Barmarksdrag/canicross

Bukefalos 30 år!

Björkis har vi redan en och jag antar att dom bara har en modell? Anledningen till att jag köpte den här är att jag vill ha en sele som funkar till promenad med bara lite drag, som sitter stadigare än björkis vanliga modell. Alltså en typ hybrid som non-stop rush verkar räknas som.
Aha missade det!

Fick tag på en begagnad Rush och gillade modellen, stadig och funkar att dra lite lätt i. Men det blev samma här att den blev för liten i halsen. Så nu vet jag inte om jag vågar satsa på en storlek större eller om allt annat blir för stort då 🙄
Risken är nog att den blir för stor.
Dragråttan multisele?
Den har jag använt till münstern på promenader/cykel när han hade en period då han gjorde utfall och jag var rätt att han skulle backa ur en nomesele.

Björkis har vi redan en och jag antar att dom bara har en modell? Anledningen till att jag köpte den här är att jag vill ha en sele som funkar till promenad med bara lite drag, som sitter stadigare än björkis vanliga modell. Alltså en typ hybrid som non-stop rush verkar räknas som.
Björkis har även andra modeller, bland annat en de kallar promenadsele. Jag har dock aldrig provat den själv, för drag kör jag deras nome-sele och för sele utan drag använder jag dog copenhagen 🙂

Edit: länk till Björkis webbshop med selar https://bjorkis.com/sv/74

Vet inte vilken typ av hund du har, men jag har kört Neewa dragsele (ställbar) till draghund tidigare, men gick och suktade efter deras multisele till andra "enklare" promenad/drag aktiviter. Ställbar, rejäl och handtag på ryggen. Tyvärr har jag haft för många andra selar till klövjeväskor o dyl, så har aldrig köpt den dock, bara klämt på den. Kanske lite väl "rejäl" om det skulle vara en mindre eller tunnare hund? Finns kanske på andra sajter också men:

https://www.baggen.se/neewa-dog-gear/neewa-selar/neewa-multi-harness/

Vet inte vilken typ av hund du har, men jag har kört Neewa dragsele (ställbar) till draghund tidigare, men gick och suktade efter deras multisele till andra "enklare" promenad/drag aktiviter. Ställbar, rejäl och handtag på ryggen. Tyvärr har jag haft för många andra selar till klövjeväskor o dyl, så har aldrig köpt den dock, bara klämt på den. Kanske lite väl "rejäl" om det skulle vara en mindre eller tunnare hund? Finns kanske på andra sajter också men:

https://www.baggen.se/neewa-dog-gear/neewa-selar/neewa-multi-harness/

Det är 28kg jaktlabbe hane 😊 den såg ju intressant ut, speciellt med handtaget på ryggen. Inte så lik en dragsele men det funkar kanske ändå? Har testat att låta honom dra lite i sin vanliga dog copenhagen men det funkar inte alls för den åker upp och trycker på halsen. Så behöver ju vara något som lägger sig rätt i drag

Det är 28kg jaktlabbe hane 😊 den såg ju intressant ut, speciellt med handtaget på ryggen. Inte så lik en dragsele men det funkar kanske ändå? Har testat att låta honom dra lite i sin vanliga dog copenhagen men det funkar inte alls för den åker upp och trycker på halsen. Så behöver ju vara något som lägger sig rätt i drag
Jag har den där fast utan handtag. Dagny ska få ha den när hon vuxit i den, arvegods. Jag har för mig att den inte åkte upp på halsen på hanen jag använde den på, han hade dog copenhagen på promenad. Dock eurasier så är väl inte så lika en jaktlabbe i kroppen men 😅

Det går inte att ställa ut halsen på befintlig sele då? Ofta när selen åker upp i halsen beror det på att den är för liten eller sitter för tajt runt halsen. Om den är större kring halsen hamnar "trycket" liksom längre ner och den glider inte upp på samma sätt. Såklart kan det ju också vara passform etc som inte funkar. Men själv köper jag nuförtiden bara selar som är ställbara runt halsen, just för att slippa riskera felköp pga halstryck osv och då brukar det bli bra passform åtminstone. Och jag ber om ursäkt om jag "slår in öppna dörrar" med detta svar, vet att din fråga gällde köp av ny sele.

Jag törs ju inte uttala mig om mitt "seltips" heller, eftersom jag inte haft den, men kul att se att bollen_ verkar nöjd. 😊

Det går inte att ställa ut halsen på befintlig sele då? Ofta när selen åker upp i halsen beror det på att den är för liten eller sitter för tajt runt halsen. Om den är större kring halsen hamnar "trycket" liksom längre ner och den glider inte upp på samma sätt. Såklart kan det ju också vara passform etc som inte funkar. Men själv köper jag nuförtiden bara selar som är ställbara runt halsen, just för att slippa riskera felköp pga halstryck osv och då brukar det bli bra passform åtminstone. Och jag ber om ursäkt om jag "slår in öppna dörrar" med detta svar, vet att din fråga gällde köp av ny sele.

Jag törs ju inte uttala mig om mitt "seltips" heller, eftersom jag inte haft den, men kul att se att bollen_ verkar nöjd. 😊
Tänker att hans dog copenhagen är inte alls anpassad för drag så känns som den blir svår att anpassa rätt 🤔 vågade mig på att beställa en Rush i en storlek större nu så får vi se. Känns som en sele som är perfekta kombon för oss då den ser ut som de vanliga dragselarna i fram men kortare och stadigare. Så får hålla tummarna att den inte blir för stor 😊 då kan man ju skicka tillbaka den i så fall.

Tänker att hans dog copenhagen är inte alls anpassad för drag så känns som den blir svår att anpassa rätt 🤔 vågade mig på att beställa en Rush i en storlek större nu så får vi se. Känns som en sele som är perfekta kombon för oss då den ser ut som de vanliga dragselarna i fram men kortare och stadigare. Så får hålla tummarna att den inte blir för stor 😊 då kan man ju skicka tillbaka den i så fall.
Kolla på Zero DC shorter annars, om du vill ha en kortare och stabilare sele.

Fick hem en non-stop rush i en storlek större idag och det känns som den kommer funka. Fortfarande i minsta laget runt halsen och då är ju deras storleksguide ändå betydligt mer runt halsen än vad han hans mått är. Så känns som deras måttangivelser stämmer rätt dåligt. Beställde även deras kyltäcke i början av sommaren och enligt tabellen skulle han ha gott om plats i en M men det är ju absolut i minsta laget även den.

Smygstartat säsongen med han som varit gårdsmalle och barnherde hela sommaren. Nu måste det bli lite bättre ordning på dragträningen. Har därför startat upp en "dragbok", där jag kan skriva upp vad vi tränat varje pass samt hur det gått.

Dagens blev en 10 minutare där vi klämde in: av/på med sele (försöka vara lugna och städade i samband med detta), tryck i selen och kommando: "framåt". Det gick skapligt och kändes överlag positivt. Det är ju verkligen ingen dum eller omotiverad träningskompis jag har.

Vi kör på med kort-korta pass utan regelbundenhet men vi gör det! Idag blev det däck-drag för att öva lite på konstant drag. Han var jätteduktig och vågade verkligen lägga tryck I selen när han insåg att han fick. Har ingen optimal sele för så låg dragpunkt så har börjat se mig om efter en som är mer lämpad för däckdrag. Avskyr dock att köpa sele för jag är riktigt dålig på att mäta och det har blivit dyra fel förut.

Måste bara fråga. Tittade på ny sele igår från Dragråttan. Min hund väger 30 kg, viktmässigt stämde det ju in, även halsmåttet stämde in med 30 kg selen. Men ryggmåttet! Där skulle det vara ca 70 cm på 30 kg selen men min hund har ett ryggmått på 54 cm... Hur fasiken ska man tänka här? (Eller det kanske bara är att maila frågan till Dragråttan.)

(Handlar om en pinnsele, kan ju vara vettigt att veta i sammanhanget.)

Senast ändrad:
Nu har impuls-Fia här köpt en pinnsele från nonstop istället. Den lirade lite bättre storleksmässigt än den från Dragråttan. Nu återstår det bara att se om den passar i verkligheten. Gör den det så öppnas det lite fler träningsdörrar för oss. Även om mitt barn inte åker vagn längre så gillar han ändå cykel-/springvagnen som har en låg fästpunkt där fram. Och gissa vem som får sitta fast där...

Nu har impuls-Fia här köpt en pinnsele från nonstop istället. Den lirade lite bättre storleksmässigt än den från Dragråttan. Nu återstår det bara att se om den passar i verkligheten. Gör den det så öppnas det lite fler träningsdörrar för oss. Även om mitt barn inte åker vagn längre så gillar han ändå cykel-/springvagnen som har en låg fästpunkt där fram. Och gissa vem som får sitta fast där...
Förstår jag rätt att den cykel-/springvagn som du har kan din hund dra? Alltså det finns ett bra sätt att fästa draglinan i vagnen? Vad har du för vagn? :)

Har inte börjat med drag än med Otis, delvis pga av hans ålder (han blev 1 år under sommaren) men främst för att jag är gravid så drag får avvakta lite. Men har en förhoppning om att han kan dra pulka på vinter och vagn övrig tid. Även tänkt drag på skidor men det kommer ju dröja lite innan jag kan ge mig ut på längdskidor.

Förstår jag rätt att den cykel-/springvagn som du har kan din hund dra? Alltså det finns ett bra sätt att fästa draglinan i vagnen? Vad har du för vagn? :)

Har inte börjat med drag än med Otis, delvis pga av hans ålder (han blev 1 år under sommaren) men främst för att jag är gravid så drag får avvakta lite. Men har en förhoppning om att han kan dra pulka på vinter och vagn övrig tid. Även tänkt drag på skidor men det kommer ju dröja lite innan jag kan ge mig ut på längdskidor.
Ja om jag har tittat rätt. Vi köpte den absolut billigaste kombinerade spring-/cykelvagn vi kunde hitta. Jag tänker ju att draglinan ska fästas i tappen där framhjulet ska på (på bilden är vagnen "monterad" för cykling). Alternativt mellan kapellet och ramen (då får man fixa något hemmabygge med platt rep). Hunden kan dra och min huvuduppgift längst bak blir att bromsa så att han inte blir överkörd om han själv skulle få för sig att tvärstanna :crazy: . Får nog verkligen hjälpa till att putta lite i början med, vi är också i början av dragkarriären. Det blir ett ganska långt ekipage så vi får hålla till på småvägar. (Obs! Att detta är i experimentstadiet så jag kan återkomma när jag riggat allt.)
20260919_175307.webp

Ja om jag har tittat rätt. Vi köpte den absolut billigaste kombinerade spring-/cykelvagn vi kunde hitta. Jag tänker ju att draglinan ska fästas i tappen där framhjulet ska på (på bilden är vagnen "monterad" för cykling). Alternativt mellan kapellet och ramen (då får man fixa något hemmabygge med platt rep). Hunden kan dra och min huvuduppgift längst bak blir att bromsa så att han inte blir överkörd om han själv skulle få för sig att tvärstanna :crazy: . Får nog verkligen hjälpa till att putta lite i början med, vi är också i början av dragkarriären. Det blir ett ganska långt ekipage så vi får hålla till på småvägar. (Obs! Att detta är i experimentstadiet så jag kan återkomma när jag riggat allt.) Visa bifogad fil 191100
Låter toppen och spännande! Berätta gärna hur det går för er när ni har riggat och testat :) .

Har tänkt kolla på liknande vagn där det även går att koppla på medar för längdskidåkning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka