Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

min hovis lämnade en liten kant längst ut på hoven i vintras när det var som halast. Det var ju inte blankis men lite hala fläckar här och där så istället för att verka helt som vanligt så tog han lite mindre i kanterna så att hon fick behålla lite skål-form under hoven och fick bättre fäste. Jag tyckte det verkade fungera bra, hon vart inte lång i tån eller fick konstiga vinklar av det och hon hade bättre fäste än många skodda med brodd.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Nu bor ju inte jag i Norrland (om de var där du bodde). Bor betydligt längre ner, våran snö är väl som en liten hagelskur för dig!:angel:
Jag skor min häst ungefär i okt-nov och drar av skorna när snön är borta eller inte lägger sig på samma sätt, runt mars-april, beroende på när Hovis ska komma ut!
Hovarna är lite känsligare runt de första 7-8 veckorna efter man dragit av skorna. Sedan är de som flinta igen och Hovis svär när hon kommer ut!:p
Jag har brodd på även i hagen, anser att ett sår orsakat av en brodd är bättre än en häst som fläkt sig och blir liggandes, kanske flera timmar, eller tom en fraktur. Vid ridning känner jag mig säkrare, men vet aldrig vad som gömmer sig under pudersnö. Och packad, ej sandad snö är inte kul det heller.
Boots med brodd är ju ett alternativ, men då tycker jag hästen ska ha på dem i hagen också! Om den/de som släpper ut vill sätta på dem vill säga!
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Min medryttarhäst går oskodd året om och har boots när man ska rida.Förut bara på vintern, just nu har han det jämt då hovarna ska få en bättre form (alltså med hovslagaren)
Han har både easy boots och cavallo boots. Som är ju då broddade på vintern. Jag föredrar cavallo bootsen då dom är väldigt lätta att sätta på.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Jag funderar ofta på att sko ett par perioder vintertid just för att få bättre grepp. Det finns folk som menar att broddade boots är lika bra, men de är jäkla dyra och svåra att hitta några som passar tycker jag.

Det blir halt även i skogen kan jag säga, upptrampade stigar osv, när det smälter lite och fryser sedan. Plogade vägar kan bli sjukt hala också. Sedan beror det lite på hästen tror jag, vår ponny är inte rädd för att trilla :p så han klampar på och klarar sig fint, medan förra unghästen blev väldigt spänd och halkig barfota.

Vi flyttade till stall med ridhus bara för att kunna hålla igång även vintertid.
Man kan ju såklart lägga in lite vintervila osv, om det passar hästen.

Det är såklart superhärligt om man har en kanonvinter med bara en massa snö och inget tö/frys. Man slipper klampar under fötterna och tramp/sparkskador och sånt skit.

Det är en avvägning helt enkelt, men mitt tips är väl att du drar ut på det så länge som möjligt, och skor först när underlaget kräver det. Beroende på vart du bor så kanske det bara blir en period eller knappt två, om man har tur. Så får du se hur fötterna gillar det. Går de barfota övriga tiden och mår toppen så tror jag verkligen inte att en skoperiod eller två kommer att skada.
 
Sv: Barfotahästar,hur löser ni ridningen på vintern?

Det jag funderar på är hur ni löser tiden i hage och den korta promenaden till hagen när det är is. Jag har min kille barfota och vill gärna kunna ha honom det i vinter också, men är superorolig att han ska fläka sig. Kan dom, om det krisar, sova med dessa broddade boots på över natten ibland?:confused:Har honom inackorderad och får ta av och på dessa själv. Det är inte varje morgon jag kan åka iväg på morgonen... Så glad för tips!! :)

Våra hästar har klarat sig toppen barfota vintertid, även om det varit lite is i hagen. Jag skulle inte stalla upp hästen i en hage med mycket is vintertid, är det bara lite så går de runt eller går försiktigt. Faktiskt har jag sett vår ponny busa runt och rejsa på isen ibland, utan ryttare verkar han ha full koll på benen :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 641
Senast: muslidag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
709
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 437
Senast: Tjotess
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp