Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Det finns liknande inom de flesta religioner/kulturer klaner osv.
Vad är det som skiljer mellan kristendom o andra initieringsceremonier?

Jag är emot religion som fenomen och att jag tog upp kristendomen var bara som ett exempel. Inte som det enda som är kasst med religion.
 
Nej, jag har ingen anledning att svara på en fråga som bara är en anklagelse om något som jag aldrig påstått och till någon som väljer att anklaga mig för att vara något jag inte är.
Jag skulle tro att det är just hijaben du vänder dig emot för att säga att ingen annan minoritet i Sverige inte kräver sina rättigheter är ju bara okunnighet. Ingen kan väl ha missat de strider som judar och samer till exempel får (med all rätt) ta, eller sjuksköterskan som inte ville göra aborter pga sin KRISTNA tro (sedan får man tycka vad man vill om det men faktum kvarstår; rätt till att anmäla har hon, sedan är det upp till systemet att avgöra om hon har rätt eller fel) , eller, vilket inte är allt för längesedan föräldrar som pga sin kristna tro inte vill att barnen ska delta i yoga på idrotten i skolan (barnen slapp) . Märkligt att man tror att det bara är muslimer som minoritet som försöker kräva sina rättigheter, eller om är der kanske så att dessa är de enda man stör sig på för att man helt enkelt inte sett längre eller man helt enkelt inte gillar muslimer?
 
Senast ändrad:
@Lager
Det är ett bra tag sedan jag gick i högstadiet men vi fick inte ha mössa, keps eller solbrillor på lektionerna. Det kanske var mer en gammal artighetssak? Alla respekterade iafl lärarnas önskan utan att tjaffsa. Vi hade ingen med slöja i vår klass.
Gymnasiet var annorlunda, helt fritt.

@vallhund
Det är en utmärkt idé

@MJLee
De flesta jag känner ser det som nice med röda dagar, god mat och tillfälle att spendera med familj och ev släkt, mer än att de firar högtiden som den faktiskt är
 
Fast jag vill nog gärna ha jul och påsk, pingst, alla helgons dag kvar eftersom jag gillar att ha ledigt. Skulle nog tycka lite synd om alla barn som tvingades gå i skolan på julafton när alla vuxna är lediga eftersom de ännu inte hunnit välja religion.
Fast det här kommer alltid upp och jag köper inte riktigt det. 1. Många av våra högtider (alla?) kommer inte ursprungligen från kristendomen, de är äldre än så. De är alltså en del av svenska kulturen idag, inte bara ett religiöst inslag. Alltså är det nada märkligt att även icke-religiösa tycker om att vara lediga på röda dagar, helt utan att bry sig ett jota om det (fejkade) kristna skälet till att vi är lediga då. Känner att jag börjar bli less att folk använder "men ska ungar gå i skolan på julafton" som argument mot exempelvis dop.
 
Det finns liknande inom de flesta religioner/kulturer klaner osv.
Vad är det som skiljer mellan kristendom o andra initieringsceremonier?
Och var har Lingon sagt att övriga är bra?
Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.
 
Grejen är att ingenting blir bättre för de människor som är förtryckta genom att vi i majoritets-samhället likställer HELA islam med förtryck. Ingenting blir bättre om vi schasar iväg människor som inte vill leva exakt som vi till parallell-samhällen. Ju ner man är mot religiöst förtryck desto mer borde man vara för att få folk att delta - även om det innebär kompromisser

De vänsterknäppta kläderna är relevanta för de är en symbol för en rejält märklig kvinnosyn - men genom att de är en del av normen har de tappat mycket av sin laddning. De är för det mesta och för de flesta bara något kvinnor bär - liksom det för de flesta muslimer bara är så att kvinnor bär en sjal.(att klippningen fortfarande är laddad märks mest om män bär vänsterknäppta kläder)
 
Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.
Med tanke på den flagranta hatet som florerar i tråden anser jag visst att det hör hemma i tråden. Om nu mitt inlägg var så störande borde du stört dig på alla som spyr galla över t ex kristendomen.
 
Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.
Det har du så klart rätt i.

Men du tycker inte att diskussionen om just islam står ut på ett antal något bekymmersamma vis, och att konsekvenser dras som också är i alla fall en smula problematiska ur någon sorts grundläggande humanitärt perspektiv?

Och att det kanske rentav är i alla fall PYTTELITE anmärkningsvärt med den upptagenhet kring islam och muslimer som vi ser på många håll, inte bara på buke, men även på buke?
 
Dessutom kom argumentet att idrotten skulle vara fri från religion - vilket är ett skämt i ljuset av vår flagga och tre kronor. Finns det ett riktigt argument ska det lyftas fram.

Jag tror inte att de barn idag som drabbas av religiöst förtryck vinner på att ytterligare marginaliseras. I min profession är det så mycket prat om att imamerna i Kanada minsann hjälper till med terrorbekämpning och arbetar mot fundamentalistiska rörelser - jag är trött på förklara att i Kanada tar de religionsfriheten på alvar. Är du muslim och bor i Kanada är sannolikheten stor att du är en muslimsk kanadensare och inte "bara" en muslim som befinner sig i Kanada. Du behöver inte ha Saudiarabiens stöd för att bygga en moské i Kanada - här har det nästan varit omöjligt att få bygga innan saudis pengar och inflytande kommer in i leken om jag vore konspiratoriskt lagd skulle jag tro att det handlar om affärsmöjligheter vid Gulfen :angel:. Får du rätt till böneutrop i Kanada är det inte formulerat på ett sådant sätt att det öppnar för överklaganden (en moské i Stockholms trakten fick tillstånd formulerat så att den tillåtna ljudnivån var rent löjlig - ett litet nålstickssabotage från statsmakterna :meh:). Vill man ha samarbete måste man själv samarbeta. Och muslimer som bor i Sverige måste få känna sig som svenskar som är muslimer.

När det gäller kvinnoförtryck är jag mycket mer orolig för krafter som släpper in Saudiarabiska intressen än en bild på en flicka i slöja.
 
Anser ni att det är bra eller dåligt med bilder på barn i slöja i idrottsammanhang?
Det verkar vara delade meningar hos Riksidrottsförbundet.
Varför/varför inte?
Jag röstade nej.
Jag ser slöjan som problematisk eftersom den sexualiserar barn.
Att försöka påvisa mångfald genom att visa bilder på flickor med slöja är att normalisera hedersförtrycket, anser jag.

Rekommenderar alla som bryr sig om kvinnor och barn och som tycker vårt land är för bra för att stilla acceptera hedersvåld/kultur i vårt samhälle att bli medlemmar i GAPF. Eller följ bara deras FB-sida.

Tänk om barnet inte vill ha slöja på sig alls, men inte få gå till skolan utan?
Har träffat flera sådana barn och ungdomar. Har ungdomar nära mig som inte får träffa sina kompisar på fritiden p.g.a att de har storebröder. Då är det opassande och barnet får inte leka med sin kompis.

Jag strider hellre för de barnens rätt att få samma rättigheter som barn födda i Sverige, än för hur någon anser att barn från en viss kultur ska vara klädda.

Jag strider hellre för kvinnors rätt att delta i samhället, att de som vill ska få lov att arbeta, än för en viss kultur som säger att kvinnan inte får arbeta och ska stanna hemma.

Jag strider hellre för att man ska få bli kär i vem man vill, gifta sig med vem man själv vill, samt slippa bli omskuren.

Det strider jag för, men inte för rätten att sätta på ett tjej en slöja.
 
@hoppsann Men då strider du för rätten att ta av en slöja? För flickan är det ena tvånget sannoilkt inte bättre än det andra.
Jag är medlem i GAPF och jobbar ideellt med kvinnor och barn som lever med hedersproblematik. Det har inget med religion att göra utan om kultur.

Kvinnor som har kommit hit för att få slänga sin slöja och leva ett jämlikt liv, att få lov att jobba, som måste ta på sig den igen och även sina barn. Pga ordningsvakter där dom bor. Inte för att de vill de själva.
Det är inte lätt att svara dom varför vi tillåter det här.

Kvinnorna lever i en tappad generation, men de som inte vill beslöja sina barn, ska rimligen kunna slippa det. Utan att familjen ska få trubbel.

Nyligen kom en dom där en kvinna fick 75% straffrabatt, för att hon inte visste att man inte fick slå sina barn i Sverige.
Hon sa:
"- Alla afghanska mödrar har rätt att fostra sina barn, om de gör så att man blir arg eller är svåra att hantera kan man slå dem, förklarade hon."
Men eftersom hon kom från en kultur som tillåter aga, fick hon straffrabatt.
I min värld talar man om för de barnen att de inte är lika mycket värda som barn som är "svenska". Det är ok att slå dom, eftersom man har den kulturen.
Men ett svenskt barn, det får man inte slå.
Det blir väldigt fel för mig.
 
Jag är medlem i GAPF och jobbar ideellt med kvinnor och barn som lever med hedersproblematik. Det har inget med religion att göra utan om kultur.

Kvinnor som har kommit hit för att få slänga sin slöja och leva ett jämlikt liv, att få lov att jobba, som måste ta på sig den igen och även sina barn. Pga ordningsvakter där dom bor. Inte för att de vill de själva.
Det är inte lätt att svara dom varför vi tillåter det här.

Kvinnorna lever i en tappad generation, men de som inte vill beslöja sina barn, ska rimligen kunna slippa det. Utan att familjen ska få trubbel.

Nyligen kom en dom där en kvinna fick 75% straffrabatt, för att hon inte visste att man inte fick slå sina barn i Sverige.
Hon sa:
"- Alla afghanska mödrar har rätt att fostra sina barn, om de gör så att man blir arg eller är svåra att hantera kan man slå dem, förklarade hon."
Men eftersom hon kom från en kultur som tillåter aga, fick hon straffrabatt.
I min värld talar man om för de barnen att de inte är lika mycket värda som barn som är "svenska". Det är ok att slå dom, eftersom man har den kulturen.
Men ett svenskt barn, det får man inte slå.
Det blir väldigt fel för mig.
Riktigt så enkelt resonerade dock inte tingsrätten.
http://www.dagensjuridik.se/2019/02...eftersom-hon-inte-visste-att-det-var-olagligt

Men jag förstår inte hur ditt inlägg svarar på min fråga.
 
Riktigt så enkelt resonerade dock inte tingsrätten.
http://www.dagensjuridik.se/2019/02...eftersom-hon-inte-visste-att-det-var-olagligt
Men jag förstår inte hur ditt inlägg svarar på min fråga.
Det var väl summan av kardemumman av domen.

Jag strider för barns lika rätt.
Hade det varit ok för ett barn att ta av sig slöjan när den ville, lika ok som att sätta på sig en slöja om man vill det senare i livet, hade vi inte ens pratat om slöja eller ej.
Så funkar det inte där jag har varit. Där får ett barn får inte ta av sig slöjan när den går till skolan.
För mig handlar en slöja inte om religion, det är en kultur.
En symbol för att kontrollera och sexualisera barn och kvinnor.
 
Det var väl summan av kardemumman av domen.

Jag strider för barns lika rätt.
Hade det varit ok för ett barn att ta av sig slöjan när den ville, lika ok som att sätta på sig en slöja om man vill det senare i livet, hade vi inte ens pratat om slöja eller ej.
Så funkar det inte där jag har varit. Där får ett barn får inte ta av sig slöjan när den går till skolan.
För mig handlar en slöja inte om religion, det är en kultur.
En symbol för att kontrollera och sexualisera barn och kvinnor.
Men det jag frågar om är om det är någon skillnad på att någon tvingar på ett barn en slöja eller om någon tvingar av henne den.

(Du behöver inte i varje inlägg förklara för mig hur du ser på slöjan, jag frågar inte om det)
 
Men det jag frågar om är om det är någon skillnad på att någon tvingar på ett barn en slöja eller om någon tvingar av henne den.
(Du behöver inte i varje inlägg förklara för mig hur du ser på slöjan, jag frågar inte om det)
Ja det är en väldig skillnad.
Jag anser att slöjan sexualiserar barn.
Det känns som att du inte tycker samma sak.
Det är ok för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp