Barmarksdrag/canicross

Bukefalos 30 år!

Haha ja alltså jag vart så glad när jag upptäckte vilken effekt de blå blinket hade när jag rörde mej mycket längs en väg där folk körde riktigt vårdslöst så min blåa orbiloc e guldvärd längs med vägar ;)
Fasen vad dumt att jag älskar grönt så jag har bara gröna.. hmm.. måste nog kanske skaffa blå :angel1:

Har fått börja satsa mer på draget nu. Har fått ganska stora problem med att ha min kanonkula lös(så länge det inte är apporteringsarbete)så har helt enkelt fått lägga ner det så får vi se i framtiden om vi lyckas lösa det med träning. Men det är mycket energi som behöver pysa ur den kroppen och då är ju draget perfekt och han älskar det 😁 eftersom jag är världens mes som jag sagt innan så har jag bara hållt mig på vägarna precis runt gården där det är fri sikt men måste ju utöka distansen nu. Så har börjat satsa mer på lydnaden i draget, svänga, sakta, stanna och framförallt att ha honom vid sidan så att jag kan ta in honom där vid skymd sikt eller trafik och ha honom trava lugnt brevid. Iband kanske det även är bra för honom att bara ta en lugn joggingtur brevid cykeln och inte bara ösa på i full galopp i selen? Hoppas att vi ska komma igång ordentligt med det nu 🙂 idag körde vi och det gick bra. Först fick han ösa på och sen fick han trava brevid.

Blev en tur med cykeln idag äntligen!
Jag har haft influensan så det har varit lite väl tråkigt ett par veckor.
Vi var ute på en bra tid så han kunde springa lös en bit. Där drog jag på så fort ja kunde o försökte cykla från han men de gick inte 😅
Skönt han springer snällt bredvid även utan koppel o jag kan säga nej om han tänker kissa.

Börja med att jag skulle rengöra kedjan men så åkte den av. Kan inget om cyklar men fick dit den igen iaf.

Då hoppas jag att vi är igång igen! Hade en riktig pang-träning nu i förmiddags som bestod av drag till hemmabacken, draghjälp upp och lite ösigare cykling ner. (Hade dock inte dragsele på väg ner pga skaderisk.) Här är en suddig bild på väg upp.
VideoCapture_20250326-105033.webp

Då hoppas jag att vi är igång igen! Hade en riktig pang-träning nu i förmiddags som bestod av drag till hemmabacken, draghjälp upp och lite ösigare cykling ner. (Hade dock inte dragsele på väg ner pga skaderisk.) Här är en suddig bild på väg upp.Visa bifogad fil 164505
Ser riktigt härligt ut! Här är det väldigt blött och jag har riktigt slitna däck, så jag vågar inte pga halka! 🙈

Blev en tur idag! Vi tar de lugnt o går ibland.
Sen cykla jag lite fel 😅
Älskar stigar men gillar inte o köra över en massa rötter och stenar… så skulle jag gena men kom på nån stig vi fick gå och sen ut i spåret i motionscentrum.
Tappa mobilen med 😅 men de hördes som tur va
98288108-D109-49CA-A2B2-4B7AAF1EEEA7.webp

Midjebälte med tre hundar, finns det någon mojäng man kan köpa så man slipper koppeltrassel?
Jag tror inte det är fysiskt möjligt? (på något enkelt sätt i alla fall) Eftersom det behövs något som kan fläta upp en fläta, typ, som inte är regelbunden på något sätt. Men om någon har en mojäng, säg gärna till!

Det jag gjorde när jag sprang/gick med tre var att jag hade två hundar i en snurra, så att de två kopplen aldrig trasslade sig i varandra, och sedan hade jag den enklaste hunden som också drog minst kopplad på ett sätt så att det var snabbt och enkelt att koppla loss hennes och ta bort från de andra. Så det var bara ett koppel jag behövde bry mig om, och det kopplet och den hunden kunde jag lossa smidigt under tiden jag sprang, om hennes koppel började snurra in sig i de andra.

Här har vi äntligen bytt ut cykeln. Lite skillnad mot min gamla skrangliga med släta däck och vanliga gammaldags bromsar som bara gnisslande och tog dåligt. Jämfört med denna som har hydrauliska skivbromsar, dämpning och grövre däck 🤩 så nu är det mycket roligare att vara ute. Vi tränar dock på att hålla ett lägre tempo, han vill ju helst bara ösa på men jag håller inte med 😅 har dock tänkt på en ny grej jag som är lite onödigt riskmedveten.. hur har ni fäst linan i selen och cykeln? Nu sitter det ju en metallhake i selen men jag har funderat på vad som händer om den går sönder, kommer den farandes som en projektil rakt i mitt ansikte då?😅
IMG_20250803_205848_326.webp

Här har vi äntligen bytt ut cykeln. Lite skillnad mot min gamla skrangliga med släta däck och vanliga gammaldags bromsar som bara gnisslande och tog dåligt. Jämfört med denna som har hydrauliska skivbromsar, dämpning och grövre däck 🤩 så nu är det mycket roligare att vara ute. Vi tränar dock på att hålla ett lägre tempo, han vill ju helst bara ösa på men jag håller inte med 😅 har dock tänkt på en ny grej jag som är lite onödigt riskmedveten.. hur har ni fäst linan i selen och cykeln? Nu sitter det ju en metallhake i selen men jag har funderat på vad som händer om den går sönder, kommer den farandes som en projektil rakt i mitt ansikte då?😅
Visa bifogad fil 173319
Jag har, vad jag tror man kallar det, en eskimå knut, för att fästa mellan selen och linan. Ser ut så här:

Den sitter alltid i selen och så byter jag lina utifrån vad vi gör.

20250828_134513.webp

Visa bifogad fil 173319
Fäster linan i selen precis som du gjort och skulle något gå sönder så får jag nog, precis som du skriver, haken som en projektil i ansikte/däck.

För cykeln så har jag ett gammalt snabbfäste från baggen som jag fäst runt styrstången, har hake i båda ändarna på draglinan så sätter den haken i snabbfästets ring.

Jag tror inte det är fysiskt möjligt? (på något enkelt sätt i alla fall) Eftersom det behövs något som kan fläta upp en fläta, typ, som inte är regelbunden på något sätt. Men om någon har en mojäng, säg gärna till!

Det jag gjorde när jag sprang/gick med tre var att jag hade två hundar i en snurra, så att de två kopplen aldrig trasslade sig i varandra, och sedan hade jag den enklaste hunden som också drog minst kopplad på ett sätt så att det var snabbt och enkelt att koppla loss hennes och ta bort från de andra. Så det var bara ett koppel jag behövde bry mig om, och det kopplet och den hunden kunde jag lossa smidigt under tiden jag sprang, om hennes koppel började snurra in sig i de andra.
Jag har likadant med mina tre. Fungerar fint!

Första rundan med dragsele på evigheter (jag gick som ankare bakom). Det brukar ju muttras lite när den ska på men idag var det inga konstigheter. (Lite surt när den skulle av men då var vi dyngsura båda två så jag antar att det inte var så härligt att få den dragen över huvudet.)
20250917_092829.webp

Jag kikade på bälten åt mig här om dagen, men alltså för en annan som har "ihopväxta lår" kändes inte nonstop som ett alternativ 😬 finns det några märken som har mjuka bensnören? Kunde tyvärr bara testa ett non-stop bälte, övriga fanns bara i för liten storlek, och även om jag kunde dra åt runt höften behövde jag spänna ut bensnöret på max och ändå kändes det för tight...

Jag kikade på bälten åt mig här om dagen, men alltså för en annan som har "ihopväxta lår" kändes inte nonstop som ett alternativ 😬 finns det några märken som har mjuka bensnören? Kunde tyvärr bara testa ett non-stop bälte, övriga fanns bara i för liten storlek, och även om jag kunde dra åt runt höften behövde jag spänna ut bensnöret på max och ändå kändes det för tight...

Det funkar inte att köra utan bensnören? Det gör jag pga samma problem, de är verkligen inte gjorda för kraftiga lår. Jag har ett Non-Stop Trekking som sitter på plats ändå om jag drar åt det tight runt höfterna, och då har jag 30+ kg väldigt stark hund i snöret. Men vi går eller joggar bara än så länge, jag vågar inte lova att det går lika bra med cykel eller skidor.

Det funkar inte att köra utan bensnören? Det gör jag pga samma problem, de är verkligen inte gjorda för kraftiga lår. Jag har ett Non-Stop Trekking som sitter på plats ändå om jag drar åt det tight runt höfterna, och då har jag 30+ kg väldigt stark hund i snöret. Men vi går eller joggar bara än så länge, jag vågar inte lova att det går lika bra med cykel eller skidor.
Kanske värt att testa, jag är lite orolig att det ska glida uppåt då höft/mage är betydligt bredare (men också mjukare 😂) och midjan smalare 😅 Tilda väger bara ca 14 kg och tanken är jogga om jag orkar 😂

Vi körde en härlig tur idag som var den första längre turen. Det känns mycket bättre nu sen jag fick tag på en bättre cykel. Då har jag även lyckats få ner hans tempo för lyssnar han inte så har jag kunnat bromsa in honom ordentligt så han lyssnat nu när jag har både bra däck och bromsar. Jag har ju tyckt att det är för läskigt när han öser på så hade nästan funderat på att lägga ner det helt. Han är så stark och snabb och dessutom mycket jakt 😬 men nu när vi kan hålla ett lägre tempo och han lyssnar bra på både höger/vänster, sakta, fram och stanna så börjar jag känna mig tryggare och faktiskt tycka det är kul. Idag stötte vi dessutom på en katt mitt ute i skogen helt otippat och katter är det som är svårast för honom att låta bli, men jag gormade FRAM och han lyssnade faktiskt 😁
Nu är det bara hundmöten jag oroar mig för, det är så sällan det händer där vi bor så det blir så stor grej dom få gånger det väl blir så vet inte riktigt hur jag ska reda ut det med cykel och grejer 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka