Barmarksdrag/canicross

Jag hade samma problem med min jaktlabbe, dvs huvudstorlek. Selen kommer dock sitta löst och lite avigt när den inte är i drag.

Vill minnas att man kan måttbeställa från sundpro till rimligt pris, om du kommer fram till att den inte passar. Min är därifrån (dock ej måttbeställd) och den känns väldigt rejäl.

Gällande min egen dragträning så har hunden äntligen fattat kommandot för att springa. Han vill ibland hugga en pinne i farten för att ha något i munnen, men då stannar vi bara.

Det som ställer till det lite mer än pinnattackera är hans reaktiva beteenden. Han kan göra utfall mot såväl människor som andra hundar och jag tycker det är läskigt när vi närmar oss kurvor osv. Dragselen underlättar inte kontrollen precis (har halsband också, dock okopplat) Än så länge har det inte hänt något allvarligt, men det skapar viss anspänning. Han har skällt ut orienterare, stigcyklister osv. Man vill ju inte att någon vi möter ska behöva bli rädd!
Har också dragsele från sundpro och är riktigt nöjd! Inte måttbeställd dock.

Min hund gillar heller inte att få tighta möten med hundar när vi dragtränar - det är som att han tycker att dom stör i vår träning. Han kan fräsa ifrån/skäller på mötande hund, vilket han aldrig gör när vi tex promenerar eller tränar något annat. När vi promenerar så bryr han sig inte alls om hundar, inte heller vid tighta möten, utan bara när vi dragtränar och då bara om det riskerar bli ett tight möte. Jag gör helt enkelt så att vi stannar och han får komma in på sidan av cykeln om vi cyklar och insidan om mig om vi löptränar - då är han helt ok. Nu behöver vi bara göra detta vid tighta möten så det är en lösning som funkar för oss. Min hund tycker uppenbarligen att tighta möten i dessa situationer är jobbigt så då får jag anpassa så att det funkar för honom. Hade så klart varit skönare om vi bara kunde passera men det brukar ändå inte bli många tighta möten. Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er.
 
Jag hade samma problem med min jaktlabbe, dvs huvudstorlek. Selen kommer dock sitta löst och lite avigt när den inte är i drag.

Vill minnas att man kan måttbeställa från sundpro till rimligt pris, om du kommer fram till att den inte passar. Min är därifrån (dock ej måttbeställd) och den känns väldigt rejäl.

Gällande min egen dragträning så har hunden äntligen fattat kommandot för att springa. Han vill ibland hugga en pinne i farten för att ha något i munnen, men då stannar vi bara.

Det som ställer till det lite mer än pinnattackera är hans reaktiva beteenden. Han kan göra utfall mot såväl människor som andra hundar och jag tycker det är läskigt när vi närmar oss kurvor osv. Dragselen underlättar inte kontrollen precis (har halsband också, dock okopplat) Än så länge har det inte hänt något allvarligt, men det skapar viss anspänning. Han har skällt ut orienterare, stigcyklister osv. Man vill ju inte att någon vi möter ska behöva bli rädd!
Det låter jobbigt!
Jag hade försökt med motbetingning/ skvallerträning och haft med mig en mjukosttub att hala fram. Uttropat ett ja! även om hunden går igång, hala in och ställt mig åtsidan på stigen med hunden ytterst (så du kommer mellan mötande) och matat på.


Vi behöver stanna och lägga i kanten på möte när det är smalt eller kommer bil. Hon laddar så pga osäkerhet vid möte när vi kommer i fullfart (min tolkning) så att hon behöver hälsa och övertyga de vi möter om att hon är jättesnäll.
Nu har vi fått in rutinen på att när vi stannar mitt i rundan så lägger hon sig ner och i kanten direkt, så det går rätt fort för de gående att passera.
 
Det låter jobbigt!
Jag hade försökt med motbetingning/ skvallerträning och haft med mig en mjukosttub att hala fram. Uttropat ett ja! även om hunden går igång, hala in och ställt mig åtsidan på stigen med hunden ytterst (så du kommer mellan mötande) och matat på.


Vi behöver stanna och lägga i kanten på möte när det är smalt eller kommer bil. Hon laddar så pga osäkerhet vid möte när vi kommer i fullfart (min tolkning) så att hon behöver hälsa och övertyga de vi möter om att hon är jättesnäll.
Nu har vi fått in rutinen på att när vi stannar mitt i rundan så lägger hon sig ner och i kanten direkt, så det går rätt fort för de gående att passera.

Tack för peppen!

Vill förtydliga att han är reaktiv i alla möjliga sammanhang. Vi försöker oss på skvaller/motbetingning vid oplanerade möten som är hyfsat nära, parallellt med att träna utifrån BAT mer planerat/strukturerat. När vi springer är jag dock rädd att det ska bli kaosartat om vi råkar möta någon precis vid en korsning eller kurva eller så...
 
Tack för peppen!

Vill förtydliga att han är reaktiv i alla möjliga sammanhang. Vi försöker oss på skvaller/motbetingning vid oplanerade möten som är hyfsat nära, parallellt med att träna utifrån BAT mer planerat/strukturerat. När vi springer är jag dock rädd att det ska bli kaosartat om vi råkar möta någon precis vid en korsning eller kurva eller så...
Aha då är det ju mer att jobba på än bara vid löpningen som jag tänkte.
Det låter ju som om ni har en bra plan och det ger ju ofta utdelning, det är bara det att man mentalt hinner ge upp både en och två gånger innan man ser en stor skillnad.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 287
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 638
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 220
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp