Bukefalos 28 år!

Barn utan vett

Sv: Barn utan vett

en skällande hund i bilen bredvid är en akustisk miljöförstöring.
Den innebär att jag inte kan kommunicera med det talade ordet med min familj eller andra som jag åker bilen tillsammans med.

Så tycker jag om skrikande ungar också ( akustisk miljöförstöring )
 
Sv: Barn utan vett

Calazirya skrev:
Så tycker jag om skrikande ungar också ( akustisk miljöförstöring )
Ja, och dessa skall ju inte heller skrika.
Om nu inte föräldrarna försöker att få stopp på barnskriket, så gör de ju fel.
Att de inte lyckas är ju en annan sak.
Men om man lämnar hundarna i bilen och går därifrån, så har man ju ingen kontroll alls över hur hundarna låter.

Skillnaden mellan barn och hundar är att hundar, de kan man lämna hemma.
Barn, de skall med till affären dels för att lära sig uppföra sig i affärer och dels för att lära sig hur man handlar.
Samt då för att det faktiskt inte går att lämna dem åt sig själva.

En hund kommer aldrig att behöva lära sig att handla, så den har inget i affären att göra.

Jag tycker också att skrikande ungar är gräsligt.
Så det jobbar jag hårt på att träna bort hos mina ungar.
Jag skall ju bo under samma tak, och det måste jag ju överleva.
 
Sv: Barn utan vett

GaurdianAngel skrev:
Jag lägger ner denna diskussion. Ni gör allt för att missförstå.
Du hoppar från det ena till det andra.
Det var du som drog in din fobi och att du krävde hänsyn.

Nå, vad har du för fobi då?

Jag tycker ju precis som du att även skrikande barn är en akustisk miljöförstöring.
Men bara för att någon annan beter sig illa, så rättfärdigar det inte att hundar kan få sitta i bilar på en parkering och skälla.
Om jag minns rätt så får man inte ens förvara hundar i bilar, enligt djurskyddslagen och för hundens skull.

Två fel blir liksom inte rätt.

Det är väldigt vad denna tråd kom att handla om hundägarens behov av ett enkelt liv - kontra de hundlösas rätt till hundfrid.
Vart tog de stackars hundarna vägen, vem tar hänsyn till dem?
Varför skall de behöva sitta och vänta ensamma i en bil bara för att ägaren inte ids skjutsa hem dem, och varför skall de behöva sitta ute bundna ensamma på en främmande plats?
Det kan de väl aldrig vara hundens eget val?
 
Sv: Barn utan vett

Jag har inte någon hundfobi. Jag har haft hund hela mitt liv, har två just nu, varav den ene är egen uppfödning och den andra har jag tävlat en hel del lydnad med. Bor granne med en stor kennel och har jobat med hundar en period under min uppväxt.

"Andras egendom antar jag att man tar hänsyn till." Jag får inte närma mig din bil men dina hundar får göra så jag tappar mina matkassar? Om man har skälliga hundar som går igång när de är ensamma i bilen så får man antingen lämna den hemma eller parkera på ett ställe där ingen störs av dem. Inte mitt på en trång parkering.

Och det är klart att man ska gå med hundarna i skogen men möter man någon får man kalla in hunden och inte bara låta den gå på mot dem.
 
Sv: Barn utan vett

Inte_Ung skrev:
Jag är inte rädd för hundar, jag tycker bara att de är korkade, osjälvstädiga och irriterande.

Du är för rolig du, Inte_Ung. Och väldigt förutsägbar! Jag gissar att du har lite tråkigt för tillfället och vill ha en liten uppfriskande och het debatt där du kan hetsa upp en eller annan hundägare? Annars finns det väl ingen som helst anledning att komma med ett så tramsigt uttalande? I synnerhet på ett hundforum? Grejjen är (för att citera dig) att det ju knappast lär få hundfolk att bli mer förstående för de som inte gillar hundar.

Och jo, jag vet att du gillar att provocera hundfolk när du har tråkigt. Eftersom du själv har sagt det (dock inte till mig).
 
Sv: Barn utan vett

Snuffsan skrev:
"Andras egendom antar jag att man tar hänsyn till." Jag får inte närma mig din bil men dina hundar får göra så jag tappar mina matkassar? Om man har skälliga hundar som går igång när de är ensamma i bilen så får man antingen lämna den hemma eller parkera på ett ställe där ingen störs av dem. Inte mitt på en trång parkering.

Nu tycker jag du förvränger en hel del. Så sas det inte. Självklart är det jäkligt irriterande att hundar skäller i bilen och irriterar folk, men de kom väl knappast åt dig, det fanns, förutom skrämselrisken, ingen risk för att bli attackerad? (Och ja, skrämselrisken är illa nog).

Men såvitt jag vill minnas så var det så att tonåringar hade attackerat GA:s hundar inne i bilen m h a pinnar. Och hade någon attackerat min hund i bilen så hade jag förbanne mig inte sagt ett pip om ifall han hade skällt stämbanden av sig. Faktum är att jag hade skällt själv.
 
Sv: Barn utan vett

Rent lagligt, eftersom man har strikt ägaransvar, så ifall hunden skäller i bilen och skrämmer upp en förbipasserande häst som i sin tur vållar skada.. Så är det hundägaren som ryker...

Vi hade en liknande diskussion på gnägg för ett tag sedan.

Så, rent juridiskt, oavsett om en hundägare har "rätt" till ett liv eller inte, så är det den som åker dit vid eventuell skada som skett..

Mao skulle snuffsan kunna stämma ägaren till gröna volvon om matvarorna gick sönder
 
Sv: Barn utan vett

Oj, har då stött på otroligt många föräldrar som ger blanka sjutton i att ungen skriker och förpestar min inhandlingsro i ex matbutiker.

En hund som skäller i en bil på parkeringen stör ju iallafall inte ordningen inne i butiken..

En hund kommer aldrig att behöva lära sig att handla, så den har inget i affären att göra.

Nej i en affär brukar inte hundar följa med ..

Barn, de skall med till affären dels för att lära sig uppföra sig i affärer och dels för att lära sig hur man handlar.

Man får väl skaffa barnvakt eller lära ungen att vara tyst inne i affären, varför ska jag som inte ha barn få min tid förpestad för att andra som valt att skaffa barn inte kan få ungen att lyssna, eller ännu värre föräldrar som inte bryr sig.

/ C som har låg nivå precis som alla andra här just nu
 
Senast ändrad:
Sv: Barn utan vett

Nja, det där är jag mycket tveksam till. Det är lätt att läsa en lag och utifrån den säga att si eller så är det. Det är en annan sak att veta hur lagen tillämpas. Har du något exempel på där tillsynslagen har tillämpats på det sättet som du beskriver?

I fallet ovan så tror jag att det blir mycket svårt att tillämpa tillsynslagen och få en fällande dom.

Dessutom brukar skällande hund, dvs störande hund inte gå under tillsynslagen.
 
Sv: Barn utan vett

Jag är inte säker, men vi diskuterade huruvida strikt ägaransvar gällde t ex på egen tomt, om någon rider in på tomten och hunden skäller, hästen skenar och skadar sig/ryttare...

Hundägaren ansvarig.....

Sen kan man ju tycka vad man vill om saken i sig, jag har hund själv....
 
Sv: Barn utan vett

Amen, för barn gäller inte strikt ägaransvar ;) :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Barn utan vett

Nenne1 skrev:
Du är för rolig du, Inte_Ung. Och väldigt förutsägbar! Jag gissar att du har lite tråkigt för tillfället

Jag hoppas att jag både är förutsägbar, tydlig och lättbegriplig i just denna tråd.
Jag försöker nämligen att vara lättbegriplig just nu, inte så lätt i mitt fall kanske.

Och nej, jag är inte på den här tråden för att den handlar om hundar, jag är på den här tråden för att den handlar om barn och för att den handlar om hur mycket hundägarnas behov skall få styra livet för oss andra.

Mina tidigare nedslag på hund gjorde jag för att lösa ett problem som jag hade med hundar i min närmiljö.
Och jag fick , om dock något motspänstigt, den hjälp och information som jag behövde.
Jag har i dagsläget inte några problem med hundar alls.
De hundar som jag träffar är trevliga och de otrevliga hundarna med otrevliga ägare har jag skrämt bort.
 
Sv: Barn utan vett

Calazirya skrev:
Man får väl skaffa barnvakt eller lära ungen att vara tyst inne i affären, varför ska jag som inte ha barn få min tid förpestad för att andra som valt att skaffa barn inte kan få ungen att lyssna, eller ännu värre föräldrar som inte bryr sig.
Barn, eller andra människor med för den delen, skall inte uppföra sig illa inne i en butik.

Varför skall jag som har skaffat barnvakt för att handla, eller har en glad och trevlig unge med mig, få min fridfulla shoppingrunda sönderskriken av andras odrägliga ungar.

Det ena felet rättfärdigar inte det andra.
Men jag tycker nog att debatten om gräsliga skrikande ungar hör hemma på forumet "Barn", så vill du diskutera det, starta gärna en tråd om det på "Barn".
Jag forstsätter också gärna där.

Här så handlade det om hundar.
Och hundar som är på fel ställe eller beter sig fel eller låter illa och därför råkar illa ut.
 
Sv: Barn utan vett

För mig är det inte en fråga om tyckande här utan att veta hur lagen skall tillämpas.

I det fallet som du beskriver nu kan mycket väl gå under strikt ägaransvar men skulle troligen leda till en förlikning i rätten då man inte har rätt att rida på någon annans tomt. Skulle man däremot rida på en väg som går genom någons tomt blir saken helt annorlunda.

I fallet med en skällande hund i en bil så tror jag att det är mycket svårt att tillämpa tillsynslagen där det strikta ägaransvaret ligger rakt av. I vissa speciella fall kanske men inte rakt av. Till exempel om jag parkerar min bil med en hund i bredvid en ridväg, på en ridskola eller där det är rimligt att en häst kan komma förbi så finns det fog för att säga att jag har brustit i tillsyn. Dock tror jag det är mycket svårt att komma till en fällande dom om jag har parkerat bilen med hund i där det inom rimlig gräns kan kännas riskfritt. Annars skulle man i princip lasta en skällande hund för allt som händer i närheten av den bil den sitter i.
 
Sv: Barn utan vett

Calazirya skrev:
Irriterande ungar kan stanna hemma .
Du kan inte ana hur ofta som de faktiskt gör det.
Och hur illa som det skulle vara i affären om de inte gjorde det.

Ofta så har barn 2 föräldrar, den ena hämtar barnen och den andra handlar.
 
Sv: Barn utan vett

Jag tycker att diskussionen ni för är lite väl barnslig så den kanske också bör vara på BARNFORUM.. :smirk:

Tillägg:

Och dom uppfostrade föräldrar som väljer att inte ta med sina skrikiga ungar får aldrig något TACK.

Precis som det är för oss hundägare som bara för höra SKIT fast att våra hundar beter sig ...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 234
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 859
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 480
Senast: Whoever
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp