Barnen i Skåne

De isolerade och mördade barnen i Bjärred? Menar du där föräldrarna tog sitt liv också? Där barnen hade sjukdomar och inte klarade av att gå i skolan och fick hemundervisning? Kan man verkligen jämföra de två fallen sådär? De känns ju helt olika.
Väldigt olik situation. De barnen var ju inte isolerade på samma sätt alls. En helt annan typ av tragedi.
 
Så klart att man kan känna sig osäker och tro att personerna är bortresta när det ser igenbommat ut - men att man inte har "mandat" att ringa på är det jag reagerar på. Vem som helst har väl rätt att ringa på/knacka på en dörr?
Det finns begränsningar för myndighetspersoner. JO har bl.a. uttalat sig om att oanmälda hembesök inte får ske hur som helst. Och när de sker ska de ha tillräckligt tydligt syfte och försökra sig om att personen verkligen förstår att de utan risk för reprisalier kan säga nej osv... Om man inte har särskild lagparagraf som stöd att göra det mot personens vilja, typ polisens husransakan och vissa myndigheters tillsynsverksamhet.

Så rektors bedömning att hon inte var tillräckligt säker på vad hon fick göra och därför borde avstå verkar korrekt.
 
Ja, det är fruktansvärt. Om det gjorts försök att kontakta dem borde väl det finnas dokumenterat? I den handling som Sydsvenskan läst står det såhär:

Visa bifogad fil 30976

När man gör en förhandsbedömning dokumenterar man det i ett dokument i systemet. Om man beslutar att inte inleda utredning så försvinner dokumentet ur systemet eftersom barnet aldrig har utretts av socialtjänsten så ska det inte finnas i socialregistret.
Man sätter in dokumentet i ett kronologisk pärm där man inte får föra register på namn utan de ska bara sättas in i kronologisk ordning. Så de går att hitta manuellt. Och i dokumentet ska de kontaktförsök man gjort redovisas. Beslutet att inte inleda utredning får inte fattas av handläggaren utan ska fattas av arbetsledare.

Det är förklaringen till att familjen inte förekommer i socialregistret tidigare trots att det gjorts anmälningar tidigare.
 
De isolerade och mördade barnen i Bjärred? Menar du där föräldrarna tog sitt liv också? Där barnen hade sjukdomar och inte klarade av att gå i skolan och fick hemundervisning? Kan man verkligen jämföra de två fallen sådär? De känns ju helt olika.
Olika så tillvida att i det ena fallet dog barnen, och i det andra fallet (tack och lov) så lever barnen.

Men lika i så fall att barnen isolerats, och inte fått en normal skolgång. Och att vältaliga föräldrar lyckats övertyga skolan om särskilda åtgärder.

Njae, nu ska vi väl inte kapa tråden, men hur sjuka barnen i Bjärred egentligen var, är nog egentligen inte riktigt känt, den diagnos som barnen fått, kan vara resultatet av manipulationer från föräldrarna.
ME/CFS är definitivt inte dödligt. Jag har det själv, och skulle absolut inte vilja bli mördad av en närstående...
 
Väldigt olik situation. De barnen var ju inte isolerade på samma sätt alls. En helt annan typ av tragedi.
I så måtto att isloreingen "bara" pågick i något år ja, men isolering likväl.

Men låt oss släppa det fallet. Ska det diskuteras ska det nog vara en annan tråd.
 
Det finns begränsningar för myndighetspersoner. JO har bl.a. uttalat sig om att oanmälda hembesök inte får ske hur som helst. Och när de sker ska de ha tillräckligt tydligt syfte och försökra sig om att personen verkligen förstår att de utan risk för reprisalier kan säga nej osv... Om man inte har särskild lagparagraf som stöd att göra det mot personens vilja, typ polisens husransakan och vissa myndigheters tillsynsverksamhet.

Så rektors bedömning att hon inte var tillräckligt säker på vad hon fick göra och därför borde avstå verkar korrekt.
Tack.

Hon berättar att det var efter av flera besök vid huset som hon kontaktade socialtjänsten och bad dem göra hembesök. Vilket antagligen var helt korrekt agerat i hennes tjänst.
 
Så klart att man kan känna sig osäker och tro att personerna är bortresta när det ser igenbommat ut - men att man inte har "mandat" att ringa på är det jag reagerar på. Vem som helst har väl rätt att ringa på/knacka på en dörr?
Men vem skäller du på?

För min del tycker jag inte att det är konstigt alls att rektor, i rollen som rektor, tar andras personliga integritet i beaktande i högre grad och mer formellt än vad andra kanske hade gjort som privatpersoner.
 
"Man" skulle t.ex. kunna vara socialtjänsten i kommunen, eller en psykolog/psykiatriker som gjort någon form av utvärdering, eller vara resultatet av en polisanmälan.

Den stora undran är ju om det hela alls prövats juridiskt.

KL

Jag tycker för övrigt att det känns märkligt, att det kan vara möjligt att vanvårda barn, och som i det här fallet i praktiken hålla barnen fångna, och att det snabbt resulterar i nerlagda polisutredningar.

Om någon utomstående, alltså icke vårdnadshavare, hade gjort motsvarande mot "några barn" så hade det väl antagligen handlat både om misshandel och människorov...

Är polisen i Skåne mer överseende med bristande omhändertagande av egna barn än på andra håll?
Eller är fall av "den här typen" oändligt ovanliga? Så egentligen vet ingen hur man borde agera, samtidigt som det delvis saknas lagrum?

Jag tänker även på fallet med de först isolerade, och sedan mördade barnen i Bjärred.

I Bjärred var det väl sjukdom. Jag har bara sett annat i klipp från Flashback men där anses ju alla vara scientologer/psykotiska/invandrare/romer oavsett vad som hänt.
 
@Görel Tack, intressant!

KL

Här framkommer en tänkvärd aspekt från ett par personer: om flera anser sig ha signalerat till myndigheterna att barn far illa så tror är det lätt att tro att myndigheterna har koll och gör det som är nödvändigt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lokal-oro-sedan-lange-i-fallet-med-ystad-barnen

Jag spekulerar över om det som nämns i artikeln är besläktat med det vi ser drag av i tråden? Något som jag tolkar som en något överdriven bild av vad myndihgeter kan veta om privatpersoner och hur myndigheter kan agera?
 
Jag spekulerar över om det som nämns i artikeln är besläktat med det vi ser drag av i tråden? Något som jag tolkar som en något överdriven bild av vad myndihgeter kan veta om privatpersoner och hur myndigheter kan agera?
Ja kanske. Men jag tänker också att vi nog är rätt medvetna om all sekretess som omgärdar socialtjänsten, agerar de så är det inte säkert att vi ser det.
 
Fast vilken privatperson som helst kan ju ringa på någon annans dörr. Så att det skulle upplevas vara ett intrång eller att hon inte tycker hon har rätt att göra det? Men varför åkte hon då dit om hon inte ville ringa på ringklockan? Vad gör det för nytta av att stå på vägen och bara kika in?

Sedan förstår jag att hon är förtvivlad, det är helt oförståeligt det som händer inom familjen.
Men för att hon ens skulle komma fram till dörren skulle hon behövt klättra över grinden alternativt bryta upp låset alternativt ta sig igenom den höga häcken eller knipsa upp nätet.
Hade du gjort det?
 
Fast idag utgår skolplikten vid varaktigt spenderande utomlands (vilket i rättsmål har varit runt sex månader). Det vill säga som lagen ser ut idag har inte ett barn som bor eller reser utomlands skolplikt efter en tid, så det är med andra ord inget brott i Sverige att inte ha det i skolan om man spenderar tid utomlands . Oavsett om man är skriven i Sverige.

Vad jag menar ar att myndigheterna tydligen har accepterat foraldrarnas forklaringar helt utan nagon form av bevis. Om man flyttar ut permanent fran Sverige far man lamna in massor av papper och bevis pa att man flyttar och vilka som flyttar. Det vill saga, man gor klart att barnen inte har nagon skolplikt i Sverige.
 
Men varför skulle någon vilja smita undan besöken då det är gratis tandvård för barn? (Förutom i detta extremfallet där de verkade vilja gömma barnen)
Är det vanligt att inte låta sina barn gå på regelbundna tandläkarbesök?
Det är ju ingen jättekonstig idé att man skulle vilja smita.
Du ska ju alltså hämta ditt barn i skolan mitt på dagen, ta det till tandläkaren och sedan lämna det i skolan igen och åka till jobbet. Det är nog en tur på minst tre timmar för många. (för mig en halvdag helt enkelt)

Och så har du tre barn och borstar tänderna på dem och din partner "kan aldrig" och så har du vabbat två dagar i månaden och så sommaravslutningen, vårfikat, brännbollsdagen, öppen förskola, hörselkollen (hämta barnet, dit, lämna barnet till jobbet), BVC, Stängt fritids, stängd förskola, vaccinationen -du måste åka till skolan och hålla din 8 åring i handen. Vaccinationen med 5 åringen på BVC, Sjuksköterskans koll på skolan, du måste dit och hålla sjuåringen i handen, kvartsamtalet med läraren är klockan 14, det är förskolans utvecklingssamtal också, klockan 13. Det är helt frivilligt att komma på gosefikat, kom om du väldigt gärna vill bara (oj jag kan inte) -ditt barn grät hela eftermiddagen för du var inte på gosefikat...

Så ska mamma på cellprov, bröstkoll, tandläkare.

Förra våren bågnade jag nästan och jag har ett barn och en man som fixar typ hälften av allt det där. Ont i magen.

Klart folk kan missa tandläkarbesök med barnet.

(Min mamma hade hälften av det där och vi troppade klassvis till tandläkaren som sagt, vaccinationerna klarade skolsköterskan helt själv utan handhållning av förälder. Kvartsamtalen var på kvällen klockan 19. Men min mormor! som var hemma till yngsta barnet var fem, hon lämnade barnen i skolan när de fyllde sju och satte aldrig sin fot där igen förrän de själva gick därifrån när de var 18.)
 
Senast ändrad:
Om jag inte minns helt fel, märk väl, jag har inga källor eller så utan det är minnet som talar, så har jag för mig att jag läst att i vissa grupper så finns det barn som inte går till tandläkare regelbundet. Det handlar ofta då om barn till ekonomiskt utsatta föräldrar osv. Det är ofta de barn som mest behöver det. Kan vara att föräldrar har svårt att prioritera det, barnen inte vill eller att om man är invandrare så är man kanske inte van vid att gå till tandläkare om man inte har problem, som vi gör i Sverige.
Tror att ju mer ekonomiskt utsatt du är desto svårare är det att regelbundet inte vara på jobbet. Det kan ju gälla 1-2 dagar i veckan som blir halva eller helt frånvarande från april till slutet av juni (runt maj accelererar det magnifikt) när det verkligen kniper.

Speciellt om du har två barn, två avslutningar, två sommarfester, två tandläkarbesök, två samtal med lärare/förskola. Tror de flesta har två barn.

(Nästa vecka har jag tur, sommarfesten börjar 17:20 wohoo istället för 15 på tisdagen, men med skolavslutningen på onsdagen är jag fortfarande inte på jobbet förrän 11. Och otur för vi hade lyckats kapa en tandläkartid idag när min man har klämdag, men den blev inställd. Så det blir till att hasa in kl 11 i juli istället.)

På allvar alltså, min förra vår. Det var som en matta av olika grejor på skolan (ett barn...). Det här är en easy pie jämförelsevis.
 
Senast ändrad:
Det är ju ingen jättekonstig idé att man skulle vilja smita.
Du ska ju alltså hämta ditt barn i skolan mitt på dagen, ta det till tandläkaren och sedan lämna det i skolan igen och åka till jobbet. Det är nog en tur på minst tre timmar för många. (för mig en halvdag helt enkelt)

Och så har du tre barn och borstar tänderna på dem och din partner "kan aldrig" och så har du vabbat två dagar i månaden och så sommaravslutningen, vårfikat, brännbollsdagen, öppen förskola, hörselkollen (hämta barnet, dit, lämna barnet till jobbet), BVC, Stängt fritids, stängd förskola, vaccinationen -du måste åka till skolan och hålla din 8 åring i handen. Vaccinationen med 5 åringen på BVC, Sjuksköterskans koll på skolan, du måste dit och hålla sjuåringen i handen, kvartsamtalet med läraren är klockan 14, det är förskolans utvecklingssamtal också, klockan 13. Det är helt frivilligt att komma på gosefikat, kom om du väldigt gärna vill bara (oj jag kan inte) -ditt barn grät hela eftermiddagen för du var inte på gosefikat...

Så ska mamma på cellprov, bröstkoll, tandläkare.

Förra våren bågnade jag nästan och jag har ett barn och en man som fixar typ hälften av allt det där. Ont i magen.

Klart folk kan missa tandläkarbesök med barnet.

(Min mamma hade hälften av det där och vi troppade klassvis till tandläkaren som sagt, vaccinationerna klarade skolsköterskan helt själv utan handhållning av förälder. Kvartsamtalen var på kvällen klockan 19. Men min mormor! som var hemma till yngsta barnet var fem, hon lämnade barnen i skolan när de fyllde sju och satte aldrig sin fot där igen förrän de själva gick därifrån när de var 18.)
Låter som om man prioriterat helt fel :(
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 107
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 214
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp