Barfotarapport

Re: Nyfiken!

En sak till. Vart i ovanstående länk var det ett e som fattades?? Jag blev nyfiken och vill också kolla :)
 
Re: Nyfiken!

Det finns ännu fler barfotalänkar på min hemsida www.broungs.com för den som vill ha lite fler aspekter på saken.

Vad gäller vintern så tror jag att det är en prioriteringsfråga, och att man antingen får anpassa ridningen efter underlaget, eller använda någon form av skor. Är det så att det finns bra broddbara löstagbara skor så är ju det ett toppenalternativ. Har också funderat på den här varianten http://www.softlife.se/ som verkar vara ett intressant mellanting mellan att sko med järnskor och gå barfota.
 
Re: Nyfiken!

Den riktiga länken blev www.barefoothorse.com

Jag rider inte mina hästar jättehårt på vintern, men de rids 5-6 dagar i veckan ändå. Håller mig till att rida i snön (fördelen med att bo på landet där vägarna inte plogas). Och så rider jagt mestadels långa skritturer, det ger väldigt bra med muskler och även viss kondition. Man kan säga att jag ger hästarna lite ledigt genom att ta det lugn på vinterhalvåret och sedan träna hårt på sommaren istället.
Jag försöker även låta bli att rida där det är is, visst kan det ändå förekomma bitvis där jag får rida över is, men eftersom hästarna ofta har en isfläck i hagen så vet de att ta det försiktigt, förutsatt att man har en häst som tittar var de sätter hovarna och inte bara klampar på utan att se sig för.

/Madelene
 
Vi har alla våra barfota även på vinter. Jag rider kanske inte så jätte mycket på vintern för de har sin vila då. Men jag har aldrig haft något problem med halka. Vi har tolkat med dem i snö och ridit på is utan problem.

Hästar utan skor halkar mindre än hästar med skor. Och bara för att man har broddar ska man ju inte ge sig ut på vilket uderlag som helt. De gör ju inte marken isfri.
 
min häst fick gå utan skor hela sommaren.. visst ömmade han när man gick på grusvägen men de blev ju bättre.. (red mest i skogen)
sen när vi tog honom till ridskolan fick han fortsätta vara barfota tills han började kännas oren och ömmade.. då red jag på utebanan.. men så fort jag red i rudhuset va han ren.. då fick han skor på sig..
 
Re: Nyfiken!

Barfota ar bra underbart!

Jag skulle bli jatteglad om jag sag fler hastar barfota, for det finns tusen fler fordelar an nackdelar....

*billigare hovslagarkostnader (kan minimeras till noll om man lar sig verka sjalv, inte svart alls faktiskt)
*battre blodflode i hoven (mindre problem med daliga hovar och garanterat inga hastar som inte vet var de har sina ben)
*Battre grepp pa vintern an hos skodda hastar om man inte vill brodda (inte alltid det behovs)
*mindre problem med hovinfektioner av felslagna sommar (hmmm... rattare sagt noll)
*mycket trevligare att bli trampad eller sparkad av en oskodd hov (nastan pa gransen till uthardligt)
*hasten uppskattar garanterat sina naturliga fotter mer an de obligatoriska jarnskorna.

Nej, barfota fods de, sa barfota maste de faktiskt kunna ga (om de inte kan det sa ar faktiskt daligt avelsmaterial att skylla pa - daliga hovar resp bra hovar nedarvs garanterat!).
 
Re: Nyfiken!

Vi försökte ha min häst oskodd förra sommaren men hennes fötter försvann helt och det gick inte att slå på nya så det tog oss 3 mån innan de hade växt ut så pass att det gick att slå i skor, före barfotagången så hade hon 3 or fram, efter så var det så lite kvar av hovarna att hon fick gå med 1 or. Vi kunde inte rida henne utan hon gick bara i hagen och käkade. nu undrar jag om ni tycker att vi provade för kort tid eller att vi skall undvika att gå barfota? Jag vill helst att hon ska gå utan skor men vågar inte låta henne gå oskodd, speciellt med tanke på att hon är otroligt lätt född och måste gå regelbundet. Vad tro nì?
Vi har försökt med allt i foderväg såsom biotin, foderjäst mm men inget fungerar, för att få hovarna att växa sist så använde vi ett medel som heter hoof maker, det kostar 900:- och räcker i 1 - 1,5 månader, så det är dyrt.
Vi skulle bli väldans glad om någon kan ge oss råd
mvh/ Anita
 
Re: Nyfiken!

Våra barfotahästar har inte brutit benen ännu. Man får vara lite försiktig när det är glashalt, Patsy ser sig noga för och gå mkt långsammare än annars. Men halkar gör hon väldigt sällan.

Hon är snart tre och ska börja ridas. Hovis tror nog att hon kan fortsätta gå barfota om jag kan få bukt med framhovarna som har en tendens att spricka. Fick ta över en rasp av en av de andra hovisarna häromdagen så nu ska jag försöka hålla efter lite.

Nu i vintras så väntade vi tre månader med att verka och hennes fötter var kanonfina, lite långa bara och tyvärr en spricka på vä fram (men ingen djup eller så).

Hon är inte ömfotad oberoende av underlag.
 
Aha, nu hittade jag - Tack!
Jag visste faktiskt inte att det gick att göra så med E-B :o
Är det någon som har testat det? Att skruva i vanliga brodd i barfota-skorna? Hur har det isåfall fungerat? Finns det ingen risk att brodden kryper upp på insidan av skon, upp i hoven alltså?
Det är sånt som jag "bekymrar" mig för, eftersom skorna inte igentligen är gjorda för det (väl?).
Annars låter ju det som en fantastisk lösning :rofl:
 
Jag har bara stöläst denna tråd men tycker att det verkar intressant det där om magen - foder och hovproblem. Jag har alla utom en oskodd. Lille Pelleplutten var en riktig misär ponny när vi köpte honom för 5 år sedan. Har velat haft honom barfota sedan dess men han har alltid fått problem, bla så har han hålväggar. I början så var han alldeles för mager och var tvungen att stödfodras på bete ( vi pratar welsh Mountin) med 1 kg korn om dagen. Nu har han äntligen blivit fet!!! och ingen mer diarre så jag funderar på att ta av honom skorna igen, känns som om jag har fått lite stöd i mage-foder-hov teorin! Tack! :D
 
Re: Nyfiken!

Sunnan, de som håller på mycket med barfotahästar påstår att det tar minst ett år innan en barfotahäst funkar bra på alla underlag och har så hårt horn att den står emot slitage bra. Alltså tills allt horn i hoven är utbytt, när det vuxit ner hela vägen från kronranden. Och då är det under optimala förhållanden, när hästen rör sig på t ex lösdrift större delen av dygnet samt får en tillvänjning till att gå på hårt underlag barfota. Tydligen kan det ta ända upp till två år om man har otur.

Under tiden man väntar får man använda löstagbara skor när man rider eller kör på underlag som sliter, och hålla dem i en hage där det är underlag som inte sliter så mycket.

Prata igenom med din hovslagare vad han/hon tycker innan ni tar av skorna nästa gång, framför allt lär det väl vara bra att få en bedömning om hovkvaliteten är tillräckligt bra för att inte samma sak ska hända igen.
 
Re: Nyfiken!

för min ena ponny tog det ett helt år innan hans hovar blev bra och han inte var ömfotad på nåt underlag längre (t ex grus och asfalt)..

Men så bra hovar som han fått efter drygt ett år utan skor har han aldrig haft tidigare! Med skor hade han mycket hålväggar och en del sprickor. Nu är hovarna jättefina, de har blivit mycket "starkare", hårdare säger hovslagaren :)
 
Ska avvakta

Verkligen intressant länk!

Jag ska börja arbeta min häst i dagarna, på olika underlag. Vi har endel fina, mjuka skogsvägar och stigar, men för variationens skull så rider/kör jag även mycket på asfalt- och grusvägar. Jag ska nog hoppa över att sko nu och se hur han reagerar, slits hovarna för mycket så får jag väl ringa hovis.
 
Re: Nyfiken!

bäst grepp får hästen om den har massor med broddar, men oskott är bättre än skor utan brodd.
 
Re: Nyfiken!

Det ar bra att du fatt tag pa en rasp, har man hasten barfota ar raspen din basta van om du vill ha friska ospruckna hovar.

Den absolut yttersta hovvaggen (anda in till 1-2 mm innan vita linjen) ar inte viktbarande, och denna vagg har en tendens till att spricka om den blir for lang (faktiskt vildhastarnas satt att se efter hovarna).
Mitt tips ar att du tar och raspar den yttersta vaggen undertill sa att den ar rund och fin, utan kanter och nagon millimeter kortare an vita och graa linjen. Om man raspar sahar sa kan den inte spricka langre.

Jag brukar halla efter hovarna vid behov med raspen, framst dagen efter att hovis varit och verkat for att fa bort alla harda kanter som uppkommit under forsta dagen, sen behover man kanske kanna efter varannan vecka och raspa ner vassa kanter. Haller man dock efter hovarna litegrann sahar sa hinner de utvecklas korrekt och man slipper alla typer av sprickor.
 
Re: Nyfiken!

Vi far helt enkelt hoppas att fler valjer att vanta med att sko sina unghastar, for det vore det enklaste sattet att halla hasten oskodd, de ar ju redan vana vid att ga barfota bara man haller efter hoven litegrann.

Att overtyga agarna att dra av skorna pa sina hastar ar dock lite mer problematiskt eftersom de flesta blir omfotade och det tar valdigt lang tid - 1 ar - tills de har tillrackligt bra hovar for att klara av att ga barfota i alla lagen, vem vill egentligen vanta ett helt ar pa att gora nagonting vettigt med hasten??!?

Barfota AR bast, men hur overtygar man skofolket att det lonar sig att vanta?
 
Mina hästar går så mycket på asfalt och grusväg och rids därtill mycket så deras hovar hade snabbt slitits ner. Annars hade det varit mycket intressant att prova att ha dom barfota.
Jag hade en tre åring för två år sen som gått barfota fram till dess att jag började rida henne lite mer. Hon ömmade så fruktansvärt så jag resonerade som så att om hon inte kan gå utan skor nu när hon gjort det hela livet då är det ingen idé att ens försöka ha henne utan skor.
Tilläggas ska ju att hon hade väldigt...ja, inte kassa hovar för de höll rätt bra, men de var liksom känsliga.

Svårt att beskriva.
Men nu har jag hittat skor som jag tycker är bättre än järnskorna (hippogrip) och jag inbillar mig att de är bättre för hästarna eftersom de är mer lika deras egan material.
 
Berätta mer om Hippogripen, nu när du hunnit använda dem lite längre.

På den beskrivning av hur de funkar som fanns på hemsidan (och det var väl en riktig hovslagarnestor som hade varit med och skrivit) lät det som om det verkligen är ett intressant alternativ om man behöver ha skor någon period. Borde göra övergången tillbaka till barfota smidigare?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp