Nej, vi hade lite tur att vi fick en valp i nära familj när barnet var rätt litet. Det har lärt barnet att bara stå stilla tills hunden slutar med vad den än håller på med. Men det är en liten hund. Men jag är lika fascinerad över hur få föräldrar som har koll på hur man hälsar på ett djur. Vår ”passhund” är en sån som gärna kommer och viftar lite men blir klart obekväm om någon han inte känner kastar sig över honom. Jag tänker att det är så grundläggande att man sätter sig ner och hälsar ”nedifrån” på hundar och aldrig ”jagar” en hund som inte själv söker kontakt, nu skulle jag säga att just den här hunden är så bombsäker man kan bli med människor men han är otroligt tydlig med att han vill söka kontakt och inte tvärtom, men har förstått att många barn inte vet eller fått lära sig det, så inte konstigt att det blir krockar.Exakt, det är samma lika åt alla håll.
Har haft situationer där jag haft en sprattlig valp under ena armen och ett gråtande barn under den andra och försökt att hålla isär dem utan att valpen blir rädd. Medan valpens ägare långsamt strosar närmre och skrockar milt att han är såå snäll så.(man bara, uppenbarligen jag har den under armen och lever än... det hjälper inte min unge som nyss hade den i näsan från ingenstans.)
Så det hjälper inte långt när man försöker uppfostra ett barn att älska och kunna hantera hundar när det blivit plötsligt vält på skolgården av en lös labrador sedan heller. -Vill bara hälsa. Mmm tro det när labradoren väger dubbelt så mycket som ungen.
(det är helt galet vad folk är konstiga med sina hundar nuförtiden.)