Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

EVA skrev:
De flesta bebisar sover rätt mycket så nog hinner man med de äldre på dagen. .

Jaså? Min har aldrig sovit mer än 9 timmar/dygn. Och första halvåret utspritt på små kvartar här och var...

Fyra ungar är ju en flock.

Men alla kan inte få så många.

Jag vidhåller att min unge har det MYCKET bättre på dagis (i lagom dos) än vad han skulle ha det hemma med mig på heltid.

Jag tror dessutom att jag gör honom en tjänst när han blir trygg även hos andra och får ett liv med kompisar utanför våra 80m2.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

EVA skrev:
VILL MAN SÅ KAN MAN .

Jag KAN. Jag har ofta ledigt hela dagar och är med barnet.

Men HAN vill och behöver gå på dagis också. En tung och långsam mamma med foglossning kan inte allena saliggöra sitt mycket sociala och snabba barn. När vi varit hemma från dagis ett par dagar längtar han tillbaka och pratar om allt kul de håller på med där och alla kompisarna.

Det verkar vara svårt för er "fanatiska" hemmamammor att förstå att en del barn mår BRA av dagis? Skulle det vara en prestigeförlust att ens barn kunde utvecklas och trivas med andra?

Jag ser det som en oerhörd styrka. En kombination av pedagogproffs där och trygghet i hemmet tycker jag är perfekt.

I alla fall för MITT barn.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

EVA skrev:
Tyvärr så finns det kommuner som tillåter att man får ha dagis plats kvar när man är barnledig med yngra syskon :devil: , varför skaffar man fler barn om man inte kan ta hand om de man redan har????
Undatag görs i alla kommuner om man har barn med särskilda behov, men att ha dem kvar för att man inte kan roa dem själv tycker jag är katastrof. Folk tycks tro att det är väldigt svårt att stimulera barn under 6 år, låt barnen var med i städning ,bakning ,tvätt ,läs sagor eller bygg lego med dem o.s.v..


Hm när elin var nyfödd han jag inte med något av dessa aktiviter... dvs hushållsysslor, det fick min man ta när han kom hem, eller försöka bära runt på ett hysteriskt knytte som bara ville äta... Men visst om bebisen sköter sig enligt instruktions boken skulle det inte vara några problem. Men hur många bebisar gör det? Elin sov 20 min som längst de första två månderna... Och nu när elin är på dagis hinner vi ändå med allt det som du skriver att man kan sysselsätta en unge med jämnt... Och hon hinner ändå hitta på en väldig massa bus... Hon skulle defenitivt inte vara nöjd med att hålla på med enbart det hela dagarna...

EVA skrev:
Vi har t.o.m vår 6 årig hemma från 6-års verksamheten när vi är lediga om han själv vill ,och det vill han oftast.Detta ses inte med alltför blida ögon från den personalens sida ,men de får mig aldrig att tro att de är bättre än oss .Nästa år börjar han skolan och då kommer han under skolplikten,så nog hinner han få känna på skolans värld.

Och så undrar folk varför barnen i dag inte respekterar lärare och bryr sig om skolan, när man redan från början gör klart för barnen är det där är något som vi visserligen måste skicka iväg dig på men vi tycker inte om det och det gör inget om du är hemma, för personalen/lärarna vet ingenting om något och kan inte lära dig någonting...
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Småbarnsföräldrar är nettomottagare totalt sett.
Eller snarare småbarn är nettomottagare.
Barnbidrag, fri sjukvård, föräldraförsäkringen, ev. andra bidrag o.s.v.
Jag såg någon uträkning av det där en gång. [Mabuses kursivering]
Där konklussionen var att samhället gick redigt back om inte varje dagstimme genererade en skattetimme från en förälder som annars hade varit tvungen att vara hemma med barnet.
Ekvationen med dagis är att dagistimmarna skall generera mera skattetimmar än utan dagis.
Hobbies och ärenden genererar inte skattetimmar.

Lite mer exakt? Vem gjorde uträkningen, när, på vilket sätt, och var är den publicerad?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag läste det i någon skatteutredning någon gång.
Du kan säkert hitta det på nätet om du letar.

Annars så kan man ju bara ta och räkna på sig själv.
Det är ju inte så svårt.

Dagisplats minst 5 000:-/mån
Fri läkarvård, vi jämför med vad en amerikansk sjukföräkring för en familj kostar. 3 000:-/mån
Barnbidrag 1 000:-
Fri tandvård, några tusen om året för de små.
Hur mycket som helst för de med tandställning.
Skola för ett barn, 20 000:-/termin om jag minns rätt (skolpengen).
Jag har 2 barn i skolan.

Ett barn över året, kostar då 9 000:-/månad för samhället.
För att betala så mycket skatt så måste man tjäna 28 000:-/månad i familjen.
Tjänar man mera så blir det ändå inte mycket skatt över till annat än det nödvändigaste som föräldrarna behöver.
Jag har fortfarande INTE räknat in den ev. tillfälliga Föräldrapenning som kan komma till om barnet blir sjukt.
Och vilken 1-2 åring är frisk hela tiden?
Sedan så kan du ju räkna själv med pluss för varje barn i familjen.

2 barn mellan 1-6 = 15 000:- vilket kräver en inkomst på 47 000:-/månad i familjen.

Och skall vi räkna det första året med Föräldraförsäkringspengar också?

Universitet och vägar går på Statens pengar, så om du inte tjänar Massor, så är du inte med och betalar. Ja, inte ut lönen i varje fall, Moms och Fastighetsskatt går ju dit.
Vägar som du betalar på din lön, är då vägar i DITT län och vägar i DIN kommun.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag vet inte vad du betalar men jag betalar 1750:- för min, och 400:- för fritidsbarnen.Dessutom betalar vi hutlöst med skatt så jag betalar nog för min.
/Cetzy
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag är övertygad om att dagis inte kan ersätta föräldrar och tvärt om. Det är helt enkelt olika saker man är bra på.

Men har man inställningen att ingen annan kan vara bättre på något än mamma och pappa så tror jag att man gör barnen en björntjänst den dagen de upptäcker faktum själva.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

cetzyboy skrev:
Jag vet inte vad du betalar men jag betalar 1750:- för min, och 400:- för fritidsbarnen.Dessutom betalar vi hutlöst med skatt så jag betalar nog för min. /Cetzy
Menar du totalt 1750:- eller 1750+400= 2150:- eller 1750+400+400=2550:-?
Vi betalar 1 260:- för dagisplats, maxtaxa.
Har inte ni maxtaxa?
Sedan så betalar vi 750:- för fritidsbarnet uppe på det.
Fritidsbarnet är skrivet hos sin pappa, så det blir ingen syskonrabatt på det.

Men vi räknar på dig då.
3 barn = 3100:- i barnbidrag.
5 000:- i dagiskostnad
2 i skolan 80 000:-/12 = 6667:-
"Sjukförsäkring" 3000:-
Fritids är tydligen inte så dyrt, 1500:-/barn om jag minns rätt.
Jag frågade kommunen en gång för ung 2 år sedan.
Så 3000.- till där då.

Summa: 20 767:- och så tar vi bort 2150:- = 18 617:-
det behövs en familjeinkomst av 58 178:- i månaden bara för att täcka det.
Men jag tror nog att ni önskar att även den service som "alla" behöver, vägar och kommunala anläggningar t.ex. så det behövs ju litet till bara för att ni skall dra runt det som ni använder.
Samt betala tillbaka för det som föräldraförsäkringen för 3 barn har kostat.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Övriga skatter fast det inte hör hit betalar man ju också fordonsskatt,mm mm
Jag kan tala om att jag var hemma 3 månader med första barnet annars var han hos farmor detsamma med nästa eftersom hon arbetade skift har vi inte utnyttjat så mycket barnomsorg.
Jag är emot allt jag betalar för men inte får utnyttja.
Jag betalar ju även för lov mm när jag inte får ha barnen på dagis samt hela sommarlovet 10 veckor, vi tar semester så barnen kan vara hemma hela.
Jag bjuder alltså i stort sett på 3 månader om året som jag inte är där (eftersom jag är hemma min 2 veckor vid jul också)
jag betalar nog min del, eftersom 1/4 är mina barn inte där.
/Cetzy
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Men platserna kostar ju i alla fall!
Man kan inte sluta betala hyran på lokalerna eller de anställdas löner bara för att barn är lediga.
Så det kostar per plats i alla fall.

Men har inte ni avgiftsfritt en månad om året?
Det har vi.
Och förra året, när vi tillhörde Uppsala kommun, så fick vi avgiftfritt för 2 månader om barnen hade sammanhängande ledigt i mer än 8 veckor på sommaren.
Detta för att de då kunde spara in på sommarvikarier.
Det skulle ju inneburit att det inte blivit såå stor skillnad.
Betala 4/5 delar i stället för 3/4 delar är ju ingen jättegrej.
Men 1/1 betalning till 3/4 är ju litet skillnad.
Jag trodde att ni bodde i Uppsala kommun.
Ligger Järlåsa i Heby kommun?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag kan inte förstå att någon inte vill vara hemma med sina barn? Jag och mina bröder har vart hemma tills vi började lekis 6-årsverksamhet. Självklart har vi lekt med andra barn och lärt oss det viktiga sociala. Nu jobbar jag på dagis och tycker så synd om dessa 1-åringar, endel kan ju inte ens gå! De leker ju inte ens med andra barn! Och föräldrarna är hemma, arbetslösa eller med syskon... Självklart är det några som jobbar oxå.. Barngrupperna är ju väldigt stora och vi har mycket småbarn. Barnen tvingas blir stora för tidigt och göra för mycket själva för att det inte hinns med! Personalen är jättestressad och då blir ju oxå barnen det! Sen kommer de hem till föräldrar som är lika stressade de! Hälften av barnen äter inte middag hemma heller (de får ju riktig mat på dagis...). Jag har inga egna barn själv men när jag får det ska jag fösöka vara hemma med dem så länge det går! De ska inte börja på dagis förrän de blir minst 3 år helst inte alls! Men det är ju upp till var och en om man vill satsa på karriären, ha mycket pengar men träffa sina barn lite eller ha mindre pengar och själv vara den första som ser sina barns framsteg!!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Allvarligt talat så borde ni göra något åt arbetssitutionen, för så där ska det inte vara. Och som sagt som arbetslös/mammaledig så brukar det vara max 15 timmar i veckan, i vissa fall mera men då finns det en andledning.

Hur vet du att de inte äter mat när de kommer hem? För mig låter det väldigt underligt, för om de små liven inte får äta så får man helt klart en hysterisk unge för att inta tal om undernärd...
Och om det är på det viset har ni som personal anmälningsplikt.

På Elins dagis går personalens barn där oxå (de som har barn i den åldern) fast på en annan avdelning än den föräldern arbetar på, och de är nöjda med barnomsorgen...
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

DeStRoYa skrev:
Nu jobbar jag på dagis och tycker så synd om dessa 1-åringar, endel kan ju inte ens gå! De leker ju inte ens med andra barn!
Varför är det synd om dem för att de inte ens kan gå?

Krypa efter bollar är också kul.

Min minsta kunde inte gå då han började på Dagis.
Men han kunde rulla en boll till en kompis som rullade den tillbaka.
Och om bollarna rullade fel, så kröp de efter den som små vesslor.

Kryp-och-rull-boll i flock, jättegulligt.
Vad är ni för ena pedagoger som inte får ungarna att leka tillsammans?
Min sons pedagoger fick igång "tillsammanslekar" på de flesta av barnen.
Min son gick dock ofta och gjorde något annat på egen hand, och var nöjd med det.
Han är mycket självständig och trygg med en integritet som man ite kan köra över.
Lägger han pussel så gör han, och då så vill han INTE bli störd.
Har ni för många barn?

Om det är för många barn på dagiset, så är det dagiset det är fel på och inte att barn går på dagis.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Jag läste det i någon skatteutredning någon gång.
Du kan säkert hitta det på nätet om du letar.

Nja, jag vet ju inte riktigt exakt vad jag ska leta efter. Du som har läst studien och har den färskt i minnet kan säkert hitta den lättare. Vem som står bakom den har ju en viss betydelse för trovärdigheten...

Inte_Ung skrev:
Annars så kan man ju bara ta och räkna på sig själv.
Det är ju inte så svårt.

Dagisplats minst 5 000:-/mån
Fri läkarvård, vi jämför med vad en amerikansk sjukföräkring för en familj kostar. 3 000:-/mån
Barnbidrag 1 000:-
Fri tandvård, några tusen om året för de små.
Hur mycket som helst för de med tandställning.
Skola för ett barn, 20 000:-/termin om jag minns rätt (skolpengen).
Jag har 2 barn i skolan.

Rätta mig om jag har fel, men inte går barn som är i skolåldern på dagis? Så den kostnaden kan man inte räkna med för ett dagisbarn. Att jämföra kostnaden för fri läkarvård med en amerikansk sjukförsäkring verkar vanskligt, vet man säkert att svenska barn konsumerar lika mycket vård till samma kostnad som amerikanska? Och att generalisera hela samhället utifrån dig själv verkar mycket vanskligt. Tror nog man skulle behöva lite större sampel än en person kanske?

Inte_Ung skrev:
Ett barn över året, kostar då 9 000:-/månad för samhället.
För att betala så mycket skatt så måste man tjäna 28 000:-/månad i familjen.
Tjänar man mera så blir det ändå inte mycket skatt över till annat än det nödvändigaste som föräldrarna behöver.
Jag har fortfarande INTE räknat in den ev. tillfälliga Föräldrapenning som kan komma till om barnet blir sjukt.
Och vilken 1-2 åring är frisk hela tiden?
Sedan så kan du ju räkna själv med pluss för varje barn i familjen.

2 barn mellan 1-6 = 15 000:- vilket kräver en inkomst på 47 000:-/månad i familjen.

47000 kr per månad (för att inte tala om 28000) tycker inte jag låter som någon särskilt hög inkomst. Tämligen många par torde hamna över den inkomstgränsen. Har du någon statistik över hur stor andel av Sveriges barnfamiljer som hamnar över den inkomstgränsen? (justerat då för skolkostnaden som ju ett dagisbarn inte har och att sjukvårdskostnaden eventuellt är lägre)

Inte_Ung skrev:
Och skall vi räkna det första året med Föräldraförsäkringspengar också?

Universitet och vägar går på Statens pengar, så om du inte tjänar Massor, så är du inte med och betalar. Ja, inte ut lönen i varje fall, Moms och Fastighetsskatt går ju dit.
Vägar som du betalar på din lön, är då vägar i DITT län och vägar i DIN kommun.

Nå, men du betalar grundskola och gymnasium, teatrar du inte besöker, idrottsanläggningar du inte använder, geriatrisk vård och hemtjänst - kort sagt en hel del. Det är det som är poängen med ett samhälle: alla är med och betalar för varandras kostnader. Sen kan man tycka att det är fel, och att vi borde ha en mer individualistisk syn på kostnader och intäkter, men som det ser ut idag ingår det i samhällskontraktet. För övrigt måste man inte direkt tjäna massor för att betala statlig skatt...

Sedan så fanns det ju en tid innan du var småbarnsförälder, då du kanske var nettogivare till samhället - då kan man ju se det som att du får tillbaka det nu. Finns säkert någon som räknat på det, men hur är det - är de majoriteten föräldrar nettotagare från samhället under sitt liv? Man kan ju också se det hela ur det perspektivet. Man kunde rent av hävda att man nog måste göra det, för annars så borde väl barn och gamla arbeta de också? För annars så kostar de ju bara för samhället? Att vara pensionär kostar ju verkligen skattepengar varje dag, så valet, om man aldrig en dag ska kosta samhället något, borde ju vara arbete eller ättestupa?
 
Senast ändrad:
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Mabuse skrev:
Nja, jag vet ju inte riktigt exakt vad jag ska leta efter. Du som har läst studien och har den färskt i minnet kan säkert hitta den lättare. Vem som står bakom den har ju en viss betydelse för trovärdigheten...
Oj, det var inte nyligen. Och det var någon typ av skatteutredning om just vad barnfamiljer kostade.
Jag skall kolla på Google. Den borde vara offentlig.

Nå, men du betalar grundskola och gymnasium, teatrar du inte besöker, idrottsanläggningar du inte använder, geriatrisk vård och hemtjänst - kort sagt en hel del. Det är det som är poängen med ett samhälle: alla är med och betalar för varandras kostnader. Sen kan man tycka att det är fel,
Men jag tycker att det är rätt. För jag vill att dessa saker skall finnas där ändå, även om jag inte utnyttjar dem just nu.
Jag vet i alla fall vissa saker som jag hoppas att kunna utnyttja senare (geriatriken).

Sedan så fanns det ju en tid innan du var småbarnsförälder, då du kanske var nettogivare till samhället - då kan man ju se det som att du får tillbaka det nu. Finns säkert någon som räknat på det, men hur är det - är de majoriteten föräldrar nettotagare från samhället under sitt liv?
Det tror jag inte. Men jag vill inte se det så.
För man måste även räkna in den skatt som barnen senare genererar, 20-25 år är en ganska så kort tid i sammhällsekonomiskt perspektiv.
Och det är investeringen BARN som ger utdelning i form av utbildade vuxna som man ju sponsarar med skatten.
Jag utnyttjar ju Universiteten indirekt, t.ex. när jag blir sjuk, så har Universitetet utbildat en läkare till mig.
Man kan ju också se det hela ur det perspektivet. Man kunde rent av hävda att man nog måste göra det, för annars så borde väl barn och gamla arbeta de också? För annars så kostar de ju bara för samhället? Att vara pensionär kostar ju verkligen skattepengar varje dag, så valet, om man aldrig en dag ska kosta samhället något, borde ju vara arbete eller ättestupa?
Jo, så är det ju.
Det är ju därför som vi har det system som vi har.
Och jag tycker att det är rätt schysst jag.

Men tanken är väl att alla egentligen skall gå jämnt upp.
Om man inga barn har, så får man betala för andras, så att samhället ändå går runt och det blir pensioner och geriatrik och läkare och allt det där som man behöver när man blir gammal.
Sedan så finns det vissa svaga som behöver hjälp av de som är starka.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Blir så ledsen när jag ser en yrkesverksamm beskriva förskolan på ditt sätt som du skriver.
En pedagog ser också att ettåringar har kul med sina kompisar, även fast man inte "leker" med sina kompisar som ettåringar, så lär dom sig otroligt mycket av varandra, tex socialt samspel, att lära sig att visa hänsyn och respekt byggs redan från den åldern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 779
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 538
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp