Bukefalos 28 år!

Barfotahästar med andningspåse!

Sv: Barfotahästar med andningspåse!

men det kan du väl inte ha missat att mustangerna springer i vildmarkerna med andningsmasker på sig? ;)

öö allvarligt, nu orkade jag inte läsa igenom texten alls eftersom den var på engelska, men bara själva grejen låter ju helt vansinnig.. såg iof nån av höjdarna ha nån typ av slangmanick(en mask med två slangar in ungefär vid hästens näsborrar) i en box vid en internationell tävling:crazy: vad den skulle v ara bra för har jag ingen aning om, kanske var det för att hästen skulle få sin stund att meditera och känna lukterna av de stora öppna ängarna eller nåt:devil:
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Verkar helt sjukt! Läste inte hela men hur sjutton kan en påse(???) på mulen hjälpa hästar att bli friska och slippa värk (tror att det stod så iaf!)???????
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Men guuuud, när ska det ta slut?
Dom hittar på nya saker hela tiden "som vildästarna ska ha haft".
Våra hästar ÄR INGA vildhästar och kan inte leva som dem pga andra förhållanden.

Men just det ja, vilhästarna hade ju alltid en andningsmask nära till hands i någon specialficka på magen som..
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

:rofl:
Allt går uppenbarligen att sälja med mördande reklam ...

(och om ni bokstavstolkar ovanstående är heeeelt upp till er. :angel: :devil: )
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Deras vildhästar går bara 10-15 km/dag.
På andra ställen går de minst det dubbla:confused:

kan det ha att göra med hur långt det är till föda o vatten?
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Tanken är densamma som att människor som hyperventilerar får andas i en papperspåse under den akuta hyperventilationen. Och den metoden fungerar, det går inte att komma ifrån. Men sen har det gått snett in absurdum anser jag.

Personligen tycker jag att det där är symptomlösning på högsta nivå. Är väl bättre att se till att hästen slipper utsättas för sådan stress och/eller smärta att den inte får en ökad andningsfrekvens och stressandas. De nämner situationer som t ex hästar med ont i ben som måste stå på tre ben (vartav minst ett ont då) vid skoning, hästar som krubbiter, hästar med COPD (kul att hosta i en påse.. hmm) etc. Och där tycker jag det finns en massa bättre sätt att se till att de slipper uppleva sådant obehag att de får en förhöjd andningsfrekvens pga stress/smärta..
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

HAHA :rofl:
Det kanske är bra för hästar som hyperventilerar?
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Ojdå, såg nu att du också hade skrivit det. :p
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Alexandra_W skrev:
Tanken är densamma som att människor som hyperventilerar får andas i en papperspåse under den akuta hyperventilationen. Och den metoden fungerar, det går inte att komma ifrån. Men sen har det gått snett in absurdum anser jag.

Personligen tycker jag att det där är symptomlösning på högsta nivå. Är väl bättre att se till att hästen slipper utsättas för sådan stress och/eller smärta att den inte får en ökad andningsfrekvens och stressandas. De nämner situationer som t ex hästar med ont i ben som måste stå på tre ben (vartav minst ett ont då) vid skoning, hästar som krubbiter, hästar med COPD (kul att hosta i en påse.. hmm) etc. Och där tycker jag det finns en massa bättre sätt att se till att de slipper uppleva sådant obehag att de får en förhöjd andningsfrekvens pga stress/smärta..
Precis min tanke!:bow:
Och är påsen ett sätt att övertyga hästägare att försöka "ett tag till" trots att hästen egentligen mår jättedåligt..:crazy:

Självklart skall man försöka få sina hästar friska om det går,är själv mkt positiv till vissa alternativa beh.metoder (dock ej vissa barfotametoder som kallar sig proffs fast de är gröngölingar:devil: )MEN ibland finns det en gräns där hästen blir nån försökskanin på livstid och får utstå onödigt lidande.

Det är ju inte hästens fel att den hamnat i den situation den är i ,men det är den som får betala priset med onödig smärta,alltid.

Och sånt gör mig lite upprörd och irriterad.
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Är sidan verkligen seriös :confused:
Är den inte ett välgjort hoax?
För att sätta tankehjulen i rullning kanske?
Om inte så ... :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Man upphör aldrig att förundras:smirk: ...Ska bli intressant om det blir en storsäljare världen över...:eek:
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Va? verkar inte alla sina hästar enligt vildhästmetoden? o låter ni inte era hästar andas i påse som vildhästarna gjorde? Det gör jag alltid (ironi).
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Det är ju rent djurplågeri. Att låta hästen få mindre syre för att öka hjärtaktiviteten vid promenad. Det kanske är så att hästen blir lite dåsig av syrebristen och inte märker sin smärta. Hur kan någon utsätta sin häst för detta.
 
Sv: Barfotahästar med andningspåse!

Lilla Skutt skrev:
Nån som sett nån vildhäst andas i påse?:eek: :confused:

Näää däremot så har jag sett vildhästverkare som bara måste ha haft en påse över huvudet när dom har "trimmat".

Det här är ju helt sjukt, vart skall gränsen gå????

Faller inte detta under Svensk Djurskyddslag så vet i fasen vad som gör det. Jag ger mig fasen på att det finns folk som går på även detta.

P.S. Jag har skickat rapport om detta till Djurskydddsmyndigheten så att dom inte "missar" detta i sin utredning.
 

Liknande trådar

Samhälle Ska ni kolla? Börjar kl 12 på TV4 tror jag men vet inte när själva kröningen sker. Jag hade inte tänkt kolla men ändrade mig, är trött...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 591
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
873
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 282
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp