Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
X

xmariax

Jag behöver åka med min häst till Ultuna eftersom den är halt, tänkte ta semester en dag.
Jag kan då inte självklart ta med min son som normalt är hos dagmamma/dagis.
Kan man då lagligen ha honom där fast jag har semester?

Har folk barnen på dagis fast de är hemma?

Så här när det börjar närma sig jul har jag funderat på att ta semester och baka samtidigt som som min son är på dagis.
Får man göra så?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Varför skulle man inte få det ?

Tänk om du tex skulle ha semester och åka iväg nånstans med dina vänner och sonen är hemma med sin pappa, inte fasen måste han vara hemma från dagis/dagmamma då ..

Men jag vet att min gamla dagmamma kunde bli lite irriterad på föräldrar som lämnade barnen hos henne, medan de själva låg i hängmattan...
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Visst får du det.

Som förälder behöver man ha egen tid, även om man vill sitt barns bästa och vara med sitt/sina barn så mycket som möjligt så måste man få en stund själv.
Jobbar som förskolechef och skulle inte bry mig om föräldrar är hemma någon dag.

Fast sen så har vissa kommuner så att är man ledig, så får dom inte vara på förskolan/dagbarnvårdare.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Xeline skrev:
Varför skulle man inte få det ?

Tänk om du tex skulle ha semester och åka iväg nånstans med dina vänner och sonen är hemma med sin pappa, inte fasen måste han vara hemma från dagis/dagmamma då ..

Om han är hemma med sin pappa är han väl ändå inte på dagis? Nu fattar jag inte vad du menar? :confused:

Man får eg. inte ha dem på dagis om man är ledig, men om det är en dag som han är i sin pappas vård, (frånskilda t.ex) så tror jag det är OK. Det kanske var så du menade?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Det är väl bara att låta pappan lämna och du kan i lugn och ro åka iväg med din häst till ultuna.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag tror inte det är tillåter i alla kommuner i alla fall.

Men det är ju som Luff skriver....
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Nej, jag skrev lite förvirrat..jag menade att den andra föräldern jobbar som vanligt, inte fasen kan man väl begära att h*n skall vara hemma med ungen bara för att den andra har åkt iväg ?

Jag har aldrig hört talas om att man inte får ta semester och barnet får inte vara kvar på dagis, det låster fullkomligt absurt i mina öron faktiskt. Däremot kan jag tänka mig att det finns de förskolor/skolor som inte gillar principen att man är ledig utan att barnet är ledigt. Men det handlar ju oftare om andra saker än barnets bästa....

jag tänker tex på de som jagar, vem tycker att det är lämpligt att ta med sig ett förskolebarn på jakt ? Eller skall man inte få ta ledigt och åka och jaga ? Eller alla dessa (företrädesvis män) golfare, inte fasen har de med sig sina småbarn på golfsemestern ???
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Xeline skrev:
Nej, jag skrev lite förvirrat..jag menade att den andra föräldern jobbar som vanligt, inte fasen kan man väl begära att
h*n skall vara hemma med ungen bara för att den andra har åkt iväg ?
Nej, man kräver att föräldrarna är med sina barn då de har semester.
Man kan alltså INTE åka iväg på barnlös semester med hjälp av dagis/dagmamma.
Jag har aldrig hört talas om att man inte får ta semester och barnet får inte vara kvar på dagis, det låster fullkomligt absurt i mina öron faktiskt. Däremot kan jag tänka mig att det finns de förskolor/skolor som inte gillar principen att man är ledig utan att barnet är ledigt. Men det handlar ju oftare om andra saker än barnets bästa....
Barnomsorgen är till för att ta hand om barnen medan föräldrarna arbetar eller studerar. Inte för att föräldrar skall kunna ha barnfritt under sin semester. Och det står i omsorgslagen. Många kommunder föjler den till punkt och pricka och jag har fått papper från min kommun om att jag SKALL ha barnet hemma när jag är ledig. De hänvisar till Lagen.

jag tänker tex på de som jagar, vem tycker att det är lämpligt att ta med sig ett förskolebarn på jakt ? Eller skall man inte få ta ledigt och åka och jaga ? Eller alla dessa (företrädesvis män) golfare, inte fasen har de med sig sina småbarn på golfsemestern ???
Nej man får inte ta ledigt och åka och jaga eller åka på golfsemester medan barnet är på dagis eller hos dagmamman. De som gör så har ingen laglig rätt att göra så. Däremot så tillåter vissa kommuner det, dock inte Uppsala eller Knivsta som jag har erfarenhet av.

Man har faktiskt skyldighet att ta hand om sina barn, och då så kanske man inte kan åka och jaga eller spela golf. Tuff skit!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Stackars barn, och man undrar varför barnen idag är som dom är.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Vi skulle åka på "smekmånads-vecka" efter bröllopet, och sonen skulle vara med farmor och farfar den veckan. Vi kollade med dagis vad som gällde, det var speciellt en förmiddag vi behövde "hjälp", men det var tvärblankt nej. Vi fick inte ha semester och sonen på dagis samtidigt. :bump:

Men det KAN vara olika från kommun till kommun. Här får man inte behålla dagisplatsen om barnet får ett syskon och man är föräldraledig med bäbisen. Det får man i grannkommunen.

Xeline - Att dagis skulle vara "skyldig" att ha barnet när mamma eller pappa ska iväg och spela golf eller jaga, tycker jag är lite långsökt. Visst har jag smitit och handlat innan jag hämtat sonen på (numera) fritids, om jag flexat ut en timme tidigare från jobbet, så jag är inte guds bästa barn :angel: . Men systemet med barnomsorg är ju inte till för att åka och spela golf eller jaga :smirk: .

xmariax - om du frågar tror jag att du får ett nej, om du inte har en förstående dagmamma som ställer upp i alla fall. alternativt säger du ingenting... :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Så här när det börjar närma sig jul har jag funderat på att ta semester och baka samtidigt som som min son är på dagis.
Får man göra så?[/QUOTE]

Varför i hela friden vill du inte baka MED ditt barn?? Alla ungar som jag träffat, och det är rättså många, blir helt saliga om de får hjälpa till med att mäta, röra, rulla och framför allt smaka :)
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Ejniz skrev:
Stackars barn, och man undrar varför barnen idag är som dom är.
Du, jag undrar inte längre.
Man kan väl för 17 baka med barnen hemma.
Att baka tillsammans före Jul, det är ju att ägna sig åt Familjeliv.
Mitt X han bakar tillsammans med barnen före varje Jul, och det har han gjort alltid.
Redan då barnen var riktigt små.
Om de inte kunde akta sig för ugnen, så satte han dem i spjälsängen just när bullarna skulle i och ur.

Jag begriper inte problemet.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Om jag bakar med mina barn är det jättekul men inte något man kan äta efteråt......
men nu till annat
Hur ser ni då på människor som jobbar natt till kl 0600 vars partner kör barnet till dagis kl 0700 på väg till sitt jobb och sen sover nattjobbaren ut för att hämta barnet framåt em.
Hon är ledig........rent teoretiskt
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Det kanske skiljer mellan olika kommuner, men här får du INTE det. Barnomsorg har man rätt till när man arbetar, studerar, söker jobb eller är föräldraledig inte när man har semester. Fast jag skulle ärligt talat strunta i det och lämna barnet ändå.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

På dagis får barnen vara när man arbetar- studerar och reser till och från studier och arbete. - Inte annars!!

Men är det något speciellt kan man väl prata och vara ärlig och säga som det är i ditt fall med hästen. Min erfarenhet är att inget behöver vara omöjligt. Men att smyga och gå bakom ryggen på personalen tycker jag är jätte fel. Som "luff" säger: man frågar inte och dem kollar inte.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Jag tycker faktistk att det är absurt !

Även om jag principiellt håller med om att man skall ta hand om sina barn, men jag anser att det är vansinnigt att man inte skall få göra saker utan att man i första hand MÅSTE ta med sina barn.

Självklart menar jag inte att det är okej att barnen är på stranden med dagis och föräldrarna ligger i lugn och ro i hängmattan.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Blir förvånad över alla svar. En "bekant" till mig hade sin unge på dagis hela dagarna 7-17 trots att hon var hemma och arbetslös!!!!!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp