Barnen i Skåne

Det är relativt ofta som jag stöter på de som tror att myndigheter samkör sina register och därför förutsätter att "myndigheterna" håller koll på utvalda invånare. Senast jag läste det här var om flickan i Göteborg som nästan svalt ihjäl där någon förutsatte att "myndigheterna" höll extra koll på fadern på grund av något i hans historia.
Jag kan förstå om man tror det om man inte gått i svensk skola, men är man uppvuxen i Sverige och läst svensk samhällskunskap borde man väl känna till hur det fungerar.

Kan det vara så att när några inte syns till på de normala träffpunkterna så glömmer man bort att de existerar? Föräldrarna uträttade kanske sina ärenden i närmsta största stad istället för att slippa bygemenskapen och eftersom omgivningen inte blev påminda om att de existerar så tänkte man inte på dem?
Vad gällde pappan fanns det väl inte ens något i hans historia, det bara förutsattes a) att han måste ha haft något som märktes i skolan, b) att någon myndighet borde vetat det och agerat på det.

Ja, jag tänker ibland att föräldrarna kanske var ursmarta och lade hela sin vardag på att flyga under radarn. Allas radar.
 
Jag går tillbaka till detta. Den överdrivna bilden är nog av i hur hög grad olika myndigheter samkör sina register. Med mer samkörning hade nog det orimliga uppdagats mycket tidigare: en förälder på sjukersättning och en på sjukpenning (då man behöver tillstånd från FK för resor utanför EU, så hur mamman lyckades med det i fyra år förstår jag inte) rimmar inte med fyra barn i onlineskola för 20 000 per barn och år, barnen slapp skolplikten pga att de inte stadigvarande vistades i Sverige men har inte haft giltiga pass sedan 2014.

Men vi har inte samkörning som skulle avslöja det. Inte heller har vi någon sorts övervakningsmyndighet som skulle syssla sådan samkörning.

Och då landar i alla fall jag i familjens omgivning. Deras postort har 550 invånare, byn där de bor har då ännu färre. Hur kan då ingen ha reagerat? Föräldrarna som påstod sig mest vara på resande fot måste ju ha synts till regelbundet på byn? Handlat, varit på apoteket och posten, tankat bilen? Barnen hade ju inga pass så gissningsvis reste familjen inte överhuvudtaget. Hur kan då så många se dem på byn utan att deras signaler når fram till de som beslutat om barnens skolgång? Nu verkar dock fler och säga att de faktiskt HAR signalerat, men ändå hände inget.

Jag vet var det är, och jag är inte jätteförvånad.
Många hus här ligger rätt off, folk tar bilen överallt, och jag vet inte hur många hus som vi blivit förvånade över att folk bor i. Stampade jordgolv är inte en skröna.
Senast förra veckan dök jag på ett ställe där man hade getter i vardagsrummet. På riktigt.
 
Det är relativt ofta som jag stöter på de som tror att myndigheter samkör sina register och därför förutsätter att "myndigheterna" håller koll på utvalda invånare. Senast jag läste det här var om flickan i Göteborg som nästan svalt ihjäl där någon förutsatte att "myndigheterna" höll extra koll på fadern på grund av något i hans historia.
Jag kan förstå om man tror det om man inte gått i svensk skola, men är man uppvuxen i Sverige och läst svensk samhällskunskap borde man väl känna till hur det fungerar.

Kan det vara så att när några inte syns till på de normala träffpunkterna så glömmer man bort att de existerar? Föräldrarna uträttade kanske sina ärenden i närmsta största stad istället för att slippa bygemenskapen och eftersom omgivningen inte blev påminda om att de existerar så tänkte man inte på dem?

Ja, och deltar man inte vänjer sig folk vid det med.
Vem vill bli avspisad?
 
Jag vet var det är, och jag är inte jätteförvånad.
Många hus här ligger rätt off, folk tar bilen överallt, och jag vet inte hur många hus som vi blivit förvånade över att folk bor i. Stampade jordgolv är inte en skröna.
Senast förra veckan dök jag på ett ställe där man hade getter i vardagsrummet. På riktigt.
Fast tar man bilen borde man ju synas. Man kan inte bo i Kalifornien samtidigt som man kör runt i bil på Österlen. Konstigt är det ...
 
Men hur många av de närboende skulle ha vetat att de inför skolan hade hävdat frekventa utlandsvistelser?
Om man inte vet det är det ju inte konstigt om folk observeras nära sin bostad...

Nej men jag tror att jag skrev att det var konstigt om signaler inte nådde fram. Alltså om bybor pratade om att de sett föräldrarna och hört barnröster så vore det inte konstigt om pratet också nådde fram till någon i skolan/skolförvaltningen.

Om man verkligen inte vill synas kör man kanske på nätterna?

Fast jag tänker om man ska till affären, posten, apoteket osv.
 
Vad gällde pappan fanns det väl inte ens något i hans historia, det bara förutsattes a) att han måste ha haft något som märktes i skolan, b) att någon myndighet borde vetat det och agerat på det.

Ja, jag tänker ibland att föräldrarna kanske var ursmarta och lade hela sin vardag på att flyga under radarn. Allas radar.

Så var det kanske, det var så långsökt att det var svårt att greppa.
 
Undrar också över hur de fått ihop det rent praktiskt med att vara så osynliga under så lång tid. Kan vara så att det sett ut som att endast en av de vuxna bott i huset, eller åkt dit korta stunder och på det viset kunnat handla och göra andra ärenden.
Det räcker om man tex handlar varannan månad, så ca 6 gånger/år. Sen vet jag inte men just Österlen känns mer individualiserat än på många andra platser på något vis?
Här skulle folk reagera direkt. Folk har koll på varandra.
 
Undrar också över hur de fått ihop det rent praktiskt med att vara så osynliga under så lång tid. Kan vara så att det sett ut som att endast en av de vuxna bott i huset, eller åkt dit korta stunder och på det viset kunnat handla och göra andra ärenden.
Det räcker om man tex handlar varannan månad, så ca 6 gånger/år. Sen vet jag inte men just Österlen känns mer individualiserat än på många andra platser på något vis?
Här skulle folk reagera direkt. Folk har koll på varandra.


Många hus är ju sommarställen med boende bara delar av året.
 
Det är väl inget svårt att bo så grannarna inte märker när du kommer och går på landet.
Det beror väl på hur pass lantligt du bor? Här hade ju folk i alla fall reagerat på att där alltid var nerdraget och såg igenbommat ut, och de hade hört barnröster.
 
Det beror väl på hur pass lantligt du bor? Här hade ju folk i alla fall reagerat på att där alltid var nerdraget och såg igenbommat ut, och de hade hört barnröster.
Om man hört barnröster varje dag hade man väl reagerat, men nån gång ibland? Grannarna hade kanske fått veta att det var en familj som reste titt som tätt och att barnen gick på onlineskola istället för vanlig, så att det såg igenbommat ut var kanske inte så uppseendeväckande i sig, att det hördes barnröster, tja "är de hemma en tid nu?" kanske grannarna frågade sig osv.
Om jag förstått saken rätt så ligger huset rätt lantligt med stora häckar och staket runt så man kanske inte heller har så väldigt mycket insyn till själva huset egentligen. Om man inte hör och ser någon där hela tiden så är det nog lättare att tro att de reser och bara hemma ibland.

Det förvånar mig inte alls att grannarna inte reagerade nämnvärt, däremot förvånar det mig att skolan inte från dag ett dubbelkollade med skolan i USA om de var inskrivna där. Det borde vara det vettigaste att göra när det är skolplikt i Sverige.

Att isolera sig känns nog inte helt svårt att göra, ena föräldern kan handla vid behov, man kan ha hemkörning av mat, skicka efter Apoteksvaror och kläder, handla i en annan stad och liknande. Smita under radarn lite grann helt enkelt.
 
Om man hört barnröster varje dag hade man väl reagerat, men nån gång ibland? Grannarna hade kanske fått veta att det var en familj som reste titt som tätt och att barnen gick på onlineskola istället för vanlig, så att det såg igenbommat ut var kanske inte så uppseendeväckande i sig, att det hördes barnröster, tja "är de hemma en tid nu?" kanske grannarna frågade sig osv.
Om jag förstått saken rätt så ligger huset rätt lantligt med stora häckar och staket runt så man kanske inte heller har så väldigt mycket insyn till själva huset egentligen. Om man inte hör och ser någon där hela tiden så är det nog lättare att tro att de reser och bara hemma ibland.

Det förvånar mig inte alls att grannarna inte reagerade nämnvärt, däremot förvånar det mig att skolan inte från dag ett dubbelkollade med skolan i USA om de var inskrivna där. Det borde vara det vettigaste att göra när det är skolplikt i Sverige.

Att isolera sig känns nog inte helt svårt att göra, ena föräldern kan handla vid behov, man kan ha hemkörning av mat, skicka efter Apoteksvaror och kläder, handla i en annan stad och liknande. Smita under radarn lite grann helt enkelt.
Det var ju såpass att folk hade pratat om familjen i alla fall, och undrat.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 183
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp