Kröningen av kung Charles III

Jag försökte titta, men blev bara illa till mods av tankar på hur Brittiska Kungahuset har behandlat sina medlemmar.
Så jag gick ut i solen och lekte med de nya solpanelerna istället.
 
Jag är mest förvånad över att det inte blir rusningar i folkmassan för att ta sig längrefram, britterna är tydligen mer väluppfostrade än jag trodde 😁 (har mest erfarenhet av fotbollssupportrar tidigare, det kanske inte är samma personer...🤔)
 
Jag absolut vägrar, är så less på alla dessa regala spektakel att jag kräks lite i munnen. 😅 Det är som en masshysteri och alla butiker hakar på genom att under flera veckor sälja coronation this och coronation that. Till och med chips med limited edition smaker som "Royal lamb" och "coronation chicken." Alltså näe.
 
Alltså, jag kan leva med monarki och se vissa fördelar med det även om det egentligen är bisarrt. Men kröningen som religiös ceremoni går emot allt jag tror på. Blev rätt äcklad av den insikten och pallar inte att kolla även om jag egentligen är svag för pompa och ceremoni.
 
Tydligen frågor om varför hästarna som drog karossen där charles och camilla åkte hade blåa band i manen inte röda som de brukar. Någon som vet varför?

kul att Anne kom i amiralsuniform och sedan valde att rida i kortegen till buckingham palace.
 
Tydligen frågor om varför hästarna som drog karossen där charles och camilla åkte hade blåa band i manen inte röda som de brukar. Någon som vet varför?

kul att Anne kom i amiralsuniform och sedan valde att rida i kortegen till buckingham palace.
Hästarna som drog vagnen där William, Kate och deras barn åkte hade röda. Vet inte betydelsen av färgerna, men hade varit intressant att veta.
 
1683472854537.png
 
Som hängiven ateist känns allt detta prat om gud och religion väldigt märkligt, jag kan inte låta bli att undra över hur många som verkligen tror på det.

Alltså, jag kan leva med monarki och se vissa fördelar med det även om det egentligen är bisarrt. Men kröningen som religiös ceremoni går emot allt jag tror på. Blev rätt äcklad av den insikten och pallar inte att kolla även om jag egentligen är svag för pompa och ceremoni.
Kröningen ÄR en religiös företeelse. Det är egentligen ingen "kröning" eller "ceremoni" fristående, utan en högmässa med kröning.
 
kul att Anne kom i amiralsuniform och sedan valde att rida i kortegen till buckingham palace.
Hon blev tilldelad den rollen av sin bror. Hon har haft stor del i planerandet, hörde någonstans att hon styrde över 6000 militärer.
Jag lyssnade på en engelsk sändning där kommentatorn tog upp hennes ridskicklighet och sa att hon sannolikt var den bästa ryttaren av alla.
 
Fy fasen vad vidrigt allt det är. Miljoners miljoner på något urgammalt medan människor svälter och inte kan betala sin hyra. Man ska smörja kungen…
Nä lägg tid och pengar på något vettigt.

Har du sett någon uppskattning av nettokostnaden för staten?

Siffror om hur mycket något kostar är ju fullkomligt ointressant utan att sätta det i relation till vilka intäkter det ger.

Sen kan man givetvis ideologiskt vara emot att ett land lägger pengar på något. Men det är ju inte samma sak som att det är dyrt eller att det är en förlustverksamhet.
 
Hon blev tilldelad den rollen av sin bror. Hon har haft stor del i planerandet, hörde någonstans att hon styrde över 6000 militärer.
Jag lyssnade på en engelsk sändning där kommentatorn tog upp hennes ridskicklighet och sa att hon sannolikt var den bästa ryttaren av alla.
Ja, hon har ju vunnit EM i fälttävlan, ridit steeplechase, tävlat OS och ridit Badminton 5 gånger så det är nog få av ryttarna som ens är i närheten 😅
 
Det vet jag, min reflektion handlar om hur många som verkligen tror på det.

Det sades att kröningen skulle vara 'inkluderande' av alla religioner, men enligt rapporter så var andra religioner och inriktningar lite bortskymda bifigurer. Allting handlade om protestanter/Anglicans.

Funderade på när alla svor trohet till charles och hans arvingar. Antar att statsöverhuvuden och samtliga icke-britter inte sa någonting.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 753
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 745
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 638
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp