Barn med adhd

Sv: Barn med adhd

KL även om det är normalt för barn att få utbrott när saker går emot dem så är det ändå skillnad på att få det 5 ggr per dag eller 40 ggr per dag. Även om det är normalt att få lite utbrott då och då och det är så ungar är mest är det otroligt jobbigt om det inte finns en endaste grej sju dagar i veckan som fungerar friktionsfritt. Det är skillnaden.
 
Sv: Barn med adhd

Ang. om att det kanske inte är bättre för honom att ta det lugnt hemma än att leka med kompisar
så visar han väldigt tydligt när han är trött genom att bli stökigare, känsligar m.m och då går det helt enkelt inte. Han är helt slut efter en dag på dagis.
Så det vill jag inte utsätta honom för att köra iväg honom till vänner när jag vet att han är så trött, då har vi det mysigare hemma.
Detta är han knappast ensam om, de gånger kompisar följt med hem efter dagis så är det bråkigt o tjaffsigt från de andra barnen med så jag tycker det är bättre att de leker när de är lediga istället.

Som 5-åringar lekte inte våra barn med andra barn efter dagis såvida inte ngn av våra kompisar (med barn) kom förbi. De hade absolut inte orken.
På helgen eller ngn av deras lediga dagar fanns det dock kompistid.

Nu som 6-åringar så får de ibland åka iväg eller ta emot kompisar på kvällen men de blir rätt knäckta (inte medan vännen är kvar utan sedan den åkt) så vi kör vissa skoldagar kompisfria.

Nu är det säkert skillnad på olika barn och på hur långa dagar man har på förskolan, om man slutar kl. 14 eller 17.30 men jag ser det inte på något sätt som förvånande att en 5-åring inte riktigt orkar med kompisar på kvällen efter förskolan!
 
Sv: Barn med adhd

Även om det är normalt att få lite utbrott då och då och det är så ungar är mest är det otroligt jobbigt om det inte finns en endaste grej sju dagar i veckan som fungerar friktionsfritt. Det är skillnaden.

Men har det framgått att TS barn är så krävande att ingenting någonsin är friktionsfritt?

Ang detta med utåtagerande barn och hästhantering så är min (begränsade) erfarenhet från bekantskapskretsen att de barn som är riktigt utåtagerande exploderar bara och kan i värsta fall hålla på en timme och knappt vara kontaktbara. Att agera proaktivt och försöka hitta mönster i när de reagerar och undanröja de situationerna så gott det går hjälper. Det är bra att vara lugn men det är en stor beteendeskillnad mellan "normal" 3-årstrots och dessa explosiva barn, det är viktigt att påpeka det så att man inte tror att det på nåt sätt är föräldrarnas eventuella stissighet som det står och faller med.

Sådan var nog min son, ungefär (och även jag själv, tror jag). Jag är inte särskilt stissig, utan fick tvärtom ofta beröm för mitt lugn och tålamod medan ungen exploderade (särskilt ett minnesvärt utbrott över en blå vinteroverall tilldrog sig både publik och kommentarer, få fattar nog hur fult blått i själva verket är, dagispersonalen gav mig kaffe under tiden så att jag skulle överleva) - förutom en och annan som så klart tyckte att jag skulle Sätta En Gräns samt Låta Bli Att Ta Diskussionen. Exakt hur de tänkte sig att det skulle gå till med en fullständigt uppriven unge vars värld tycktes falla i småbitar fick jag aldrig klarhet i.

Men det gick ju över. Och återkom i puberteten. Då var det väldigt mycket jobbigare eftersom ungen var så stor - det är jobbigare när någon som är 190 cm lång är rasande än när någon som är en tvärhand hög är det. Å andra sidan kunde man ju gå därifrån då, vilket man ju inte gärna kan göra med en fyraåring.

Numera är samma unge normalt balanserad för åldern (om jag jämför med studenterna).
 
Sv: Barn med adhd

Men har det framgått att TS barn är så krävande att ingenting någonsin är friktionsfritt?

Svar på att så många skriver att det låter som ett normalt barn och så är ungar mest. Hur nu alla kan veta det när det inte framgår hur ofta detta sker. En del tycker säkert tre gånger om dagen är skitjobbigt. För andra handlar det om timmar. I sträck alltså. Varje dag. Inte en vecka eller tre dagar.
 
Sv: Barn med adhd

Har du pratat med personalen på förskolan? Hur fungerar han där? Vad har dom sett?
Det är som sagt skillnad på explosiva barn och barn som får utbrott ibland...
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
522
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 738
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp