Barndomsmat

På bea-spåret: Nu kom jag på en rätt som en kompis familj brukade äta ibland och som faktiskt var rätt gott. Det var ris i en ugnsform, sedan småbitar av kyckling (färdiggrillad) över och på toppen bearnaisesås. Sedan in i ugnen tills såsen fick lite färg.
 
Fy. Det där mår jag illa av att bara läsa. :o Jag testade det i Danmark en gång för längelänge sedan. Det var en av de första gångerna jag drack och det KAN möjligen ha blivit liiiite för mycket. Inte helt positiva minnen... :yuck:
Det är gott med en eller två. Men tar man typ 50 st är det nog inye så gott längre.
Iskall Baylis är gott. Ett litet glas. En hel flaska ljumen Baylis...never again! :yuck:
 
Fisken med smul kan nog vara sk Fransk fiskgratäng. Det fick vi i skolan och jag älskade den! Det finns recept om du googlar. Jag trillade över recept för ett par år sedan och gör den regelbundet sedan dess. Dottern älskar den!
Bra tips, mina kids är generellt väldigt förtjusta i vit fisk så jag ska testa den franska fiskgratängen!
 
Åh, fiskbullar!

I makens och mitt gemensamma hem så "uppfann" vi mat. Det var den stående benämningen när nån av oss skulle fixa nåt ätbart.

Exet gjorde fiskbullar i currysås. Smörbrynte curryn och gjorde sås och hade i fiskbullar i buljong. Toppat med räkor. Till det pressad potatis.

Barnet uppfann en rätt som var godare än den låter. Falukorv i ugn. En ugnsform med potatismos runt kanterna, snittad falukorv innanför och i mitten en sjö av bearnaise. Gratineras med ost.
Falukorv i ugn är ju en klassisk rätt? Fast hos oss gjordes den med potatismos runt, snittad falukorv med lök och tomatskivor och ketchup och ost ovanpå.
 
Som barn gillade jag korv stroganoff. I dag ska jag göra halloumi stroganoff.
Kyckling var också en favorit, antingen färdiggrillad från Konsum eller Stinas kyckling.
Jag minns att jag gillade skolans korv stroganoff, hemma lagades det aldrig. Skolans panerade fisk med kall sås var också god, och hamburgarna som enbart bestod av bröd, burgare och en skum orange sås.

Jag inser också att jag är uppfödd på en deprimerande stor mängd färdigmat. Allt sånt som köttfärssås och chili köptes färdigt på konservburk. Kyckling köptes tillagad. Min mamma var visserligen hemmafru, men det betydde inte att hon hade lust att lägga en sekund mer än nödvändigt på matlagning.
 
Alltså vi gör mycket husmanskost här hemma så både falukorv i ugn, kasslergratäng och ugnspannkaka står på menyn här ibland.

Vad jag fick när jag bodde hemma var inte direkt så varierat och det mesta har aldrig tillagats av mig eller mannen:
* Kotlett med potatis och brunsås. En rätt vi fick minst 3 dagar i veckan, vidbränt och med sotflagor i såsen 🙄
*panerat och stekt fläsk med ovanstående koncept 🤢
*findus färdiga fiskgratäng 🤢
*Stinas örtkyckling 🤦‍♀️
*färdig pytt i panna
*kalops

Det jag behållt är spaghetti och köttfärssås

Ovan var alltså hela repertoaren om vi inte hade gäster...
 
När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?
Pannkakor utan socker och med mycket ägg i tycker jag att jag håller mig mätt på jättelänge! (gillar inte söt mat, skulle aldrig få för mig att ha socker i pannkakor, våfflor o plättar) Våfflor kan man äta med annat än sylt o grädde, t.ex. skagenröra, löjrom, avocado.... Och då tycker jag det blir mycket mer "mat" än efterrätt!
 
Nostalgimat, som jag verkligen gillade men inte själv lagar eller har lagat i vuxen ålder:
  • Mormors kroppkakor
  • Farmors kåldolmar och kålpudding
  • Mormors "fiskbullar", alltså typ pannbiffar som hon gjorde av fiskfärs
  • Fläskpannkaka

Sånt som jag blev serverad som barn men verkligen ogillade och aldrig skulle äta igen:
  • Potatisbullarna i skolan
  • Dillkött
  • Frikadeller i dillsås
  • Köttsoppa och grönsakssoppa - både skolans och hemlagad
  • Bruna bönor
  • Gratinerad falukorv
 
Åh, jag trodde att det var kokande av grötriset du tyckte tog tid. Om varianten utan ris tar för lång tid så har vi nog bara helt olika tidsuppfattning vad gäller matlagning. 😄
Verkligen.
Min kålpudding tar en hel dag att fixa. Men största delen av tiden sköter den sig själv i ugnen.
 
Åh, jag trodde att det var kokande av grötriset du tyckte tog tid. Om varianten utan ris tar för lång tid så har vi nog bara helt olika tidsuppfattning vad gäller matlagning. 😄

Ja. Jag skrev ju det att jag avskyr att laga mat. Så om jag inte är enormt motiverad ska det vara snabbt.

Risgrynsgröt gör jag ofta dock. I slowcockern, dvs det är bara hälla i alla ingredienser och återkomma efter 5 h :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp