Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Så du menar - att exkludera kvinnor hjälper dem? Jag är rimligen säker enligt den forskning som finns att förbud mot slöja gör att kvinnor inte får gå ut överhuvudtaget faktiskt. Skolan finns det skolplikt i - så flickan i Sverige går till skolan i alla fall vare sig hon har hijab eller inte, däremot får hon troligen inte gå till idrottsföreningen OM det nu är så att hon blir tvingad att bära hijab? Hur menar du att det hjälper hennes liv att du ser till att hon inte får gå ut på fritiden alls?
Jag tror inte att det hjälper flickor och kvinnor i det långa loppet. Vi måste börja någonstans.

Ett "svenskt" barn får göra vad det vill och röra sig fritt. Flickan du pratar om, måste ha ett villkor för att göra samma sak som det "svenska" barnet.
Det tycker inte jag är feminism. För mig är det inte allas lika rätt.
 
Nej så är det inte. Helst ska ingen ha slöja förrän man är myndig är klart. Men det blir problematiskt eftersom många flickor i Sverige är bortgifta innan dess.
Okej så nu har du ändrat dig igen alltså nu är det alltså 18 års gräns du menar. Vad har slöjan med att flickor blir bortgifta? Det finns ingen parallell mellan de två fenomenen, flickor kan bli bortgifta oavsett om de har slöja eller inte. Men där kan man faktiskt lagstifta, och där behöver Sverige absolut bli bättre på att lyssna på flickorna.
Säg att vi förbjuder slöja upp till 18 års ålder, hur ska vi då nå kvinnorna som inte får gå ut utan slöja? Hur ska vi som samhälle kunna bryta normer och kulturella föreställningar?
 
@hoppsann Jag förstår varifrån GAPF och Mohammad kommer med sin lobbying för slöjförbud för barn men jag kan verkligen inte se hur det skulle vara genomförbart eller ens önskvärt. Deras arbete mot barnäktenskap i Sverige är beundransvärt tycker jag, likaså för särskild brottsrubricering för hedersrelaterade brott. Gällande slöjförbudet tycker jag dock att de är ute och cyklar. Helt rimligt i och med Mohammads bakgrund såklart, men inte något som hör hemma i svensk lagstiftning.
 
Jag tror inte att det hjälper flickor och kvinnor i det långa loppet. Vi måste börja någonstans.

Ett "svenskt" barn får göra vad det vill och röra sig fritt. Flickan du pratar om, måste ha ett villkor för att göra samma sak som det "svenska" barnet.
Det tycker inte jag är feminism. För mig är det inte allas lika rätt.
Du tror alltså villkoret försvinner om hijab förbjuds? Att villkoret sitter i hijabens vara eller icke vara? Det låter som ett oerhört snävt tankesätt ärligt talat. Snarare så att hon inte får gå ut alls om hon är tvingad att bära hijab ute.
 
Sedan får du gärna skilja på islam och andra religioner. Just hijab är islam, det finns många religioner där flickor blir bortgifta som inte har någonting att göra med hijab... Kristendom till exempel, Yazidism är ett annat exempel där kvinnor inte bär något över huvudet överlag, religionen föreskriver inte det i alla fall, som dessvärre har varit mycket på tapeten när det kommer till hedersvåld. Känns väldigt snedvridet av GAPF om ni tror det är just hijabens vara eller icke vara som är det stora dilemmat i de frågor du berör, då är det kanske inte så konstigt att många ser GAPF som en rätt oseriös förening åtminstone i den sfären jag studerar/jobbar, för den grundläggande kunskapen verkar ju inte finnas?

Jag tycker du snackar lite om äpplen och päron här. Och jag tror inte heller du kan precisera mer än så, för var drar ni gränsen? Kommer det vara ok för ungar att klä sig som påskkärringar på påsk med ett förbud? Varför/varför inte?
 
Det har jag inte påstått och det tror jag absolut inte om dig.

Du skrev något om att det sannolikt var stora risker att förbjuda slöjan för många av bärarna, i många fall, eller något i den stilen. Hur tänker du om risker med slöjförbud?
Att de kvinnor/flickor som avtvingas slöja riskerar repressalier, i värsta fall blir isolerade i hemmet. Då om någonsin drabbas de av hedersförtryck.
 
Känns väldigt snedvridet av GAPF om ni tror det är just hijabens vara eller icke vara som är det stora dilemmat i de frågor du berör,
Mig veterligen är ingen i tråden en talesperson för GAPF? Så varför du skriver som du gör ovan förstår inte jag.
då är det kanske inte så konstigt att många ser GAPF som en rätt oseriös förening åtminstone i den sfären jag studerar/jobbar, för den grundläggande kunskapen verkar ju inte finnas?
Jaså, dömer ni ut även Länsstyrelsen i Östergötland då eller? Låter jättemärkligt. Jobbar du alltså aktivt inom området hedersrelaterat våld och förtryck? På vilken nivå då? I vilket sammanhang?
 
Okej så nu har du ändrat dig igen alltså nu är det alltså 18 års gräns du menar. Vad har slöjan med att flickor blir bortgifta? Det finns ingen parallell mellan de två fenomenen, flickor kan bli bortgifta oavsett om de har slöja eller inte. Men där kan man faktiskt lagstifta, och där behöver Sverige absolut bli bättre på att lyssna på flickorna.
Säg att vi förbjuder slöja upp till 18 års ålder, hur ska vi då nå kvinnorna som inte får gå ut utan slöja? Hur ska vi som samhälle kunna bryta normer och kulturella föreställningar?
Vi har en jättebra chans att nå dom genom barnen!
Jag var på studiebesök i Norge och de hade ett fantastiskt program för kvinnorna där. Kan hända att det bara var lokalt, men man blev glad. Barnen skulle på barnomsorg och kvinnorna läste språk och samhällskunskap. Inga undantag gjordes. I början var det bara männen som kom med barnen, men då pratade man med männen och sa att han och hans fru skulle komma med barnen lika ofta. Därefter kom de ut i praktikplatser där de inte var ensamma, dvs det var alltid ett par kvinnor från samma region som var där. Det var helt fantastiskt att se. Glädjen över att tjäna egna pengar osv.

Det finns även många bra program i våra förorter där man får kvinnorna ur hemmen, genom barnen, där kvinnorna får plugga svenska och där barnen samtidigt får vara på "förskola". Har t.o.m. varit en del radioprogram om det. De var jätteglada att komma ut och att de nu kan hjälpa barnen med läxorna. Så man kan nå fram till dom. :heart
 
Vi har en jättebra chans att nå dom genom barnen!
Jag var på studiebesök i Norge och de hade ett fantastiskt program för kvinnorna där. Kan hända att det bara var lokalt, men man blev glad. Barnen skulle på barnomsorg och kvinnorna läste språk och samhällskunskap. Inga undantag gjordes. I början var det bara männen som kom med barnen, men då pratade man med männen och sa att han och hans fru skulle komma med barnen lika ofta. Därefter kom de ut i praktikplatser där de inte var ensamma, dvs det var alltid ett par kvinnor från samma region som var där. Det var helt fantastiskt att se. Glädjen över att tjäna egna pengar osv.

Det finns även många bra program i våra förorter där man får kvinnorna ur hemmen, genom barnen, där kvinnorna får plugga svenska och där barnen samtidigt får vara på "förskola". Har t.o.m. varit en del radioprogram om det. De var jätteglada att komma ut och att de nu kan hjälpa barnen med läxorna. Så man kan nå fram till dom. :heart
Tror du att de hade kommit om man hade slitit av dem slöjan i dörren? Ja det är ett jättebra arbetssätt för integration, men genom ett förbud mot slöjor som stänger man den dörren. Ja det arbetas på samma sätt inom många delar av Sverige. Men menar du då att det inte får visas bilder från sammankomsterna eftersom kvinnorna många gånger har slöja på sig?
 
Mig veterligen är ingen i tråden en talesperson för GAPF? Så varför du skriver som du gör ovan förstår inte jag.

Jaså, dömer ni ut även Länsstyrelsen i Östergötland då eller? Låter jättemärkligt. Jobbar du alltså aktivt inom området hedersrelaterat våld och förtryck? På vilken nivå då? I vilket sammanhang?
Hon skriver ju Vi på vissa ställen. Har god kontakt med Länsstyrelsen i Östergötland via jobbet.
 
Föreningen följer barnkonventionen.
Luddigheten för mig består i att olika regler i olika kulturer gäller för gifta och ogifta.
I Sverige är vi barn till vi är 18. Andra kulturer är man vuxen när man är gift. Och det kan ske tidigt. Det registreras inte i de vanliga systemen, men gifta är de oavsett om du är 13 eller 17.
Fi:s Soraya Post är väl ett lysande exempel. Hon berättade ju helt öppet att hennes dotter blev bortgift när hon var 16. Det var deras kultur att man gjorde så. Hon valde att se det som att de hade en fest för dottern, när hon flyttade hemifrån med en man hon älskade.
Det har ju inte gått så bra för den stackars dottern, vad jag har förstått. Kanske hade hon haft det bättre om hon hade fått vara ogift? Säkert inte.

Hur det hjälper kvinnorna? Att de vet att det finns människor som står på deras sida och som talar om för dom att dom har samma rättigheter som alla andra kvinnor i Sverige. Vill att de ska vara fria att göra sina egna val. De vet att de kan vända sig till många föreningar och medmänniskor för att få hjälp. De får hjälp och stöd med att prata språket, hjälp till rättslig hjälp, hjälp att få skyddat boende osv.

Vi exkluderar genom att tycka att slöjan inte är besvärande. En kvinna som inte vill bära den känner sig då väldigt ensam.
Många tycker att kvinnor och barn får mindre besvär med att bara fortsätta bära sin slöja. Då blir det inga problem för någon. Och det är ju bekvämt.

Om man normaliserar slöjan, bör man normalisera även andra utsatta grupper?
Är det ok att man t.ex. visar en misshandlad kvinna i reklamsammanhang och verksamhetsberättelser?
Vi vet att kvinnorna många gånger inte mår väl av att bära sin slöja eller leva i en destruktiv relation.
Men om vi bara låter det vara, så är det lugnast? Vi ska inte blanda oss i andras privata angelägenheter?
Har hon slöja, låt henne ha det ifred. Har hon en blåtira, låt henne ha den ifred.
Lite så?
Jag förstår du du menar väl, men jag tror att du motarbetar ditt mål om du vill förbjuda barn i slöjas att synas.
Idrotter och föreningsliv är väldigt viktiga, det stärker självkänslan och öppnar för kontakter med andra barn och vuxna.

Det är mycket bättre att en flicka spelar fotboll, skjuter och badar iklädd slöja än att hon inte spelar fotboll,skjuter eller badar alls.

Ska man ändra attityder så funkar det sällan bra att isolera grupper, tvärtom.
 
Har god kontakt med Länsstyrelsen i Östergötland via jobbet.
Då bör du även veta att de i många år har samarbetat med GAPF och arbetar otroligt nära dem. Det blir oerhört märkligt när du hävdar dig vara insatt och talar i generella termer om hur oseriösa alla i din "sfär" tycker att GAPF är (utan att specificera vad det är för sfär) fastän en av de högsta och mest kunniga myndigheterna i Sverige samarbetar med och stöttar organisationen på många sätt.
 
Då bör du även veta att de i många år har samarbetat med GAPF och arbetar otroligt nära dem. Det blir oerhört märkligt när du hävdar dig vara insatt och talar i generella termer om hur oseriösa alla i din "sfär" tycker att GAPF är (utan att specificera vad det är för sfär) fastän en av de högsta och mest kunniga myndigheterna i Sverige samarbetar med och stöttar organisationen på många sätt.
Ännu märkligare då att de i GAPF uppenbarligen drar likhet mellan just hijab och hedersvåld. Att man stöttar innebär inte att man tycker allt är seriöst med en organisation är ju min erfarenhet med de jag har kontakt med. Du verkar ha annorlunda erfarenhet. Helt ok för mig. Jag är inte heller, liksom många andra akademiker i den sfären jag jobbar, imponerad av denna förening i flera frågor. I andra ok och i de tredje är jag för dåligt insatt. Helt ok om du tycker annorlunda.
 
Sedan får du gärna skilja på islam och andra religioner. Just hijab är islam, det finns många religioner där flickor blir bortgifta som inte har någonting att göra med hijab... Kristendom till exempel, Yazidism är ett annat exempel där kvinnor inte bär något över huvudet överlag, religionen föreskriver inte det i alla fall, som dessvärre har varit mycket på tapeten när det kommer till hedersvåld. Känns väldigt snedvridet av GAPF om ni tror det är just hijabens vara eller icke vara som är det stora dilemmat i de frågor du berör, då är det kanske inte så konstigt att många ser GAPF som en rätt oseriös förening åtminstone i den sfären jag studerar/jobbar, för den grundläggande kunskapen verkar ju inte finnas?

Jag tycker du snackar lite om äpplen och päron här. Och jag tror inte heller du kan precisera mer än så, för var drar ni gränsen? Kommer det vara ok för ungar att klä sig som påskkärringar på påsk med ett förbud? Varför/varför inte?
Nu gällde den här tråden slöja. Men ja, det finns många religioner där kvinnoförtryck förekommer.
Jag är mot alla former av förtryck. Både i fall där det är trosbaserat och där det inte är trosbaserat.
Men jag tror inte vi hjälper kvinnorna genom att bara låta det vara som det är.
Jag tror inte på en kultur där allas lika rätt inte finns.

Angående påskkärringarna så tror jag att de lever under förtryck, men kommer det fram att så är fallet, kommer jag givetvis att reagera.
 
Jag förstår du du menar väl, men jag tror att du motarbetar ditt mål om du vill förbjuda barn i slöjas att synas.
Idrotter och föreningsliv är väldigt viktiga, det stärker självkänslan och öppnar för kontakter med andra barn och vuxna.

Det är mycket bättre att en flicka spelar fotboll, skjuter och badar iklädd slöja än att hon inte spelar fotboll,skjuter eller badar alls.

Ska man ändra attityder så funkar det sällan bra att isolera grupper, tvärtom.
Jag förstår du du menar väl, men jag tror att du motarbetar ditt mål om du vill förbjuda barn i slöjas att synas.
Idrotter och föreningsliv är väldigt viktiga, det stärker självkänslan och öppnar för kontakter med andra barn och vuxna.

Det är mycket bättre att en flicka spelar fotboll, skjuter och badar iklädd slöja än att hon inte spelar fotboll,skjuter eller badar alls.

Ska man ändra attityder så funkar det sällan bra att isolera grupper, tvärtom.
Jag är lite skadad av det jag har upplevt. Men ja, jag vill väl. :heart
Och jag jobbar på med kvinnorna och barnen. Oavsett var de kommer ifrån.
 
Nu gällde den här tråden slöja. Men ja, det finns många religioner där kvinnoförtryck förekommer.
Jag är mot alla former av förtryck. Både i fall där det är trosbaserat och där det inte är trosbaserat.
Men jag tror inte vi hjälper kvinnorna genom att bara låta det vara som det är.
Jag tror inte på en kultur där allas lika rätt inte finns.

Angående påskkärringarna så tror jag att de lever under förtryck, men kommer det fram att så är fallet, kommer jag givetvis att reagera.
Varken Pela eller Fadime var väl för övrigt från slöjbärande familjer (de var väl yazidier, kan ha fel?) . Tror de flesta är emot förtryck. Påskkärringar är självklart inte förtryckta för att de sätter sjal om huvudet, det är inte säkert att hijaben är heller, poängen var dock vart dras ett ev förbud? Just vid muslimer som använder sjal eller all huvudbonad? Sådana saker kan vara bra att fundera igenom om man driver ett förbud. Ska det vara muslimer som det ska gälla blir en sådan lag ärligt talat rätt rasistisk, gäller det all huvudbonad ska det ju gälla mössor och påskkärringar också.
 
Ni som vill förbjuda barn i slöja från att visas på bild.
Säg att ett barn är förtryckt och tvingas bära slöja mot sin vilja ( Det finns säkert dom som vill) och vill idrotta. Idrott är jättenyttigt fysiskt och psykist och det ger meningsfulla kontakter med andra barn och vuxna. Det kan stärka henne.
Är det rimligt på någon plan att säga till henne "Du får inte vara med på bild" för det ger fel signaler?
Hur stora är oddsen att hon kommer på nästa träning?
 
När barnet inte är med på bild, bidrar hon inte till normaliseringen av barn i slöja.
OT
Jag har varit på en skola där man har ett stort problem med att barnen är övervakade i skolan. Just för att kolla att de inte tar av sig slöjan och att de inte pratar med pojkar.
Hade de fått veta att vi inte accepterade att de inte kände sig fria, hade ordningsgubbarna inte behövt sitta där och bevaka.
Då hade de flickor som inte ville ha slöja på sig i skolan kunnat gå utan?
Många jag träffat vill inte ha slöja, men det är för farligt att ta av den.
Jag känner att jag sviker dom. :(

Jag är mycket väl medveten om problemen du beskriver, jag jobbar inom socialtjänsten och träffar också dessa barn. Däremot kan jag verkligen inte se att deras situation skulle förbättras genom att ingen få vara med på bild när de skjuter luftgevär eller vad det nu var på bilden. Om något så behöver ju de här flickorna se att de har fler möjligheter än vad de kanske fått till sig och ser de en flicka med slöja som idrottar kan de se sig själva kunna idrotta också.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 043
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp