Barfotaboots till hov som är mer bred än lång?

Rhodugune

Trådstartare
Nu ger jag upp, efter att höger fram är påväg av för sjuttifjärde gången i sommar, är det bara att inse att tjejen behöver boots... då hon blir blockhalt utan sko.

Men hennes hovar är som sagt väldigt korta i tån, finns det någon boot som är utformade för att passa en sån hov?

Snälla hjälp mig, jag har letat runt, men vet inte ens var jag ska börja någonstans.

Senast ändrad:
Sv: Barfotaboots till hov som är mer bred än lång?

Renegade kan man få som cut back och jag undrar om man inte kan korta ner dem ännu mer.
// Linda

Nu ger jag upp, efter att höger fram är påväg av för sjuttifjärde gången i sommar, är det bara att inse att tjejen behöver boots... då hon blir blockhalt utan sko.

Men hennes hovar är som sagt väldigt korta i tån, finns det någon boot som är utformade för att passa en sån hov?

Snälla hjälp mig, jag har letat runt, men vet inte ens var jag ska börja någonstans.

Skiljer det mycket på bredd och längd?

På min häst är hovens bredd ca 1-1,5 cm mer än längden och han har både Cavallo Simple och Equine Fusion Ultra. De sistnämda skulle med facit ihand varit en storlek större men de funkar.

Det finns en nätbutik dit man kan ringa och fråga om råd.

Jag har precis börjat använda boots av lite samma anledning som du. Cavallo är väl ganska bra för de är lätta att passa till och sätta på. Likaså Equine Fusion ultra/Jogg. Renegade verkar bra men min har helt fel hovform för dem. Hans trakt är för hög.

Senast ändrad:

Det skiljer ungefär en cm, blev lite orolig för när jag kikade runt verkade alla hovboots vara anpassade efter avlånga hovar, vad bra att du har hittat boots som passar till din häst. :)

Min hovis kommer ut i helgen och kollar om skon går att slå på.
Tyvärr har min donna hovdefekten HWSS som gör att hennes hovvägg bryts av i nederkant och nu har den gått sönder så mycket på insidan att skon bara sitter med en sömm.
Tills dess har hon en sjukboot på för att skydda hoven och så skon sitter kvar tills hon kommer, men det är av en så klumpig konstruktion med veck emot trakten och ballarna så hon lätt får skav, har lindat hoven och upp på benen för att skydda, men det är ingen bra lösning långsiktigt.

Jag får vänta och se vad hovisen säger, men oron gör att tankarna snurrar, det är riktigt illa den här gången...

Skönt att få ventilera lite. :)

Cavallo är nästan helt runda.

Equine Fusion är också väldigt runda.

Min hade Easyboot Bare när han gick barfota, han har väldigt runda hovar. I fram är dem mer breda än långa. Dock kan jag se i de bootsen att han definitivt skulle kunna ha en längre hov men de har aldrig åkt av och aldrig gett skav. Meckiga att få på dock innan man fått in tekniken!

Cavallo Simple passar runda hovar. (Sport passar inte!!)

Easyboot Glove Wide är lika långa som dom är breda. Gäller bara att få rätt storlek annars sitter dom inte. Finns provkit att beställa och det rekommenderar jag i så fall. Upplever att man kan ha en storlek mindre än vad man mänter sig fram till.

Jag har den vanliga Gloven och den sitter bra trots att hästens hovar egentligen är kortare än vad bootens mått är. Man kan även sätta dit en powerstrap som håller ihop booten. Bra om hästen har branta hovväggar vilket hästar med kort tå bruka ha.

Hoven ändrar form lite när den varit utan skor ett tag.
Min ena häst har 0,5 cm kortare än breda hovar men kan ändå ha vanliga gloveboots. Beställ provkit och prova mindre stl än du tror i bredd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 973
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 325
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 966
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka