.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 216
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp