Barnen i Skåne

Vad jag menar ar att myndigheterna tydligen har accepterat foraldrarnas forklaringar helt utan nagon form av bevis. Om man flyttar ut permanent fran Sverige far man lamna in massor av papper och bevis pa att man flyttar och vilka som flyttar. Det vill saga, man gor klart att barnen inte har nagon skolplikt i Sverige.
Beror nog på vilken kommun man bott i. Vi har inte överhuvudtaget behövt lämnat in något varken när vi varit skrivna utomlands eller varit skrivna i Sverige. Ska iväg i höst och det är ingen i skolan eller kommunen som överhuvudtaget ifrågasatt hur vi tänkt oss med barnens skolgång utan vi har fått drivit kontakten själv.
 
Tror att ju mer ekonomiskt utsatt du är desto svårare är det att regelbundet inte vara på jobbet. Det kan ju gälla 1-2 dagar i veckan som blir halva eller helt frånvarande från april till slutet av juni (runt maj accelererar det magnifikt) när det verkligen kniper.

Speciellt om du har två barn, två avslutningar, två sommarfester, två tandläkarbesök, två samtal med lärare/förskola. Tror de flesta har två barn.

(Nästa vecka har jag tur, sommarfesten börjar 17:20 wohoo istället för 15 på tisdagen, men med skolavslutningen på onsdagen är jag fortfarande inte på jobbet förrän 11. Och otur för vi hade lyckats kapa en tandläkartid idag när min man har klämdag, men den blev inställd. Så det blir till att hasa in kl 11 i juli istället.)

På allvar alltså, min förra vår. Det var som en matta av olika grejor på skolan (ett barn...). Det här är en easy pie jämförelsevis.
Ja absolut, du har helt rätt! Jag är ensamstående med tre barn så det är ju en massa som jag inte kan lasta över på någon annan. De vill ha mamma med sig, även de två äldsta som är 17,5 och strax 16 år gamla. Värst tycker jag nästan skolan är, som verkar oförstående ibland att man inte bara kan dyka närhelst de vill utan måste fundera på lämplig dag eller skjuta på det eller frågar "kan vi ta det per telefon istället?". Mina två äldsta har varit duktiga på att skolka från skolan och det har orsakat flera mötet med skolorna, massor med samtal och mail. När det var som värst frågade jag till slut sönerna om de kunde stanna på lektionerna så att jag kunde få jobba i lugn och ro.... för det var ju inte bara det, precis som du skriver var det ju utvecklingssamtal (man kan ju verkligen inte slå ihop allt....), tandläkarbesök, läkarbesök för mig, ibland för barnen osv.

Det jag skrev om att barn till fattiga/låginkomsttagande föräldrar var inte för att döma någon- jag är själv ensamstående, lågutbildad, för tillfället arbetslös och har halv sjukersättning. Trots det har mina tre barn fina tänder, så även jag inser ju att det är olika, men jag kan även se varför det är som det är. Bara så ingen känner sig utpekad....

Tandläkare är ju den vårgivare, om man jämför med vårdcentral, som träffar ett barn väldigt regelbundet egentligen så det är faktiskt trist att så få gör en orosanmälan, för om man som förälder undviker tandläkare med sina barn gång efter gång så kan jag tycka att det är ett tecken på att något är fel. Då bör man få ett samtal med socialen om hur man prioriterar sina barns hälsa åtminstone. Att byta tandläkartid är en sak, att barn inte går till tandläkare är en annan.
 
Beror nog på vilken kommun man bott i. Vi har inte överhuvudtaget behövt lämnat in något varken när vi varit skrivna utomlands eller varit skrivna i Sverige. Ska iväg i höst och det är ingen i skolan eller kommunen som överhuvudtaget ifrågasatt hur vi tänkt oss med barnens skolgång utan vi har fått drivit kontakten själv.

De kraver ingen bevisforning av vad de gjort nar ni ar ute heller?

Och precis det ar det jag uppreser mig mot. Visst borde det finnas vagar att halla reda pa barnen, de svagaste, i en sa pass liten befolkning som Sverige.
 
De kraver ingen bevisforning av vad de gjort nar ni ar ute heller?

Och precis det ar det jag uppreser mig mot. Visst borde det finnas vagar att halla reda pa barnen, de svagaste, i en sa pass liten befolkning som Sverige.
Nä, ingenting. Nu är ju inte mina barn så gamla än så nationella proven kommer först i höst, men jag vet att de diplomater jag känner som flyttat hem alternativt de som flyttat fram och tillbaka från Malta har barnen fått göra kunskapstester på, som vilka barn som helst som inte innefattats av skolplikten. Oavsett om det är flyktingar, diplomatbarn eller expats som flyttar hem.

I det här fallet har ju familjen inte varit utskrivna ur Sverige, eller har jag fattat fel då? De har ju sagt att de varit utomlands, och det är inget brott och som lagen ser ut idag upphör skolplikten vid långvarig utlandsvistelse . Det hade ju inte varit så svårt att lämna in intyg från skola om man är skriven i Sverige men lagrummet ser ju inte ut så idag. Men jaga svenska medborgare som däremot skrivit ut sig ur Sverige ställer jag mig mycket tveksam till , då har man ju skrivit ut sig ur Sverige och dess system och det är ju eget ansvar att se till att ungarna får en skolgång enligt det land man bosätter sig i lagar. Jag tror det blir svårt att dra gränsen för vad som skulle vara ok enligt svenska principer.
 
<snip>
Jag tror det blir svårt att dra gränsen för vad som skulle vara ok enligt svenska principer.

Fast jag ser inte att det skulle vara svart. Om man ar inskriven i Sverige har man obligatorisk skolgang till ak 9 och det ligger pa myndigheterna att folja upp sa att alla barn far den rattigheten.
Ar man utskriven ur Sverige upphor ratten till fri skolutbildning pa samma satt som sjukvard och liknande blir en "betal tjanst".
 
Det är väl i alla fall ställt bortom allt tvivel att Bjärredsbarnen hade diagnosen ME och att föräldrarna inte såg någon framtid för familjen. Att börja ifrågasätta det i den här diskussionen känns oerhört makabert.

Eller menar du någon annan familjetragedi?
Ja, det verkar som om det fanns ett läkarintyg, på vilket det stod den diagnoskod, som kan innebära ME/CFS.

Men eftersom det är en sjukdom, som helt saknar fysiska markörer (kan inte testas för med blodprov eller på något som helst annat sätt), utan sätts som en uteslutningsdiagnos, så kan det i allra högsta grad ifrågasättas, om barnen hade sjukdomen.

Som sagt jag har ju själv den sjukdomen efter TBE, så här vet jag hur diagnosen kommer till.

Det är normalt sett en mycket lång process för att få den diagnosen, där dussintals undersökningar måste göras för att utesluta andra sjukdomar, som det finns otaliga av, både fysiska sjukdomar, neuropsykiatriska tillstånd, eller rent psykologiska, som har samma symtomkomplex.
En mycket bra diagnos att söka efter om vill ha barnen hemma av någon orsak, eftersom den är mycket svår att ifrågasätta, och symtomen "kommer och går".

Sedan så är begreppet "familjetragedi", något jag mycket vänder mig emot.

Det begreppet är ett uttryckssätt, som på något vis förmildrar fall där föräldrar mördar egna barn. Det blir som att det är lite mer OK att mörda sina egna barn, jämfört med andras barn...

Att det alltså kan handla om manipulativa föräldrar, som isolerar sina barn, är det jag far efter.

Men jag vill alltså inte diskutera det fallet, och i synnerhet inte i den här tråden.
 
Fast jag ser inte att det skulle vara svart. Om man ar inskriven i Sverige har man obligatorisk skolgang till ak 9 och det ligger pa myndigheterna att folja upp sa att alla barn far den rattigheten.
Ar man utskriven ur Sverige upphor ratten till fri skolutbildning pa samma satt som sjukvard och liknande blir en "betal tjanst".
Skolplikten upphör om du är ute och reser enligt lagen också (paragraf 2 skollagen). Det spelar ingen roll var du är skriven. Om föräldrarna därför hävdar att de reser är barnen inte skolpliktiga. Skolan har ju tvärtom här egentligen gjort vad de kunnat och mer därtill enligt lag.
Det hade blivit rätt omöjligt för många om det ska vara krav för barn att gå i skolan i Sverige , i mina kretsar är det jättevanligt att antingen den ena eller båda föräldrarna reser mycket utomlands och barnen är med och man fortfarande är skriven i Sverige, t.ex på grund av visumregler. Hela den här situationen är ju väldigt extrem och absurd och inte något som händer dagligdags...
 
Jag forstar nu vad skollagen sager, men det ar det jag uppreser mig emot. Det borde vara battre uppfoljning i min uppfattning.
Jag ocksa lever med ett umgange som reser mycket, bade med och utan barn. Vad jag menade var att det inte ar svart att begara in papper fran den skola de gatt i utomlands, internet skola, eller vad det ar, for att se vad de gjort och var de ligger i forhallande till eleverna i klassen de kommer in i.
Varje gang vi bytte skola har fick vi se till att dels ha med papper fran skolan vi flyttade fran, men ... den nya skolan kollade ocksa alltid med den gamla for att kolla att det inte var andrat nagot. Det ar inte svart eller ens tidskravande ... men barnen skyddas battre.

Nu foreslar jag att vi slutar det har sidosparet, jag undrar om nagot nytt sagts om barnen i Skane?
 
Jag forstar nu vad skollagen sager, men det ar det jag uppreser mig emot. Det borde vara battre uppfoljning i min uppfattning.
Jag ocksa lever med ett umgange som reser mycket, bade med och utan barn. Vad jag menade var att det inte ar svart att begara in papper fran den skola de gatt i utomlands, internet skola, eller vad det ar, for att se vad de gjort och var de ligger i forhallande till eleverna i klassen de kommer in i.
Varje gang vi bytte skola har fick vi se till att dels ha med papper fran skolan vi flyttade fran, men ... den nya skolan kollade ocksa alltid med den gamla for att kolla att det inte var andrat nagot. Det ar inte svart eller ens tidskravande ... men barnen skyddas battre.

Nu foreslar jag att vi slutar det har sidosparet, jag undrar om nagot nytt sagts om barnen i Skane?
Som sagt. Det görs. Om man väljer att komma hem/blir Skolpliktig igen i Sverige (kunskapstest). Vilket denna familj inte valt. Alla lagar går att hitta kryphål om man vill igenom. Denna lag fungerar eftersom 99,9 procent av alla föräldrar vill att deras barn ska ha skolgång oavsett var de bor i världen. Den här familjen har ju en historia att förfalska papper. De hade hittat ett kryphål ändå.
 
Också ett sätt av avsluta ett långt inlägg där du gör det du säger dig inte vilja göra :confused:
Det finns nog en del intressanta likheter, mellan olika typer av vanvårdsfall av barn. De allra värsta vanvårdsfallen, är de som slutar med att barnen blir dödade av sin/sina föräldrar.

T.ex. påståenden om sjukdomar, som gör att det inte skulle gå att gå i skolan. Det verkar finnas sådana påståenden rörande "barnen i Skåne", åtminstone av vad jag läst (utanför tråden).

Ska det diskuteras, vad som driver föräldrar till att vanvårda, eller isolera barn i den här tråden? Eller ska vi tycka synd om barnen, that's it?

Är det OK att isolera barn i hemmet p.g.a. sjukdom?

Vad är egentligen hemmasittare, och varför blir vissa barn med diagnoser av olika slag hemmasittare, medan andra barn med diagnoser, förmår att åtminstone delvis gå i skolan?
 
Det finns nog en del intressanta likheter, mellan olika typer av vanvårdsfall av barn. De allra värsta vanvårdsfallen, är de som slutar med att barnen blir dödade av sin/sina föräldrar.

T.ex. påståenden om sjukdomar, som gör att det inte skulle gå att gå i skolan. Det verkar finnas sådana påståenden rörande "barnen i Skåne", åtminstone av vad jag läst (utanför tråden).

Ska det diskuteras, vad som driver föräldrar till att vanvårda, eller isolera barn i den här tråden? Eller ska vi tycka synd om barnen, that's it?

Är det OK att isolera barn i hemmet p.g.a. sjukdom?


Vad är egentligen hemmasittare, och varför blir vissa barn med diagnoser av olika slag hemmasittare, medan andra barn med diagnoser, förmår att åtminstone delvis gå i skolan?
Dags för en ny tråd. (Min fetning)
 
T.ex. påståenden om sjukdomar, som gör att det inte skulle gå att gå i skolan. Det verkar finnas sådana påståenden rörande "barnen i Skåne", åtminstone av vad jag läst (utanför tråden).

Det har inte framkommit att det var föräldrarnas förklaring under åren barnen inte gick i skolan, då var förklaringen utlandsvistelse och onlineskola.

Det som framkommit är att mamman hänvisat till npf efter att barnen omhändertagits. Något som socialtjänsten dock inte trodde på, eftersom barnen gjort sådana framsteg på hvb-hem. Några månader senare ändrar sig socialtjänsten och tror att åtminstone några av syskonen har symtom som tyder på npf, men sjukvården kan inte slå fast om det faktiskt är det eller om symtomen beror på den torftiga uppväxten.

(Allt enligt domarna och Sydsvenskan)
 
Ja, det verkar som om det fanns ett läkarintyg, på vilket det stod den diagnoskod, som kan innebära ME/CFS.

Men eftersom det är en sjukdom, som helt saknar fysiska markörer (kan inte testas för med blodprov eller på något som helst annat sätt), utan sätts som en uteslutningsdiagnos, så kan det i allra högsta grad ifrågasättas, om barnen hade sjukdomen.

Som sagt jag har ju själv den sjukdomen efter TBE, så här vet jag hur diagnosen kommer till.

Det är normalt sett en mycket lång process för att få den diagnosen, där dussintals undersökningar måste göras för att utesluta andra sjukdomar, som det finns otaliga av, både fysiska sjukdomar, neuropsykiatriska tillstånd, eller rent psykologiska, som har samma symtomkomplex.
En mycket bra diagnos att söka efter om vill ha barnen hemma av någon orsak, eftersom den är mycket svår att ifrågasätta, och symtomen "kommer och går".
Ja, och det är väl en stor anledning till att dom beslutade som dom gjorde. Det har ju varit en hel del som tagit livet av sig med den diagnosen pga att det finns sån brist på hjälp vad jag fattat det som. Så den familjen tycker jag inte går att jämföra riktigt med den andra, dom var ju väldigt öppna med döttrarnas problem och hur dom fick kämpa, iallafall pappan vad jag fattade det som.

Familjen i Ystad har ju bara ljugit och hittat på och förfalskat saker hit och dit.

Inte så mycket friskt i något av beteendena men barnen i Bjärred var iallafall sjuka och dom höll ingenting direkt hemligt. Det känns bara som ett desperat och tragiskt beslut, folk som inte orkade kämpa längre.
 
Det finns nog en del intressanta likheter, mellan olika typer av vanvårdsfall av barn. De allra värsta vanvårdsfallen, är de som slutar med att barnen blir dödade av sin/sina föräldrar.

T.ex. påståenden om sjukdomar, som gör att det inte skulle gå att gå i skolan. Det verkar finnas sådana påståenden rörande "barnen i Skåne", åtminstone av vad jag läst (utanför tråden).

Ska det diskuteras, vad som driver föräldrar till att vanvårda, eller isolera barn i den här tråden? Eller ska vi tycka synd om barnen, that's it?

Är det OK att isolera barn i hemmet p.g.a. sjukdom?

Vad är egentligen hemmasittare, och varför blir vissa barn med diagnoser av olika slag hemmasittare, medan andra barn med diagnoser, förmår att åtminstone delvis gå i skolan?
För mig ser det där ut som.uppslag till flera olika, mer generellt hållna, diskussioner om föräldraskap som går helt över styr och om barn som mår dåligt. Men i den här tråden blir dina uppslag underliga, och landar illa från mitt perspektiv sett.
 
Det finns nog en del intressanta likheter, mellan olika typer av vanvårdsfall av barn. De allra värsta vanvårdsfallen, är de som slutar med att barnen blir dödade av sin/sina föräldrar.

T.ex. påståenden om sjukdomar, som gör att det inte skulle gå att gå i skolan. Det verkar finnas sådana påståenden rörande "barnen i Skåne", åtminstone av vad jag läst (utanför tråden).

Ska det diskuteras, vad som driver föräldrar till att vanvårda, eller isolera barn i den här tråden? Eller ska vi tycka synd om barnen, that's it?

Är det OK att isolera barn i hemmet p.g.a. sjukdom?

Vad är egentligen hemmasittare, och varför blir vissa barn med diagnoser av olika slag hemmasittare, medan andra barn med diagnoser, förmår att åtminstone delvis gå i skolan?
Jag tycker det vore klädsamt att inte dra några som helst jämförelser eller paralleller till hemmasittande barn och Ystadsfallet.
 
Jag spekulerar över om det som nämns i artikeln är besläktat med det vi ser drag av i tråden? Något som jag tolkar som en något överdriven bild av vad myndihgeter kan veta om privatpersoner och hur myndigheter kan agera?
Jag går tillbaka till detta. Den överdrivna bilden är nog av i hur hög grad olika myndigheter samkör sina register. Med mer samkörning hade nog det orimliga uppdagats mycket tidigare: en förälder på sjukersättning och en på sjukpenning (då man behöver tillstånd från FK för resor utanför EU, så hur mamman lyckades med det i fyra år förstår jag inte) rimmar inte med fyra barn i onlineskola för 20 000 per barn och år, barnen slapp skolplikten pga att de inte stadigvarande vistades i Sverige men har inte haft giltiga pass sedan 2014.

Men vi har inte samkörning som skulle avslöja det. Inte heller har vi någon sorts övervakningsmyndighet som skulle syssla sådan samkörning.

Och då landar i alla fall jag i familjens omgivning. Deras postort har 550 invånare, byn där de bor har då ännu färre. Hur kan då ingen ha reagerat? Föräldrarna som påstod sig mest vara på resande fot måste ju ha synts till regelbundet på byn? Handlat, varit på apoteket och posten, tankat bilen? Barnen hade ju inga pass så gissningsvis reste familjen inte överhuvudtaget. Hur kan då så många se dem på byn utan att deras signaler når fram till de som beslutat om barnens skolgång? Nu verkar dock fler och säga att de faktiskt HAR signalerat, men ändå hände inget.
 
Jag går tillbaka till detta. Den överdrivna bilden är nog av i hur hög grad olika myndigheter samkör sina register. Med mer samkörning hade nog det orimliga uppdagats mycket tidigare: en förälder på sjukersättning och en på sjukpenning (då man behöver tillstånd från FK för resor utanför EU, så hur mamman lyckades med det i fyra år förstår jag inte) rimmar inte med fyra barn i onlineskola för 20 000 per barn och år, barnen slapp skolplikten pga att de inte stadigvarande vistades i Sverige men har inte haft giltiga pass sedan 2014.

Men vi har inte samkörning som skulle avslöja det. Inte heller har vi någon sorts övervakningsmyndighet som skulle syssla sådan samkörning.

Och då landar i alla fall jag i familjens omgivning. Deras postort har 550 invånare, byn där de bor har då ännu färre. Hur kan då ingen ha reagerat? Föräldrarna som påstod sig mest vara på resande fot måste ju ha synts till regelbundet på byn? Handlat, varit på apoteket och posten, tankat bilen? Barnen hade ju inga pass så gissningsvis reste familjen inte överhuvudtaget. Hur kan då så många se dem på byn utan att deras signaler når fram till de som beslutat om barnens skolgång? Nu verkar dock fler och säga att de faktiskt HAR signalerat, men ändå hände inget.

Det är relativt ofta som jag stöter på de som tror att myndigheter samkör sina register och därför förutsätter att "myndigheterna" håller koll på utvalda invånare. Senast jag läste det här var om flickan i Göteborg som nästan svalt ihjäl där någon förutsatte att "myndigheterna" höll extra koll på fadern på grund av något i hans historia.
Jag kan förstå om man tror det om man inte gått i svensk skola, men är man uppvuxen i Sverige och läst svensk samhällskunskap borde man väl känna till hur det fungerar.

Kan det vara så att när några inte syns till på de normala träffpunkterna så glömmer man bort att de existerar? Föräldrarna uträttade kanske sina ärenden i närmsta största stad istället för att slippa bygemenskapen och eftersom omgivningen inte blev påminda om att de existerar så tänkte man inte på dem?
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 047
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 876
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 208
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp