Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Fibusen

Trådstartare
Min unghäst har enligt hovslagaren fått kanonkvalite på hovarna,förr sprack dom bara och hade sig,men med korta perioder mellan verkningarna osv så börjar dom se riktigt fina ut. Dom är hårda och går så gott som aldrig sönder.

Nu ska han "sittas in" i höst,sen prova på gångarterna,sen blir det vila över vintern,så i år lär jag nog inte få något problem,men till nästa vinter? Eller om våren blir lååååång med massa halka?

Funkar det att rida på plogade vägar? Tycker att när dom plogar så är det ju oftast bara nån minus,så vägen blir ju snorhal när det ligger kvar snö på den,sen kommer dom och drar plogen över,och all snö försvinner ju inte,utan packas ihop istället och blir en skridskobana...

Funkar sånna där boots man kan brodda?

För i skogen lär jag inte få problem (antar jag) där det är pudersnö,och vi rider oftast där skotrar åkt och gjort upp fina spår,men för att man ska komma ut på lite längre turer så lär man över en och annan plogad väg. Vill inte riskera att vi halkar!

En tjej i stallet skor sin två ggr om året,så den hästen är skodd typ mitten av november till början av april,enbart pga hon ska kunna brodda på vintern,men jag är rädd att min hästs hovar blir av jättedålig kvalite om man börjar med skor..

Nån mer som skor enbart under vintern? Håller sig hovarna sig fina barfota sen på vår och sommar?
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Jag tycker det är skitläskigt att rida hästar som är barfota på vintern. Jag red en i vintras som gick barfota och den var extremt
säker på foten, men jag oroar mig i alla fall för att den ska fläka sig, halka omkull etc. Så det blev många gånger när man inte kunde
rida för att underlaget inte fungerade. De skodda hästarna var det bara att tuta och köra med.

Har ingen erfarenhet av broddade boots, men jag hade i alla fall provat!
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Det beror ju helt på vart du bor och hur vintern ser ut. :)

Här uppe är det många som skor sommar höst och vår, dvs de halkiga och knöliga perioderna, sen ryker skorna när det är ordentligt med snö och oftast mjukt och bra underlag. Hur det kommer påverka hovkvalitén kan jag inte svara på, men är himla nyfiken själv!
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

barfota året om, norrland med ordentlig vinter-
Vi rider där det inte är halt, helt enkelt. Det kan variera från dag till dag. Jag tycker att man känner på hästen väldigt väl om det är en ok väg att rida eller inte. Och på bilen, när man åker till stallet.

Ofta rider vi på kanten, i skogen eller där det finns lite snö som kan trampas igenom. Ibland går det superfint på plogade vägar, när snön går att sjunka igenom någon centimeter eller så. Då är det nästan som mest perfekt. Ibland är det is under, speciellt dåliga vintrar. Då brukar jag vara uppmärksam på hur hästen känns, stel och försiktig? Gå åt sidan.

Ibland halkar de till bak någon gång när de skjuter ifrån, men de har aldrig rasat omkull, sträckt sig eller trampat sig.
Är det några dåliga veckor så får häst stå. Alternativt tar vi oss till ortens ridhus.
Överlag tycker jag barfota har ganska bra fäste.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Jag har broddade boots och dom har jag både travat och galoppat på plogade vägar med. Har klivit över is med dom också och det har fungerat bra :)

Idag går de flesta bootsen att brodda men det gäller att du hittar den modellen som passar din hästs hov bäst.
Jag har Cavallo sport och den fungerar verkligen super till min häst medan den bara trillade av på min kompis häst... Så det beror på hovformen antar jag vad som passar bäst, finns 100 trådar om boots typ på utrustning ;)
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Bor i Dalarna,så vintern är ju oftast ganska kall och snörik här! :)

Kanske ska testa sånna där boots sen för att se.. Nu KAN han ju faktist bli ömfotad när man börjar rida,så då slipper jag ju fundera,men vore bra om det funkade,då hans hovar skulle behöva det.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Min går barfota året om och rids med boots året om, broddade med 8 st "quick studs" i varje boot på vintern. Funkar kanonbra trots att vägarna här blir i stort sett blankis periodvis på vintern. Jag har Easyboot trail men det finns ju hur många olika som helst så man får kolla vad som passar bäst till hästen.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Det jag funderar på är hur ni löser tiden i hage och den korta promenaden till hagen när det är is. Jag har min kille barfota och vill gärna kunna ha honom det i vinter också, men är superorolig att han ska fläka sig. Kan dom, om det krisar, sova med dessa broddade boots på över natten ibland?:confused:Har honom inackorderad och får ta av och på dessa själv. Det är inte varje morgon jag kan åka iväg på morgonen... Så glad för tips!! :)
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Just att hästen inte ska behöva halka övrig tid om man har isiga vintrar gör att jag anser att de ska skos. många tänker bara på på den egna säkerheten:mad:

Det är inget som säger att hovkvalitén ska bli sämre. däremot behöver den sista gången gå lite längre med skor så det finns slitmån även fast sömhålen nästan verkas bort helt- det som kan gå sönder. Man kan även be hovis att sömma med klenare o färre söm.

Sen brukar det vara så att man märker stor skillnad på rörelsen med skor o förstår då att hästen har ömmat lite.
Stora tunga hästar kan göra illa sig fruktansvärt illa om de halkar/ fläker sig.
unga eller ponnies har alltid klarat sig bättre= lättare o har inte lika långa ben att hålla rätt på o faller inte lika hårt. Sen om de lär sig står de stilla i hagen- vilket liv är det?
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Det är precis så jag tänker Axel, hästens säkerhet kommer FÖRST i alla lägen. Min tanke är att det borde gå att kombinera hans säkerhet med största välbefinnande, alltså kanske att prova boots med brodd. Men blir det isigt, då får nog skorna och helskyddade damasker och vanliga boots åka på igen. Mitt problem är att han gått barfota hela livet tills i vintras. Då fick han på sig skor och brodd - slaktade benen TOTALT. Inte kul alls kan jag lova... Så jag bävar verkligen för att detta ska hända igen för det är inte alls säkert eller speciellt skönt för hästen att ha skor då.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Hade unhästen barfota förra vintern utan problem, ren is ställer till det, annars inte. MEN det kan ju bli knöggligt i hagen och då kan pållarna få ont i tassarna eller om det blir isbana i hagarna.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Just att hästen inte ska behöva halka övrig tid om man har isiga vintrar gör att jag anser att de ska skos. många tänker bara på på den egna säkerheten:mad:

:mad: på dig du!

Jag tänker inte alls på min egna säkerhet,men har han gått 2-3 vintrar utan skor (hela hans liv) så förstår jag inte grejen med varför det helt plötsligt är en dödssynd att fundera på att fortfarande ha dom barfota,trots att dom blir inridna,eller försämras hästen av att börja bli riden så den aldrig mer kan gå i hage barfota helt plötsligt?

Nu handlade det om hur man löser RIDNINGEN,och det är inte bara pga min egna säkerhet,utan även hästens såklart,då det antagligen blir annorlunda för den att hitta balansen med ryttare på,och hästen får inte riktigt välja varken tempo eller vart den ska sätta fötterna själv. Halka omkring i tid och otid har han inte gjort hitils,trots att han aldrig haft skor på sig,men då har han som sagt mest gått i hagen så vi har inte haft några större problem,så det är väll klart man undrar hur det funkar sen när man ska börja rida,men det beror som sagt inte på MIN säkerhet,utan VÅRAN!
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

BS. Hästar tänker sällan med förnuft o är flyktdjur. om den springer iväg i hagen utan att tänka- vems ansvar är det- OXÅ?

Klart att det handlar om ryttaren. Om hästen halkar så kan det ju även gå illa för ryttaren.

i hagen får den klara sig bäst den vill.

Jag har skott bak innan hästen ens var inriden just pga en ren isvinter det året.

Tro mig. Jag sandade som en gaaalning innan o hoppades på snö.

på unga hästar sätter man rundade låga brodd.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Jag har nog aldrig haft "blankis" i hagen faktiskt. Är det vanligt?? Däremot knöggligt vid grindhålet men där är dom ju bara vid in och utsläpp när man håller i dom så då går i alla fall min försiktigt.

Vägen till och från hagen har sandats, svårare än så har det inte varit för mig i alla fall. Jag har en häst som sällan springer och leker i hagen. Blir han skrämd så är det klart han springer men inte mer än absolut nödvändigast.

Vilken sida på vågen väger tyngst? Fläkskada eller broddskada? För min del har jag ju redan valt, hästen är barfota på vinterhalvåret och skodd på sommaren då han blir öm av grusvägarna...
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Har man mkt is eller knöggel så bör man sko. En sårskada är i princip aldrig värre än en fläkskada som även kan leda till krossat bäcket, höftkula o stora mjukdelsskador.

Jag begriper inte varför man tror att är hästen väl skodd en gång så går det inte att vara utan.

en sak är dock ganska säker på stora hästar. Har man ridit på en häst som inte ömmar så känner man ju skillnaden.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Det beror väl på vilken hage man har hästen i. Min går på lösdrift i stor hage som aldrig blir nedtrampad till is och knöggel annat än vid grindhålet och längs deras gångstigar. Står hästen i en liten fyrkant som blir som en skridskobana kanske det är en annan sak.
Jag resonerar som så att har hon överlevt hela sitt unghästliv utan att halka så ska det nog gå bra i fortsättningen också. Hon är ju inte helt dum i huvudet;), hon känner ju när det är halt och knöggligt. Och går hon i hagen så har hon ju möjligheten att välja att inte gå där det är som allra halast. Går hon där så går hon försiktigt, vill hon busa och bralla så hålls hon där det är snö. Inte svårare än så.
Ska jag däremot rida så tvingar jag ju henne att gå på vägen där det är halt och då är det också min skyldighet att se till att hon har lämpliga dojjor på fötterna så att hon inte halkar.
För oss räcker det i alla fall att ha broddade boots endast vid ridning och promenader men jag vet att det finns de som använder dem periodvis i hagen också när det är som allra halast och knöggligast. Inget jag skulle rekommendera dock, då skulle jag nog hellre sko en period.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Förra året när det var isigt mest hela tiden så var det mina barfotahästar som halkade minst. De skodda hästarna som hade 4 isbrodd i varje hov hade stora problem.

Är hästarna vana att gå oskodda så går det faktiskt ganska bra även på glansis. De dagar de var alldeles för isigt så hade de boots med brodd på sig även i hagen.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

De blir lite klurigt när man pratar om ponnies som hästar.

det är trots allt skillnad på höjd o benlängd som avgör om de kan göra illa sig lättare= halka- samt då ålder, kondition o allt annat förstås;)
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Vet inte om knabbstrupper på 167 kan kallas ponny men det är klart, han är ju inte över 170...
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Trodde du menade dina ponnies:angel:

du har ju en dalmatinerfläckig ponny oxå.;)
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 641
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
709
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 437
Senast: Tjotess
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp