Bukefalos 28 år!

Barn resa ensamma på tåg?

Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Men om man ringer direkt till företaget så är det lite annat tycker jag.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag skickade förra månaden vår 9-åring (fyller 10) med buss från Stockholm till strax norr om Hudik.
Vi hade hela familjen varit på Ålandskryss och 9-åringen stannade kvar över helgen hos min syster. Hon följde med in i bussen, pratade med chauffören (som var rätt nochalant) men även med några till av medpassagerarna. Vi hördes på mobil flera gånger under resan som tog ca 4,5 timme.

Allt gick jättebra och stolt flicka kom hem och pekade ut bagaget :)
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

kl

Flög en del när jag var liten (kommer inte ihåg hur liten jag var första gången, men det måste iaf varit innan jag började skolan) med "lapp på magen" från göteborg till stockholm och ibland vidare till luleå. Var aldrig några problem. Någon gång då det var lång väntetid på arlanda engagerades en släkting att åka ut och hålla mig sällskap.

När jag var runt tio började jag åka buss till stallet en-två gånger i veckan. Det var två eller tre byten och tog med väntetid nästan en och en halv timme. När man kom fram var det bara att traska två kilometer från busshållplatsen till ridskolan. På vintern var det mörkt och det fanns kanske en gatlykta var 150:e meter eller så. För det mesta träffade man någon jämnårig kompis på sista bussen. Detta var inte heller några problem, vad gör man inte för att få åka till stallet.... Men föräldrarna brukade turas om att hämta med bil.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

När jag var något år äldre än din son åkte jag tillsammans med hunden ensam tågresor upp till 8 timmar.

Inga problem alls, förutom att jag kommer ihåg att det inte fanns någonstans för den stackars vovven att kissa på perrongerna. :p
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

*kl*

Min dotter började resa själv med tåg när hon var 9. Första gången åkte hennes mamma med. Resan tar drygt en timme. Allra första gången hon åkte själv blev det tekniskt fel på tåget och efter ungefär halva sträckan skulle det ersättas av buss. Efter mycket strul och en väldigt nervös 9-åring ordnade det upp sig så att hon kom på bussen. Jag tror det stärkte självförtroendet enormt mycket att hon faktiskt fixade det! Annars har det fungerat bra. Var bara en gång som jag fick köra till stationen före slutstationen och hämta henne eftersom tåget inte gick längre (hade hänt en olycka längre fram). Men då höll vi kontakten via mobiltelefoner under tiden.

Visst blir man skrämd när man hör om barn som råkar väldigt illa ut. Men riskerna är inte större på tåget än någon annanstans. Blir de trakasserade på tåget finns det förhoppningsvis någon medpassagerare som kan reagera. Rent krasst tror jag dessutom att riskerna för att något allvarligt ska inträffa är långt mycket större om man kuskar runt ett par timmar i bil varje vecka än om man åker tåg några timmar.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Min son började åka tåg vid åtta års ålder ungefär. Då hade vi åkt tillsammans tidigare eftersom jag inte hade körkort då. Nu åker han varannan helg ca 3 timmars resa, han är nu elva. Eftersom han är så van nu så händer det att han knallar iväg hemifrån helt själv, sätter sig på bussen som går upp till tåget och sen så byter han själv till tåget.
Ibland har det varit banbygge/reparationer (kustpilen) vilket gjort att det varit byten till buss lite längre upp i Småland. Han har fixat det galant men tyckt det är jättejobbigt eftersom han blir åksjuk när han åker buss. Lite dumt detdär, man får inte alltid veta att det är buss. Visste jag det skulle jag hellre köra honom, för han blir faktiskt så dålig att han kräks ibland. Och att vara nio år och sitta på en buss helt ensam och vara åksjuk är INTE roligt. Så lite kan jag känna - skärpning SJ - informera iallafall! I övrigt har det alltid funkat bra och han har lärt känna en massa trevliga konduktörer :laugh:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Han är elva idag (nja - om ett par veckor då). När dom byggde om och han var åksjuk på bussen var han nio, alltså två år sen.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Min mans son var 9 när han började åka tåg själv. Vi åkte med honom de tre första gångerna. Nu har han snart åkt i ett år, en gång i månaden och han tycker det går bra, inte lika spännande längre kanske men det funkar. Hans resa tar 4,5 tim hit och ca 2,5 hem. Åker "vanligt tåg" hit och x2000 hem. Eftersom SJ krånglar med byte av tabeller så finns det inga direkttåg hit längre utan han får byta i Karlstad vilket har gått jätte bra eftersom den stationen endast har ett spår, annars skulle det inte funkat tror jag det är lite läskigt att släppa iväg dem om man vet att de kanske inte hittar. Vi undrade oxå i början ang de sk "tågvärdarna", vi fick olika svar varje gång -Visst finns dom och andra gånger fanns dom inte och var bara tillför de som hade ett handikap. När vi åkt och mött sonen till karlstad så har vi varje gång sett dessa tågvärdar, vi blir inte kloka på om de ska finnas eller ej :confused:
Jag tror att din son klarar det, fråga honom om det ok. Skicka med lite "gott" att äta på och något att göra så fixare de mer än vi tror;)
Att slippa sitta och åka bil samma väg i flera år i sträck gör alla lite gladare, tro mig jag vet!!
Ha det gott och trevlig resa önskar jag din son!
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

*KL*

Min dotter är 5 ½ år nu. hennes far bor 18 mil ifrån enkel resa. Nu är hon för luten för att skicka iväg själv. Tåg blir nog ingen alternativ för då måste hon byta 2 gånger för att komma dit. Men jag har hittat en buss som går direkt till hennes far. Ingen byten alls och tar bara 2 timmar och 40 min. Men som sagt så är hon nog för liten för detta så vi får vänta några år. Jag tror att det skulle gå bra, men som en orolig mamma som man är så skulle man inte våga göra tills hon är runt 7-9 år.

Mvh
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Ibland har det varit banbygge/reparationer (kustpilen) vilket gjort att det varit byten till buss lite längre upp i Småland. Han har fixat det galant men tyckt det är jättejobbigt eftersom han blir åksjuk när han åker buss. Lite dumt detdär, man får inte alltid veta att det är buss. Visste jag det skulle jag hellre köra honom, för han blir faktiskt så dålig att han kräks ibland. Och att vara nio år och sitta på en buss helt ensam och vara åksjuk är INTE roligt. Så lite kan jag känna - skärpning SJ - informera iallafall!

Är det banarbete så framgår sådant alltid på SJ:s hemsida under "trafikmeddelanden". Om man dessutom bokar per telefon så kan man ju fråga - en del brukar även ge sådan information utan att man frågar.

Annars har ju Småland drabbats av en massa oplanerade banarbeten de senaste åren och det finns inget SJ kan göra i förväg åt Gudrun, Per, skogsbrand längs banvallen i Diö osv. osv.

Jag håller med om att det är irriterande att inte veta att det blir buss istället men oftast hade jag själv kunnat ta reda på det i förväg om jag tänker efter.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

*knapplån*

Jag åkte tåg själv till min faster när jag var 6 år. Visserligen en kort resa till ändstationen men det gick hur bra som helst. Jag tyckte det var jättespännande och roligt, dessutom fick jag godis mitt i veckan :bump:. Mamma såg också till att tågpersonalen var medveten om att jag reste ensam och att de hjälpte mig av och att min faster mötte mig.

Jag tror det beror på barnet och hur lång eller krånglig resan är. En nioåring som själv vill och är lugn och ansvarstagande är säkert inga problem.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 630
Senast: Emtherlia
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 805
Senast: Mammas
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 431
Senast: Amha
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 800
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp