Barfota och boots i distansen

Sv: Barfota och boots i distansen

Det jag fundera på är vad är skillnaden på verkning med traditionell jämfört med barfota verkning.

Jag vet inte om jag upplever att hästarna halkar så mycket i hagen. Och så tänker jag så här jag har ju unghästarna barfota i hagen så varför skulle inte de stora klara det, visst det vore förskräckligt om det sträckte sej så säsong vart i fara. Jag kan tycka att ganska många hästar i mitt närområde har korta tår när de är nyskodda, men det kan va så att man kanske grejar lite oftare på barfota hästarna än de med skor och det är klart att på slutet innan man skor om så är ju tån lite längre, inget konstigt med det.

Jag ska som sagt göra ett försök, men tvekar inte att slå på skor om jag känner att det inte funkar. Få se vad framtiden visar.
Jag tror på att ha hästarna barfota har alltid gjort det och kommer alltid att gör det.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Här är länkar till Karen Chatons blog - suverän resurs att ha. Karen har 46 000 tävlingskm och bor i Nevada där klimatet är likt Sverige. Första länken är till det hon skriver om vinter och barfota http://enduranceridestuff.com/blog/2010/12/winter-hoof-care-5000/. Detta är inte om isigt underlag direkt men jag tycker du ska kontakta henne med specifika frågor för hon kan garanterat mer än jag och är öppen för folk som frågar.

Andra länken är om boots http://enduranceridestuff.com/blog/hoof-boots/ och har både bra info, berättelser och foton av hennes hästar, deras hovar och olika lopp. Hennes häst Granite Chief har flest barfota/boots miles i AERCs (amerikanska distansförbundet) historia med över 16 000 km i tävling. Hon rider Tevis och andra 160 km på sina hästar. Karen testar väldigt mycket material och produkter så det kan vara av intresse för alla distansryttare att kolla på hennes blog och läsa det hon skriver, även om man inte är barfota. Karen är legendarisk i USA.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för länkarna! Ska kolla upp dem och se vad jag kan lära mig mer. Som bottorp skriver så går ju unghästar barfota, så även i hagen, och kanske ofta också på lösdrift. Jag har ju min andra häst (som dock inte står på samma ort just nu) barfota året om, även vintertid. Hon är snart 8 år och har aldrig varit skodd. Nu fick jag verkligen en sak till att fundera över, tack! Det är bra med olika idéer och infallsvinklar! Bootsen jag skaffat som jag använt bak har fungerat över förväntan, så jag kan leva med att använda boots runtom när det är isgata där vi ska rida.

Du som har erfarenhet av Renegade bootsen, har du använt dem broddade någon gång (minns inte om jag frågat det). Hur tycker du annars att den modellen är att använda? Rent praktiskt med att ta på och av? Underhåll, slitage mm?
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Trofé, kul att du haft utbyte av tråden! Det har jag också haft. Jag har inte använt broddade Renegades. De tar lite tid att lära sig en bra teknik att få på dem och nyckeln till dem är att hästen har en bra korrekt trimning.Då sitter de bäst. De har bra info på sin hemsida. Jag rekommenderar absolut att kolla på länken jag hänvisar till ovan http://enduranceridestuff.com/blog/hoof-boots/ . Karen Chaton rider med just Renegades och Renegade glue ons. Hennes häst sprang Tevis med dem och det är ett urläckert foto på den sidan vid Cougar Rock. Här kan vi snacka om tufft underlag!!!! På den sidan visar hon också någon som använder en läderrem för att spänna över tån. Här använder jag cable ties (googla så vet du vad jag menar), de kostar inte mycket. Slitage beror på häst och underlag. Räkna med ca 3-400 km. Var inte rädd att fråga Karen frågor direkt. Hon finns på Facebook också och har där jättebra foton på sina hästars hovar med beskrivningar vad man ser. Och hon är definitivt öppen för kontakt och svarar bra och dessutom vet hon om att den här diskussionen pågår då jag messade henne med frågor igår. Här har du expertis och erfarenhet i en mängd jag inte kommer i närheten av.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har bara ridit 5 milare med Dynamix skorna ännu. Jag använder dom bara på tävling och på träningsritter där jag själv inte kan påverka underlag och fart. Jag tar av skorna dagen efter tävling och gör rent dem ifrån limrester och smuts så att jag kan använda dem igen. Första omgången skor användes ca 12 mil. Bedömer att dom nog klarar en ritt till.

Limet som jag använder är vanligt superlim, super attack. Sitter som berget första gången dom sätts på, sen kan dom sitta ngt sämre efter ett par gångers användning om man inte är riktigt noggran när man gör rent dem. (Dynamix limskor är även ett bra alternativ till tappskor, går snabbare att limma än att få fram en hovslagare)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Jag har tyvärr inga bilder på hur bakhovarna såg ut då. Jag har efterhand lärt mig hur värdefullt det är att dokumentera allt :). Hennes trakter var helt nedslitna.
Jag ska kika in på bilderna av Cometts hovar.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Ja, jag undrar också. Kan ju vara bra att ha några såna hemma om hästen tappar nån sko :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Här har jag hittat en länk med en värmestudie http://easycarenews.com/08-30-2010/articles/what-is-normal/. Studien jämför en barfota distanshäst och en skodd western pleasure showhäst. Den är inte vetenskaplig men den visar mönster i hur hetta byggs upp och distribueras i hoven efter att hästen rört på sig 30 min. Han ska göra en mer vetenskaplig studie senare och jag vet att Chris Pollit från University of Queensland har tänkt göra en värmestudie på distanshästar i UAE vid tillfälle.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Info om DynamixTH finns på www.hestoghobby.dk
Jag har använt en omgång skor /säsong och häst och har betalat ca 1400 sek inkl. frakt för fyra skor med kappor och lim till. Frakten tog 2 dagar. Ett helt ok pris tycker jag med tanke på att jag använder dem flera gånger + att jag slipper oroa mig för om bootsen skall sitta kvar eller ej.
Limskorna är dock lite pyssliga att passa till när man gör iordning dem, men man lär sig fort. Ganska roligt faktiskt "att göra en hästsko" :)
Jag ringde ner första gången och dom är jättetrevliga. (inga problem med att förstå svenska, som vanligt är det svårare för oss)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Du har din bas i Texas som är ett ganska varm och torrt område väll?. Min erfarenhet av hästar som lever i denna sorts klimat är att deras hovar är som stål och de tål allt.. Medan våra hästar i blöt- Sverige har betydligt mjukare hovar som svårligen skulle tåla den nötning som distansridning ger barfota. De flesta som rider här är ju dessutom hänvisade till asfalt och grusvägar som ger ett rejält slitage på hoven.
Däremot är jag varm anhängare av boots och jag har själv använt dem på mina hästar i över tio år. Gångerna jag tappat en boots kan jag räkna på mina fingrar så folk som har problem med att få dem att sitta kvar anser jag nog till största delen vara handhavande fel.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Du har din bas i Texas som är ett ganska varm och torrt område väll?. Min erfarenhet av hästar som lever i denna sorts klimat är att deras hovar är som stål och de tål allt.. Medan våra hästar i blöt- Sverige har betydligt mjukare hovar som svårligen skulle tåla den nötning som distansridning ger barfota. De flesta som rider här är ju dessutom hänvisade till asfalt och grusvägar som ger ett rejält slitage på hoven.

Du satte ord på mina tankar. Jag önskar jag kunde ha mina barfota, men som du säger så har de ganska mjuka hovar och trots ihärdiga försök att härda dem slutar det ändå alltid med att man tvingas slå på skor alt rida med boots.

Jag har dock varit i kontakt med lite folk nu som rider sina barfota här i sverige, jämför lite med deras ridvanor och förutsättningar vs mina... :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

KL
Är det någon här i Sverige som rider med Renegade boots?
Funderar på att prova boots på 4-åringen istället för att sko till att börja med.
// Linda
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Mja, jag önskar att jag bodde i ett torrt område men i Houston i södra Texas där jag bor är det fuktigt och en genomsnittlig årlig nederbörd på 1370 mm. Texas är ju större än Frankrike till ytan och har all sorts klimat och topografi. Hursomhelst, jättebra att boots fungerar för dig och dina hästar.

Hoven byggs ju upp i förhållande till hur mycket slitage den utsätts för och vilket underlag. Och den förändras om förhållandena förändras, det har man sett i studier. Sedan är ju frågan hur man själv vill gå tillväga.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tänkte bara kommentera om Renegade boots. Jag kom precis hem från en FEI tävling och hade möjlighet att studera tvåfaldiga världsmästarinnan Valerie Kanavy när hon red 160 km som hon också vann på tiden 8.48 h. En annan av hennes hästar kom 2:a på samma tid. Jag pratade med folket runt omkring henne om att Valerie sedan en tid tillbaka rider i Renegade GlueOns i tävling (som på denna tävling). När hon är i Florida och sandig terräng tränar hon helt barfota och när hon är på sitt ställe i Virginia tränar hon ofta med Renegade boots men tävlar i Renegade GlueOns.

Valerie är en av tre amerikanska ryttare som iår är inbjudna till Presidents Cup. Det ska bli intressant att se vad hon väljer att rida i. Cecilia Butler Stasiuk är den andra ryttaren och hon rider antingen Cytron eller Aces Comett (hästen jag red i WEG) och Debbie Reich rider Juniper som tredje ekipage. CeCi är ju barfotaryttare i ryggmärgen eftersom hon är Darolyn Butlers (min mentor) dotter. Och Juniper kommer ursprungligen från Darolyn och var den enda amerikanska häst som fullföljde WEG på 18:e plats. Det ska som sagt bli intressant att se vad de alla väljer att rida med i Presidents Cup. Tävlingen går den 12:e februari.
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Tack för en intressant tråd!

Jag är lite intresserad av att prova boots på min ena häst, men kanske mer som ett alternativ till skoning än som en övergång till barfota.

Några saker jag funderar över så här långt är vilken boot jag ska välja. Är inne på Easy boot Glove men är lite fundersam på om min häst kanske har för runda hovar för den. Om jag förstått det rätt ska den framförallt passa avlånga hovar, eller? Hur är det med Renegade? Är det samma form på dem?

Jag undrar oxå över den här anordningen (minns inte vad den kallades) som går upp över karleden. Är det inte risk att den ger skav? Tycker det borde komma in grus och sten där? Min häst har även lätt för att få mugg och jag tänker mig då att det finns risk att den förvärrar det?

Och så den sista funderingen så här långt. I vetgrindarna på tävling hur funkar det där. Får man ta av booten och göra rent i och runt hoven eller kan de sitta på hela tiden?

Tack på förhand!

/Emma
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Kl
Ursäkta att jag lägger mig i då jag inte rider distans....men jag har använt Renegade boots på min islandshäst i 1,5 år och de är toppen. Heelcaptivatorn följer rörelserna så det blir aldrig skav där.
Renegade kan beställas 1 cm kortare så de blir för helt runda hovar. Det gjorde jag. Är ju även mer justerbara i längden tack vare heelcaptivatorn.

Använder dem även med dubb i nu under vintern. Använder små dubb som sedan kan skruvas ur utan att skada bootsen.
Otroligt slitstarka boots tycker jag, så jag förstår att de fungerar för många distansare i USA.
Easyboot epic tex slits fortare.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota och boots i distansen

Finns det några återförsäljare på renegades boots i Svergie.. Rider just nu med broddade booaboots.. men annars kör jag med Cavallo simple boots jättesmidiga att ta av o på.. :)
 
Sv: Barfota och boots i distansen

Det är ju jättebra att få erfarenheter från alla håll och kanter. Keep 'em comin'!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 228
Senast: daphna
·
Distans Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Mirraya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp