Barns integritet på sociala medier (Utbruten från Vad gör vi? Del CIII)

karamelldrottningen

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag skulle aldrig lägga ut bilder på ett eget barns så här som i princip alla föräldrar idag gör.
Snacka om att barnen kommer att protestera i framtiden mot sina knäppa föräldrar med all rätt givetvis.

Dricker kaffe och ja inte mycket mer än det just nu. Blev sent igår kväll och tidigt i morse så är allt annat än en lärka.

Till er som har barn läs: https://www.svt.se/kultur/sharentingfenomenet-vacker-fragor-om-barns-integritet
 
Jag delar bilder på mitt barn men försöker hålla mig ifrån nakenhet och bilder som syftar till att skratta åt arga/ledsna barn osv. Vi har släkt och familj spritt och dessa brukar uppskatta bilder :)

Min kusin som vi umgås en del med lägger inte ut bilder så har jag bild på båda våra delar jag inte.

Blir det olagligt så slutar jag, såklart.
 
Tycker att det går någon slags gräns någonstans - bebisbilder är rätt oskyldiga, och bilder på glada barn som äter glass känns ju knappast kränkande. Däremot pinsamma bilder eller bilder där barnen är sårbara känns rätt ogenomtänkt.

Jag har en lös bekant med en väldigt sjuk son. Hon har använt facebook som ett slags ventilationsfönster tror jag för att hantera hur tufft hon har det. Hon lägger ut bilder på sonen när han är på sjukhus och har slangar överallt och berättar om vilka medicinska undersökningar han ska råka ut för och hur han mår. Det var en sak när han var en liten plutt, men nu är han 7 år och snart kommer hans klasskompisar att kunna googla fram väldigt intima detaljer om hans sjukdom. Det tycker inte jag känns helt OK, även om jag såklart sympatiserar med mamman. Sonen kommer aldrig leva till vuxen ålder, men det känns ändå integritetskränkande.
 
Vi har valt att inte alls lägga upp identifierbara bilder på barnen publikt - deras internetavtryck består av några enstaka bilder som vi lagt upp med som minst bortvänt ansikte, och några bilder som släkt/vänner lagt upp. Och ett par youtube-filmer utan ansikte som de gjort på egen begäran.

Det jag tycker är lite klurigt är hur man ska hantera när barnen börjat bli lite större och kan uttrycka önskemål om att lägga upp saker på internet, men inte fullt ut förstå innebörden eller överblicka vad det betyder.
 
Jag har lagt ut några bilder på sonen på tex fb. De flesta ser man inte hans ansikte på, men på några gör man det. Skulle aldrig få för mig lägga ut något som han i framtiden kan se som pinsamt, nakenbilder eller bilder där han är arg (har för övrigt bara nån arg-bild, vill ju själv ha bilder där han är nöjd).
Min FB är hyfsat sluten, även om man aldrig är säker.
 
Jag lägger upp bilder ibland, men bara såna jag känner att de kan slippa skämmas för. Glada barn, fina bilder. Stora barnet får alltid godkänna innan. Jag tycker inte det är fel, och hoppas att barnen förstår att jag aldrig lagt upp bilder på dem av annat är kärlek eller stolthet.
Det är få bekanta jag har jag tycker gått över gränsen, det råder samsyn generellt.
 
Tycker att det går någon slags gräns någonstans - bebisbilder är rätt oskyldiga, och bilder på glada barn som äter glass känns ju knappast kränkande. Däremot pinsamma bilder eller bilder där barnen är sårbara känns rätt ogenomtänkt.

Jag har en lös bekant med en väldigt sjuk son. Hon har använt facebook som ett slags ventilationsfönster tror jag för att hantera hur tufft hon har det. Hon lägger ut bilder på sonen när han är på sjukhus och har slangar överallt och berättar om vilka medicinska undersökningar han ska råka ut för och hur han mår. Det var en sak när han var en liten plutt, men nu är han 7 år och snart kommer hans klasskompisar att kunna googla fram väldigt intima detaljer om hans sjukdom. Det tycker inte jag känns helt OK, även om jag såklart sympatiserar med mamman. Sonen kommer aldrig leva till vuxen ålder, men det känns ändå integritetskränkande.
Har också en sådan bekant på fb.

Hon checkar gärna in på sjukhus och vårdcentral och skriver ut barnets åkommor. Han är väl 12-13 år. Senast hade han ont i pungen...
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag skulle aldrig lägga ut bilder på ett eget barns så här som i princip alla föräldrar idag gör.
Snacka om att barnen kommer att protestera i framtiden mot sina knäppa föräldrar med all rätt givetvis.

Dricker kaffe och ja inte mycket mer än det just nu. Blev sent igår kväll och tidigt i morse så är allt annat än en lärka.

Till er som har barn läs: https://www.svt.se/kultur/sharentingfenomenet-vacker-fragor-om-barns-integritet
Vår treåring finns säkert redan på över 1500 bilder på nätet misstänker jag... Både maken, jag, mormor, farmor och farfar postar bilder på fb och insta. Vi har alla låsta profiler, så bilderna delas med vänner och släkt för att låta dem ta del av vårt - och därmed hennes - liv. Vi lägger upp fina bilder från resor, från lek i vatten och skojiga upptåg. Om hon, när hon blir stor nog, vill att vi tar bort dem så kommer jag givetvis efterkomma den begäran, men jag tror att hon kommer vara trygg i att bilderna är upplagda pga kärlek och med stor respekt av två larvigt stolta föräldrar som vill dela med sig av det vackraste barnet i världen. Ingen av oss har "obekanta" som följare utan terroriserar de närmast sörjande typ.
 
Vår treåring finns säkert redan på över 1500 bilder på nätet misstänker jag... Både maken, jag, mormor, farmor och farfar postar bilder på fb och insta. Vi har alla låsta profiler, så bilderna delas med vänner och släkt för att låta dem ta del av vårt - och därmed hennes - liv. Vi lägger upp fina bilder från resor, från lek i vatten och skojiga upptåg. Om hon, när hon blir stor nog, vill att vi tar bort dem så kommer jag givetvis efterkomma den begäran, men jag tror att hon kommer vara trygg i att bilderna är upplagda pga kärlek och med stor respekt av två larvigt stolta föräldrar som vill dela med sig av det vackraste barnet i världen. Ingen av oss har "obekanta" som följare utan terroriserar de närmast sörjande typ.
Det finns dock ett litet problem med att det inte är barnets föräldrar som styr var dessa bilder tar vägen när de väl hamnat på Internet.
 
Det finns dock ett litet problem med att det inte är barnets föräldrar som styr var dessa bilder tar vägen när de väl hamnat på Internet.
Ja, visst är det så. Jag väljer dock att lita på mina vänner att de inte skärmdumpar och delar vidare - och är för den delen inte heller så orolig för att en bild på min glassätande unge mot förmodan skulle spridas vidare. Glädjen över att dela hennes liv med familj och vänner som inte har möjlighet att träffa henne så ofta som de/vi velat överväger i vårt fall definitivt rädslan över att bilderna skulle sparas av någon illvillig vän och säljas vidare till pedofiler eller vad det nu vara månde.

Men så låter vi henne springa runt naken så ofta hon vill och vädret tillåter också, jag vägrar börja skyla och dölja ett barn av rädsla för perversa typer.
 
Jag väljer dock att lita på mina vänner att de inte skärmdumpar och delar vidare
Dina vänner är det minsta problemet i sammanhanget.

Problemet är alla gratisappar och -spel som installeras på mer eller mindre alla telefoner. För att få dem att fungera godkänner man glatt deras önskemål om behörigheter - "annars fungerar ju dom inte..!" t.ex att de får tillgång till ens vänners fotografier på Facebook. Ännu lömskare är de appar som tycker att de behöver tillgång till telefonens fotografier, då kan foton som aldrig lagts ut på sociala medier - och aldrig varit avsedda att hamna dår - ändå hamna på Internet.

Det är ju så här gratisappar finansierar sig. De tillhandahåller ju inte sin programvara för att de sysslar med ideellt arbete eller välgörenhet - du betalar programvaran med (delar av) ditt privatliv istället för pengar.
 
Scrolla längst ned på sidan.
Under Permissions finns länken [View details], kolla där.

==================================
This app has access to:

Photos/Media/Files
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage

Storage
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage

Other
receive data from Internet
view network connections
full network access
prevent device from sleeping
==================================

Alltså,
för att du ska få denna kompass att fungera, så ger du den
1) tillgång till fotografier och filer varhelst de är sparade på din enhet, och
2) möjlighet till styrning utifrån
3) nätverksaccess att transportera det den har tillgång till, till nån annanstans, och
4) när den håller på med sina transporter, så har den rätt (läs: kommer den) att förhindra telefonen att gå ned i sleep mode.
 
Jag delar bilder på mitt barn men försöker hålla mig ifrån nakenhet och bilder som syftar till att skratta åt arga/ledsna barn osv. Vi har släkt och familj spritt och dessa brukar uppskatta bilder :)

Min kusin som vi umgås en del med lägger inte ut bilder så har jag bild på båda våra delar jag inte.

Blir det olagligt så slutar jag, såklart.
Men det är ju inte det det handlar om! Ditt barn kanske inte vill vara överallt på internet när personen blir äldre.
 
Men det är ju inte det det handlar om! Ditt barn kanske inte vill vara överallt på internet när personen blir äldre.
Sannolikt är det mycket som hen inte vill, men frågan är vilken höjd för framtida känsla för integritet som ska tas med små barn för föräldrar och släkt. Privata webbaserade familjealbum tycker jag personligen faller inom rimliga gränser. Att låta barnen bli kändisar, delta i tv-program osv innan de är stora nog att välja själva tycker jag själv faller utanför - men jag tror nog att man bör låta bli att döma också i detta hänseende.
 
Sverige verkar ändå ha kommit något lite längre än en del andra länder när det gäller detta. Av alla jätteskojiga klipp som flyter förbi där ungar gråter hysteriskt av ena eller andra anledningen har nog inget jag sett varit svenskt. Och de är värsta sorten. Tänk att få en kamera upptryckt i nyllet när du störtbölar.
 
Mitt tycker redan att jag är knäpp, så den biten lär inte gå att undvika genom att inte posta bilder.
 
Sannolikt är det mycket som hen inte vill, men frågan är vilken höjd för framtida känsla för integritet som ska tas med små barn för föräldrar och släkt. Privata webbaserade familjealbum tycker jag personligen faller inom rimliga gränser. Att låta barnen bli kändisar, delta i tv-program osv innan de är stora nog att välja själva tycker jag själv faller utanför - men jag tror nog att man bör låta bli att döma också i detta hänseende.
Framförallt är det de som sprider bilder på sociala medier jag tycker är fel att göra utan tillåtelse.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 063
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp