Barn får inte vara hästskötare på lantgård

Djurparken Emaus i Uddevalla har länge låtit barn sköta hästar mot gratis ridning.
Nu har fackförbundet Vision stoppat verksamheten.
– Det är arbete och minderåriga får inte utföra riskfyllda uppgifter, säger Sten Carlsund, huvudskyddsombud.
 
Jag funderar på om det räknas som arbete när de inte får betalt med pengar för arbetet. Låter mer som ideellt arbete med förmån att få rida gratis. 🤔
 
Himla tråkigt, tycker det är ett bra upplägg sålånge hästarna är välhanterade. Det är bara nyttigt för barn att lära sig hantera hästarna tidigt. Sålänge det är så då att dom inte måste om dom inte kan eller vill.
 
Texten är ju inte helt lätt att tolka. Jag uppfattade det som att underåriga till och med håller ridlektioner och liknande. Och att verksamheten är beroende av det arbete ungdomarna utför. Och är det så, så är det helt rätt att det ifrågasätts.
Jag funderar på om det räknas som arbete när de inte får betalt med pengar för arbetet. Låter mer som ideellt arbete med förmån att få rida gratis. 🤔
Ridningen kan ses som en form av lön, även om man inte får pengar i handen.
 
Då borde ju inte barn få vara stallvärdinnor och liknande på ridskolor heller, om det utgår ersättning i form av t.ex en gratis ridlektion. Får barn ens vara hästskötare? Kan inte det ses som att de ersätter en anställd?
 
Håller barnen lektioner med andra är det fel, men "Barn under 13 år får inte längre leda, rida och hantera hästarna." låter heltokigt, vad är det för vits med en hästverksamhet när barnen i målgruppen mest bara får titta på hästarna. Vill de göra medlemmarna arbetslösa?
 
Kan ses på det? Antingen är det lön eller så är det inte. Tycker det där lät så luddigt.

Då borde ju inte barn få vara stallvärdinnor och liknande på ridskolor heller, om det utgår ersättning i form av t.ex en gratis ridlektion. Får barn ens vara hästskötare? Kan inte det ses som att de ersätter en anställd?

Skatteverket och arbetsmiljöverket tycker inte att det är speciellt luddigt. Om en syssla utförs mot ersättning är det arbete, framförallt om det är på regelbunden basis. Barn får inte ges farliga arbetsuppgifter, och i den mån man som verksamhet använder medlemmar som har åldern inne som arbetskraft ska detta redovisas och skattas.

Ridsporten måste börja bete sig som en normal arbetsgivare och åtminstone följa de lagar och regler som finns kring arbetsmiljö, risk och skatter.
 
Det handlar väl mer om att barnen inte ska ha ansvar. Barnen får säkert vara där och borsta och pyssla med hästarna i stallet, men då ska det finnas en ansvarig vuxen på plats som har koll. Har säkert med säkerhet och försäkring att göra, det är ju ändå några 100 kg djur som riskerar att skada barnen allvarligt, och driver man ridskola har man ansvar att hålla koll och minska risken för skador/olyckor så gått man kan.

I artikeln står även
"Man har låtit barn vara ridledare och instruktörer för ännu yngre barn i utbyte mot att få rida gratis."
"Många ridskolor har liknande upplägg – vissa låter barn så unga som sex år regelbundet sköta mockning, fodringar, haginsläpp och andra tunga sysslor i utbyte mot enstaka lektioner."
 
Problemet är väl också delvis det att många ridskolor inte skulle klara sig utan alla ungar.

Den där jag gick hade aldrig funkat utan oss ungar. Vem skulle annars ha sprungit bredvid alla nybörjare. Men för oss var det ju bra, jag red gratis tre eller fyra timmar i veckan. Men som vuxen känns det ju helt sjukt.
 
Problemet är väl också delvis det att många ridskolor inte skulle klara sig utan alla ungar.

Den där jag gick hade aldrig funkat utan oss ungar. Vem skulle annars ha sprungit bredvid alla nybörjare. Men för oss var det ju bra, jag red gratis tre eller fyra timmar i veckan. Men som vuxen känns det ju helt sjukt.
Tror inte det finns något som säger att barnen inte får hjälpa till, vara leda och gå bredvid, dem säger bara att barnen inte får jobba eller hålla lektioner själva om dem är under 13 år.
 
Skatteverket och arbetsmiljöverket tycker inte att det är speciellt luddigt. Om en syssla utförs mot ersättning är det arbete, framförallt om det är på regelbunden basis. Barn får inte ges farliga arbetsuppgifter, och i den mån man som verksamhet använder medlemmar som har åldern inne som arbetskraft ska detta redovisas och skattas.

Ridsporten måste börja bete sig som en normal arbetsgivare och åtminstone följa de lagar och regler som finns kring arbetsmiljö, risk och skatter.
Nyfiken här nu. Hur ska barnen lära sig? Ska de va någon med hela tiden? Får de vänta tills de är 18?
Inte göra de farligaste sakerna? Va är okej?
 
Tror inte det finns något som säger att barnen inte får hjälpa till, vara leda och gå bredvid, dem säger bara att barnen inte får jobba eller hålla lektioner själva om dem är under 13 år.
Men det är ju jobb. Hade inte vi sprungit bredvid hästar halva dagarna hade de inte kunnat sälja lektioner. Vi fick ju betalt i form av gratis ridning.
 
Men det är ju jobb. Hade inte vi sprungit bredvid hästar halva dagarna hade de inte kunnat sälja lektioner. Vi fick ju betalt i form av gratis ridning.

I så fall tycker jag inte barn ska få utföra arbete hemma heller. Hur många lantbrukarbarn är det inte som jobbar på familjens lantbruk? Jag skulle säga att de allra flesta gör det. Iaf är det så mina vänner som är uppvuxna på lantbruk beskriver det. De körde traktor och gjorde andra såna arbetsuppgifter tidigt. Hjälpte till att flytta korna, köra traktor, arbeta i närheten av stora maskiner som traktorer/tröskor osv. Men det är helt ok har jag förstått det som.
 
I så fall tycker jag inte barn ska få utföra arbete hemma heller. Hur många lantbrukarbarn är det inte som jobbar på familjens lantbruk? Jag skulle säga att de allra flesta gör det. Iaf är det så mina vänner som är uppvuxna på lantbruk beskriver det. De körde traktor och gjorde andra såna arbetsuppgifter tidigt. Hjälpte till att flytta korna, köra traktor, arbeta i närheten av stora maskiner som traktorer/tröskor osv. Men det är helt ok har jag förstått det som.
Hur ofta sker det i utbyte mot ersättning på ett sätt som gör att föräldrarna hamnar i ett arbetsgivarförhållande?
 
Nyfiken här nu. Hur ska barnen lära sig? Ska de va någon med hela tiden? Får de vänta tills de är 18?
Inte göra de farligaste sakerna? Va är okej?
Det går att göra en massa saker utan att de görs i utbyte mot ersättning.
Som ideellt arbete eller inom ramen för en verksamhet (föreningsaktiviteter eller ex. ridskola där man köper tjänsten att få lära sig)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Facket Vision ifrågasätter skarpt att minderåriga utför arbetsuppgifter som hästskötare på en kommunal lantgård i Uddevalla.
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 603
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp