Bukefalos 30 år!

Jag fick mitt första barn när jag var 40 och ska få mitt andra nu vid 42. Tror jag haft svårare graviditeter pga min ålder. Och jag hade inte klarat av att sköta hästar under graviditet pga trötthet, sammandragningar och foglossning.
Första förlossningen slutade i kejsarsnitt och det hade också hindrat hästskötsel under läkningen.

Första 6 månaderna kändes det lätt att hinna med andra saker men det blir svårare och svårare desto äldre barnet blir.

Jag ser fördelar med att vara äldre då jag är lugnare och tryggare i allt men känner att det är viktigare med träning och hålla kroppen i form för att jag ska orka leva ett aktivt liv med barnen i 15 år till
Men du klarade av att jobba eller?

Nån som har erfarenhet av att ha barn och hästar? Jag 3 hästar (2 små) i eget stall vilket ju innebär mockning, bära vatten och hö och in och utsläpp vintertid man har ju inte så mycket avlastning heller i eget stall. Tänker hur pass man behärskar sånt under graviditet och efter samt med småbarn.
När man är äldre ökar risken/chansen för tvillinggraviditet. Jag fick tvillingar ändå, trots graviditet vid 32 års ålder. Jag fick rejäla foglossningar vid vecka 16, i slutet kunde jag knappt gå. Det tog många veckor innan jag kunde röra mig ordentligt igen efter förlossningen. Så för min del hade jag inte klarat av att sköta hästar. Valde att sälja min enda när jag fick reda på tvillingar.

Men du klarade av att jobba eller?
Inte hela vägen till BF. Inte ens med en arbetsgivare som låter mig jobba hemifrån. Tröttheten i tredje trimestern är något annat. Det är omöjligt att säga hur graviditeten kommer bli för någon annan. Även samma kvinnor har helt olika upplevelser från sina olika graviditeter, förlossningar och barn.

Det kan vara helt okomplicerad, man kan bli helt utslagen av illamående, foglossning, diabetes, havandeskapsförgiftning. När man är gravid går det inte bita ihop och köra på som man kan göra vid vanlig sjukdom utan det är bara att snällt lyssna på kroppen.

Jag själv skulle aldrig avråda någon att strunta i barn för att man passerat 40 men att skaffa barn ställer verkligen livet på ända.

Jag har själv inga barn och inte riktigt lika "gammal" som du (dock fortfarande lite velig i barnfrågan och själv för högt BMI) men både mormor och äldsta moster födde barn vid 40 +, själva förlossningarna inga konstigheter förvisso inte deras första men det hade hunnit gå rätt många år från tidigare barn till senare :). Det jag tänker på är ju att din ålder plus ditt rätt höga BMI kan ställa till det; risken ökar ju för graviditetsdiabetes, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning osv. Missfall ja, min moster fick missfall x flera innan det bar hela vägen- dvs lätt för att bli gravid som 40+ men det var ju att behålla med men till slut så. Så om du är för gammal, ja KAN vara så eller lika gärna inte alls. Sen är det ju ökade risker för kromosomavvikelser osv som tagits upp men finns ju tester. Men ja missfall finns ju ALLTID en risk för och särskilt som lite äldre.

Skötsel med hästar som gravid och med småbarn har fungerat olika i min omgivning; för vissa hela vägen fram till förlossning utan problem, min yngsta moster hoppa på kryckor pga foglossning redan från tidig vecka (har dock inte häst själv). Samma med småbarn; vissa har lättare att fortsätta med hästarna än andra- väldiga variationer i min omgivning.

Jag fick mitt första och enda strax innan jag fyllde 40, jag fick foglossning i 4e månaden och högt blodtryck i 6-7e månaden.

Jag fick lämna ut mina hästar på foder/utbildning då det var omöjligt för mig att sköta om dom och inte tänkte lägga det på min sambo.
Sedan blev jag sjukskriven för blodtrycket i drygt 2 månader och skulle under den tiden ta det lugnt i soffan. (En läkare tyckte t.o.m. att jag inte ens skulle titta på tv, det rådet ignorerade jag).

Det är svårt att gissa sig till hur en graviditet kommer att bli.

Nån som har erfarenhet av att ha barn och hästar? Jag 3 hästar (2 små) i eget stall vilket ju innebär mockning, bära vatten och hö och in och utsläpp vintertid man har ju inte så mycket avlastning heller i eget stall. Tänker hur pass man behärskar sånt under graviditet och efter samt med småbarn.
Som många skrivit, det är omöjligt att svara på.

För min del så funkade det hjälpligt med första barnet (hade tre hästar på lösdrift, behövde ej bära tungt). Med andra barnet hade jag inga hästar kvar och det var tur för det hade varit stört omöjligt pga alla komplikationer man kan tänka sig.

Har absolut tänkt mig avlastning från den andra föräldern. Jag sköter hästarna själv men jag har inte stallet hemma på gården vilket kanske gör det hela lite knepigare om man tar barnet med sig. Finns inte riktigt nån bra gårdsplan vid stallet för barn utan på gården nära stallet finns en lastbilsfirma så det är en del trafik där.
Just en sådan grej som gårdsplan borde man väl kunna hitta något annat alternativ. Tänker snarare värre när barnet börjar röra sig mer själv som trafik och sånt börjar spelar mer roll?

Jag fick mitt första och enda strax innan jag fyllde 40, jag fick foglossning i 4e månaden och högt blodtryck i 6-7e månaden.

Jag fick lämna ut mina hästar på foder/utbildning då det var omöjligt för mig att sköta om dom och inte tänkte lägga det på min sambo.
Sedan blev jag sjukskriven för blodtrycket i drygt 2 månader och skulle under den tiden ta det lugnt i soffan. (En läkare tyckte t.o.m. att jag inte ens skulle titta på tv, det rådet ignorerade jag).

Det är svårt att gissa sig till hur en graviditet kommer att bli.
Men alltså titta på tv… skulle du blunda resterande tid eller vadå O_o
Jag menar allt kan ju ge ett ökat blodtryck. Gå ner för trappor eller vad som helst.
Just tv rör man sig inte ens och vad man tittar på behöver inte vara skräck utan kanske typ Luffarlasse

Men alltså titta på tv… skulle du blunda resterande tid eller vadå O_o
Jag menar allt kan ju ge ett ökat blodtryck. Gå ner för trappor eller vad som helst.
Just tv rör man sig inte ens och vad man tittar på behöver inte vara skräck utan kanske typ Luffarlasse
Eller hur, tvn var viktig där jag låg i soffan 😁
Hans rekommendation var ljudböcker, men det blir så tråkigt i längden.

När man är äldre ökar risken/chansen för tvillinggraviditet. Jag fick tvillingar ändå, trots graviditet vid 32 års ålder. Jag fick rejäla foglossningar vid vecka 16, i slutet kunde jag knappt gå. Det tog många veckor innan jag kunde röra mig ordentligt igen efter förlossningen. Så för min del hade jag inte klarat av att sköta hästar. Valde att sälja min enda när jag fick reda på tvillingar.
Ja vilken skräck det skulle va att behöva göra sig av med hästarna pga att man ska ha barn. Jag kommer möjligen bli tvungen att lämna ut min stora häst på foder eller något om jag nånsin får barn för ingen i min familj kan sköta en stor häst pga hästrädsla, dom små hoppas jag kunna ha ändå. I början mitten av graviditeten bör man ändå klara skötsel tycker jag då jobbar ju gravida som vanligt ännu. Har för mig att i USA har man inte ens rätt att sjukskriva sig för graviditet eller får iallafall inga pengar för det.

Ja vilken skräck det skulle va att behöva göra sig av med hästarna pga att man ska ha barn. Jag kommer möjligen bli tvungen att lämna ut min stora häst på foder eller något om jag nånsin får barn för ingen i min familj kan sköta en stor häst pga hästrädsla, dom små hoppas jag kunna ha ändå. I början mitten av graviditeten bör man ändå klara skötsel tycker jag då jobbar ju gravida som vanligt ännu. Har för mig att i USA har man inte ens rätt att sjukskriva sig för graviditet eller får iallafall inga pengar för det.
Alltså, jag tror verkligen att det mesta löser sig och att man inte ska hänga upp sig för mycket på praktiska hinder för att försöka få barn. Med det sagt så har du ingen aning om hur du mår under graviditeten. De allra flesta klarar att leva ungefär som vanligt större delen av tiden. Men har du otur kan du vara sängliggande mer eller mindre hela graviditeten.

Att man inte kan bli sjukskriven för graviditet i USA skulle jag inte ta som ett betryggande argument. Det är ju ett U-land när det kommer till försäkringar. Även här i Sverige är det ganska kajko. Jag var sjukskriven på 50 % v. 20-30 ungefär. V. 30-38 var jag sjukskriven 25 % med exakt samma besvär. Inte för att min arbetsförmåga var bättre, utan för att det var normalt att må dåligt i slutet av graviditeten.

Innan jag fick barn så tyckte jag också att det var en skräck att ev. behöva göra sig av med hästarna pga av barn. Nu, 15 år senare har jag inga hästar och det var allt annat är skräckinjagande att sälja dem. En får andra perspektiv när en väl blivit förälder och det en trodde spelade roll innan gör inte alltid det sen...

Jag har jättemånga kollegor som absolut inte kunnat jobba som vanligt som gravida pga deras mående. Än mindre orka sköta hästar.
Så det gäller verkligen att ha en plan för att man inte kommer orka/kunna/få. Och då gäller det inte bara sista månaden av graviditeten.

Detta är inte USA.
Eftersom du får avlastning borde du kunna ha kvar hästar. Om inte barnet kräver massor tex kolik. Sånt är ju också övergående tänker jag.
Förstår faktiskt inte att det är så vanligt att sluta med hästar när ett barn kommer.
Vet flera som kommit tillbaka sen efter x antal år och bara måste skaffa häst igen.
Förstår om man står där helt själv och har ett osedvanligt krävande barn. Men annars nja. Handlar nog mycket om hur man lägger upp allting.

Detta är inte USA.
Eftersom du får avlastning borde du kunna ha kvar hästar. Om inte barnet kräver massor tex kolik. Sånt är ju också övergående tänker jag.
Förstår faktiskt inte att det är så vanligt att sluta med hästar när ett barn kommer.
Vet flera som kommit tillbaka sen efter x antal år och bara måste skaffa häst igen.
Förstår om man står där helt själv och har ett osedvanligt krävande barn. Men annars nja. Handlar nog mycket om hur man lägger upp allting.
Det jag tänkte var att jag kanske måste låna ut stora hästen under graviditeten och ta tillbaka senare eftersom jag verkligen inte har någon som kan sköta eller leda hästen in å ut om jag inte gör det själv, helst inte men. Kan ju annars vara många som tappar hästintresset när dom får barn men dom kanske inte var riktiga hästentuiaster från början.

Det jag tänkte var att jag kanske måste låna ut stora hästen under graviditeten och ta tillbaka senare eftersom jag verkligen inte har någon som kan sköta eller leda hästen in å ut om jag inte gör det själv, helst inte men. Kan ju annars vara många som tappar hästintresset när dom får barn men dom kanske inte var riktiga hästentuiaster från början.
Tänker lite så med; beror väl många gånger på hur starkt intresse man har, lite som i tonåren när så mycket annat börjar locka

Förstår inte heller det.
Har två barn, kanske ska tilläggas. Både stått inackorderad och har nu eget stall.
Nä asså som min allra bästa vän brukar säga; måste man välja mellan barn och häst och att ägna sig åt sitt brinnande intresse gör henne inte till en sämre mamma, tvärtom. Men som sagt. Det är ju då olika. Fått höra så mycket anti om hur barn "förstör ditt liv" och bla bla, så less på hur vissa gastar så blir ju fan alldeles velig deluxe. Nej graviditet är ingen sjukdom men det kan verkligen te sig och påverka så och som redan sagts är det ju omöjligt att säga hur lite eller mycket problem man kan vänta sig med kroppen och så.

Kan ju annars vara många som tappar hästintresset när dom får barn men dom kanske inte var riktiga hästentuiaster från början.
HAHAHAHAHAHA!

Jag var besatt av hästar och ridsport. Jag levde för hästarna. Jag skulle hellre dö än sluta med hästar. Det fanns inget som var viktigare i mitt liv än hästarna.

För min del handlade det mest om att jag tog en paus för jag kände inte att jag kunde hålla på på den nivån jag ville samtidigt som jag hade småbarn. Då tyckte jag det var bättre att sälja hästarna och sen köpa ny/a häst/ar när jag hade fått barn färdigt. Men sen upptäckte jag hur otroligt mycket annat det fanns i livet och det blev aldrig någon mer häst.

men dom kanske inte var riktiga hästentuiaster från början.
Jag tror att det är ett väl långtgående antagande. Jag vet många väldigt "riktiga" hästentusiaster som behövt ta kortare eller längre uppehåll med hästeriet när de fått barn. Det finns ingen möjlighet att förutspå hur resurskrävande en graviditet, eller för den delen ett föräldraskap, kommer att bli och förutsättningarna för avlastning m m i det enskilda fallet skiljer förstås mycket stort.

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Särintressen hos barn
  • Köpenhamn med barn?
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka