Bukefalos 28 år!

Barn resa ensamma på tåg?

Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Fast när det gäller flyg så finns det ju en ledsagarservice för barn. Dvs anställda vuxna som just är till för ditt barn, du pratar med dem när du lämnar över barnet och barnet blir presenterat för den vuxna osv.

På tåget finns ingen sån tjänst i Sverige. Danmark har men det hjälper ju tyvärr inte när han ska åka mellan Köping-Stockholm.

Han ska få åka några gånger med vuxet sällskap för att få lite koll på rutiner och sånt. Sen får vi se när han själv vill åka ensam. Det kanske dröjer år, vad vet jag. Men iom att vi siktar på att han ska kunna åka själv så småningom kan jag motivera pappan att åka med honom också. Tidigare fick jag stå för all hämtning och lämning. Det blir för mig ca 8-9 timmar bilkörning på en helg + tiden som går åt på plats. Senaste gångerna har jag visserligen fått halva bensinkostnaden i ersättning men tiden är det svårt att få igen.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Men varför skulle inte pappan kunna åka med på tåget då?
Om man inte har körkort så är det ju så som man får lösa det hela.
Eller hur?
Det är ju inte ditt ansvar om det nu finns kollektiva färdmedel.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag håller med dig om att det inte bara är mitt ansvar. Tidigare har det varit så att pappan inte velat ställa upp, det är bökigt, besvärligt, omständigt, dyrt osv. Vår son har haft ett stort behov av att träffa honom så därför har jag ju ställt upp såklart. Jag vill ju att min son ska må bra. Nu har dock pappan fått lite ordning på sitt liv med jobb och grejer så därför har jag varit på honom om att han måste ta sin del av ansvaret gällande hämtning och lämning. Han började då med att ge mig pengar. Jättebra tyckte jag naturligtvis men frågade honom om han förstod hur mycket tid det tar att köra två vändor till Stockholm på en helg. Sakta har det börjat sjunka in och i julas åkte han tåg hit för att hämta upp sonen iaf. Nu hoppas jag att han ska åka med honom hem nästa helg.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det är ofta dålig täckning för mobiltelefoner på tågen...

Inte alls. Nuförtiden har de satsat på att förstärka täckningen på tågets kaross så att pendlare ska kunna jobba osv. Klart det finns undantag i skogsbygder men generellt funkar det bra.

Själv åkte jag tåg själv i nioårsåldern men det var en sträcka jag kunde väl - tvärs igenom Småland. Till mamma i Stockholm och senare Göteborg åkte jag själv från Västervik med buss ungefär i den åldern också.

Däremot känns det ju kallare i samhället idag och SJ har dragit ner på personal så man vet ju inte. Min dotter är dessutom inte lika lillgammal och förnuftig som jag var även om hon är smart så jag vet inte när jag vill släppa iväg henne själv. Vi pratade om det häromdagen faktiskt.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det är möjligt! Det gäller ju att prata med barnet, se till att den förstår att den inte ska vara för pratglad av sig då osv. :cool: Försöka även få tag ifrån tågpersonalen. En del är ju oerhört hjälpsamma!! :p

Men det handlar inte om hjälpsamhet. Tågpersonalen må vara hur hjälpsam som helst (till och med så glada och trevliga att de av passagerarna anklagas för fylleri :crazy: ) men händer det något på tåget så är de säkerhetsansvariga och inte barnpassare i första hand. Det är deras arbete. Dessutom jobbar ju tågpersonal lika mycket i restaurangvagnar och annat som med biljettvisering idag. :crazy:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Inte alls. Nuförtiden har de satsat på att förstärka täckningen på tågets kaross så att pendlare ska kunna jobba osv. Klart det finns undantag i skogsbygder men generellt funkar det bra.
Pja, jag vet ju hur lätt det är att få tag på maken när han sitter på tåget... Han åker en hel del.
Men det beror kanske på var i landet man finns - här funkar det INTE.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Inte alls. Nuförtiden har de satsat på att förstärka täckningen på tågets kaross så att pendlare ska kunna jobba osv. Klart det finns undantag i skogsbygder men generellt funkar det bra.
Vilken täckning man får på tåget beror på var tåget befinner sig. Mellan två städer där det är skog kan det vara helt omöjligt. Det beror också på vilket telefonabonnemang man har. Reser man mycket på tåg, rekommenderar jag att man har telia. :p Jag har pendlat för studier m.m. och är tågvan. Täckningen är inte alla gånger vad man skulle önska att den var. :cool:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Men det handlar inte om hjälpsamhet. Tågpersonalen må vara hur hjälpsam som helst (till och med så glada och trevliga att de av passagerarna anklagas för fylleri :crazy: ) men händer det något på tåget så är de säkerhetsansvariga och inte barnpassare i första hand. Det är deras arbete. Dessutom jobbar ju tågpersonal lika mycket i restaurangvagnar och annat som med biljettvisering idag. :crazy:
DE har varit mycket hjälpsamma mot när jag har åkt. Men där kan det även vara beroende på personal till personal. När jag var liten eller yngre, när jag blev äldre åkte tåg utomlands för att ta mig någonstans, har de varit på vägen hur hjälpsamma som helst.
Visst ibland har de gått åt pipan också, men det har alltid gått att lösa på något sätt! Det jag tror är bäst är i dags läget osv är att någon vuxen följer med och ser till att barnet är uppmärksam hela tiden. Är det inga byten så ska det inte vara några problem och man bara sedan säger åt barnet att inte prata med några andra på tåget än konduktören. :cool:
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

KL.
Måste bara fråga av ren nyfikenhet. Har ni ändrat uppfattning om att skicka era barn själva på tåget efter detta tragiska med Engla? Jag måste säga att jag har blivit mera försiktig.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Ja inte känns det självklart att skicka iväg honom men det gjorde det nog inte innan heller. Så här långt har pappan åkt med honom en gång, i övrigt har jag skjutsat. Skulle helst hitta någon som pendlar som han kunde få åka med men då måste man ju också känna att man litar på personen.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Jag har med börjat tänka till lite nu. Kan han inte åka buss? Vilken sträcka gäller det?
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Det gäller Köping - Stockholm. Har inte tittat på bussar alls. Där kan man iofs säga något till chauffören och se till att han sitter långt fram så.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Beror ju på ifall det finns någon som går direkt utan byten också. Kollade lite snabbt på swebus express och där skulle det ta fyra timmar och ett byte att ta sig Köping till Stockholm. med tåg tar det dryga timmen.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Ring och kolla med era lokala lastbilsåkeri. Dom brukar ställa upp och ta med sig ''liftare''
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Varför då?

Det är när man ställer sig med tummen upp ute på vägen som det kan bli lite tokigt.

Men en bokad resa skulle inte jag dra mig för.
 
Sv: Barn resa ensamma på tåg?

Förr JA, då var det andra tider.
För trettio år sedan kunde personer få lift hem ifrån när de varit tex på jobb som flygvärdinna eller liknande och skulle hem snabbt. Idag är det andra tider. En bokad resa på tåg eller flyg känns bättre.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 588
Senast: Emtherlia
·
Småbarn En fråga om barn, delat umgänge och jobb. Jag har två helt fantastiska små på 3 resp 6 år. Jag separerade från deras pappa i mars 2015...
Svar
12
· Visningar
1 795
Senast: Mammas
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 370
Senast: Amha
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 782
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp