Bukefalos 28 år!

Barn o häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ardnaxela

Antar att det varit upp 1000-tals gånger förut Men jag behöver nån som talar om för mig vad som jag bör göra. Så här är det;

Köpte häst 1991, då 14 år gammal. Hängde i stallet jämt. Tävlade i hoppning och distans, med min gamla travare. Sålde honom 1999 o köpte en arab. tävlade o var i stallet, men kände ändå att jag inte hade gnistan till 100% kanske bara 95% (?)

Blev gravid sommaren 2001. Födde son 1 i april 2002 Hästen var på foder sedan januari 2002. Sålde hästen till fodervärden i januari 2003. Det kändes helt rätt. Han har kapacitet, vilket han nu också visat, för höga klasser o jag kände att jag har inte tid o möjlighet att ta han dit.

Blev återigen gravid hösten 2003. Födde son 2 i juni 2004. Har bara varit glad att jag inte haft en häst att bry mig om.

Men NU! Nu har jag kommit på att jag vill ha häst igen. Är såååå sugen! Det är jättejobbigt! Kan rida min "gamla" häst nån gång ibland eftersom han fortfarande står kvar i stan. Men känner ändå att det inte är samma sak. Bor så jag inte kan ha hästen hemma. Min man är inge intresserad av hästar.

Så nu; Vad tycker ni? Kan man kombinera (vet jag iofs att man kan) häst o 2 små barn. Tycker samtidigt att jag inte har nog tid med barnen nu med ett heltidsarbete. Hur skulle det då bli om jag hade en häst också? Men jag vill så gärna. Är så hästsjuk så jag tror jag dör!

Men jag behöver kanske ha nåt mer än bara arbete o hemmets arbete.

Hjälp mig snälla ni! Prata mig tillrätta! :)
 
Sv: Barn o häst!

Min svägerska har tre barn och häst, hon får det att fungera. Men det beror helt och hållet på hur man är som människa! Hon har inte dåligt samvete, utan pusslar bäst det går med sin man. Utan honom hade det aldrig gått. Han är världens bästa och stödjer sin fru, ser det som en självklarhet att han umgås mycket med barnen, ngt. han vill göra. Hon arbetar ganska mycket, driver ridskola.

Att du redan nu känner dåligt samvete, gör att jag tvivlar på om du "orkar" i längden, tillslut har man dåligt samvete för både barnen och hästen och det tär hårt på en!

Kan du inte bröja som medryttare ett tag, för att "köra" in dig, en slags mjukstart. Fungerar detta, kanske du kan ta en häst på foder. En häst de kan tänka sig att sälja till dig om alla parter tycker att det fugerar bra. Så har du och din familj tid att känna efter om det fungerar för er och att ni alla mår bra!

Lycka till, hur du en gör :) !
 
Sv: Barn o häst!

Jag tycker du ska diskutera saken med din man.
Hur ni ska ha det med fritidsintressen.För oss går det hur bra som helst, innan vi flyttade så vi har pållarna hemma blev jag ofta "ivägkörd" till stallet av min sambo, för att han visste jag har svårt att väl ta mig iväg med allt som ska göras hemma.... .Och samma sak tillbaka jag övertalar honom ofta att han visst har tid för sitt för annars skulle han absolut fastna i allt som ska göras.Luther sitter mkt hårt där....
MEN vi har många vänner som har en plåga med sina intressen som förhandlar och spelar ut varandra,mäter tid och pris...så vet jag bara att jag inte skulle ha det.Då skulle jag välja.Vi ser sådana slitningar bland våra vänner att vi ofta tar deras barn för att de ska få lugn och ro men det är ju ingen långvarig lösning.Ibland går inte ens detför en tjej vill inte att mannen ska ha barnvakt för att få fiska,det är ok om de är här men då ska han vara med.....

Som sagt prata med varandra.....

// Åsa
 
Sv: Barn o häst!

Det beror ju en hel del på om du/ni har massat annat oxå eller om det bara är jobb... Själv har jag oxå ett himla sug efter hästar men inser att jag har inte den tiden som jag anser att en häst behöver. Jag väntar mitt andra barn nu och har dessutom politiska uppdrag inom kyrkan och jobbar som kyrkvärd. Det jag har bestämt mig för att göra just nu är att börja rida lektion en gång i veckan, dels för att komma igång igen och dels för att då har jag ingen press på mig att jag måste till stallet även om hela familjen ligger i influensan... Då kan jag jag bara ringa och säga att idag kommer jag tyvärr inte.

Sen får vi se vad som händer, jag har även våran gamla travare som egentligen var på väg till slakt pga att han inte håller för träning och det inte känns bra att sälja honom som ridhäst. Men nu har han fått uppskov över sommaren då han behövdes för att beta ner några hagar så när hösten kommer så kanske han får vara kvar ändå... :D
 
Sv: Barn o häst!

Jag kan säga att både man och barn tjänade på att vi skaffade pållar (2 stycken). Jag är nämligen en mycket gladare och piggare människa efter det.. jag har tre barn, pluggar heltid. Hästarna ger mig energi, fast jag kan tillägga att jag har stallet på gården.
//millus- inte lika ettrig längre :love: -pållar
 
Sv: Barn o häst!

Kan du inte ha hästen hos dig är det mycket smidigare att vara medryttare! Börja med två dagar/v så kanske du får lagom "livsrum" :)
 
Sv: Barn o häst!

Jag tycker att du ska börja rida lektion eller få tag på en medryttarhäst till att börja med, känn på hur det känns att "ha häst" nån dag i veckan igen.

Du har ingen möjlighet att gå ner i tid?
Det har för mig gjort att jag känner att jag både har mer tid för både barn och häst.
Känner du att du behöver tävla eller räcker det med att lulla runt i skogen?

Börja försiktigt med att rida regelbundet, barnen är snart så stora att du utan problem kan köpa dig en ny häst ju!
Och allt beror ju på hur din sambo tar det, vilket stöd du får av honom!
 
Sv: Barn o häst!

Tack snälla ni för era svar! :) Nu har jag fått lite mer synpunkter o tankar.

Pratade faktiskt med min man igår. Sa att jag är så hästsugen så det gör ont i kroppen! :) Men det är ju det där med tiden. Nu är ju han hemma o är pappaledig. Jag jobbar ju som sagt heltid. En av oss eller båda ska gå ner i tid sen till hösten när barnen ska börja på dagis. Då får man ju tid med barnen när man kommer hem och när den andre kommer från jobbet kan man äta kvällsmat och sen kan man kanske slå sig fri en stund. Då har man ju fått både och.

Ska försöka prata med tjejen som köpte min häst. Han står ju ändå i stan o kanske får jag rida honom nån dag i veckan. Har även en annan häst som jag kan rida men den hästen tycker jag inte så mycket om (stoooor, tung, seg o tittig). Men kanske är det bättre än inget :D

Och vet ni, När jag sa igår till man att jag var hästsugen igen, san han "Vänta en vecka du, Då är det en hund du vill ha" :D (Vi har pratat om hund, men beslutat att vänta tills barnen blir större så man kan gå ut med den o slippa ta med sig barnen.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 312
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp