Barfotarapport

Eftersom ni plockat bort min gamla tråd igen (kul!) så tänkte jag bara ge er "facit" på barfotaexperimentet.

När marken blev hård i somras så fick Turbo en ordentlig reaktion i hovarna, så illa att vi behandlade det som fång. Om det var fång, eller hovinflammationer på grund av att han blev ömfötad, vet vi inte. Hur som helst blev han satt på Finadyne och skoddes med sulor.

Efter den skoperioden blev det mjukare, så jag tog av skorna. Det funkade ett tag, men sen när det började frysa på fick han problem igen, och eftersom han gick på lösdrift gick det inte att hålla på med löstagbara skor.

Så nu är Turbo skodd igen, och får så förbli i resten av sitt liv. Han är 13 år nu och jag vill inte slösa bort mer ridtid på misslyckade barfotaexperiment. De andra är fortfarande oskodda.
 
Då vill jag också passa på och ge en barfotarapport.

Jag ser att jag frågat i denna tråd för ett år sedan, häftigt att se att man lärt sig nåt under det år som gått.

Sunnan blev ofrivilligt barfotahäst i början på juni månad förra året.

Hon tappade alla skor och all hov försvann så det fanns inget att spika i, så hon fick gå barfota

det var ett rent helvete under sommaren, med så hemska hovar, men när snön kom i oktober har det varit perfekt.

Old mac´sen funkar på snö, men absolut inte på is.
Vi har inte använt old macsen sen snön kom, och vi har jobbat för fullt hela vintern.
Vi har ju torr snö hela vintern, från oktober til maj, och inte så mycket isiga vägar, men 2 veckor med ishalka och rusk har vi haft, då hästarna knappt tog sig fram. Vi fick sanda och greja, och det var nära att vi antingen skulle slå på skor eler ha dem inomhus tills det snöade igen, men i sista stund så kom snön och allt blev bra igen.

Under isperioden fick hästarna gå som vanligt, vi red i skogen där det fortfarande var snö kvar.

Jag skulle inte palla att ha hästen barfota om det är isigt jämt.

När snön förvinner tror jag att vi kommer få problem igen med hennes hovar. Jag tror inte att de är starka nog att gå barfota på grus och längre stunder på asfalt.

Vi har inte kunnat härda hovarna/ anpassa hovarna efter sommarunderlag, då snön är så djup här.

Jag kommer försöka ha henne barfota och rida med old mac´s, då barfotagången har gjort hennes hovar fantastiskt fina och starka. De frasar inte upp sig eller går sönder mer.

Så jag ser med viss tvekan framemot sommaren, det ska bli spännande att se hur mycket barfotagången har stärkt hovarna
 
Istället för att använda jodopax, ta äpplecidervinäger. Jodopax är starkt och kan förstöra hoven så att det lättare uppstår röta igen. Äpplecidervinäger gör bara miljön sur för bakteriena utan att skada hornet.
Härligt att höra att barfotagång och naturlig hästhållning ger resultat.
Mitt utdömda sto,(pga fång) klarar sig fin, fint nu barfota. Dels pga av att hennes hovvinklar blivit bättre genom trimmning och kunskap om barfotagång men också pga av lösdrift med fri tillgång på mat och mycket rörelse.
Istället för ett livslångt lidande med PG-beslag och risk för återkommande fång, ser vi nu fram emot att få gå på bete i sommar och ha många trevliga ridturer.

Najo
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 600
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp