Barn får inte vara hästskötare på lantgård

Djurparken Emaus i Uddevalla har länge låtit barn sköta hästar mot gratis ridning.
Nu har fackförbundet Vision stoppat verksamheten.
– Det är arbete och minderåriga får inte utföra riskfyllda uppgifter, säger Sten Carlsund, huvudskyddsombud.
 
Nej det är hästovana föräldrar som får leda och fixa. Det fungerar visst ändå.
Beror på stället, min mamma är hästrädd så när jag var liten kunde hon inte hjälpa mig göra i ordning hästen inför ridlektion, men istället fanns det andra föräldrar som kunde hjälpa mig vars barn red i samma ridgrupp som mig. Så det är ingen självklarhet att föräldrar alltid kan hjälpa sina barn. Men det är ju skönt om även barn till extremt hästrädda föräldrar får en chans att rida ;)
 
Varför tar inte gården emot hjälp från ungdomar äldre än 14 år? Varför tar dem bara emot hjälp från små barn/ungdomar?
Åldersgränsen finns för att det alltid bara har funnits (små) ponnyer på gården, nu finns där från mellanstor, äldre, c-ponny och nedåt till shettis på under metern. Barn över 14 är inte sällan för långa/tunga, samt att de är gamla nog att få mer ut av att rida på ridskola eller sköthäst.
 
Nej det är hästovana föräldrar som får leda och fixa. Det fungerar visst ändå.
Fast man kan eller ska inte förutsätta att hästovana personer ska kunna hålla på med hästar på ett säkert sätt. På vår närmsta ridskola är det ytterst få föräldrar som vill eller kan leda knattarna, av ovana eller av rädsla. Jag tror inte det är så vanligt faktiskt och jag tycker framförallt inte att det ska vara en förutsättning för att barn ska kunna börja rida... Det är en sport som är tillräckligt stängd för utomstående som den är, vi behöver knappast fler hinder för att människor ska få utöva den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Facket Vision ifrågasätter skarpt att minderåriga utför arbetsuppgifter som hästskötare på en kommunal lantgård i Uddevalla.
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 595
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp