Barn på dagis fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Luff skrev:
Hur ser ni då på människor som jobbar natt till kl 0600 vars partner kör barnet till dagis kl 0700 på väg till sitt jobb och sen sover nattjobbaren ut för att hämta barnet framåt em.
Hon är ledig........rent teoretiskt

Nu har jag inte läst alla ev. svar du fått, men på ditt påstående att "hon är ledig" så har du HELT FEL! Enligt schemat så jobbar man den dagen, eftersom man MÅSTE sova, och alltså har man rätt att ha barnet på barnomsorg som om man jobbade t.ex 7-16. Nu vet jag många som bara sover till 14 och hämtar barnen därefter, och det kan jag tycka att det är lite för kort tid att sova om man ska ut en natt till och jobba. Barnet kan ju orimligtvis vara hemma om man ska sova så hur 17 skulle man lösa det annars? Måste den andre parten vara hemma med barnet för att man ska få sova, eller ska man vara vaken kanske 48 timmar i sträck???... :smirk:
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

xmariax skrev:
Jo, jag har en pappa till barnet som jag bor i hop med.
Han jobbar dubbelt så hårt som mej med att bygga på huset, klippa gräset, laga bilarna eller harva, plöja åkern.
Jag gör allt "inne" och anser att jag har det ganska bra som "bara" måste se efter barnet, tvätta, städa, laga mat m m.
Det känns ofta som jag är en ensamstående mamma och därför uppfattas jag nog som det.

.

Men, är det där en BRA fördelning? Den berövar ju barnet pappan till stor del :(

Är alla er "måsten" verkligen nödvändiga eller skulle ni inte kunna strunta i en del av dem och hjälpas åt med innejobbet och barnet?

Har du tänkt på vilka könsrollsmönster du ger vidare till din son?

Och jag missunnar dig verkligen inte djuren eller ledig tid. Ofta är det ju det som gör att man orkar med ett krävande barn. Men att du känner dig som ensamstående med barnet är MYCKET allvarligt.

Mycket värre än att bo i ett halvfärdigt hus eller att lägga åkrar i träda :eek:
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

xmariax skrev:
Ja, jag har för hög krav på mej själv att det ska vara hembakade pepparkakor m m på julen. Man anses ju inte som en riktig mamma då om man inte städat, pyntat och bakat till jul.
Däremot ska jag nog ställa högre krav på pappan i vår familj, han kan ju vara med vår son medans jag bakar och städar.

En lite fundering lite off topic, hur mår du själv egentligen? Det låter som du har det ganska tufft och ställer höga krav på dig själv, jag blir lite oroligt för din egen hälsa.
Mitt tips ang julen är att åka bort bara eran familj till en stuga någonstans och fira jul med hemköpt bröd och mat och gör bara det som du tycker är riktigt roligt.
Jag anser att en riktig mamma ser till att hon själv mår bra och sedan alla andra mår bra, det handlar inte om hur mycket man pysslar eller bakar utan hur roligt man har! Du får gärna pm mig om du vill prata mera privat istället för att dra upp till privatliv här på buke. Det är inte roligt med en sjuk häst och en dålig hund, man mår inget vidare av bara det om det där utöver är jobbigt innan ni får en diagnos på eran son förstår jag oxå! Kramar till dig och hoppas att du orkar dig igenom alltihopa!
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

*lånar knapp* Bara en reflektion. Alltså, menar ni "paragrafryttare" att om en familj med 2 föräldrar, båda jobbar till vardags, men den ena ska av en eller annan anledning ta ledigt en dag, menar ni på allvar att barnen då självklart ska vara med den lediga?? Är inte barnet lika mycket dens vars förälder som jobbar?? Menar ni på strikt föräldraskap upphöjt i absurdum?? varje sekund som jag inte är på jobbet eller till och från ska jag ta hand om mitt barn annars är jag en skattesnyltare??

Jag fattar inte, ni om några ser ju förskola/skola som en barnvakt! Jag menar om jag normalt sett har mitt barn på dagis 5 dagar/vecka och barnet är nöjt och glatt, jag behöver vara ledig en dag, just den dagen ska dagis på den årliga utflykten, men detta förnekar jag då barnet att delta i för att jag är ledig??? :confused: Jag tror inte alltid barnet är gladare bara för att den får vara med (framförallt??) mamman, i fall den fick välja så väljer den säkert kopmisarna i stället för att följa med till affären och handla mat eller vad det nu är. dessutom, har jag en dagisplats har jag bedömt vilket behov jag har av barnomsorg och anmält tider och allt. Personalen har anpassat sina schemor efter efterfrågan, mat är beställt till X antal barn osv... Deras pedagogiska verksamhet pågår hela tiden. Vad är det som gör att mitt barn helt plötsligt övergår från en självklar deltagare i detta till att bli en börda??? Bara för att den ena av föräldrarna har tagit en semesterdag?? Må så vara att det finns svart-vita lagar och allt möjligt, jag tycker det är korkat!! Utnyttjar man inte systemet som en regel, utan i extrema undantag vart i ligger problemet??
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Attention skrev:
Alltså, menar ni "paragrafryttare" att om en familj med 2 föräldrar, båda jobbar till vardags, men den ena ska av en eller annan anledning ta ledigt en dag, menar ni på allvar att barnen då självklart ska vara med den lediga?? Är inte barnet lika mycket dens vars förälder som jobbar?? Menar ni på strikt föräldraskap upphöjt i absurdum?? varje sekund som jag inte är på jobbet eller till och från ska jag ta hand om mitt barn annars är jag en skattesnyltare??
Jag menar inget, det är reglerna som är sådana.
Om en förälder är ledig, så har barnet/föräldrarna inte rätt till omsorg.
Detta gäller om föräldrarna sammanlever.

Jag tror inte alltid barnet är gladare bara för att den får vara med (framförallt??) mamman, i fall den fick välja så väljer den säkert kopmisarna i stället för att följa med till affären och handla mat eller vad det nu är. dessutom, har jag en dagisplats har jag bedömt vilket behov jag har av barnomsorg och anmält tider och allt. Personalen har anpassat sina schemor efter efterfrågan, mat är beställt till X antal barn osv... Deras pedagogiska verksamhet pågår hela tiden. Vad är det som gör att mitt barn helt plötsligt övergår från en självklar deltagare i detta till att bli en börda???
Det handlar inte om barnet och vad barnet tycker är roligast, det handlar om verksamheten.
Om t.ex. en pedagog blir sjuk, så kanske man inte behöver skaffa och betala för en vikarie.
Om det är få barn på eftermiddagen, så kanske att någon kan gå tidigare.
Det kostar pengar, och det är inte du som betalar.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Det kostar pengar, och det är inte du som betalar.

Ööh, jo, det är det nog. Mig veterligen betalar man en dagisavgift och skatt, och med hjälp av detta betalas dagiset. Eller vem tror du betalar?
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Mabuse skrev:
Ööh, jo, det är det nog. Mig veterligen betalar man en dagisavgift och skatt, och med hjälp av detta betalas dagiset. Eller vem tror du betalar?
Jag tror inte, jag vet.

Man betalar en avgift till dagis.
Den täcker ungefär 1/5 av kostnaden.
En dagisplats kostar egentligen minst 5000:-/månad.
Så 4000:- av dessa kommer från skattemedel.
Och skattemedel, de kommer ifrån oss alla.

Därför så är det bestämt att de som sköter skattemedlen bestämmer hur de skall utnyttjas.
Det är inte DIN skatt som direkt betalar DITT barns dagisplats.
Den skall räcka till en massa annat också.

Om dagis är 20 dagar i veckan i 9 timmar per dag, så kostar platsen 28kr/timme.
Varav 5:50 är betalda av dig resten är skattemedel.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Inte_Ung skrev:
Det handlar inte om barnet och vad barnet tycker är roligast, det handlar om verksamheten.
Om t.ex. en pedagog blir sjuk, så kanske man inte behöver skaffa och betala för en vikarie.
Om det är få barn på eftermiddagen, så kanske att någon kan gå tidigare.
:bow:

Ni som har era barn på dagis (inte du nu IU), vet ni egentligen hur mycket som egentligen är ekonomiska frågor? Det handlar inte om att vara paragrafryttare, utan att varje barn kostar pengar, dagisavgiften täcker bara en bråkdel av vad varje plats kostar. Sedan maxtaxereformen får man genom avgifter in ännu mindre per barn.

Det är svårt att hitta vikarier med snabbt varsel på dagis, det finns ju konsultverksamhet att anlita, men också det är SVINDYRT!

Att arbeta i barngrupp är emellanåt oerhört påfrestande, och kan man då ta ut komp någon enstaka gång blir man som personal själaglad. Men komp kan man bara ta ut om det är barn borta!

Dessutom finns det en annan aspekt...Även barn behöver emellanåt vara i mindre barngrupper!! (Och de mindre grupperna får man bla om föräldrar lät bli att ha sina barn på dagis när de själva har semester!)
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Japp, skatten betalar en massa saker för andra människor. Sånt som kanske inte dagisföräldrar utnyttjar också, som universitet, åldringsvård och vägunderhåll i andra delar av landet, och dom betalar för det iallafall. Sammantaget har jag inte sett nån statistik på att dagisföräldrar i allmänhet är nettomottagare, har du?
 
Senast ändrad:
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Mabuse skrev:
Japp, skatten betalar en massa saker för andra människor. Sånt som kanske inte dagisföräldrar utnyttjar också, som universitet, åldringsvård och vägunderhåll i andra delar av landet, och dom betalar för det iallafall. Sammantaget har jag inte sett nån statistik på att dagisföräldrar i allmänhet är nettomottagare, har du?
Småbarnsföräldrar är nettomottagare totalt sett.
Eller snarare småbarn är nettomottagare.
Barnbidrag, fri sjukvård, föräldraförsäkringen, ev. andra bidrag o.s.v.
Jag såg någon uträkning av det där en gång.
Där konklussionen var att samhället gick redigt back om inte varje dagstimme genererade en skattetimme från en förälder som annars hade varit tvungen att vara hemma med barnet.
Ekvationen med dagis är att dagistimmarna skall generera mera skattetimmar än utan dagis.
Hobbies och ärenden genererar inte skattetimmar.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

*Lånar knapp*
Jag har ett problem i det här.Jag jobbar kväll,börjar 13.30 måste gå hemifrån 11.30 för att hinna med bussen.Saken är den att jag(vi) bor ganska långt från dagis runt 7-8 km.Och jag har inget körkort och kan därför inte lämmna eller hämta mina barn på dagis eftersom jag har tre km till bussen som går alldeles för sällan.Så deras pappa lämmnar dom på morgonen och hämtar dom när han slutar.Alltså bryter jag mot reglerna eftersom jag är hemma utan barn förmiddagarna fyra dagar i veckan.Vad ska jag göra då flytta kanske?
Visst ska inte dagis utnyttjas men visst ibland kan man "fuska" lite men det får inte bli en vana.
/Citron
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Fråga den barnomsorgsansvarige i din kommun.
Den kan svara på om du får göra så.

Om jag minns rätt så tas det ingen hänsyn till att man inte har körkort och bor så till att man är beroende av bil.

Det är något som man visst får ta och lösa alldeles själv.
Du får väl ta körkort då.

Jag bor 4km från buss som går jättesällan och 6km från alla kommunikationer som man kan önska sig.
Och de signaler som jag har fått är att har man valt att bo där det inte finns några kommunikationer, så är det ens eget problem att lösa.
Inte kommunens.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Ska man ha barn så ska man välsköta dem .Inte vill jag att någon annan ska fostra mina barn, är jag ledig så är barnen lediga oavsett vilken ledighet det är. :banana:
Barnen får vara i barnomsorg när man arbetar och när man sover ut efter natt skift. Att barnen är hemma på natten när vi sover är självklart men att vrida runt deras dygn efter skift arbetaren rytm är inte humant därför får de vara på dagis på dagen då föräldrar sover efter natt skift. Skift arbetare jobbar oftast färre dagar/nätter än andra och har(bör ha) sina barn hemma mer.
Tyvärr så finns det kommuner som tillåter att man får ha dagis plats kvar när man är barnledig med yngra syskon :devil: , varför skaffar man fler barn om man inte kan ta hand om de man redan har????
Undatag görs i alla kommuner om man har barn med särskilda behov, men att ha dem kvar för att man inte kan roa dem själv tycker jag är katastrof. Folk tycks tro att det är väldigt svårt att stimulera barn under 6 år, låt barnen var med i städning ,bakning ,tvätt ,läs sagor eller bygg lego med dem o.s.v..
:banana: MAMMA OCH PAPPA ÄR BÄST!!!! : :banana: :bump:
Vi har t.o.m vår 6 årig hemma från 6-års verksamheten när vi är lediga om han själv vill ,och det vill han oftast.Detta ses inte med alltför blida ögon från den personalens sida ,men de får mig aldrig att tro att de är bättre än oss .Nästa år börjar han skolan och då kommer han under skolplikten,så nog hinner han få känna på skolans värld.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Dett är nu iofs ett tillfälligt jobb så hur det blir sen vet jag inte.Men jag måste erkänna att jag aldrig hade tänkt så långt som att det inte skulle vara tillåtet.Och jag har inte fast kobb och tyvärr inte råd att ta körkort och i och med den situationen så har vi inte råd med två bilar.Och jag önskar verkligen att barnen kunde vara hemma hos mig på förmiddagarna i stället för att jagas iväg till dagis tidigt.Jag träffar dom ju knappt ju.Och jag vill vara med mina barn.Men jag blev erbjuden det här jobbet och kunde ju knappast tacka nej så vad gör man.
Citron
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

EVA skrev:
Tyvärr så finns det kommuner som tillåter att man får ha dagis plats kvar när man är barnledig med yngra syskon :devil: , varför skaffar man fler barn om man inte kan ta hand om de man redan har????
Undatag görs i alla kommuner om man har barn med särskilda behov, men att ha dem kvar för att man inte kan roa dem själv tycker jag är katastrof. Folk tycks tro att det är väldigt svårt att stimulera barn under 6 år, låt barnen var med i städning ,bakning ,tvätt ,läs sagor eller bygg lego med dem o.s.v...


Vill du låna min tre-åring?

Det är HELT omöjligt att som förälder med en bebis stimulera honom tillräckligt.

Möjligen om man kunde få honom att springa i ett hamsterhjul eller något...

Han har tio ggr mer spring i benen än en border collie och MÅSTE avrastas i flock för att må bra.

För oss blir det jättekrångligt med att ha kvar dagisplatsen tre timmar/dag när lillebror kommer, vi har långt till dagis och bara en (då obesiktigad) bil. Det vore mkt mer praktiskt att vara hemma i lägenheten hela dagen.

Men för tre-åringen är det ABSOLUT nödvändigt att komma till dagis. Han behöver leka i full fart med massor av kompisar under säkra förhållanden, främst utomhus. Att ha med en tre-åring för avrastning med på liten cykel eller till fots (han går aldrig, kan bara springa) mitt i vintern när man går ut med bebis i barnvagn är knappast någon hit. Vilken ska man lämna när tre-åringen rusar iväg menar du?

Jag tycker inte han har "särskilda behov", bara normala behov. Av BÅDE föräldrarna och av en stor barngrupp. Varför ska ett litet barn straffas med att bli av med sina kompisar och sin roligaste tid på dagen bara för att h*n får ett syskon ??
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Det är en stor omställning för barn att få syskon, och många kommuner har ju så att barnen inte får gå kvar på förskolan, och som då 3-5 åring helt plötsligt få sluta på sin förskola, sina bästa kompisar, det är ett hårt straff!!, anser jag som både pedagog och ur en förälders synvinkel.

I den kommunen där jag arbetar får barnen gå 15 timmar i veckan, men hos oss delar 2 barn på en plats, så ena veckan går barnet 3 dagar i veckan och andra veckan 2 dagar, då får dom hela dagar.


Självklart ska syskonet få vara hemma i början och se vad den där lille parveln är för något, så att dom får bekanta sig med varann, men sen är det nog kompisarna som hägrar, inte en ammande mamma med en liten skrikig lillasyster/bror.


Hade vi fått ett barn till under den tiden som vår dotter gick kvar på förskolan så skulle hon absolut fått gått kvar, dock med mycket kortare dagar, långa ledigheter vid jul, ledig hela sommaren, men ändå få vara kvar bland sina vänner.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

cilvia skrev:
Hade vi fått ett barn till under den tiden som vår dotter gick kvar på förskolan så skulle hon absolut fått gått kvar, dock med mycket kortare dagar, långa ledigheter vid jul, ledig hela sommaren, men ändå få vara kvar bland sina vänner.

Precis så gjorde vi med Lucas. Han var hemma första tiden, sen tillbaka till dagmamman 3 dar i veckan 5 timmar. Samma tider som innan, men färre dagar alltså. Han hade långt "sommarlov" (8 veckor) och kommer ha långt "jullov", dessutom blir det extradagar han är borta från dagmamman då jag hittar på annat som vi tycker är kul.

I min stad har de lagt ner öppna förskolan, så nu är det svårt att hitta andra barn att leka med.
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

Nej tack men jag har 4 egna pojkar Nu 13, 11, 6 och 4 år det har gått alldeles utmärkt att ha dem hemma när jag varit barnledig med andra, vi har även lånat in kompisars barn vid behov vårt eller deras.
De flesta bebisar sover rätt mycket så nog hinner man med de äldre på dagen. Mina killar har varit och är fortfarande VÄLDIGT AKTIVA.
Det blir mycket aktiviter ute så de får rusa av sig , VILL MAN SÅ KAN MAN .
 
Sv: Barn på dagis fast man är hemma?

EVA skrev:
Nej tack men jag har 4 egna pojkar Nu 13, 11, 6 och 4 år det har gått alldeles utmärkt att ha dem hemma när jag varit barnledig med andra, vi har även lånat in kompisars barn vid behov vårt eller deras.
De flesta bebisar sover rätt mycket så nog hinner man med de äldre på dagen. Mina killar har varit och är fortfarande VÄLDIGT AKTIVA.
Det blir mycket aktiviter ute så de får rusa av sig , VILL MAN SÅ KAN MAN .

Japp. Jag skulle aldrig komma på idén att lämna ett barn till dagis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 779
Senast: Manji
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 542
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp