Bukefalos 28 år!

Barn utan vett

Sv: Barn utan vett

Det du skrev var inte relevant i ursprungsinlägget. Du har väl knappast ensamrätt på att utveckla tankegången??
Jo, det var det. Jag gav exempel på vad jag gjort i liknande situation. Du däremot drog t ex fram "Sen finns det inget värre än att bli totalt utskälld av en eller helst två stora hundar som hoppar mot rutorna och håller på att välta sin bil när man ska ta bilen vid sidan om deras på snabbköpsparkeringen" var nu det passar in??

Hur vet du vad barnen har för djuruppfattning? Det finns kanske en bland dem som är hundrädd?
Har ögon att se med. Just därför valde jag metod. Hundrädd och mobbar hund? Äh, lägg av!

Barnen ska kunna leka och stoja på skolan utan att ta hänsyn till om det finns någon hund där eller ej. Därför har hundar inte på en skola att göra. Plus allergier och hundfobier naturligtvis.
I originalinlägget var hunden inte bunden på skolgården!


Det var väl ändå ingen som plågade en uppbunden hund???? Det var några barn inne i ett hus som knackade på en fönsterruta och hunden låg utanför. Reagerar hunden på något sådant har den ju väldigt låg tröskel och då tycker jag inte att den har bland barn att göra överhuvudtaget.
Nu är det ju så, att det var mig du angrep i ditt inlägg, och därför förutsatte jag att du menade mina situationer. Givetvis ska en hund inte bekymra sig om knackningar (eller värre) på en glasruta, därom är vi överens.
MEN, och det är ett stort men i sammanhanget (åtminstone för mig), barn skall läras att inte reta eller plåga (man kan faktiskt plåga mentalt!) djur. I det här fallet har hundägaren kanske överreagerat, vad vet jag som inte var där.

LIA
 
Sv: Barn utan vett

"Har ögon att se med. Just därför valde jag metod. Hundrädd och mobbar hund? Äh, lägg av!" Men var du där? Du skriver längre ner att du INTE var där?

Jag vidhåller att det inte är någon som plågat någon hund i den här tråden. Och det är den jag diskutarar. Vad du diskuterar får stå för dig.
 
Sv: Barn utan vett

Jag skulle tro att ganska många av de barn som "mobbar" hundar är mer eller mindre hundrädda. De ser sin chans när hunden är bunden och dessutom styrs barn av grupptryck. Retar en så retar alla.

Barn ska absolut läras att respektera djur, men hundägaren är den som har ansvaret för hur situationen utvecklar sig. Detta tycks många hundägare glömma bort.

//C
 
Sv: Barn utan vett

Men var du där? Du skriver längre ner att du INTE var där?
Jag hänvisade fortfarande till mina egna situationer, eftersom du kritiserade dom. Tror du förstår utan att behöva märka ord.

Jag vidhåller att det inte är någon som plågat någon hund i den här tråden. Och det är den jag diskutarar. Vad du diskuterar får stå för dig.
I så fall förstår jag inte logiken i ditt angrepp på mitt första inlägg.
Så är frågan, hur du vet, att ungarna insåg, att hunden inte blev plågad? Där den stod uppbunden utanför skolgården!
Det är den frågan som för mig är den centrala i den här tråden. Alltså hur ungarna ser på djur och hur dom behandlar dom.

LIA
 
"

Oavsett varför barn gör fel, retar hundar i det här fallet, anser jag att man ska ta tag i det. Oavsett om man är föräldern, hundägaren eller "bara förbipasserande".

Du skriver att "hundägaren har ansvaret för hur situationen utvecklar sig". Det är en sanning med modifikation. Hundägaren har ansvaret för hur hunden agerar, det är rätt, men en situation kan utveckla sig på så många olika sätt.
Som påpekas här så ofta, man ska inte generalisera. Om man ska vara noga. ;)

LIA
 
Sv: "

LIA skrev:
Oavsett varför barn gör fel, retar hundar i det här fallet, anser jag att man ska ta tag i det. Oavsett om man är föräldern, hundägaren eller "bara förbipasserande".
Som förälder vill jag inte ha hundar på skolgården.
Och absolut INTE en som är lämnad utan tillsyn.
Grejjen är att på en skolgård, så är det föräldrarna till barnen som kan bestämma sådant.
Barnen skall nämligen inte utsättas för allergirisken, rädslan om de är hundrädda eller risken att bli biten.
Och det är de hundrädda barnen som blir elakast mot hunden.
De försöker på så sätt att ta kontroll över hunden och därmed sin egen rädsla.

Därför så är det en jättedum ide att binda en hund utan direkt uppsikt på en skolgård.
Det är dåligt för hunden och det är dåligt för barnen.

Att släppa in hunden i en flock med barn, skulle i bästa fall "bara" resultera i hundförbud och reprimand för ägaren.
Men i sämsta fall med både skadade barn och skadad hund.
Ungar i flock skulle lätt reta upp en hund så att den blev farlig.
Jag vet då vad jag i panik skulle göra med en lös hund som anföll en hög ungar.
Och jag tror inte att hunden skulle överleva det.
Det vore mycket dumt, både att utsätta någon som fungerar som jag och hunden för ett sådant möte.
 
Sv: Barn utan vett

En hund som är instängd i en bil är en helt annan sak. Den sitter i sin bil, i sitt revir. Den här hunden var placerad utomhus.

Binder man upp hunden på ett ställe så bygger hunden upp ett tillfälligt "revir" där den befinner sig. En hund har även ett område runt sig på 4 m, där den har som sin zon. Den behöver inte "vakta" det, men det är väldigt individuellt. Kommer inte på namnet just nu. Men precis som med människor, så känner man sig obehaglig till mods om en främmande männsika kommer inom kramavstånd från dig. En hund har även de detta avstånd, fast det är betydligt större. Kommer man innanför det så kommer hunden att reagera, hur den reagerar är helt upp till hundindividen. En osäker hund kommer tex visa genom skall och ev. utfall att du är för nära. En annan hund kanske tycker det är mysigt och bjuder in dig för en kelstund.
 
Sv: Barn utan vett

Hunden var inte på skolgården, så vad menar du?

.

Ungar i flock skulle lätt reta upp en hund så att den blev farlig.
Jag vet då vad jag i panik skulle göra med en lös hund som anföll en hög ungar.
Och jag tror inte att hunden skulle överleva det.
Det vore mycket dumt, både att utsätta någon som fungerar som jag och hunden för ett sådant möte.
Eftersom du är dokumenterad hundhatare, undrar jag, hur du så självsäkert kan uttala dig om hundars egenskaper? Kunskap brukar ju följa på intresse.

Ungar i flock ... Rent nonsens! Enstaka, skadade hundar kan reagera fel (men det är inte dom det här gäller), övriga sticker om dom inte trivs. Du skulle bara sett min livsfarliga, stora schäferhane spela boll med en hel förstaklass förra veckan. På tal om ungflock.
Jag vet då ... Bli biten du också? :smirk:
Och jag tror ... Kanhända skulle den bli avlivad, beroende på. Utan skjutvapen skulle du själv vara chanslös (mot en stor, ilsk hund).
Det skulle vara ... Onekligen.

LIA
 
Sv: Barn utan vett

Och därför är en skolgård eller direkt anslutning till en sådan inte någon lämplig plats att binda upp sin hund.
 
Sv: Barn utan vett

"Ett alternativ? Ta med hunden in och släpp den i ungskocken" skrev du som tips till Madde85. Då var det väl ändå hennes situation och hennes hund du diskuterade? Eller?
 
Sv: Barn utan vett

Skolgården är inte tillåten att ha hund på, men så var ju inte fallet här vad jag förstår det som. Har inte läst så noga.

Att binda upp hund överhuvudtaget, anser jag för hundens skull vara olämpligt. Men barn och vuxna måste ändå respektera och förstå att man inte ska gå fram till en främmande hund. Än mindre reta dem.
 
Sv: Barn utan vett

Japp, precis så är det.

På tal om bilar. I en bil är hunden förhindrad att reagera på ett naturligt sätt vid "intrång" på revir/livsutrymme (hur man vill se på det) och reagerar hellre onödigt tidigt och mycket. Hur bestäms bl a av hundens mentalitet, träning, vana osv. Vill man inte ha en hund, som skäller på bilgrannen, så behöver man inte. En bilskällare är inte ett dugg aggresivare än andra, när den väl kommit ut ur bilen.

LIA
 
Sv: Barn utan vett

Jag tycker inte man tar med sig en hund till en skola, och lämnar utanför. man har strikt ägaransvar och i en miljö med en massa barn? lämna hunden så att man inte själv kan ingripa snabbt vid en incident?

Jag hade inte gjort det...
 
Sv: Barn utan vett

Jag skrev också:
Jag har ett par gånger, då hund blivit mobbad i bilen, helt sonika släppt ut den, och bett ungarna upprepa.
Svårt för mig att veta vad du anmärker på, eftersom du hoppar fram och tillbaka. Det här känns ofruktsamt, så kan vi lägga ner?

Återigen, är det inte bättre att diskutera sakfrågor än att försöka märka ord och leta hänsyftningsfel?

LIA
 
Sv: Barn utan vett

LIA skrev:
Eftersom du är dokumenterad hundhatare, undrar jag, hur du så självsäkert kan uttala dig om hundars egenskaper? Kunskap brukar ju följa på intresse.
Grejjen är att jag vet hur hundar reagerar på mig.
Och det vet inte du.

De blir totalt odrägliga och skall till varje pris vara på mig och försöka att vinna min uppmärksamhet.
Ju mera jag försöker att bli av med dem, ju mera "på" blir de.
Det blir en mycket dålig ond spiral.

Och jo, jag kan nog avliva en hund med bara kroppen om den inte är för stor.
Det går att med våld bryta nacken på vissa av dem.
Boxer eller Rottveiler blir kanske litet svårt dock.

Sedan i motsats till vad du tror, så är jag faktiskt mycket hundvan.
Vi hade schäfer när jag var liten och under en lång tid så umgicks jag oerhört mycket med en tjej som var utrustad med först ett par Boxrar och sedan Rodesian Ridgeback.
Boxrarna kände jag bäst och kunde t.o.m. vara hundvakt åt en utav dem.
Den respekterade min integritet så vi kunde umgås på ett för mig behagligt sätt.
Jag har t.o.m. varit figurant med armen instucken i en stor kudde.
Jag är inte rädd för hundar, jag tycker bara att de är korkade, osjälvstädiga och irriterande.
 
Sv: Barn utan vett

GaurdianAngel skrev:
Skolgården är inte tillåten att ha hund på, men så var ju inte fallet här vad jag förstår det som. Har inte läst så noga.

Att binda upp hund överhuvudtaget, anser jag för hundens skull vara olämpligt. Men barn och vuxna måste ändå respektera och förstå att man inte ska gå fram till en främmande hund. Än mindre reta dem.

Det var i direkt anslutning till skolgården, dvs på ett ställe där det finns mycket barn i rörelse. Och det var ingen som gick fram till hunden. Än mindre retade den.
 
Sv: Barn utan vett

Jag svarade på att du tipsade Madde85 att släppa sin hund bland barnen. Din hund har jag inte skrivit en bokstav om. Vilket jag också påpekat då du rört ihop det redan längre upp i tråden.
 
Sv: Barn utan vett

Grejjen är att jag vet hur hundar reagerar på mig
Vad tror du det beror på? Jag menar hur dom regagerar.
Det kan inte möjligtvis vara din inställning till dom?

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Barn utan vett

Det kvittar väl egentligen varför? Människor som har den inställningen till hundar som Iu har finns överallt i samhället. Och de får ha den inställningen om de vill. Och därför kanske en del hundar reagerar negativt på dem. Det kan man inte göra något åt. Därför måste man som hundägare vara beredd på att möta en "IU:are" här och där. På en skolgård t.ex. Ett barn med "IU-inställning" till hundar blandat med lite rädsla och en kopplad, obevakad hund på en skolgård tycker jag är en dålig kombination.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 222
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 858
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 474
Senast: Whoever
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp