Barnsäkra hemmet

Bukefalos 30 år!

Vi hade trappgrind uppe och nere, petskydd i eluttag (mina barn älskade att peta där så det var en bra grej 😱), grind för kaminen och sen barnlås för vissa köksskåp. Just det senare hade jag inte brytt mig om ifall jag fått ett nytt barn men vi orkade inte flytta om ömtåliga saker högre upp. Vi har fönster som kräver tvåhandsfattning för att öppna mer än en glipa så de har inte behövts åtgärdas. I trädgården var vi ett berg men mina barn har aldrig varit klättrare så det har gått bra att ha dem där ändå. Vi satte en grind på ena altanen så vi kunde stänga där och ha dem på altanen medan vi stod innanför fönstret och lagade mat.
Gällande trädgården har vi inga giftiga växter där, men i mina föräldrars sommarhus finns lite sånt och mycket brännässlor och dessutom är det sjötomt med en brant trappa ner till sjön, men det har gått jättebra i alla år. Det är nog från barn till barn mycket, men det är så stor trädgård att de har mycket annat att göra och sen har vi ju haft uppsikt över dem såklart, men de har aldrig försökt ta sig ner på bryggan själva.
Brännässlor har de bränt sig på ett par gånger innan de började akta sig för dem men det är ju inte farligt.

Trappgrindar, magnetlås på skåpen i köket, petskydd i eluttagen, grind för halva vardagsrummet pga stooor tv som bara står på tvbänken, och golvhögtalare som kan välta dom med, plus kamin. Plockat bort diverse krukväxter som stått i låga fönster, men börjat ställa fram nu igen när han inte är lika pillig längre. Halkskydd i duschen

Sen har jag klippt ner mina fina fina stormhattar, men brännässlor är absolut kvar

Ett tag ställde vi undan alla stolar för han var så himla klättrig, men nu är dom tillbaks igen, skönt 😄

Det stämmer att det inte bör vara varmare än 60, men gamla hus med egna system följer inte alltid rekommendationer (på många områden troligtvis 😅 ).
Frågan är hur jag gör det - majoriteten av tiden borde det inte vara några problem, men vissa vinterdagar är vattnet i varmvattenberedaren varmare än 60 grader, eftersom det inkommande vattnet är varmare. Hur gör jag då för att minska skållningsrisken?

Nu är jag kanske besvärlig men snabb googling säger att det är olagligt att ha mer än 60 grader i kranen. Ingen åker runt och kontrollerar men det är olagligt och fastighetsägaren är skyldig (egenkontrollansvar enligt Miljöbalken) att se till att ingen kan skållas.

Så hög temperatur kan dessutom skada systemet.

Hmmm, finns det integrerade blandningsventiler i elektriska varmvattenberedare som ser till så att kranvattnet inte kan bli varmare än 60? Eller är det något som går att sätta in?

(jag minns inte när jag senast vet säkert att jag hade ordentligt varmt vatten i kranen, det kan vara innan jag satte in varmvattenberedaren (den är relativt ny)). (eftersom det nu även finns luftvärmepump, så eldas det mindre, eftersom det finns en annan basvärme)

Eftersom det bara har varit jag i huset de kalla vinterdagarna när jag eldat på så mycket, så har det aldrig varit några problem innan att någon annan riskerar att skållas (och jag själv har ju koll på läget).

Hmmm, finns det integrerade blandningsventiler i elektriska varmvattenberedare som ser till så att kranvattnet inte kan bli varmare än 60? Eller är det något som går att sätta in?

(jag minns inte när jag senast vet säkert att jag hade ordentligt varmt vatten i kranen, det kan vara innan jag satte in varmvattenberedaren (den är relativt ny)). (eftersom det nu även finns luftvärmepump, så eldas det mindre, eftersom det finns en annan basvärme)

Eftersom det bara har varit jag i huset de kalla vinterdagarna när jag eldat på så mycket, så har det aldrig varit några problem innan att någon annan riskerar att skållas (och jag själv har ju koll på läget).
Jag känner att jag kanske får ta denna vintern till att se lite hur det funkar med varmvattnet - hur högt temperaturen går upp till när jag eldar normalt. Och om det blir varmare, hur hög temperaturen i kranen är då. (nu innan lillkillen själv rör vid några kranar - han blir ett i februari, så det är ju inget som han borde pilla på själv den här vintern).

En sak som egentligen inte handlar om att barnsäkra hemmet, men som jag hade nytta av med mina barn är att lära dem hur man spottar ut saker ur munnen. Jag gjorde det i samband med att de började äta mat, vi körde plockmat/BLW och när jag satt mittemot barnet visade jag hur man kan sträcka ut tungan för att få fram något som hamnat längre bak i munnen.

Det finns alldeles säkert bra filmer på detta, kan tänka mig att Solid starts har nån. Det var väldigt användbart t.ex. när 8 månader bebis stoppade småsten i munnen (ja jag stod tre centimeter ifrån men rackarns vad snabba de är..!). Då gick det jättebra att lugnt och fint säga åt honom att spotta ut stenen ”BLÄÄÄ”.

Blandningsventilen är de rördelarna som sitter under en "vanlig elektrisk" VVB. (plus säkerhetsventil och avtappningsmöjlighet). Så det är något du kan skruva på i ditt eget rörsystem.

I princip behöver den inte sitta exakt intill VVB om det är enklare att få in den på annat ställe. Det är en pryl som tar lagom med vatten från kallvattenröret och spär ut det varma vattnet med så det har den inställda temperaturen när det strömmar vidare till kranen.

Jag monterade så sent som igår en el-VVB där temp på vattnet går att ställa upp till 80, medan blandningsventilen går att ställa ca 50-65.

Blandningsventilen är de rördelarna som sitter under en "vanlig elektrisk" VVB. (plus säkerhetsventil och avtappningsmöjlighet). Så det är något du kan skruva på i ditt eget rörsystem.

I princip behöver den inte sitta exakt intill VVB om det är enklare att få in den på annat ställe. Det är en pryl som tar lagom med vatten från kallvattenröret och spär ut det varma vattnet med så det har den inställda temperaturen när det strömmar vidare till kranen.

Jag monterade så sent som igår en el-VVB där temp på vattnet går att ställa upp till 80, medan blandningsventilen går att ställa ca 50-65.
Tack för den infon :bow:, det är säkert någon sådan skit jag har någonstans i skånehuset, får ringa vvs killen o be han komma o leta upp den o montera bort den.
"varmvattnet" är typ 40grader, helt värdelöst

Tack för den infon :bow:, det är säkert någon sådan skit jag har någonstans i skånehuset, får ringa vvs killen o be han komma o leta upp den o montera bort den.
"varmvattnet" är typ 40grader, helt värdelöst
Börja med att leta upp den och vrid på ratten!
Tror de flesta är skeptiska till att ta bort eftersom det är något man "ska" ha av säkerhtsskäl.
Har du tillräcklig temp på vattnet i VVB från början?

Jag har så smått börjat fundera på barnsäkring av hus, trädgård etc. och än så länge börjat med basic saker som att sätta fast alla bokhyllor, sätta något hörnskydd etc. Men det är ju mycket mer än det som behöver göras, och jag tänker att det säkert finns många här som har erfarenhet av att barnsäkra hemmet. Så jag tänker att vi kan ha en separat tråd för bara det.

Har ni några specifika produkter som ni kan rekommendera som ni tycker fungerade extra bra?
Något som ni tycker är bra att tänka på, som man kanske inte tänker på i första hand?
Input om vad som är viktigast att börja med, och vad som kommer behöva fungera på ett bra sätt under många år?

Något jag själv funderat på är hur man gör med fönster - 90% av mina fönster är av äldre typ med vanliga klassiska fönsterlås/hakar. Jag antar att det kan vara bra med bättre lås än så, framförallt på ovanvåning eller vid fönster som sitter lågt? Behöver man låsa fast spisen så att den inte kan välta? Sätta lås på kylskåp och frys? Hur har ni gjort med trädgård och utomhus? Både alla saker som finns ute, men också växter - giftiga växter, brännässlor etc.?
En sak som jag själv inte hade tänkt på då, men som min pappa kommenterade när han var på besök, är att jag behöver fixa en ordentligt låst grind/dörr för veden som behöver finnas där under många år, i och med att den staplade veden kan välta på ett litet barn.
Jag tänker att man kan köpa grejer men montera dem lite när man märker att de behövs. Vi barnsäkrade massor, (lås på skåp osv) men den enda nyttan vi hade av det var att barnet såg som sin uppgift att gå runt och stänga dem🙄. Och blev rätt fula märken som var svåra att få bort. Eluttag petades det inte i, men var skönt att ha spärr hemma då en del barn i samma ålder (vilket ju är relativt vanligt att man har hemma) gjorde det. Öppna spisen använde vi inte speciellt mycket den vintern barnet var 1,5 men måste man elda för värme så hade den ju barnsäkrats såklart.

Vi barnsäkrar lite allt eftersom vi märker att det behövs. Kemikalier, mediciner och rengöringsmedel har jag varit noga med att ställa högt och i vissa fall inlåst. I köket är knivlådan och sopskåpet säkrat. I övrigt har vi plockat upp det som är olämpligt, men i övrigt inget. Vi har en liten vilde, men vi har ändå inte 100% barnsäkrat. Skåpet i vardagsrummet har vi plockat bort handtagen på bara.. de går alltså att öppna, men hon har inte ens försökt eftersom det inte finns handtag (sen är det inte hela världen om hon öppnar dem heller). Bor i en relativt ny lägenhet så uttagen är ju redan petsäkrade. Sånt man kanske inte alltid tänker på tycker jag är lösa sladdar (förlängningssladdar osv) och sen eventuella persienn/gardinsnören och plastpåsar.

Liknande trådar

• Gardiner
  • Bilsemester med tvååring
  • Presenttips 12-årig grabb?
  • Sommarlovsbingo, tips sökes

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat