Barndomsmat

Känner ingen mycket rätter här, när jag var liten åt vi:

- Makaronilåda
- Fiskpinnar
- Kassler med ananas
- Fläskkarré med "bea och pompa"

Panerad fisk med "vit sås" som man fick i skolan gör vi fortfarande hemma :d
 
Minns maten från barndomen som bra, mycket gör jag ännu. Typ vanlig husmanskost. En sak som jag aldrig åt och fortfarande inte skulle äta var köttkonserver som morsan ibland köpte. Sladdrigt "kött" som luktar kattmat 🤢 som tur var fick man något annat då. Syrran var kinkig och jag allergisk så det fanns alltid flera alternativ😆

Pappas rätt då vi var hos honom var älggryta som fått puttra en hel dag med mycket lök,vitlök och kryddor. Maten var en höjdpunkt! Morsan däremot som hatade vitlök klagade alltid på hur vi stank...

När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
Pannkakor, plättar, och våfflor är mat. Oavsett vad en har på eller inte har på. Jag minns hur jag stod och väntade på sista lilla pannkakan varje gång, den som var perfekt för ett litet barn att bara trycka i munnen som den är.

Min bror däremot... Han tyckte att alla pannkakor som hade brunt på sig var brända. Mamma stod och stekte och stekte och han ratade varenda en. Till slut blev hon så sur så hon hällde smeten i ett glas och ställde fram till honom och gick sin väg:o :laugh:
 
Flygande Jakob som är så gott 🤩 Fast nu har vi nytt den butiksgrillade kycklingen mot file, jordnötterna mot cashew, och grädden med chilisås har blivit lite magrare och kryddigare 😜
Sonen lagar Flygande Jakob stup i kvarten här hemma så nu börjar jag bli rätt less på det. Men ja, det är en underskattad rätt som går lätt att piffa upp.

I morgon ska sambon laga Africana, en annan bortglömd klassiker :p
 
Satt och funderade som en galning men det enda jag kommer på att jag aldrig mer kommer äta är bearnais gjord på pulver, ja sås överhuvudtaget gjord på pulver
Ja och Lättolagom eller andra lika äckliga smörsubstitut
 
Jag är uppväxt med en kock till far så vi åt bra mat hemma men vi åt nog samma typ av mat som folk i övrigt.
-Macaronpudding
-Stinas Kyckling
-Uncel Bens Sweet and sour-sås med fläskfile
- Kassler i ädelostsås och ärtor (till pasta)
- kassler i ugn med annanas
-falukorv i ugn med tomat, lök och ost.
-blodpudding med stekt potatis, baccon och lingonsylt.

Lyxen var på helgen när vi fick bakpotatis och pappas goda kryddsmör :love:

Jag äter inget av rätterna idag mer än bakpotatis.
 
Är uppvuxen på pannkakor typ. Här är receptet lika många ägg som dl mjöl och dubbelt så mycket mjölk plus lite salt 😋. Mamma försökte febrilt få i sin dotter lite grönsaker så det blev senare även rivna morötter i smeten, inspirerad av lille skutt i bamse.
Vi hade samma recept! och eviga grälet, pannkakor med sylt (gräddde? omg? noooo? onyttigt! aaaaargh, icke sa nicke för mamma på 90-tal, lättmjölk, lätta, lättvadsomhelst, majonäs? leder till omedelbar död, ta mycket lite, creme fraiche? aldrig. Lättgrädde går att vispa minsann, lite, till konserverad frukt, om man bara anstränger sig.) är inte middag, det är efterrätt, enligt mamma, som ändå aldrig någonsin serverade det som efterrätt, utan bara som middag. Så tyvärr inte så ofta då.

(Själv tycker jag ägg och mjölk och lite grövre mjöl är nyttigt så :) men tycker fortfarande grädde är enstaka gång till skillnad från man, som har fel.)
 
Senast ändrad:
I avdelningen "kommer aldrig mer äta":

- massor av olika rätter med lever, bland annat nån slags leverlåda i gratängform
- korvlåda, köptes färdig, har för mig att det var russin (!?) i

Annars åt vi mest mat hemma som jag fortfarande kan tänka mig att äta om jag än inte lagar det själv. Jag minns starkt någon rätt med kassler insmetad i vitlöksost och sen inrullad i smördeg och bakad i ugnen. Åts med ris och var väldigt gott vill jag minnas, men har inte ätit det sen jag var liten.

På somrar och vintrar hälsade vi på hos min faster och farfar och min faster lagade massor av gamla recept på husmanskost, till exempel makaronisoppa och makaronilåda :love: Minns det som vansinnigt gott och har försökt få faster att laga det igen, men nu vill hon bara laga "moderna" rätter när vi hälsar på... :cautious:
 
Vi åt ibland pannkakor till middag men då var regeln att en var tvungen att äta "crepes" först, vilket var samma pannkakor men med salt fyllning, till exempel köttfärs eller svampstuvning (uäääh), innan en fick äta pankisar med sylt.
 
Nåt jag aldrig mer kommer äta men älskade som barn var falu rågrut med Bregott, honung och oboypulver på. Favoriten till mellanmål efter skolan.
 
Några klassiker hemma:

Broccolirullar, d v s broccoli inrullad i skinka som gratinerades med ost i ugnen. Vi åt till ris. Jag gör fortfarande kombon broccoli + ost + skinka/bacon i ugn, även om jag sällan gör rullar. Det var en rätt jag önskade mig på min födelsedag (den eller biff stroganoff) och än idag är broccoli min favoritgrönsak.

Spaghetti med köttfärssås gör jag fortfarande, men den är väsensskild från den ketchupbaserade hemma. Samma med korv stroganoff (som är en av mina husmanskostfavoriter). Jag lagar den faktiskt ganska ofta, men den är mycket ändrad jämfört med originalet hemma.

Vi åt knappast aldrig halv- eller helfabrikat, men av någon anledning var soppa ett undantag. Endast burksoppa serverades. Jag gillade Campbells champinjonsoppa. Findus (tror jag det var) var inte alls lika god. Sen fick vi oxsvanssoppa och köttsoppa och de var inga favoriter. I skolan var köttsoppan dock toppen för då fick man mjukt bröd med ost till.

Makaronerna åts stuvade och med stekt fläsk till. Det händer att jag gör stuvade makaroner, men då med hemgjorda köttbullar.

Vi gjorde ganska tidigt egen pizza och då var det verkligen fest! Att pizzan nog var mer lika varma mackor spelade ingen roll. För övrigt åt vi varma mackor också. Lite olika fyllningar/pålägg. Svamp var en favorit men jag tyckte nog bäst om "vanlig" med ost och skinka.

Kålpudding/dolmar - gör jag ibland men med italiensk touch i kryddningen. Som liten avskydde jag kokt potatis och varje gång jag äter kålpudding eller dolmar är jag glad över att jag är vuxen och kan äta rätterna med sallad, kokta grönsaker eller bara som de är och slipper potatisen!

Potatis var över huvud taget ett trauma för mig som barn. Jag klarade inte av kokt potatis, hemgjort potatismos och kunde verkligen inte äta potatisbullar. Men blev tvingad. Något jag inte tror jag var ensam om som barn på 70-talet.

Jag minns en kycklinggryta, Chicken a la king. Jag var inte speciellt förtjust i den och har aldrig ätit den efter barndomen, men jag blev glad varje gång vi fick den för det var ris till. En dag jag slapp potatis.

En rätt jag verkligen kan sakna är kokt höns med ris och currysås. Men det går ju inte att få tag på kokhöns längre - och var det verkligen gott? Ris och currysås (enbart) åt jag som student ganska ofta.

I grundskolan tyckte jag inte om maten. Visst fanns det en del saker som var helt ok, men varje måltid var ångestfylld eftersom jag inte visste om det skulle vara kokt potatis som jag inte kunde äta, men måste eller fisk som det var lika illa med (med vissa undantag, men de serverades inte i skolan). Lättnaden när jag insåg att det var en dag med pasta, ris eller soppa minns jag fortfarande. I gymnasiet var maten bättre, det fanns ofta alternativ och man tvingades inte att äta. Det gick bra att ta sallad och knäckebröd om jag inte gillade maten. Från gymnasiet minns jag en jättegod risgratäng med ost, svamp och skinka. Något liknande har jag även gjort senare i livet.

Men - när jag läser vad jag skrivet inser jag att nästan all mat jag lagar idag är sådan som jag själv har lärt mig laga som vuxen.

TILLÄGG: Skolans leverbiffar! Fy så hemskt! Och så fanns det något som hette bostonbiff där de förstört en normal pannbiff med att blanda i bostongurka. Var för sig är väl grejorna helt ok, men tillsammans var de ingen hit för Myrten tio år kan jag säga.
 
Fredagsmiddag var potatispuffar som köptes frysta, lövbiff och pulversås. Äter inte kött numera. Det gör att de flesta rätter som jag är uppfödd på inte är något som jag äter idag.
Ibland fick vi torskrom som var helt osannolikt äckligt. Eller torskblock med äggsås eller pepparrot. När jag fortfarande åt kött åt jag inte fisk för det är det äckligaste jag vet. Någon gång kan jag äta fiskpinnar och då ska de absolut ätas med ärtmajonnäs vilket nog är det enda av barndomens mat som jag kan göra idag.
Fredag var alltid potatiskroketter (är det samma som dina puffar?) och färdigrillad kyckling :)
 
Hemgjorda syltor, kalv, press och rull hade vi alltid i mängd i jultid. Jag har gjort i vuxen ålder också men nu är det bara jag som vill ha och då blir det inte.
Fiskbullar i hummersås minns jag att jag tyckte var gott en period. Det fick jag aldrig i barndomshemmet men hade en släkting som bjöd mig på det ibland. Det skulle jag inte välja nu. Nu har jag återgått till att panera och steka de i buljong och servera med hackat kokt ägg blandat med smält smör.
 
Några klassiker hemma:

Broccolirullar, d v s broccoli inrullad i skinka som gratinerades med ost i ugnen. Vi åt till ris. Jag gör fortfarande kombon broccoli + ost + skinka/bacon i ugn, även om jag sällan gör rullar. Det var en rätt jag önskade mig på min födelsedag (den eller biff stroganoff) och än idag är broccoli min favoritgrönsak.

Spaghetti med köttfärssås gör jag fortfarande, men den är väsensskild från den ketchupbaserade hemma. Samma med korv stroganoff (som är en av mina husmanskostfavoriter). Jag lagar den faktiskt ganska ofta, men den är mycket ändrad jämfört med originalet hemma.

Vi åt knappast aldrig halv- eller helfabrikat, men av någon anledning var soppa ett undantag. Endast burksoppa serverades. Jag gillade Campbells champinjonsoppa. Findus (tror jag det var) var inte alls lika god. Sen fick vi oxsvanssoppa och köttsoppa och de var inga favoriter. I skolan var köttsoppan dock toppen för då fick man mjukt bröd med ost till.

Makaronerna åts stuvade och med stekt fläsk till. Det händer att jag gör stuvade makaroner, men då med hemgjorda köttbullar.

Vi gjorde ganska tidigt egen pizza och då var det verkligen fest! Att pizzan nog var mer lika varma mackor spelade ingen roll. För övrigt åt vi varma mackor också. Lite olika fyllningar/pålägg. Svamp var en favorit men jag tyckte nog bäst om "vanlig" med ost och skinka.

Kålpudding/dolmar - gör jag ibland men med italiensk touch i kryddningen. Som liten avskydde jag kokt potatis och varje gång jag äter kålpudding eller dolmar är jag glad över att jag är vuxen och kan äta rätterna med sallad, kokta grönsaker eller bara som de är och slipper potatisen!

Potatis var över huvud taget ett trauma för mig som barn. Jag klarade inte av kokt potatis, hemgjort potatismos och kunde verkligen inte äta potatisbullar. Men blev tvingad. Något jag inte tror jag var ensam om som barn på 70-talet.

Jag minns en kycklinggryta, Chicken a la king. Jag var inte speciellt förtjust i den och har aldrig ätit den efter barndomen, men jag blev glad varje gång vi fick den för det var ris till. En dag jag slapp potatis.

En rätt jag verkligen kan sakna är kokt höns med ris och currysås. Men det går ju inte att få tag på kokhöns längre - och var det verkligen gott? Ris och currysås (enbart) åt jag som student ganska ofta.

I grundskolan tyckte jag inte om maten. Visst fanns det en del saker som var helt ok, men varje måltid var ångestfylld eftersom jag inte visste om det skulle vara kokt potatis som jag inte kunde äta, men måste eller fisk som det var lika illa med (med vissa undantag, men de serverades inte i skolan). Lättnaden när jag insåg att det var en dag med pasta, ris eller soppa minns jag fortfarande. I gymnasiet var maten bättre, det fanns ofta alternativ och man tvingades inte att äta. Det gick bra att ta sallad och knäckebröd om jag inte gillade maten. Från gymnasiet minns jag en jättegod risgratäng med ost, svamp och skinka. Något liknande har jag även gjort senare i livet.

Men - när jag läser vad jag skrivet inser jag att nästan all mat jag lagar idag är sådan som jag själv har lärt mig laga som vuxen.

TILLÄGG: Skolans leverbiffar! Fy så hemskt! Och så fanns det något som hette bostonbiff där de förstört en normal pannbiff med att blanda i bostongurka. Var för sig är väl grejorna helt ok, men tillsammans var de ingen hit för Myrten tio år kan jag säga.

Vad är din definition av halvfabrikat? Många av de sakerna du nämner, tex skinka, pasta, ost, ketchup är ju just halvfabrikat (och verkligen vanliga saker att äta).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp