Barfotarapport

Jeg har også vært her inne på bukefalos og skrevet om min barfotponni i vinter. Jeg er glad for at det går så bra med din hest. Det jeg undrer på, er hvordan du har verket hans høver? Og hvordan han er oppstallet?
Det jeg har fått lære meg om barfotgang, er bl.a. at det er veldig viktig med mye bevegelse, helst 24 timer i døgnet. Hester beveger seg 15-25 km pr. døgn og står aldeles ikke stille i 8 timer hele natten på mykt underlag.
Det er også viktig at man stimulerer til økt hovmekanisme. Dette gjøres ved å verke ned draktene så ballepartiet kan bli mer fleksibelt, gjerne med et såkalt "åpningskutt" (høres mer dramatisk ut enn det er).
For å forhindre ømme høver, må hjørnestøttene tas ned, så de ikke er vektbærende og støtes opp i hovsenebeinet for hvert steg hesten tar.
Det er bra med kraftig stråle, pass bare på så den ikke er vektbærende helt fram, da dette også gjør vondt for hesten. Den skal være vektbærende på omlag den bakerste 1/3, foran der skal den skrå jevnt nedover til strålespissen er på nivå med sålen.
Jeg har hørt at noen hovsprekker kan være forårsaket av for høye drakter, kanskje spesielt når man har fått brukbar hovmekanisme som virker på hoven hele tiden.
Min ponni har vært barfot siden juni i fjor, og det gikk greitt det med tradisjonell hovslagerverking, men litt øm ble hun i høst på frosne og harde veier. Fra november har hun vært ekte barfottrimmet, og det har gjort underverker. Høvene har blitt 0,5 cm bredere, strålen har vokst seg tykk og sterk og separasjonene i sidene på høvene er snart borte. Hun har hatt 3 besøk av hovpleier, og så har jeg forsøkt å gjøre litt selv mellom besøkene. Jeg lærer stadig noe nytt, og det er veldig spennende etterhvert som man forstår sammenhengene. Jeg har ingen ambisjoner om å bli noen spesialist i dette, men håper etterhvert å kunne trimme mine egne hester stort sett selv, evt. med tilsyn av spesialist 1-2 ganger i året.
Hun har vært forsiktig ridd i vinter, 2-3 ganger i uken i skritt og trav, men vi håper å kunne øke på utover våren/sommeren. Galopperte denne uken, det gikk fint. Vi har hatt mye snø, så is har ikke vært noe stort problem heldigvis. Hun har blitt bedre til å se og kjenne seg for når hun går, og er flink til å velge det beste stedet å trå ned.
www.barfothest.com finner dere en norsk oversettelse av www.barefoothorse.com.
Dere finner også flere lenker på www.ellanda.com, en side av en svensk som er under utdanning som barfotspesialist.
Jeg håper å kunne delta i f.eks. kvalitetsbedømmelse til høsten med min ponni. Dette med barfotgang er i grunnen en del av en helhetstenking rundt så naturlig hestehold som mulig - et viktig perspektiv for meg. Man skal ikke gjøre dette for å spare penger eller arbeid.
 
Re: Nyfiken!

Jag skor aldrig mina unghästar förrän de bli äldre men tyvärr kan man få minus nästan på 3-årstest eller kvaliten om du inte har skor för de flesta domare har fått för sig att hästen rör sig bättre med skor... Har jag nån häst med skor så åker de av vintertiden så hovarna får hämta sig och så slipper jag ju brodda dem i hagen..

gonkan :rofl:
 
Re: Nyfiken!

Man kan gjerne raspe hovveggen om man har en "villhest", det vil si en hest som beveger seg mesteparten av tiden på berggrunn. I våre omgivelser, er det ikke så heldig, da vi har mykere underlag enn berg. Da vil en avrundet hovvegg føre til at hovveggen blir presset innover når den møter bakken, og det vil skape press i feil vinkel og kan føre til at hovveggen begynner å vokse innover istedet for utover som den skal. Hovveggen skal skrå jevnt utover fra kronranden både sett forfra og fra siden. Men man kan gjerne bruke raspen for å korte ned draktene eller tåvegg ved behov. Forøvrig er en avrundet hovkniv et godt redskap, gjerne en for både høyre og venstre hånd. Og husk at de må være skarpe! Bruk hansker og noe å beskytte beina dine med.
 
Re: Nyfiken!

Asch, vad dumt! Att domarna ska kolla ner pa en bara for att man inte skott en trearing... Visst, hastar med skor har ett aningen langre steg, men borde inte halsosamma hovar ocksa tas i berakningen?
Jaja, ar man domare gor man som man vill. Nagon som vet var man kan skriva in sig till domarkurs???
 
Re: Nyfiken!

Anledningen till varfor man ska runda till hoven pa under-utsidan ar att den annars kan flisa sig om man rider i sand/grus.
I och for sig gor man faktiskt ingenting annat an att hjalpa hasten pa traven, eftersom barfotahovarna rundar till sig sjalva pa nagra dagar efter verkning anda! Min hast har alltid haft rundade hovkanter, har sallan behovt raspa bort en flisa eller kant sjalv.
 
Re: Nyfiken!

och ändå vann den fyraåriga ponnyn kvaliten i gångareterna så det går ändå om de tydligen har tillräckligt bra gång arter.... :rofl: ;)
 
TACK för en bra tråd! Jag satte mig vid datorn och skulle kolla efter något som handlade om "mitt" problem, tydligen flera som har detsamma! :D Vi tog av skorna förra veckan, först nu börjar hästarna att ömma?? Är det inte konstigt att det tar den tiden? Vi har givetvis inte ridit, töserna har skrittat lite, haft megakoll på dom ifall de ömmat men det har verkat bra. Sen i fredags märkte vi först att ena hästen markerade lite, longerade den andra hästen igår och då markerade han också. Jag vill inte säga att de haltar direkt, någon av dom, utan bara markerar lite! De har gått i grushage nu pga lervällingen vi dras med! Men tydligen tar det tid innan de vant sig riktigt och ömheten gett med sig!
 
Det kan ta upp till ett ar innan den nya hoven vuxit ut helt, och det betyder alltsa ca 3-4 manader da hasten ar hovom och inte klarar av att ga pa grus o dyl, men de vanjer sig!


Tycker dock garanterat att vantan aterbetalar sig sjalvt mangfaldigt - det ar helt enkelt underbart att ha en hast med friska, harda, oskodda hovar som klarar av alla sorters underlag aret runt samt att de vaxer sa det knakar!
 
Kan rapportera att jag var ute och red i terrängen i går, och det gick över förväntan bra. Grusväg gick han på utan att reagera, däremot hade han lite problem på en stig där det var väldigt stenigt (gotländsk klappersten). Lite öm var han nog möjligen mot slutet, men det känns ändå som om vi på tre månader kommit långt!
 
jag kom att tänka på att de som rider dressyr mycket rider ju ofta på bana eller i ridhus samt har sina hästar i små hagar etc, varför har de skor?
skor ska bara has om det är risk att hoven slits för fort egentligen ...hm ska tänka mer på det där tills jag får egna hästar igen..
 
Jätteintressant tråd och här står mycket vettiga och lärorika saker tycker jag.

Vill dock tillägga lite. Har pratat med min hovslagare om det här och han är en stor älskare av att ha hästar barfota, men han var mycket noga med att säga att I DAG så kan INTE alla hästar går barfota. Vi har helt enkelt avlat fel, vi har avlat på utseende och "mode" istället för hållbarhet tex i form av bra hovar. Tyvärr har det lett till att vi idag har hästar som det faktiskt inte går att dra av skorna på, sa han. Det låter mycket vettigt tycker jag, för jag har själv en sådan häst. Hon har helt enkelt för dålig kvalitet på sina hovar och tar alldeles för stor skada av att gå barfota. Tyvärr :(

Även om jag helt håller med om att unghästa borde få gå barfota mycket längre än de ofta gör idag, så kan jag inte hålla med om att alla hästar borde få gå utan skor, jag tror absolut att min hovslagare har rätt, vissa raser har vi "avlat sönder" hovarna på, för att överdriva lite. Nu talar jag då främst och fullblod och halvblod.

Min hovslagare trodde dock att de flesta hästar kommer kunna gå barfota i framtiden, om vi bara avlar rätt.

Men jag reagerade lite när någon skrev att det är enkelt att verka sin häst själv? Nu menar jag då inte filande mellan hovslagarbesöken, utan att sköta hovarna helt på egen hand, utan utbildning. Säkert jag som missuppfattade, för inte tror väl någon att de 2 år det tar för en hovslagare att utbilda sig, är småpotatis som man kan "själv-lära" sig? Det är ruggigt lätt att verka eller sko sin häst fel...

Tack för mig! :)
 
Det handlar oftast inte om att hovarna är dåliga eller "sönderavlade".
Det är helt enkelt så att hovar med skor på växer sämre eftersom de inte slits och eftersom blodcirkukulationen är mycket sämre. Normalt fungerar strålen som ett andra hjärta och pumpar blodet varje gång den komprimeras.
En skodd häst går inte på strålen och pumpar därför inget blod...

Det är inte så enkelt att man plockar av en skodd häst skorna och sedan förväntar sig att det ska fungera. Speciellt inte om hästen varit skodd i många år. Prova själv med det så får du se hur ont det gör att springa barfota på asfalt...

Träningen till barfotagång är en lång process. Det kan ta ett helt år innan hästen ställt om sig. Dessutom är det så att om du ska begära att hästen ska kunna ridas en timme på asfalt kan du inte låta den stå på en tjock halmbädd, eller lerig mjuk hage, de resterande 23 timmarna.
En barfotahäst mår bättre av en något fastare bädd (de är inte människor...) och gärna lite hårdare partier i hagen.

Det finns folk som har sina hästar barfota i Klippiga bergen(rocky mountains) i USA. Dessa lever hela sina liv i princip bara på sten och berg. De går även turridningar varje dag och klarar sig alldeles utmärkt barfota.

Innan man skyller på avel och dyl kanske man ska ge hovarna en chans. De är nämligen otroligt anpassningsbara.
Men visst, det finns säkert hästar som har så kassa hovar att de inte klarar barfotagång. Men hovarna är ju såpass viktiga på en häst, så det borde vara ett mycket allvarligt fel om hästen inte kan "bära sig själv" - i ordets rätta bemärkelse.
 
Min häst har provat att gå utan skor, både på alla fyra och bara bak, men det går inte, hovarna går sönder.

Sedan så tycker inte jag att det är värt för en 15-årig häst som gått med skor hela livet att gå och ömma till och från och inte kunna ridas fullt ett helt år och vänja sig vid barfotandet. Hon mådde jättedåligt när hon gick utan bakskor och reds, blev spänd i musklerna och spände ryggen och att låta henne vila/promenadridas ett år är otänkbart. Hon avskyr att promenadridas! Bättre då att försöka "rätta till" sånt här i rätt ände, dvs när de är unga.

Skulle jag ta ett föl eller köpa unghäst skulle jag absolut följa era råd! Det är ju egentligen ganska hemskt vad vi gör mot hästarnas hovar...
 
Hej
Jag har ett 9-årigt halvblod som jag aldrig har skott. Hon har jettefina hovar och jag har inga problem med att rida på grus eller asfalt. På vintern har hon vila så då blir det naturligt att jag inte får problem med halkan. Hon vilar inte hela perioden då det är risk för halka så jag måste helt enkelt anpassa min ridning efter vädret. Men det gör man väl både med och utan skor?
Eftersom när hoven utan sko har möjlighet att utvidga sig vid nedsättning så fungerar den faktiskt lite som "sugkopp". Den ger ett bättre grepp än man tror. Om man rider lugnt och inte stressar hästen när det är halt utan låter den själv få ta sin takt över isfläckarna så klarar den det mycket bra. Har man mycket is i sin hage föreslår jag att man stänger av så att det bara blir en lite bit hage som man kan grusa upp. Men det gäller nog hästar med skor också...

Jag tror också på att detta med aveln har påverkat våra hästar. Vi har nu hästar som är mycket större än de var för 20-30 år sen men hovarna har inte alltid tagits hänsyn till. Många gånger när man ser en häst på 175cm så har han små, små ynkliga hovar till att bära upp sin stora kropp. Om hästen skulle ha rejäla hovar så kommenteras detta med "åhh, vilka stora dasslock till fötter på den hästen". Alltså anses små hovar vara vackert. Små hovar till en sådan stor kropp blir mycket känsligare än om de varit anpassade till kroppens storlek. Man måste tänka om vid aveln och verkligen se till att använda hästar med bra hovar.

Nu predikar jag inte för att alla hästar skall gå oskodda. Har man hästar i hårdträning så måste de många gånger skos, men de allra flesta "hobbyhästar" skulle alla gånger kunna gå oskodda om de grundläggande förutsättningarna fanns. Men jag tror att det finns en okunnighet hos många om hur en hov fungerar.

Eftersom det är ibland svårt att få tag på hovslagare så verkar jag mina hästar själv. Det fanns ett inlägg tidigare om att det finns en anledningen till att hovslagarutbildningen är 2 årig och att man inte skall ge sig på att verka själv hur som helst. Jag instämmer till viss del. Anledningen till att utbildningen är så lång är bla att man lägger stor vikt vid smide och sjukdomsbeslag mm dvs saker som inte har med verkningen att göra. Jag vill påstå att om man går en verkningskurs (de kommer annonser då och då i tex ridsport) och man har en häst som är någorlunda normal i benställning osv så kan de flesta verka sina hästar då och då. Jag tycker dock att man skall ta dit hovslagare vid tex varannan eller var tredje verkningstillfälle för att kolla upp så att allt är rätt. Har man en verkningskurs i bagaget eller någon som själv är duktigt att verka så kommer man långt. Man lär känna sin hästs hovar och utgår från det. Känner man sig osäker skall man naturligtvis alltid anlita hovslagare, jag vill bara säga att verka inte är fullt så krångligt som det kan låta.

Jag tycker att det är mycket bra av er som vill ta hästen skorna och ställa om till barfota trots all den tiden det tar. Det är ofta värt det.

Som engelsmännen säger "No feet, no horse"
 
Klart att inte ALLA hastar kan ga oskodda och ma bra, men sanningen ar att VALDIGT MANGA av de hastar som nu ar skodda (vete faan varfor) skulle ha klarat att ridas och traska runt i hagar och boxar oskodda utan problem, och det ar denna tanke vi maste bygga vidare pa, att verkligen fraga oss sjalva tva ganger om denna hast verkligen behover skor fran borjan sa att man inte onodigt forstor en hov med bra potential.

Fullblod rent generellt ar hastar som ar mycket valkanda for att ha ruskigt kassa hovar och som overfors fran foraldrar till fol, generation efter generation. Att ta med hovkvaliteten som avelskriterium ar en bra grej, men kanske inte sa praktiskt genomforbart - hur i helsicke avgor man om hingsten/stoet har bra hovar eller ej om de praktiskt taget gar skodda redan fran 1-2 ars aldern??? Drar man av skorna pa premieringen eller? Jaja, oskott sa gott det gar.
 
Har en liten fudnering kring barfota... har köpt en 6-årig häst som med största sannolikhet aldrig haft skor på sig tills nu... vi skodde henne fram, och enbart för att det var så otroligt halt att situationen blev ohållbar... nu har hon haft skor i drygt en månad...
Min fråga är om ni tror hon kommer bli ömfotad om jag vill ta bort skorna igen om någon månad när broddarna inte behövs längre...
 
det beror på...
Men skorna bör inte ha gjort såpass mycket skada att det ska bli några långvariga problem iaf. Inte alls. Det är en utmärkt lösning att bara ha skor en kort tid vid t.ex. extrem halka.

Till nästa gång skulle jag dock kanske även tänka över alla "halktips" som finns i den här utmärkta tråden.
Kanske det räcker att sanda i hagen? skaffa överdragsskor med broddar?
 
Jag har skrivit om min hästs svårigheter och framgångar gällande barfotaövergången i vinter i andra trådar, men vill gärna ta den igen med lite uppdateringar!

Jag skodde av min Ironia i höstas, som jag trodde precis innan snön skulle till att komma. Jag hade inhandlat ett par old mac's eftersom jag visste sedan förut att framfötterna kunde slitas ner för mycket i början (erfarenhet från tidigare försök) och ville skydda henne från detta.

Allt gick utmärkt med bara lite ömhet första dagarna, men sedan lyckades allt gå fel. Jag minns inte exakt händelseförlopp, men jag tror att snön kom, tinade bort och stannade borta i nästan en månad...
Marken frös och blev knölig utan mjukgörande snö. Och där stod djurplågaren med sin ömfotade häst. Där var jag väldigt glad över att jag köpt mina old mac's, för de underlättade mycket för hästen.
Snön kom och allt var frid och fröjd... tills den tinade bort igen och proceduren upprepades. Den gången sydde jag dock ett par tofflor till bakfötterna också (!)

Snön kom... hästen blev överlycklig kan jag säga!

Nästa stora utmaning var den stora blankisen. Det var nämligen en period då det var is överallt! jag kan tänka mig att det är så folk har det i södra sverige... :crazy:
Jag "sandade" det värsta i hagen med gammalt spån och uppmanade de andra i stallet att ta in min häst i den takt hon själv önskade. Ridning utövades med största möjliga försiktighet, det fanns en skogsväg som fortfarande bestod mestadels av snö...
Inga sträckningar! *stolt över min duktiga pålla!*

Nu går allt hur bra som helst men eldprovet kvarstår; kommer de nya starkare hovarna att tåla barmarkens nötning? Framför allt grusvägarna?

Jag har haft vanlig, bra hovslagare var åttonde vecka. Första gången efter avskoning jämnade han till hovarna lite. Andra gången kunde han ta av lite på framhovarna och tredje var det verkning runt om som gällde.
Bara det känns som bevis för att hovarna växer snabbare!
 
Hej, vi har fyra hästar som går barfota, alla har tidigare varit skodda.
Det funkar fint, vi rider mest i skog och ridhus, problemet har ju varit isgatorna nu i vinter... men låter man hästen välja sin egen väg och sitt eget tempo (det går långsamt och försiktigt över blankis..)
 
Re: Nyfiken!

Hur har ni haft det med underlaget i vinter? Dvs hur har det fungerat med halkan?

Jag vill ju fortfarande ha tag i någon som bor där det blir glansis långa perioder, och som lyckats ha dem barfota ändå OCH arbeta dem samtidigt. Det är alltså ingen kritik, jag är nyfiken bara.

Jag har ju inga problem med hovkvaliten eller något, utan det är HALKAN som är problemet. Unghästar och andra 'hagskrotshästar' tar jag inte så hårt på om de får gå och spänna sig i hagen, men det är värre med ridhästar (spec som det är blankis överallt där de rids med, i högre grad än i hagen).

Så hur har du löst det, eller har du ibte haft den typen av halka/inte arbetat honom när det varit halt?

(jag har ju följt ett otal av dina försök att sko av honom, och skönt att det tillslut fungerade! =))
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 302
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp