Bukefalos 28 år!

Barn resa ensamma på tåg?

Sv: Barn resa ensamma på tåg?

När jag var liten så åkte jag natttåget som gick från norra Sverige till södra sverige från det jag var sju år och fram tills att jag var ca 18 år, då de gjorde om turena. Då var tåget utan byten, vilket det är idag. Resan tog 8 timmar. Mina respektive föräldrar satte mig vid en av stationerna på tåget och den andra hämtade upp mig. Funkade hur bra som helst. Allt mitt resande har gjort att jag är oerhört tågvan och kommer att vänja mina kommande barn först tillsammans med mig att resa långt och länge. Vissa konduktörer tar hand om barn och vissa inte.
Ett par byten eller så idag för mig är en småsak.
Mina bröder åkte ensamma på språkresa till England när de precis fyllt 12 år. :p Ett barn växer ju med uppgiften som de får. Snacka om självförtroende mina bröder hade efter sina resor. Jag var till England sommaren mellan åttan och nian. Både jag och mina bröder hade underbar tid där.
Hur som helst, åter till din fråga. Är den inga byten så tycker jag definitivt att ungen ska kunna klara av det. Så pass vakna ska de vara att de bör klara av det. Byten är lite svårare.
Själva resandet mellan mina föräldrar var aldrig ett problem, utan det var själva avskedet när jag blev ensam på tåget. Jag ville ju att de skulle vara tillsammans, även om de hade varit skilda sedan jag var en baby. Det kändes ändå. Men så är det för de flesta skilsmässobarn.
Jag tror att ditt barn skulle klara det fint! :p :cool:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Fast det jag kan känna är lite läskigt är alla ''snuskisar'' Det känns som om det hAr blivit fler av dom den sista tiden.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det är möjligt! Det gäller ju att prata med barnet, se till att den förstår att den inte ska vara för pratglad av sig då osv. :cool: Försöka även få tag ifrån tågpersonalen. En del är ju oerhört hjälpsamma!! :p
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

*kl*

Jag och syrran åkte GDG-bussen (Göteborg-Dalarna-Gävle) själva till moster i Dalarna när vi var i den åldern!

Jag tänker på dom barnen som pendlar med tåg varje dag t o fr skolan i glesbygden där inga skolbussar går!

Men å andra sidan kommer nog inte mina barn att få gå till kiosken själva innan dom är 22...:D
Det är alltid lätt att råda andra menar jag!:angel:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Tror du verkligen att det går tåg på glesbygden? Här har vi skolbuss i alla fall..
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det kan hända att din hjässa börjar skönjas men i någon glesbygd bor du då rakt inte i!:D

Inte i den bemärkelsen jag menade.

Jag minns att jag såg ett program om barn som fick pendla med tåg till o från skolan!
De fick åka taxi till stationen men några skolbussar sattes inte in för att hämta ett barn var 8:e mil när järnvägen redan fanns!:angel:

Nu var detta i o f i ett av våra grannländer.
Men programmet var sevärt för jag minns hur synd jag tyckte om dessa pendlare som åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen!
Programmets innehåll var egentligen hur barn i glesbygd bygger upp ett socialt umgänge och att små byar i glesbygden sakta men säkert urholkas tack vare få arbetstillfällen osv!

I slutet av dokumentären fick de äntligen tillåtelse från skolverket att starta en skola trots bristande elevunderlag!
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Min son var 13 när han flög själv till Kalifornien. Han tog tåg själv från hemstaden, klev av på Arlanda, checkade in själv, steg ombord, bytte flyg i Chicago och landade i Los Angeles och gick igenom rigorösa säkerhetskontroller där han var tvungen att tala engelska. Jag hämtade upp honom på flygplatsen i LA.

Jag hade utan vidare låtit min son åka den resan du beskriver själv i nioårsåldern, om det inte var några komplicerade byten. Men alla barn är ju olika, alla klarar säkert inte det. Jag tror man får försöka bedöma hur barnet skulle klara av en eventuell "nödsituation" (missa ett byte, gå av på fel station och liknande) och sedan komma överens med barnet utifrån det. Min erfarenhet är iaf att de i allmänhet klarar av mer än man som förälder tror och att de växer något otroligt av att få göra vuxna och lite svåra saker.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

jag flög Luleå-Arlanda-Skåne själv när jag var 11
första gången hade jag med mej mammas väninna, andra gången kom min faster till arlanda och såg till så jag hittade rätt gate. Sen flög jag själv. Missade planet från arlanda en gång också. men det löste jag..
Jag fick lära mej att dom enda jag nånsin nånsin fick fråga om vägen av osv var dom i "uniform". (alltså flygbolagets kläder, eller polisen eller vakter)

min lillasyster åkte buss till mej ensam (ett par -tre timmars tur) när hon var sju..

Har barnet åkt sträckan tillsammans med någon några gånger före så tror jag det går bara fint. :)

Och jag tycker det kan vara bra att lära barnet att prata,-det gör man med tågpersonal eller poliser/väktare. övriga låter man vara..
Och att det är helt okej att skrika HÖGT om man känner sej otrygg..och hellre en gång för mycket än en gång för lite
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Diskussionen här hemma är igång och som det känns just nu kommer han få åka inom de närmaste månaderna efter att han först fått åka med någon av oss vuxna först. Han är rätt förståndig och jag är inte så orolig för att han skulle hitta på nåt dumt. Det är mer andra människor jag är orolig för och hur han skulle reagera om något hände.

Han kommer få ha sin mobil naturligtvis och vuxna som följer med honom till tåget och möter honom på stationen. Åt ena hållet är det ju tågets slutstation (Stockholm Central) han ska till och åt andra hållet blir det stopp antingen i Västerås eller Köping. Inga byten.

Jag tror säkert man i de flesta fall kan be ombordpersonalen titta till honom lite och jag gillar förslaget om att boka familjevagn och prata med andra passagerare om att han åker själv.

Jag har även tagit upp diskussionen med pappan och han verkar positiv så nu får vi se när det blir av. =)
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Diskussionen här hemma är igång och som det känns just nu kommer han få åka inom de närmaste månaderna efter att han först fått åka med någon av oss vuxna först. Han är rätt förståndig och jag är inte så orolig för att han skulle hitta på nåt dumt. Det är mer andra människor jag är orolig för och hur han skulle reagera om något hände.

Han kommer få ha sin mobil naturligtvis och vuxna som följer med honom till tåget och möter honom på stationen. Åt ena hållet är det ju tågets slutstation (Stockholm Central) han ska till och åt andra hållet blir det stopp antingen i Västerås eller Köping. Inga byten.

Jag tror säkert man i de flesta fall kan be ombordpersonalen titta till honom lite och jag gillar förslaget om att boka familjevagn och prata med andra passagerare om att han åker själv.

Jag har även tagit upp diskussionen med pappan och han verkar positiv så nu får vi se när det blir av. =)

Det kommer gå jättebra att åka med tåget.
Eftersom han är nio så kan han ju läsa på skyltarna också. Och skulle tåget vara försenat, inställt ersatt av buss eller liknande så brukar det finnas tågpersonal på perrongen han kan prata med om vart han ska gå. I värsta fall så kan han ju ringa till dig eller pappan, så kan ni guida honom eller rent av hämta.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

nar jag var 10 ar akte jag till stallet sjalv varje dag (tunnelbana+buss) och det tog ca 40 minuter..:angel:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag var i den åldern när jag började åka tåg själv, utan byten och med folk som lämnade och hämtade upp mig... Men det är ju några år sedan.....
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det kan hända att din hjässa börjar skönjas men i någon glesbygd bor du då rakt inte i!:D

Inte i den bemärkelsen jag menade.

Jag minns att jag såg ett program om barn som fick pendla med tåg till o från skolan!
De fick åka taxi till stationen men några skolbussar sattes inte in för att hämta ett barn var 8:e mil när järnvägen redan fanns!:angel:

Nu var detta i o f i ett av våra grannländer.
Men programmet var sevärt för jag minns hur synd jag tyckte om dessa pendlare som åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen!
Programmets innehåll var egentligen hur barn i glesbygd bygger upp ett socialt umgänge och att små byar i glesbygden sakta men säkert urholkas tack vare få arbetstillfällen osv!

I slutet av dokumentären fick de äntligen tillåtelse från skolverket att starta en skola trots bristande elevunderlag!
Jojjomen, vi bor i glesbygd. Tror du blandar ihop det med ödemark.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag reste själv från jag var 8-9 år.
Visserligen bara två timmar med tåg.

Mamma följde med på tåget och såg till att jag fick rätt plats och pappa mötte på perrongen vid dörren.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Typ Tornedalen då... där läggs skolorna ner på löpande band = att barnen från byarna får åka buss till skolan i Pajala. Tror att de som bor längst bort längs vägen där min släkt bor (längs Mounioälv) får åka en 6-7 mil enkel väg. Nu var det ett tag sen jag var där så barnen kan ju ha växt upp och eller flyttat närmare men långa dagar blir det för en 7-åring med 1-1,5 timme buss åt bägge håll. :(
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Om tåget bara tar en timme och det inte är några byten, så borde han kunna klara av det själv efter att först få träna på det tillsamman med en vuxen.
När det blir rutin för honom och han känner sig hemma på tåget och hittar till toaletten, konduktörerna och var han skall gå av, så kommer det att gå bra.

Men utan övning så kan det gå hur som helst.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

När jag åkte tåg mkt som 10-14 åring hade dom en SJ-nisse att ta hand om mig hela resan, dom verkar alltså ha slutat med det?

Jag skulle våga skicka min 9-åring om det gick att få ngn form av vuxen kontroll....

Jag åkte ofta 1 timme med buss helt själv redan som 7-8-åring blev satt på bussen och hämtad då jag klev av i andre änden alltså.... har man bra sysselsättning (mp3, tv-spel, tidningar osv ) går det nog bra...
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jojjomen, vi bor i glesbygd. Tror du blandar ihop det med ödemark.

Nej, du bor för böveln med en massa andra hus och gårdar runt omkring dig!
Du har nära till Tidaholm och tar dig till Jönköping -med ditt sätt att köra- på en kvart!:eek:

Du bor alltså på landsbyggd med inte glesbyggd!:p

Ut o trängs med dina grannar nu Åke!:D
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

*kl*

Jag flög första gången själv ner till farmor stax innan jag fyllde 6 år. Då åkte jag från Midlanda till Arlanda. Där var det byte, så jag fick alltid sitta och titta på Bo Ko :banana:ett tag innan någon hämtade mig och hjälpte mig till nästa plan som landade i Växjö. Jag flög ner ganska ofta, och första gångerna kände jag mig jättestor, men efter några gånger blev det inget speciellt att göra det. När jag var 7 år kände jag mig dock större igen, för då fick jag börja ha lillasyster i släptåg. :smirk:

Nu är det säkert skillnad mot för var det var för 20 år sedan, folk skulle förmodligen sätta kaffet i vrångstrupen om jag skulle sätta min dotter på ett flyg själv nu för tiden. Men det jag ville komma fram till är att det fungerade jättebra, och att jag skärpte till mig och var på hugget när jag åkte själv. Lite otäckt, men samtidigt väldigt spännande. :D
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 588
Senast: Emtherlia
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: Mammas
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 371
Senast: Amha
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 782
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp